Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Program för att sortera olika typer av data

Permalänk
Medlem

Program för att sortera olika typer av data

Jag är på jakt efter en bra lösning för ett problem på jobbet.

Vi har olika målplaner för olika områden, t ex brand, trafikolycka, farliga ämnen osv.

Varje område har flera olika moment och varje moment har ett bestämt värde (V eller K) beroende på vilken typ av befattning en person har.

Nu skulle jag behöva ett verktyg som kan åskådliggöra detta på ett smidigt sätt. Dels ska det vara lätt att lägga in nya moment och sen är det bra om man kan sortera på flera olika sätt.

Jag förstår ju att det är någon typ av databaslösning som måste till, men finns det någon som har koll på om det finns något färdigt program man kan använda sig av eller blir det till att skapa nån slags databas själv som man sen kan sortera i?

Otroligt svårt att förklara i text, men hoppas på att få nåt tips iaf.

Permalänk
Medlem

Det går ju att gör databaser i Microsoft Excel.

Microsoft Access är ju deras mer avancerade, rena databasprogram.

OpenOffice / LibreOffice finns ju som gratisalternativ till det.

Permalänk
Medlem

Det beror väl lite på vad du vill uppnå med lösningen.
Antingen så vill du använda det som dokumentation eller så vill du ha det som visualisering av en organsisation. Hur mycket data handlar det om och är det bara namn+VK som ska in? Eller kan det komma andra krav med att man ska kunna klicka och få upp personens kontaktuppgifter? Eller vill du ha det som att man väljer ett svar av ett antal möjliga, så kommer man vidare till nästa nivå. Testa lucidchart om du vill visualisera det, annars kör det i Excel.

Permalänk
Medlem

Ar det viktigast att datat visualiseras eller att det ar enkelt att satta upp?

Permalänk
Medlem

Tack för svaren... har själv varit inne på Access, men vet inte om det är lite för invecklat för mig.

Det här är ett av alternativen som vi använder idag. En powerpoint där man har klickbara länkar.

När man sen klickar sig vidare så kommer man till en mer förklarande bild.

K = Kunna
V = Veta
BmH, SL H och så vidare är de olika roller som vi har på jobbet. Alla har olika kunskapskrav och det är precis det som vi behöver kunna visa på ett enkelt sätt. Gärna så att man kan sortera ut vad en BmH skall kunna, eller vad en SL H skall ha vetskap om.

Hoppas att det är lite mer överskådligt nu.