Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

OS till en lowend dator, plus lite frågor ang htpc

Permalänk
Medlem

OS till en lowend dator, plus lite frågor ang htpc

Hej swec

jag har en(eller rättare sagt två) gammal dator som bara ligger och samlar damm och vill göra något av den(dem), jag tänkte på göra de till htpc, till film(gärna 1080p, 720p funkar fint också) och surf, så jag undrar om det finns ett bra och gratis OS som är snabb och som dator klarar av

ena datorn är

sempron 3000+ @1,8ghz(går inte att överklocka via bios, tror ni att det finns ett programm som klarar av att klocka det?)
1,5gb ddr 400mhz
160gb hdd sata1 (7200rpm)
väntar på ett gt8800 512mb

andra
sempron 2400+@1,6ghz
1gb ddr minne
120gb hdd (ide 5400) inga sata portar
mx440 (agp) ;D

jag undrar också om man skulle kunna installera OS på usb minne, går det snabbare då? har ubuntu på den första datorn men laggar lite(dock utan grafikkort och kör på 1080p, kanske beror på det? )

på den andra så har jag win7 laggar mycket mindre men pga att grafikkortet är direcx 7/8 så klarar den inte av filmer. finns det ett bättre än VLC som låter även lowend datorer att klara av full hd filmer?

alla tips är välkomna

edit: jag vill kunna visa filmerna/bilder jag har i min main dator, ni vet dela filer med min main dator
och btw ang wifi kort, är det bättre med ett riktigt pci wifi card eller funkar det lika bra med wifi usb? rekommendera gärna något

Permalänk
Medlem

Du kan köra någon typ av Ubuntu som inte kräver så mycket, som Xubuntu och Kubuntu osv.
Vet dock inte vilken som är bäst. Sen finns Linux Mint mm.
Eller vad sägs som Luninux? Ett Ubuntu OS som liknar lite Mac-stilen om du gillar det.

Permalänk
Medlem

XBMC för HTPC
Men sempron
Kan bli tufft för 1080p i vettigt bitrate.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

Finns massor med program för att klocka i windows. Bara googla. Men vet inte om något kommer passa sådana gamla modekort

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Du kan köra någon typ av Ubuntu som inte kräver så mycket, som Xubuntu och Kubuntu osv.
Vet dock inte vilken som är bäst. Sen finns Linux Mint mm.
Eller vad sägs som Luninux? Ett Ubuntu OS som liknar lite Mac-stilen om du gillar det.

hmm men jag har inte använt linux mycket och inte mac heller, men ubuntu har jag på den första och laggar lite men vet inte, ska testa och och kolla om jag blir av med laggen med ubuntu

Skrivet av BergEr:

XBMC för HTPC
Men sempron
Kan bli tufft för 1080p i vettigt bitrate.

aha är inte det man kör på ras pi? men kan man surfa med detta OS, youtube och så?
men är sempron så dåligt? funkade fint med xp innan men har inga skivor..
men jag har ju ett ganska bra gpu, man får väl lite hjälp av det också om man använder gpu accelerated decoding

Skrivet av filipcombat:

Finns massor med program för att klocka i windows. Bara googla. Men vet inte om något kommer passa sådana gamla modekort

hmm om man inte kan överklocka via moderkortet så går det väl inte via programm va? man måste ju ändå höja lite spänningar och så :/

Permalänk
Avstängd

Vill du använda datorn för HD film, så är det bättre att använda den som en slags filserver och låta den strömma film till en Mediaspelare.
Medan den andra kan användas för torrent och surf samt styra "Servern"

Idag finns billiga Mediaspelare som klarar mkv:er på 1080 = HD film.
http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/dvd_-blu-ray-och-video/mediaspelare/onbynetonnet-mp13/158323.3141/
På pappret verkar den suverän med trådlöst nätverk och med stöd för en massa film och ljudformat.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Gulbanan:

hmm men jag har inte använt linux mycket och inte mac heller, men ubuntu har jag på den första och laggar lite men vet inte, ska testa och och kolla om jag blir av med laggen med ubuntu

aha är inte det man kör på ras pi? men kan man surfa med detta OS, youtube och så?
men är sempron så dåligt? funkade fint med xp innan men har inga skivor..
men jag har ju ett ganska bra gpu, man får väl lite hjälp av det också om man använder gpu accelerated decoding

hmm om man inte kan överklocka via moderkortet så går det väl inte via programm va? man måste ju ändå höja lite spänningar och så :/

Man måste ju inte alltid höja spänning när man klockar.

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem

Får du in Nvidia grafikkortet i första datorn där så duger den utmärkt till htpc klarar 1080p osv utan problem. Om du inte tänkt och surfa och sånt, så släng in Openelec så har du XBMC som är snabbt.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Fram till förra veckan körde jag följande htpc:

CPU: Athlon 64 Mobile 3400+ (2,2 GHz enkärnig processor).
Minne: 1 GB single channel (ja det är ju socket 754 som inte södjer dual channel)
1 TB HDD Western digital black
3 stycken DVB-C kort (två PCI-kort och ett via firewire) för tvheadend
PCI grafikkort (OBS inte PCIe eller AGP utan vanlig PCI) nvidia 8400GS 512MB
Operativsystem Arch Linux

Denna funkade jättebra att avkoda allting inklusive HD-formaten, tack vare att grafikkortet stödjer VDPAU hårdvaruavkodning. Processorn själv var aningen klen utan hjälp av grafikkortet, och saker som att kolla på video i en webbläsare funkade dåligt.
Jag bytte ut den i helgen på grund av att jag nu hade bättre prylar jag kunde använda efter diverse uppgraderingar av andra datorer, och så upptäckte jag att en del kondensatorer på moderkortet börjat läcka och svälla och jag tyckte inte det var värt besväret att hålla liv i den där mera.

Är det AGP på den där sempron-maskinen? Man har ju betydligt mer att välja på med PCIe. Fanns det ens 8800GT för AGP? Ja det kanske är PCIe då och i så fall gissar jag du kör socket 939. J8800GT verkar stödja VDPAU och i så fall kommer den att funka jättebra med exempelvis XBMC om du kör linux och nvidias proprietära drivrutin med VDPAU-stöd:
http://www.mythtv.org/wiki/VDPAU#Supported_Cards

Min uppgraderade htpc kör nu AMD 4850e CPU och ett 9500GS grafikkort. Den funkar ungefär lika bra som den gamla htpc-datorn gjorde eller kanske något bättre om man aktiverar mer avancerade deinterlace-metoder. Märker ingen större skillnad i praktiken.

Med rätt grafikkort kan du även få den andra datorn att funka. Tyvärr var det dåligt med AGP-kort som hade hårdvaruacceleration så då får man väl göra som jag och sätta i ett PCI-kort. Men tyvärr kostar det ofta mer än det smakar, PCI-korten som kan tänkas fungera är inte så prisvärda om man inte hittar något begagnat. Däremot PCIe finns ju hur mycket som helst. Mitt 9500GS jag har nu köpte jag begagnat på marknaden för 150 kr...

Edit: Jag tror inte man behöver överklocka eftersom man låter grafikkortet göra hästjobbet med avkodningen av video. Jag hade långt ifrån full belastning på min 3400+, den kanske låg runt 20% när jag kollade HD-filmer. Då var den samtidigt inspelningsdator med 3 stycken tv-mottagare och i viss mån även en liten filserver för de inspelade videofilerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scirocco:

Får du in Nvidia grafikkortet i första datorn där så duger den utmärkt till htpc klarar 1080p osv utan problem. Om du inte tänkt och surfa och sånt, så släng in Openelec så har du XBMC som är snabbt.

jag kör den nu och funkar hur fint som helst^^ klarar till och med av youtube i full hd, ortoligt
jag har openelec, funkade hur fint som helst och snabb^^

btw jag har installerat den på hårddisk, men hur bra går det om jag installerar den på usb, går den slöare då? lagrar du filmer i din hårddisk?

tror att man kan surfa med xbmc, med ett tillägg. ska testa

du kan inte tipsa mej om bra tillägg?:)

Skrivet av ronnylov:

Fram till förra veckan körde jag följande htpc:

PU: Athlon 64 Mobile 3400+ (2,2 GHz enkärnig processor).
Minne: 1 GB single channel (ja det är ju socket 754 som inte södjer dual channel)
1 TB HDD Western digital black
3 stycken DVB-C kort (två PCI-kort och ett via firewire) för tvheadend
PCI grafikkort (OBS inte PCIe eller AGP utan vanlig PCI) nvidia 8400GS 512MB
Operativsystem Arch Linux

Denna funkade jättebra att avkoda allting inklusive HD-formaten, tack vare att grafikkortet stödjer VDPAU hårdvaruavkodning. Processorn själv var aningen klen utan hjälp av grafikkortet, och saker som att kolla på video i en webbläsare funkade dåligt.
Jag bytte ut den i helgen på grund av att jag nu hade bättre prylar jag kunde använda efter diverse uppgraderingar av andra datorer, och så upptäckte jag att en del kondensatorer på moderkortet börjat läcka och svälla och jag tyckte inte det var värt besväret att hålla liv i den där mera.

Är det AGP på den där sempron-maskinen? Man har ju betydligt mer att välja på med PCIe. Fanns det ens 8800GT för AGP? Ja det kanske är PCIe då och i så fall gissar jag du kör socket 939. J8800GT verkar stödja VDPAU och i så fall kommer den att funka jättebra med exempelvis XBMC om du kör linux och nvidias proprietära drivrutin med VDPAU-stöd:
http://www.mythtv.org/wiki/VDPAU#Supported_Cards

Dold text

Min uppgraderade htpc kör nu AMD 4850e CPU och ett 9500GS grafikkort. Den funkar ungefär lika bra som den gamla htpc-datorn gjorde eller kanske något bättre om man aktiverar mer avancerade deinterlace-metoder. Märker ingen större skillnad i praktiken.

Med rätt grafikkort kan du även få den andra datorn att funka. Tyvärr var det dåligt med AGP-kort som hade hårdvaruacceleration så då får man väl göra som jag och sätta i ett PCI-kort. Men tyvärr kostar det ofta mer än det smakar, PCI-korten som kan tänkas fungera är inte så prisvärda om man inte hittar något begagnat. Däremot PCIe finns ju hur mycket som helst. Mitt 9500GS jag har nu köpte jag begagnat på marknaden för 150 kr...

Dold text

Edit: Jag tror inte man behöver överklocka eftersom man låter grafikkortet göra hästjobbet med avkodningen av video. Jag hade långt ifrån full belastning på min 3400+, den kanske låg runt 20% när jag kollade HD-filmer. Då var den samtidigt inspelningsdator med 3 stycken tv-mottagare och i viss mån även en liten filserver för de inspelade videofilerna.

aha tack för det bra svaret, jag kör med xbmc som funkar hur fint som helst, utan lagg eller liknande. Datorn som inte ens klarade av 480p i youtube utan att lagga, klarar nu av 1080p i youtube utan problem, men har inte testat spela upp en riktig film, via usb eller så, men lär funka fint.

den andra datorn slutade fungera, tror att det är pga två sprängda kondensatorer, har en också på den första, men fungerar, ska byta ut dem så fort jag kan och testa xbmc på den andra datorn och hoppas på det bästa. funderar på att överklocka grafikkortet lite, du känner inte till något bra överklockningstillägg till xbmc?
men hoppas att den andra datorn funkar också^^ annars får den bli en server.

båda datorerna har sempron cpuer, men första är pcie och andra är agp, kommer ihåg att datorn med agp-gpu klarade av css och cs1.6 utan problem XD

ja man hittar ju hur bra saker som helst här i marknaden ^^

kan inte man bara dela allt man har på main-dator utan server? som hemmagrupp

tack

Permalänk
Medlem

Har för mig det fanns någon "coolbits"-inställning förr i tiden för att överklocka nvidia-kort men har aldrig testat det i linux. Hmm, jo jag kanske borde byta kondensatorer också men känner jag har så många datorer nu att det räcker.

Ja du kan dela ut från din vanliga dator och läsa filerna på din htpc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Har för mig det fanns någon "coolbits"-inställning förr i tiden för att överklocka nvidia-kort men har aldrig testat det i linux. Hmm, jo jag kanske borde byta kondensatorer också men känner jag har så många datorer nu att det räcker.

Ja du kan dela ut från din vanliga dator och läsa filerna på din htpc.

aha ok ska kolla upp det
haha ja har man många saker så bryr man inte sig om de så mycket ^^ men ska slakta något gammalmoderkort och ta kondesatorerna ^^

aha ok coolt då ska jag googla lite ^^