Youtube. Upplösning på 720 "bara" helt plötsligt?

Permalänk
Medlem

Youtube. Upplösning på 720 "bara" helt plötsligt?

Kunnat titta fram tills idag i valfri, brukar köra på 1024 men från idag kan jag bara välja mellan 360 och 720?

Får dessutom när jag "maxar" bilden ofta, från och med idag, en vit ruta nere till vänster med adressen till klippet. Hovrar jag över pekaren dit så flyttar sig fältet till höger........

Bara jag?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk

Installera Youtube Center och se till att Dash Playback är påslaget, utan det så får man endast 360, 720p kvalité.

Visa signatur
Permalänk

Märkte det precis själv. Youtube har tydligen bytt till HTML-5 spelaren som default.

Om du använder Firefox: skriv "about:config" i adress-baren, sök efter media.mediasource.enabled och ändra till true, högerklicka och tryck skapa ny boolean (boolesk), ange namnet "media.mediasource.ignore_codecs" och sätt även den till true.

Nu bör alla upplösningar vara till gängliga. gå till https://www.youtube.com/html5 och se om någon funktion inte fungerar.

/Pingu

Visa signatur

Diverse komponenter och annat kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unknownunreg_old:

Installera Youtube Center och se till att Dash Playback är påslaget, utan det så får man endast 360, 720p kvalité.

Hittade inget när jag kollade tillägg i Firefox men sökning visade mig rätt. Enligt inlägg där så är det en äldre version på Mozillas hemsida.

Skrivet av Pingu_HwO:

Märkte det precis själv. Youtube har tydligen bytt till HTML-5 spelaren som default.

Om du använder Firefox: skriv "about:config" i adress-baren, sök efter media.mediasource.enabled och ändra till true, högerklicka och tryck skapa ny boolean (boolesk), ange namnet "media.mediasource.ignore_codecs" och sätt även den till true.

Nu bör alla upplösningar vara till gängliga. gå till https://www.youtube.com/html5 och se om någon funktion inte fungerar.

/Pingu

Firefox. Jepp.

Provade snabbt med "about:config" och fick upp varning om att jag kan paja allt. Vågade inte längre sen. (Ska se om jag vågar mig på det sen)

Provade Chrome snabbt och där fungerar det med alla upplösningar. Verkar som det är något med Firefox. (?)

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Skrivet av Beginner:

Hittade inget när jag kollade tillägg i Firefox men sökning visade mig rätt. enligt inlägg där så är det en äldre version på Mozillas hemsida.

Firefox. Jepp.

Provade snabbt med "about:config" och fick upp varning om att jag kan paja allt. Vågade inte längre sen. (Ska se om jag vågar mig på det sen)

Provade Chrome snabbt och där fungerar det med alla upplösningar. Verkar som det är något med Firefox. (?)

Ingen fara så länge du inte ändrar massa annat

Visa signatur

Diverse komponenter och annat kul

Permalänk
Medlem

Jag fick exakt samma fel, det visade bara 360p och 720p
Det visade sig att det var Youtube Center som strulade så jag inaktiverade det, installerade Magic Actions for Youtube och nu fingerar det igen.
Även youtube downloader-tillägg kan strula till det på det viset verkar det som när jag läste runt efter en lösning.

*edit
Här är en annan tråd där folk har samma problem:
http://www.sweclockers.com/forum/100-apple-mac/1352301-firefo...

Permalänk
Skrivet av Beginner:

Hittade inget när jag kollade tillägg i Firefox men sökning visade mig rätt. Enligt inlägg där så är det en äldre version på Mozillas hemsida.

https://github.com/YePpHa/YouTubeCenter/raw/master/dist/YouTu...

Där är senaste versionen.

Installera det och ställ in youtube center så som du vill ha det, du kan även välja vilken spelare du vill ha.

För att se 60FPS via FireFox så måste du

Citat:

"about:config" i adress-baren, sök efter media.mediasource.enabled och ändra till true

samt aktivera HTML 5 spelaren. Att se 60FPS på youtube är helt underbart.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag får bara 360 och 720 med senaste developers build av YoutubeCenter.
Tyvärr verkar videos fastna med "Magic Actions for Youtube" lite random ( det problemet började idag ) och bara stå där och "buffra" med de där prickarna i en ring i mitten, fastän den grå bufferdelen buffrat till slutet på videon. Så jag vet inte vad jag ska välja, blir fel oavsett

*edit 1
kan tillägga att jag kört den där

Citat:

"about:config" i adress-baren, sök efter media.mediasource.enabled och ändra till true

*edit 2
eller rättare sagt den stod redan på "true"

*tredje edit
Testade att slå på DASH playback och då fungerade alla upplösningar, det tråkiga är ju dock anledningen till att jag installerade tillägget från början, att slippa DASH playback och kunna buffra hela klippet direkt.

Permalänk
Skrivet av tintinj:

Jag får bara 360 och 720 med senaste developers build av YoutubeCenter.
Tyvärr verkar videos fastna med "Magic Actions for Youtube" lite random ( det problemet började idag ) och bara stå där och "buffra" med de där prickarna i en ring i mitten, fastän den grå bufferdelen buffrat till slutet på videon. Så jag vet inte vad jag ska välja, blir fel oavsett

kan tillägga att jag kört den där

eller rättare sagt den stod redan på "true"

Gör en refresh av Mozilla, installera youtube center och se?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Pingu_HwO:

Märkte det precis själv. Youtube har tydligen bytt till HTML-5 spelaren som default.

Om du använder Firefox: skriv "about:config" i adress-baren, sök efter media.mediasource.enabled och ändra till true, högerklicka och tryck skapa ny boolean (boolesk), ange namnet "media.mediasource.ignore_codecs" och sätt även den till true.

Nu bör alla upplösningar vara till gängliga. gå till https://www.youtube.com/html5 och se om någon funktion inte fungerar.

/Pingu

tack så mycket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unknownunreg_old:

Gör en refresh av Mozilla, installera youtube center och se?

Refresh av Mozilla? Ominstallera? Jag hänger inte med nu
Jag har stängt ner Firefox, testat att ladda om sidan och allt möjligt jag kan komma på att försöka med.

Det var avbockningen av DASH playback som gjorde att jag inte kunde se alla upplösningarna, när jag klickade i den så fungerade det. Men som jag skrev innan ( redigerade mitt inlägg medan du skrev ditt ) var det en av de större orsakerna till att jag ville ha Youtube Center från början. Då kunde man läsa att man skulle ha DASH playback avbockat för att kunna buffra hela klippet direkt. Det har fungerat utmärkt till för ett tag sen då man plötsligt bara kunde välja 360p och 720p.

Det är dock inte hela världen, brukar ändå bara köra 720p då det buffrar snabbare och jag inte orkar vänta på buffring. Men man vill ju ändå ha möjligheten

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pingu_HwO:

Märkte det precis själv. Youtube har tydligen bytt till HTML-5 spelaren som default.

Om du använder Firefox: skriv "about:config" i adress-baren, sök efter media.mediasource.enabled och ändra till true, högerklicka och tryck skapa ny boolean (boolesk), ange namnet "media.mediasource.ignore_codecs" och sätt även den till true.

Nu bör alla upplösningar vara till gängliga. gå till https://www.youtube.com/html5 och se om någon funktion inte fungerar.

/Pingu

Varför installera massa tillägg, gör bara som ovan så fungerar det sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Varför installera massa tillägg, gör bara som ovan så fungerar det sedan.

För att få fler inställningar?
För att slippa DASH playback, slippa reklam, kunna ställa in så den väljer en viss upplösning automagiskt. Det var orsakerna till att jag installerade mitt tillägg.

Permalänk
Skrivet av tintinj:

Refresh av Mozilla? Ominstallera? Jag hänger inte med nu
Jag har stängt ner Firefox, testat att ladda om sidan och allt möjligt jag kan komma på att försöka med.

Det var avbockningen av DASH playback som gjorde att jag inte kunde se alla upplösningarna, när jag klickade i den så fungerade det. Men som jag skrev innan ( redigerade mitt inlägg medan du skrev ditt ) var det en av de större orsakerna till att jag ville ha Youtube Center från början. Då kunde man läsa att man skulle ha DASH playback avbockat för att kunna buffra hela klippet direkt. Det har fungerat utmärkt till för ett tag sen då man plötsligt bara kunde välja 360p och 720p.

Det är dock inte hela världen, brukar ändå bara köra 720p då det buffrar snabbare och jag inte orkar vänta på buffring. Men man vill ju ändå ha möjligheten

Youtube har dessvärre gjort så att man endast får 720p om man stänger av DASH. JAG HATAR DASH PLAYBACK. HUR kan det vara bättre att videon buffrar i segment istället för att hela videon buffrar och man kan spola hur man vill, nä nu måste den buffra block, om man då sedan söker i tiden så måste den buffra om blocket, SKIT är det!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det var tråkigt att höra. Tycker inte heller om DASH playback.

Permalänk

Jag har samma problem som många andra. Jag har inte löst problemet. Råden man får tycker jag är lite spretiga. Inga direkta patentlösningar. Jag började med att installera det där Youtube Center och kontrollerat att Dash player är ikryssat. Det hjälpte inte. Så nu vet jag inte vad jag ska prova härnäst.

Edit: Hur inaktiverar man Youtube Center?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pingu_HwO:

Märkte det precis själv. Youtube har tydligen bytt till HTML-5 spelaren som default.

Om du använder Firefox: skriv "about:config" i adress-baren, sök efter media.mediasource.enabled och ändra till true, högerklicka och tryck skapa ny boolean (boolesk), ange namnet "media.mediasource.ignore_codecs" och sätt även den till true.

Nu bör alla upplösningar vara till gängliga. gå till https://www.youtube.com/html5 och se om någon funktion inte fungerar.

/Pingu

Tack som fan... nu funkar det igen, höll på o bli galen här

Visa signatur

[ Intel Core i7 4790K @ 4.6GHz ] [ Asus Z97-A ] [ 2 x MSI GTX680 SLI ] [ Kingston 16GB (2x8GB) CL11 2400Mhz XMP Beast ] [ 1 x Samsung 840 EVO 250GB / 1 x Samsung 830 256 GB ] [ Seagate 2TB / Seagate 3TB / 5 x WD RED 3TB ] [ Corsair H100 ] [ Cooler Master HAF X ] [ Corsair AX 850W ] [ 1 x Asus VG278H + 2 x Asus VE278Q ]

Permalänk
Skrivet av Pingu_HwO:

Märkte det precis själv. Youtube har tydligen bytt till HTML-5 spelaren som default.

Om du använder Firefox: skriv "about:config" i adress-baren, sök efter media.mediasource.enabled och ändra till true, högerklicka och tryck skapa ny boolean (boolesk), ange namnet "media.mediasource.ignore_codecs" och sätt även den till true.

Nu bör alla upplösningar vara till gängliga. gå till https://www.youtube.com/html5 och se om någon funktion inte fungerar.

/Pingu

Gjorde som du skrev och nu kan jag ha full upplösning.

MEN det går inte att spela upp video i ny flik. Väljer jag öppna video i ny flik så: "An error occurred, please try again later."

Sen undrar jag om någon vet hur man får bort Youtube Center?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tony Clifton:

Sen undrar jag om någon vet hur man får bort Youtube Center?

Du klickar på Verktyg och sedan Tillägg. Där ska du hitta Youtube Center och kunna avinstallera.

Permalänk
Skrivet av tintinj:

Du klickar på Verktyg och sedan Tillägg. Där ska du hitta Youtube Center och kunna avinstallera.

Tack tack! Nu verkar allt ÄNTLIGEN funka igen.

För mig var alltså lösningen att bara följa instruktionerna som Pingu_HwO gav.

Youtube Center ställde bara till det för mig. Antagligen mest på att jag inte förstod alla inställningsmöjligheter.

Permalänk
Medlem

Ja Youtube Center har en del inställningsmöjligheter så det är svårt att hålla reda på allt.

Synd att det inte fungerar som det gjorde, då man kunde köra DASH playback Off och Youtube Center som vanligt. Jag gillade verkligen alla inställningsmöjligheter, att slippa reklam och att kunna få igång klipp i den upplösning jag ville automatiskt. Så jag kör vidare med Youtube Center, och bara 360 och 720 att välja mellan

Permalänk

Efter att ha sett vilken ögonorgasm 60fps är via Firefox så står jag ut med DASH playback :P.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Löjligt.

kavlade upp ärmarna nu och tänkte med ångest, som jag alltid har när jag ska göra saker jag fattar noll av, att nu ska jag testa "about:config" men ville bara testa först med tuben.....

Nu helt plötsligt kan jag välja 1024 igen!? Buggade väl ur för mig igår eller hos youtube..... (?)

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Firefox/Waterfox här.
Efter about:config och att lägga till en Boolean till så har jag visserligen 720p60 och 1080p60
Men 720p60 stannar video efter 7 sekunder, sedan bara buffrar det vid 15-16 sek för att inte gå igång igen.
1080p60 bara buffrar.

Samma på 3 maskiner, varav en helt nyinstallerad. Inga tillägg.
Bandbredden är inte problemet.

Utan ändringarna är det fast på 720p

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

1080p 60fps bara hackar för mig. Har en AMD A6 6400K med den inbyggda grafiken, 8gb minne och en halvtom SSD för OS.
Till och med 720p 60fps strular med lite hackande i början och den här buffringen blir jag tokig på. Kör vidare på begränsad upplösning istället.

Permalänk
Medlem

Får igång HTML5 spelaren med About:config knepet, men får då istället hemskt dålig bildkvalitet jämfört med Flash? 1080P i HTML5 ser mycket sämre ut än 720P i flash.

Permalänk
Medlem

Igår fick man Firefox/Waterfox 36 som nu stödjer MSE & H.264, kolla på youtube.com/html5
Nu kan jag köra 1080p60 utan problem.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]