Permalänk
Medlem

Boot:a Linux

Finns diverse (Live) dists som man kan installera på ett USB minne eller på en SSD.

Om jag nu har Windows 7 (8) installerat och vill köra en Linux dist. Kan jag då installera Linux på ett USB, och boota från USB som första val? alt. 2, kan jag installera den på en SSD disk som jag har i datan, men som inte har Windows i den, utan att det kommer ställa till det? Sen om jag skulle vilja köra Linux så ändrar jag i Boot menyn vilken disk som ska läsas först, Windows eller Linux disken.

Finns det nått program som man kan installera i Windows, som kan styra hur man vill boot:a om? Vid nästa start av datorn, om Linux eller Windows disken ska läsas in.

Permalänk
Medlem

Att använda linux från USB-minne eller CD/DVD kallas 'live-CD' men det går väldigt långsamt och är mest till för att man ska kunna prova olika distros utan att behöva installera dem. Det du beskriver i alternativ två kallas 'dual boot' och det finns massvis med guider på internet.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

När du installerar Linux så kommer installationsprogrammet känna av att du har ett annat OS installerat och lägga till det i bootningslistan. Då kommer du få ett val varje gång du startar datorn om vilket OS du vill starta.

Permalänk
Medlem

Porteus är ett Linux som kör från USB, det är riktigt snabbt (relativt sett). Den snabbaste konfigurationen bootar till desktop på 15 sekunder (du får ställa in själv när du laddar ner den vilken skrivbordsmiljö, webbläsare etc du vill ha). Du skulle kunna testa den för att känna på Linux lite grand. Porteus är baserat på Slackware så det är inte världens enklaste att installera programvara, men ganska mycket kommer med och det finns mer på deras hemsida och porteus-apps.org .

Du vill absolut inte försöka installera Linux, eller något operativsystem för den delen, till en partition där du har data du bryr dig om. Använd ett verktyg som Kparted (ingår i Porteus) eller Gparted (finns på Kubuntu, Ubuntu, Knoppix etc). Gör en ny partition med det överblivna utrymmet och installera Linux där. Var även försiktig med GRUB, den kan blåsa din Master Boot Record på Windows, jag rekommenderar alternativet Syslinux om du får välja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hamre:

När du installerar Linux så kommer installationsprogrammet känna av att du har ett annat OS installerat och lägga till det i bootningslistan. Då kommer du få ett val varje gång du startar datorn om vilket OS du vill starta.

Även om jag specificerar att installation ska göras på USB eller en tom disk, så kommer den lägga till boot i disken som kör Windows? Det är vad jag vill undvika, jag vill inte ha en Windows/Linux bootloader.

Permalänk
Hedersmedlem

Om du verkligen vill hålla isär dem torde det enklaste vara att koppla ur disken där Windows är installerat och installera Linux på en egen disk med boot-loader, och sedan vid start använda via tangentgenväg (för vissa moderkort F12) få upp menyval av disk att boota ifrån. Lite gammaldags, men inte särskilt omständligt.