Speltips sökes till ungarna: Strategispel för att köra mot varandra på varsin dator

Permalänk

Speltips sökes till ungarna: Strategispel för att köra mot varandra på varsin dator

Hej på er!

Är en pappa till en 8 och en 10 åring som vill försöka få över ungarna till PC-spelens värld eftersom det var det jag lirade när jag var liten. Dessutom tänker jag mig att de kan få lite PC-vana och inte bara spela/använda konsoler och surfplattor.
Idag spelar de endast Minecraft på PC:n och det har jag noll koll på

Jag har knåpat ihop 2 stycken hyfsade pc-datorer. Nu söker jag några lättare, inte så jättevåldsamma spel, som de kan spela mot varandra.
Tänker mig något i stil med Command & Conquer, Starcraft, Warcraft osv fast så enkla som möjligt. Gärna med svensk text (inget krav).
Och som sagt.. gärna "PG12" som max eller något däromkring.

Hjälp mig frälsa mina barn så jag kan kasta ut Xboxen!

Permalänk
Skrivet av abaader77:

Hej på er!

Är en pappa till en 8 och en 10 åring som vill försöka få över ungarna till PC-spelens värld eftersom det var det jag lirade när jag var liten. Dessutom tänker jag mig att de kan få lite PC-vana och inte bara spela/använda konsoler och surfplattor.
Idag spelar de endast Minecraft på PC:n och det har jag noll koll på

Jag har knåpat ihop 2 stycken hyfsade pc-datorer. Nu söker jag några lättare, inte så jättevåldsamma spel, som de kan spela mot varandra.
Tänker mig något i stil med Command & Conquer, Starcraft, Warcraft osv fast så enkla som möjligt. Gärna med svensk text (inget krav).
Och som sagt.. gärna "PG12" som max eller något däromkring.

Hjälp mig frälsa mina barn så jag kan kasta ut Xboxen!

Starcraft 2 är ett utmärkt spel för knattarna. Ett till synes ganska lätt spel som även 8-åringar klarar av. Djupet på strategin är massivt och man kan spela spelet i många år och fortfarande utvecklas. Ett av de få spel som jag själv tycker är kul 4 år senare.

Jag spelade med syskonbarnen och det var väldigt uppskattat. Både 1vs1, 2vs2 och 3vs3 mot både AI och riktiga personer. ("wow mamma, jag spelade starcraft mot en ryss!")

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz | RAM: 32GB Vengeance @1600MHz | GPU: Asus HD7970 DCII Top @ 1.0/5.6 GHz | ASRock 990FX Fatal1ty | PSU: Newton R3 800W Platinum | HD: 128 GB Plextor M3 Pro, 300 GB WD Green | triple-boot: Win7-64,WinXP-32,debian-64

Permalänk
Medlem

Settlers eller Anno 2070 kanske kan vara värt att kika på? Är ju inte nödvändigtvis så värst hetsiga spel heller.
Annars så är ju Supreme Commander: Forged Alliance hur kul och fräsigt som helst!

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk

Ja det är bra om takten inte är högsta hastighet. Turn-bAserat som xcom kanske vore något.

Hur är våldet i starcraft 2? Man vill ju inte att det ska vara alltför hemska cutscenes..
Låter som en moralgubbe nu känner jag

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av abaader77:

Ja det är bra om takten inte är högsta hastighet. Turn-bAserat som xcom kanske vore något.

Hur är våldet i starcraft 2? Man vill ju inte att det ska vara alltför hemska cutscenes..
Låter som en moralgubbe nu känner jag

Skickades från m.sweclockers.com

PEGI 16 är inte super mycket faligare än PEGI 12 spelar titan fall och jag r 12.6 år

Permalänk
Medlem

Hearthstone kanske? Tror det kan vara bra. Enkel grafik, turnbased, inget våld, roar de flesta

Permalänk
Medlem

Portal 2 kanske kan vara nåt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av abaader77:

Ja det är bra om takten inte är högsta hastighet. Turn-bAserat som xcom kanske vore något.

Hur är våldet i starcraft 2? Man vill ju inte att det ska vara alltför hemska cutscenes..
Låter som en moralgubbe nu känner jag

Skickades från m.sweclockers.com

I så fall kan ju nog som sagt Settlers eller kanske Anno vara något, oftast lugnt gameplay och inte särskilt mycket våld heller, rätt kul även för en annan omkring 30år.
Supreme Commander är bara robot vs robot-våld, en och annan atombombsexplosion också förstås men inget blod.
Heroes of Might and Magic (2:an, 3:an och 4:an i serien hör väl till mina favoriter) kan ju också vara värt att kika på när det gäller turbaserat, kunde ju sitta hela dagar med dessa spel som liten!
Civilization kanske också kan vara något att kika på när det gäller turbaserat.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Civilization 4 eller 5. Kanske lite unga för det men helt klart nått att tänka på

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk

Lät äldsta killen testa warcraft 2 som är på lagom nivå svårighetsmässigt (att det inte är 1000 olika knappar osv) och han gillade det sådär främst var det grafiken som fick honom att se ut som ett stort frågetecken!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Age of mytology tycker jag, det finns även som en nysläppt hd variant

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Jag skulle säga att Minecraft är ett bra sätt för dina barn att utveckla sin kreativitet i en bra och trevlig community,
Eftersom spelet är ett sandlådespel så är det endast dina barns egen fantasi som sätter stopp för vad dem kan göra, det är en underbar värld att utforska särskilt när man precis har börjat med det hela och äventyret tar aldrig slut.
Jag tycker personligen att Minecraft är ett bra spel för dina barn att utveckla sina tankar, matematiska förmåger och ha roligt på cuppen.

Visa signatur

CPU:i7 3930k @4.5Ghz MB:ASUS RAMPAGE IV EXTREME BE RAM:CORSAIR VENGEANCE 2400MHZ 16GB SSD:KINGSTON 120GBHDD: SEAGATE 1TB GPU:MSI GEFORCE GTX 780TIPSU:COOLER MASTE V1000CHASSI:CM STORM STRYKERVATTENKYLNING: Corsair H100I

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av abaader77:

Ja det är bra om takten inte är högsta hastighet. Turn-bAserat som xcom kanske vore något.

Hur är våldet i starcraft 2? Man vill ju inte att det ska vara alltför hemska cutscenes..
Låter som en moralgubbe nu känner jag

Skickades från m.sweclockers.com

Jag skulle också föreslå Civilization.

Angående cutscenes osv så förstår jag precis vad du menar. Jag brukar följa åldersrekommendationer, men tyvärr tycker jag att PEGI försöker täcka in allt för många länders krav, så det blir inte mycket kvar. Om man tex tittar på svenska åldersrekommendationer för film så är det mest våld och blod som fäller avgörandet för nivån, men i tex USA så är det mycket mer sex och naket som sätter åldersgränsen. Något vi knappast bryr oss om alls i Sverige. Mitt råd är att spela med barnen de första gångerna eller prova själv först. Om man ska följa svenska regler för filmer så får ju 7 år och uppåt titta på 11-års filmer tillsammans med vuxen, och skillnaden mellan 11 och 15-års filmer är mest hur verkligt saker är. 11-års filmer kan vara nog så våldsamma, men det sprutar inte blod, flyger kroppsdelar och brukar inte heller vara utdraget våld. På det hela taget finns det massor av spel som skulle kunna platsa under 11-års gränsen. Det är väl mest FPS/Horror generna man ska hålla sig bort ifrån.

Skrivet av Niklad:

PEGI 16 är inte super mycket faligare än PEGI 12 spelar titan fall och jag r 12.6 år

Just Titanfall är väl ett bra exempel på ett spel som inte lämpar sig för någon under 15 år. Det har det mesta i form av olika sorters våld.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Starcraft eller gamla warcraft 3/tft är riktigt roliga spel, dem spelen blir lite vad man gör dem till.
(vill man att det ska vara jätte avancerat går det eller bara jätte lätt går det också)

Tycker stacraft har riktigt bra ''lära sig spelets grunder'' del.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Tillägg: Tycker inte våldet är alls farligt då du kan sätta på low då syns knappt något alls av diverse blod eller dylikt.

Permalänk
Medlem

Japp, Hearthstone eller Yu-gi-oh spelen men dom finns iofs på xbox live att köpa. Annars finns det ett spel som heter Etherlords 2 som har grafik och är grafik baserat, det är dock från typ 2004 eller nåt, kanske finns billigt på steam.

Annars har du terraria och den nya(starbound) som typ är som ett 2d minecraft. Det finns även otroligt många 12-14 åringar som spelar League of Legends eller Dota2. Men kanske mycket svordomar och sånt i det. Sedan så finns Dungeon Defenders, finns även på konsol men mindre dlc, finns även en hel drös av strategi spel på facebook.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av VexedRelic:

Annars har du terraria och den nya(starbound) som typ är som ett 2d minecraft. Det finns även otroligt många 12-14 åringar som spelar League of Legends eller Dota2. Men kanske mycket svordomar och sånt i det. Sedan så finns Dungeon Defenders, finns även på konsol men mindre dlc, finns även en hel drös av strategi spel på facebook.

Svordommar ja. Det är en annan sak som man tar väldigt hårt på i USA. Men i Sverige skulle man aldrig pipa bort någon som svär i TV.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Något av heroes of might and magic kanske? Gillar de tidiga.

Permalänk
Avstängd

Age of Empire (och liknande) var väl fantastiska spel på den gamla tiden men risken är väl att det inte ens går att spela på dagens datorer

Annars tycker jag inte spel kan bli för våldsamma i det stora hela även om man bara är åtta och tio år. Det finns alltid ett fåtal undantag dock. Åldersrekommendationerna på spel är mest ett stort skämt.

Dungeon Keeper minns jag också som kul och det var väl t o m med svenskt tal... minns undersåtarna

Visa signatur

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)

Permalänk
Medlem

0AD

Lite gameplay....

Lite musik....
http://play0ad.bandcamp.com/

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrisragnar:

Något av heroes of might and magic kanske? Gillar de tidiga.

ahh många timmar gick till 3an när man var mindre

warcraft 3 och portal 2 enkla att lära sig och ganska simpelt

Visa signatur

Asus Z97-A
i5 4690K
MSI GTX 780
Samsung 840Evo

Permalänk
Medlem

Might & Magic: Clash of heroes. Ett turbaserat spel i tecknad grafisk stil så är inte alls särskilt våldsamt (Pegi 12)
Anomaly 2 kanske? Tower defense där ena grabben kan spela som tanksen som ska förstöra andra brorsans bas och vice versa. (Då kan de ju bara turas om vilken sida de vill spela på när de tröttnat på ena!)

Visa signatur

CPU Intel Core i7 6700K GPU ASUS GeForce GTX 980 Ti 6GB STRIX DC3 Moderkort ASUS Z170 Pro Gaming
PSU
XFX ProSeries XXX 850W RAM Corsair 32GB DDR4 2133MHz CL13
SSD
Corsair Force GT 120gb HDD 2TB Seagate Barracuda

-Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av J0ELIZE:

Hearthstone kanske? Tror det kan vara bra. Enkel grafik, turnbased, inget våld, roar de flesta

passar perfect, får dem att tänka med.

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |

Permalänk
Medlem

Stronghold crusader

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem

Varför inte en gammal klassiker som Age Of Empire? Vet inte hur många timmar jag har spelat detta underbara spel.
Detta spel kan man ALDRIG bli för gammal eller för ung för
Med vänlig hälsning / Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk

Tack för alla fantastiska svar på den här tråden!
Nu ska vi börja testa några olika spel. Fick just tag på en sista sladd så vi kan ha båda datorerna igång samtidigt

Permalänk

Här är ett tips på ett antikt men skit roligt spel thandor the invasion ps ha 98/Me tillgänglig

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define XL R2 Titanium
Grafikkort: palit 1070 Jetstream
Nätaggregat: Silver Power SP-SS500 500W
CPU: Intel Core i7-2700K Processor 3500 MHZ
Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS V FORMULA

Permalänk
Medlem

Om du inte vill visa mer grova animationer när units dör i spel så går det alltid att stänga va i antingen menyn till spelet eller i någon config fil.
Kan rekommendera att göra en enkel sökning "gametitle turn off blood" tex för hur man kan gå tillväga.

Älskar att du introducerar dom till strategispel var bland det första jag själv fastnade för vid den åldern
Rekommenderar Lego spelen starkt med, fungerar lika bra som på konsol om man har handkontroller liggandes.

Permalänk
Medlem

Minns att jag och brorsan spelade Age of Empires mot varandra i närheten av den åldern på våra gamla burkar, vill minnas att även Starcraft:Brood War och Warcraft 2 (för vi hade inte trean) gick en del i nätverket. Warcraft 3 vore nog nice faktiskt, om de klarar att leva med grafiken, för det finns ju ungefär hur många custom maps som helst till det.

Ett spel som går att köra på bara en dator tillsammans och som, imo, åldrats väl är ju annars Heroes of Might and Magic 3.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willhelm:

Minns att jag och brorsan spelade Age of Empires mot varandra i närheten av den åldern på våra gamla burkar, vill minnas att även Starcraft:Brood War och Warcraft 2 (för vi hade inte trean) gick en del i nätverket. Warcraft 3 vore nog nice faktiskt, om de klarar att leva med grafiken, för det finns ju ungefär hur många custom maps som helst till det.

Ett spel som går att köra på bara en dator tillsammans och som, imo, åldrats väl är ju annars Heroes of Might and Magic 3.

Age of empires
Starcraft 1
Age of mythology
Heroes - Might and magic

alla klassiska spel som jag (och brorsan) körde när vi va små!

Nu skulle jag även göra som andra här i tråden och rekomendera Minecraft. Riktigt kul spel!
Men skulle sätta tidsgräns på alla spel då iaf jag fastnade och satt inne i flera timmar x) så tillslut blev det max 2h spel per dag!

Visa signatur

Citera för garanterat svar