Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Vilket Linux ska man välja?

Permalänk

Vilket Linux ska man välja?

Yoh!

Är helt färsk inom Linuxvärlden och har kikat runt lite. Verkar som att det finns massor att välja bland. Vilket Linux ska man välja när man är nybörjare inom detta område?
Hade valt Windows 8 men har helt enkelt inte den ekonomin. Så vitt jag förstått det så är Linux gratis?

Tacksam för all hjälp!
/Arktiskman

Permalänk
Medlem

Ubuntu helt klart. Det är i min erfarenhet minst krångel med. Mer avancerade linux är som att ha en hobbybil. Den är grymt snabb när den går, men en stor del av poängen är att få mecka med den. Ubuntu är mer en bra standardkärra som går utan krångel, men då utan att ge dig status hos elitisterna.

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk

Är Ubuntu gratis?

Permalänk
Inaktiv

Ubuntu eller Debian kanske. Du kan alltid installera program, teman etc för att få distarna att bete sig som du vill.

Permalänk
Medlem

Som nybörjare, välj Ubuntu. När du inser det vackra med öppen mjukvara, välj något annat.

Ubuntu drar ett tungt lass i kampen om att föra fram Linux till den stora massan och är i min mening den bästa kandidaten för de som egentligen inte bryr sig så mycket om vilket system de har utan bara vill att det skall funka. Med Ubuntu är det lätt att komma igång och det finns tusentals program som kan hjälpa dig på vägen att bli effektivare med arbete på datorn.

Om det är spela du tänkt göra så är inte Linux i dagsläget bästa alternativet även om framtiden ser ljus ut tack vare Valve och Steam-boxarn.

Andra alternativ av Linux kan man välja när man börjar inse den underliggande poängen. Det som handlar om att ha öppen mjukvara och kontroll över sin egen datormiljö och tillvaro på ett helt annat sätt. (Ubuntu är såklart i det mesta open source det med men inte lika fanatiskt som vissa andra). Vill man då få en mjukstart åt annat håll kan man kika på Debian som på många vis är likt Ubuntu iom. att Debian ligger till grund för det som Ubuntu är idag.

Just do it! Och lycka till

Visa signatur

Det var bättre förr när datorer var något man kunde göra vad man ville med. Lägg ner hårdvarubegränsningar och fåniga förhinder så hårdvaran kan utnyttjas på ett kreativare sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arktiskman:

Är Ubuntu gratis?

Du kan ju testa att kika på hemsidan (Första meningen t.o.m.).

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Medlem

Ubuntu - Användarvänligt men ganska bloatat. Den mest kommercialla disten.
Lubuntu - Som ovan fast oerhört resurssnålt.
Xubuntu - Min personliga favorit tillsammans med Manjaro.
Linux Mint - Baserat på Ubuntu, var bättre förr men fortfarande en av de stora och "enkla" distros där ute.
Manjaro - Baserat på Linux Arch, färdigt system med något mer möjligheter än ovan nämnda, men därav kan även fler "småfel" uppstå. Om problem uppstår så finns en oerhört bra Arch-Wiki till hjälp.
Bodhi Linux - För den som vill ha resurssnålt och snyggt. Lite mer pill och fix och trix för den ovane linuxanvändaren (inte mer än manjaro dock), men inget som inte google/wiki kan hjälpa till med.

Kolla upp dessa till att börja med.

En stor skillnad mellan de olika är fönsterhanterare/GUI. Kolla på dessa och se om du faller för någon och testa. Det värsta som kan hända är att du får börja om. Din största fiende är också din bästa vän, våga använda Google och testa dig fram!

Lycka Till!

Det mesta är gratis, det handlar om untagsfall där det faktiskt kostar pengar.

Visa signatur

Desktop - NCASE M1 (Svart) | i5-3570K | MSI Z77IA-S01 (m-ITX) | 16GB RAM @ 2400Mhz | ASUS GTX 780 (REF) | Intel 520 240GB SSD | WD Black 4TB HDD | Silverstone SFX SX600-G (600W)
Laptop - Lenovo Thinkpad X220 | i5-2520M | 16GB RAM | 500GB SSD (120GB Intel 520 + 128GB Crucial M4 mSata) | IPS-Panel

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nahojii:

Ubuntu - Användarvänligt men ganska bloatat. Den mest kommercialla disten.
Lubuntu - Som ovan fast oerhört resurssnålt.
Xubuntu - Min personliga favorit tillsammans med Manjaro.
Linux Mint - Baserat på Ubuntu, var bättre förr men fortfarande en av de stora och "enkla" distros där ute.
Manjaro - Baserat på Linux Arch, färdigt system med något mer möjligheter än ovan nämnda, men därav kan även fler "småfel" uppstå. Om problem uppstår så finns en oerhört bra Arch-Wiki till hjälp.
Bodhi Linux - För den som vill ha resurssnålt och snyggt. Lite mer pill och fix och trix för den ovane linuxanvändaren (inte mer än manjaro dock), men inget som inte google/wiki kan hjälpa till med.

Kolla upp dessa till att börja med.

En stor skillnad mellan de olika är fönsterhanterare/GUI. Kolla på dessa och se om du faller för någon och testa. Det värsta som kan hända är att du får börja om. Din största fiende är också din bästa vän, våga använda Google och testa dig

Lycka Till!

Det mesta är gratis, det handlar om untagsfall där det faktiskt kostar pengar.

Jag röstar också för Xubuntu. Sitter på det Atm!

Permalänk
Medlem

Spontant skulle jag vilja avråda från Arch för nybörjare då detta har en tendens att ställa till problem efter ett antal systemuppdateringar eller om man på ett längre tag inte tänker på att köra systemuppdateringar. Jag har kamrater som har råkat ut för tråkigare incidenter när det kommer till att uppdatera just Arch tyvärr.

Själv stötte jag på ett litet problem sist jag uppdaterade. Det var hyffsat lättlöst men jag skulle inte säga att det hade varit kul att stöta på som novis.

Givetvis menar jag inte att Arch är sämre eller tråkigare att hålla på med men vad gäller enkelhet och lämplighet i sammanhanget så skulle jag vilja råda till aktsamhet.

Det sagt om Arch så vet jag inte om Manjaro har några metoder som hjälper upp detta.

Visa signatur

Det var bättre förr när datorer var något man kunde göra vad man ville med. Lägg ner hårdvarubegränsningar och fåniga förhinder så hårdvaran kan utnyttjas på ett kreativare sätt.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk

Har kikat runt lite mera och har fastnat för Xubuntu!
Finns det någon guide för hur jag installerar Xubuntu på en helt tom SSD?

EDIT: Glömde fråga om Photoshop rullar på Xubuntu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arktiskman:

Har kikat runt lite mera och har fastnat för Xubuntu!
Finns det någon guide för hur jag installerar Xubuntu på en helt tom SSD?

EDIT: Glömde fråga om Photoshop rullar på Xubuntu?

Det funkar inte original, men genom att installera wine möjliggör du att installera windowsprogram. Huruvida photoshop fungerar bra eller ej kan jag dock inte svara på.

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arktiskman:

Har kikat runt lite mera och har fastnat för Xubuntu!
Finns det någon guide för hur jag installerar Xubuntu på en helt tom SSD?

EDIT: Glömde fråga om Photoshop rullar på Xubuntu?

gimp och libre office är förinstallerat iaf på mint.

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk

Skulle rekommendera ubuntu som första dist

Permalänk
Medlem

Jag är inte speciellt bevandrad i Linux, men jag trivs bra med Linux Mint. Otroligt lätt att komma igång med.

Permalänk
Medlem

Rekommenderar starkt mint! Mångsidigt och stabilt nåt så in i h-e. Har kört ubuntu på 3 datorer och det har varit förhållandevis långsamt och buggigt. Zorin Os kan jag också rekommendera. Känns väldigt mycket som windows och är baserat på ubuntu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

Grabbar TS säger att han annars skulle ha använt Windows 8 och ni börjar prata om att Ubuntu är bloatat?
Visst det är mer bloatat än XUbuntu men jämför man med Windows är det en piss i havet.

Skulle också rekommendera Ubuntu. Vad jag vet den enda disten som kontinuerligt gör användartester där en stor del personer som aldrig använt Linux förut ingår.
Även den största disten så program som Steam och Skype är i första hand inriktade på just Ubuntu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pie-or-paj:

Grabbar TS säger att han annars skulle ha använt Windows 8 och ni börjar prata om att Ubuntu är bloatat?
Visst det är mer bloatat än XUbuntu men jämför man med Windows är det en piss i havet.

Skulle också rekommendera Ubuntu. Vad jag vet den enda disten som kontinuerligt gör användartester där en stor del personer som aldrig använt Linux förut ingår.
Även den största disten så program som Steam och Skype är i första hand inriktade på just Ubuntu.

Må så vara, men varför använda Ubuntu när det finns andra som är like enkla, kompatibla med ubuntumjukvara men fortfarande bättre på många sätt?

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk

Linux Lite gillar jag,bantad .iso men har länkar i startmenyn till de flesta bra-att-ha apparna mm. Baserad på Debian/ubuntu så apt-get funkar,men finns även ett software center där man enkelt söker efter program mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

Må så vara, men varför använda Ubuntu när det finns andra som är like enkla, kompatibla med ubuntumjukvara men fortfarande bättre på många sätt?

Du har kört linux i 1 månad, hur många distar har du hunnit testa och hur länge har du testat dom?

Permalänk
Avstängd

skulle säga debian baserad, antingen riktigt debian eller ex linux mint debian edition, jag ångrar iallafall att jag inte började med debian, rullande uppdateringar har sina fördelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sork01:

Du har kört linux i 1 månad, hur många distar har du hunnit testa och hur länge har du testat dom?

4. Tillräckligt länge för att ha märkt att Mint är bättre än Ubuntu.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

Har hört i programmerarkretsar att Fedora är ett vettigt alternativ, också ett som många universitet använder i undervisningen, men att Ubuntu har ett läckrare gränssnitt. Någon som har någon erfarenhet av Fedora?

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk

Har använt Zorin ett tag... Rekommenderas ifall du tycker om Windows 7's gränssnitt!

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 4670k 3.4GHz MB: Asus Z87-A GPU: Radeon R9 280X RAM: Corsair Vengeance LP 16GB HDD: WD Blue 1TB PSU: be quiet! Pure Power 630w Låda: Fractal Design Define R4 Arctic White OS: Windows 7 Home Premium 64bit KB: Ducky G2PRO Grey PBT MX Clear
¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av Njure:

Har hört i programmerarkretsar att Fedora är ett vettigt alternativ, också ett som många universitet använder i undervisningen, men att Ubuntu har ett läckrare gränssnitt. Någon som har någon erfarenhet av Fedora?

Kört det en del. Extremt buggit eftersom det är så bleeding edge, inget jag skulle programmera på.
Har SELinux aktiverat från början så inget jag skulle rekommendera en nybörjare.

Skrivet av Yooriitzz:

Må så vara, men varför använda Ubuntu när det finns andra som är like enkla, kompatibla med ubuntumjukvara men fortfarande bättre på många sätt?

Bättre på vilka sätt?

Skrivet av Yooriitzz:

4. Tillräckligt länge för att ha märkt att Mint är bättre än Ubuntu.

Du menar disten som inte uppdaterar kärnan för att de inte orkar testa om den nya funkar?

Permalänk

Jag behöver ett Linux som jag kan köra Photoshop på (via wine då) och lite spel. Jag programmerar inte så mycket, så ett stabilt och enkelt Linux är att föredra.

Permalänk
Medlem

Sen jag börja använda Mint har jag inte grunnat på att köra Ubuntu, inget direkt fel på Ubuntu men Mint är mer välpolerat och välfungerande, och så slipper man hemska unity

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arktiskman:

Jag behöver ett Linux som jag kan köra Photoshop på (via wine då) och lite spel. Jag programmerar inte så mycket, så ett stabilt och enkelt Linux är att föredra.

Alla vanliga distar kan du göra det i utan problem.
Som sagt så rekommenderar jag Ubuntu men skillnaderna mot Xubuntu, Kubuntu, Lubuntu är bara gränssnittet
och mot Mint gränssnittet och som sagt att de inte uppdaterar kärnan.

Personligen tycker jag Unity (gränssnittet i Ubuntu) är underbart, men då det bygger väldigt
mycket på tangentbordskommandon så passar det inte alla. Om om du helt vägrar att använda
tangentbordet kommer du tycka att det är hemskt. Men om du däremot börjar använda dessa
kommer du troligtvis arbeta mycket fort här.
De andra gränssnitten är allihop mer "normala" så titta runt lite och se vad som kan passa dig.

Permalänk
Permalänk
Skrivet av Pie-or-paj:

Alla vanliga distar kan du göra det i utan problem.
Som sagt så rekommenderar jag Ubuntu men skillnaderna mot Xubuntu, Kubuntu, Lubuntu är bara gränssnittet
och mot Mint gränssnittet och som sagt att de inte uppdaterar kärnan.

Personligen tycker jag Unity (gränssnittet i Ubuntu) är underbart, men då det bygger väldigt
mycket på tangentbordskommandon så passar det inte alla. Om om du helt vägrar att använda
tangentbordet kommer du tycka att det är hemskt. Men om du däremot börjar använda dessa
kommer du troligtvis arbeta mycket fort här.
De andra gränssnitten är allihop mer "normala" så titta runt lite och se vad som kan passa dig.

Har nyligen köpt en ny SSD, och skulle behöva en guide som visar hur jag installerar Ubuntu via USB-sticka på denna.
Kollade för övrigt lite bilder på Ubuntu och måste säga att gränssnittet verkar lockande.