Linux vs Windows gällande diskfragmentering.

Permalänk

Linux vs Windows gällande diskfragmentering.

Hej undrar ifall någon har mer insyn i problemet med Windows och diskfragmentering.

Har använt Linux från och till, och har bytt tillbaka till Windows efter ett kort tag igen då spel som man har spelat har inte funkat något vidare i Linux (vilket inte är ett sånt problem längre) och dualboot känns inge vidare då man ändå måste använda windows.

Men till problemet, har tröttnat något oerhört på Windows. Även om Windows är stabilt och har nog inte fått en enda bluescreen eller liknande sedan win7, men det jag stör mig på är att hur man än försöker hålla system snabbt och underhållet så blir det segt inom 6 månader.

Och frågan är hur är det med Linux och detta ? Har som sagt använt Linux men aldrig under en längre period.

Förtydligade rubrik till "diskfragmentering".
Visa signatur

Imac 27tum 2019
MacBook Air 2011

Permalänk
Medlem

På ssd spelar fragmentering ingen roll. Och du bör inte defragmentera en ssd då det bara sliter på cellerna.

Permalänk
Skrivet av Chibariku:

På ssd spelar fragmentering ingen roll. Och du bör inte defragmentera en ssd då det bara sliter på cellerna.

Defragmenterar så klart inte ssdn. Men ifall det inte handlar om att Windows fragmenteras vad gör att Windos inte håller mer än 6 månader innan det är segt igen ?

Visa signatur

Imac 27tum 2019
MacBook Air 2011

Permalänk
Medlem

Den enkla versionen:
I windows körs filsystemet NTFS vilket behöver defragmenteras. Vilket numera görs automatiskt på natten om datorn står på 24/7

I Linux körs vanligen ext4. Det senare har en egenskap i sig att det inte behöver defragmenteras.
Sedan finns andra fördelar som högre läs/skrivhastigheter osv.

Man kan gräva hur djupt som helst i detta ämne...

Visa signatur

GA-Z97P-D3 | i5-4690K | 8Gb DDR3 | Gigabyte GTX 1050Ti | Samsung 850EVO 250Gb
Kylare: CPU: CM TX3 EVO3 | PSU: Silver Power SP-S460FL (Passiv)
Lur: OnePlus Nord | NAS: Synology 211j + Ett antal Hemmabygge

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sturmovik:

Defragmenterar så klart inte ssdn. Men ifall det inte handlar om att Windows fragmenteras vad gör att Windos inte håller mer än 6 månader innan det är segt igen ?

Att det blir segt efter 6 månader beror helt o hållet på vad man gör. min installation är runt året gammal och funkar felfritt fortfarande. Har haft flera som gått i flera år utan att bli sega.

har du provat o söka efter trojaner o dylikt?

Visa signatur

asus b350 strix, 1TB Seagate Barracuda 7200rpm 64MB, Ryzen 1600 , corsair 16 GB 2666 Mhz, Gigabyte Radeon R9 280X 3GB (Tahiti XTL) Fractal Design Define R4 Svart,ocz 700w semimod, windows 10 , asus 24 vg248qe 144hz

Permalänk
Skrivet av sturmovik:

Defragmenterar så klart inte ssdn. Men ifall det inte handlar om att Windows fragmenteras vad gör att Windos inte håller mer än 6 månader innan det är segt igen ?

Jag är uppe på 2½ år i Windows 8. Det är inte segt. Jag skulle gissa på att det är sturmovik som gör windows segt.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk

Undrar vad det är som man gör fel då, kollar systemet regelbundet både på trojaner och annat. Installerar inte skumma program eller liknande.
Och ifall man själv gör fel, varför har jag ej samma problem med min Macbook air ?

Visa signatur

Imac 27tum 2019
MacBook Air 2011

Permalänk
Medlem

Har haft windows 8 sen release på denna dator, och enda jag har haft problem med är om man har för mycket på autostart eller körandes i backgrunden. Alltså "användarfel" sen har jag ibland problem med att Chrome vill sluka 2-3 GB RAM (sällan mer än tio flikar öppna) är antagligen nåt plugin som spökar.

Permalänk
Medlem

Grannen har en linux desktop som installerades 2009. Den snurrar på som om inget hänt med oförändrad prestanda.Tre omstarter har han gjort dessa 6 år. Då vid kernel upgrade.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av sturmovik:

Hej undrar ifall någon har mer insyn i problemet med Windows och fragmentering.

Har använt Linux från och till, och har bytt tillbaka till Windows efter ett kort tag igen då spel som man har spelat har inte funkat något vidare i Linux (vilket inte är ett sånt problem längre) och dualboot känns inge vidare då man ändå måste använda windows.

Men till problemet, har tröttnat något oerhört på Windows. Även om Windows är stabilt och har nog inte fått en enda bluescreen eller liknande sedan win7, men det jag stör mig på är att hur man än försöker hålla system snabbt och underhållet så blir det segt inom 6 månader.

Och frågan är hur är det med Linux och detta ? Har som sagt använt Linux men aldrig under en längre period.

Tror problemet har väldigt lite med just defragmentering, seghet kan uppstå av nästan vadsomhelst i en dator.

Skälet till att Windows är segare än OSX i vissa fall tror jag har att göra med att Apple har en väldigt "skyddad" miljö där OSet kan optimeras för hårdvaran och tvärtom. Detta leder till Apple kan kvalitetssäkra på ett helt annat sätt än vad Microsoft kan göra. Sen har Windows operativet i sig sämre prestanda än OSX och Linux på vissa områden, men detta tror jag gäller åt andra hållet också.

EDIT: Jag föredrar dock Windows framför OSX för sin versatilitet och framför Linux för stabilitet och tillgång till mjukvara. Linux är klart mer oslipat som Desktop OS än Windows. Jag betalar gärna lite overhead för det jag får i Windows, även om det såklart sticker en lite i ögat att man vet att det kan bli bättre

Skrivet av Dockland:

Grannen har en linux desktop som installerades 2009. Den snurrar på som om inget hänt med oförändrad prestanda.Tre omstarter har han gjort dessa 6 år. Då vid kernel upgrade.

Vad är det för snäv tillämpning som tillåter honom att klara sig på tre omstarter? Det är ju förmodligen inte jämförbart med "vanligt" desktop användande?

Permalänk

Har inte mer än precis vad som behövs på autostart.
Klart det är bättre för Apple som kan styra både mjukvaran och hårdvaran. Men har ju inte problem med stabilitet på win8 eller win7 men segheten kommer krypande oavsett vad jag gör.
Är inte ny med datorer och har gjort allt man kan för att underhålla datorn på rätt sätt. Dock har inte Apple haft samma problem och har fått för mig att det är på grund av Unix baserade OSet. Och närmast är väl Linux distron.

Därav frågan ifall Linux skulle hålla ut längre.

Visa signatur

Imac 27tum 2019
MacBook Air 2011

Permalänk
Medlem
Skrivet av sturmovik:

Har inte mer än precis vad som behövs på autostart.
Klart det är bättre för Apple som kan styra både mjukvaran och hårdvaran. Men har ju inte problem med stabilitet på win8 eller win7 men segheten kommer krypande oavsett vad jag gör.
Är inte ny med datorer och har gjort allt man kan för att underhålla datorn på rätt sätt. Dock har inte Apple haft samma problem och har fått för mig att det är på grund av Unix baserade OSet. Och närmast är väl Linux distron.

Därav frågan ifall Linux skulle hålla ut längre.

Jag tror Linux skulle hålla ut längre ja. Frågan är om du har allt du tycker dig behöva under Linux? Utan massa krångel. Linux tar för mycket tid att administrera tycker jag personligen, ändå så dualbootar jag för att jag gillar att prova på det gång och igen.

Om du försöker beskriva den seghet du har kanske vi kan hjälpa dig dock? Jag tycker Windows är rappt när det fungerar som det ska.
Segt under uppstart eller segt hela tiden, vad är segt? applikationsuppstart? byte mellan applikationer? Det jag brukar göra är att så fort jag upplever seghet är att ta upp aktivitetshanteraren för att se vad som gör det segt. Jättelänge hade jag en rejäl seghet på grund av Backupprogrammet CrashPlan som använder väldigt mycket disk om man vill ta backup på öppna filer, detta påverkar väl mer om man har hårddisk men ändå. Det är inte heller alltid uppenbart genom Aktivitetshanteraren vad felet kan vara, då det ibland kan vara System processen som gör det segt exempelvis, då får man gräva lite djupare.

EDIT: Jag tror faktiskt Windows största problem är dåligt skrivna drivrutiner och program.

EDIT2: Antivirus kan också tyvärr ta en hel del prestanda, jag kör just nu MS egna endast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av datoriserad:

Tror problemet har väldigt lite med just defragmentering, seghet kan uppstå av nästan vadsomhelst i en dator.

Skälet till att Windows är segare än OSX i vissa fall tror jag har att göra med att Apple har en väldigt "skyddad" miljö där OSet kan optimeras för hårdvaran och tvärtom. Detta leder till Apple kan kvalitetssäkra på ett helt annat sätt än vad Microsoft kan göra. Sen har Windows operativet i sig sämre prestanda än OSX och Linux på vissa områden, men detta tror jag gäller åt andra hållet också.

EDIT: Jag föredrar dock Windows framför OSX för sin versatilitet och framför Linux för stabilitet och tillgång till mjukvara. Linux är klart mer oslipat som Desktop OS än Windows. Jag betalar gärna lite overhead för det jag får i Windows, även om det såklart sticker en lite i ögat att man vet att det kan bli bättre

Vad är det för snäv tillämpning som tillåter honom att klara sig på tre omstarter? Det är ju förmodligen inte jämförbart med "vanligt" desktop användande?

Varför skall han starta om när det inte behövs?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Varför skall han starta om när det inte behövs?

+1
Är ytterst sällan jag har startat om min linuxburk vid uppdatering/installation av mjukvara etc..
Med Windows är det snarare unikt att inte behöva starta om vid uppdatering/installation. Visst med SSD går ju omstarterna hyffsat snabbt men jäkligt irriterande ändå.

Permalänk
Medlem

(Nu skall vi inte dra in fler ämnen men jag har en upptid på andriod telefonen med 2900h)
On topic: Hela släkten och alla familjens datorer kör linux utom speldatorn. Jag kör dock även Steam på Linuxdatorn och då hårdvaran räcker till så blir det en del spelade där med.
Det enda i Linuxanvändande som spökar är tyvär dåligt konverterade program/plugin. Som t.ex flash. Vissa omvägar för att gå runt krav på M$ silverlight och sådant är lite tråkigt.
Annars är det bara att köra på så länge man vill köra med samma kernel.
Köksdatorn står i princip alltid på.

Visa signatur

GA-Z97P-D3 | i5-4690K | 8Gb DDR3 | Gigabyte GTX 1050Ti | Samsung 850EVO 250Gb
Kylare: CPU: CM TX3 EVO3 | PSU: Silver Power SP-S460FL (Passiv)
Lur: OnePlus Nord | NAS: Synology 211j + Ett antal Hemmabygge

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Varför skall han starta om när det inte behövs?

Folk idag är så indoktrinerade av microsoft att de tror en omstart behövs så fort man uppdaterar datorn.
Bäst var det på windows 95 där man behövde starta om för att ändra upplösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sturmovik:

Hej undrar ifall någon har mer insyn i problemet med Windows och fragmentering.

Har använt Linux från och till, och har bytt tillbaka till Windows efter ett kort tag igen då spel som man har spelat har inte funkat något vidare i Linux (vilket inte är ett sånt problem längre) och dualboot känns inge vidare då man ändå måste använda windows.

Men till problemet, har tröttnat något oerhört på Windows. Även om Windows är stabilt och har nog inte fått en enda bluescreen eller liknande sedan win7, men det jag stör mig på är att hur man än försöker hålla system snabbt och underhållet så blir det segt inom 6 månader.

Och frågan är hur är det med Linux och detta ? Har som sagt använt Linux men aldrig under en längre period.

Man behöver inte defragga en Linux disk

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Man behöver inte defragga en Linux disk

Det beror ju helt på vilket filsystem du använder på din linux installation.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av AMD-FX:

Man behöver inte defragga en Linux disk

Det beror på situationen.
Inget filsystem är 100% immun mot framgentering.
Men de vanliga filsystemen som används under Linux arberar aktivt till att motverka fragemntering i den mån det går utan att tumma för mycket på pretandan.
För att ett *nix filsystem skall må som bäst, behöver man ha ungefär dubbelt så mycket ledigt utrymme som den största filen tar upp i anspråk. Detta för att det skall finnas utrymme kvar för att undvika fragmentering när en fil av den storleken skapas eller kopieras.
Men när det utrymmeet inte räcker till, har filsystemet inget annat val än att framgentera upp filen ifråga. Görs detta tillräckligt ofta så kommer filsystemet att gradvis fragmenteras och degradera i prestanda. Kort och gott: Ju mindre ledigt utrymme man har, desto snabbare fragmenteras filsystemet.

För att råda bot på den typen av situationer, så har ett defragmenteringsverktyg för ext*-filsystem tillkommit: e4defrag
Det verktyget ingår i de flesta distributioner, och defragmenterar på filnivå. Det vill säga att enstaka filer , mappar eller hela partitionen kan defragemnteras "online".
Andra filsystem såsom reiserfs, zfs, btrfs med flera, har även de (mer eller mindre) defragmenteringsvertyg av samma anledning som nämnts ovan.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av theailer:

Det beror ju helt på vilket filsystem du använder på din linux installation.

Skrivet av SysGhost:

Det beror på situationen.
Inget filsystem är 100% immun mot framgentering.
Men de vanliga filsystemen som används under Linux arberar aktivt till att motverka fragemntering i den mån det går utan att tumma för mycket på pretandan.
För att ett *nix filsystem skall må som bäst, behöver man ha ungefär dubbelt så mycket ledigt utrymme som den största filen tar upp i anspråk. Detta för att det skall finnas utrymme kvar för att undvika fragmentering när en fil av den storleken skapas eller kopieras.
Men när det utrymmeet inte räcker till, har filsystemet inget annat val än att framgentera upp filen ifråga. Görs detta tillräckligt ofta så kommer filsystemet att gradvis fragmenteras och degradera i prestanda. Kort och gott: Ju mindre ledigt utrymme man har, desto snabbare fragmenteras filsystemet.

För att råda bot på den typen av situationer, så har ett defragmenteringsverktyg för ext*-filsystem tillkommit: e4defrag
Det verktyget ingår i de flesta distributioner, och defragmenterar på filnivå. Det vill säga att enstaka filer , mappar eller hela partitionen kan defragemnteras "online".
Andra filsystem såsom reiserfs, zfs, btrfs med flera, har även de (mer eller mindre) defragmenteringsvertyg av samma anledning som nämnts ovan.

Ok, det var mer än vad jag vet. Jag själv har aldrig defraggat på Linux

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av theailer:

Folk idag är så indoktrinerade av microsoft att de tror en omstart behövs så fort man uppdaterar datorn.
Bäst var det på windows 95 där man behövde starta om för att ändra upplösning.

Nu skall man väl dock inte kasta sten i glashus; det var väl inte så länge sedan upplösningsbyte i linux också var ett omfattande arbete?

Permalänk
Medlem

Det är säkert sant det med

Permalänk
Medlem

Det som vanligast "kukar ur" efter 6månader i windows, är registret. Brukar se ut som fan efter ett tag.
Finns en uppsjö av verktyg som är ganska bra på attt städa. Enklast städning får man via ccleaner, gör dock bara ett halvhjärtat jobb med registret.

Jäkligt bra städning, om än reklam och nerlusad installation, är auslogics.com regestry cleaner. Funkar riktigt bra, men bocka av skräp under installation.

Finns säkert en hel del andra, men ccleaner, och auslogics regestry cleaner har jag använt, och gillar.

Visa signatur

De som inte bryr sig om att "storebror ser dig" för att de "inte har något att dölja", lämnar de även ut sin dörrnyckel till värden så denne kan läsa deras post och rota i skåp och lådor?

Permalänk
Medlem

Använder man ext4 behöver man inte defragmentera då detta är ett så kallat journalfört filsystem som håller koll på vad allt ligger. Även Mac fungerar på detta sätt.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av theailer:

Det är säkert sant det med

Se gärna till exempel här (och observera alla varningar om att man skall vara försiktig så man inte skadar eller förstör skärmen genom att ange fel värden...)

Permalänk

Kan det inte bero på skit bakom spakarna?

Du sitter inte och installerar en massa dynga?

NTFS lider inte alltför mycket av defragmentering.

Skrivet av sturmovik:

Undrar vad det är som man gör fel då, kollar systemet regelbundet både på trojaner och annat. Installerar inte skumma program eller liknande.
Och ifall man själv gör fel, varför har jag ej samma problem med min Macbook air ?

Du installerar inte en massa skit som går igång med Windows då även om det inte är trojaner och adware o grejer?

http://www.condusiv.com/products/diskeeper/
Skall ju försöka undvika att disken fragmenteras ifrån första början.

Skrivet av grynnan:

Det som vanligast "kukar ur" efter 6månader i windows, är registret. Brukar se ut som fan efter ett tag.
Finns en uppsjö av verktyg som är ganska bra på attt städa. Enklast städning får man via ccleaner, gör dock bara ett halvhjärtat jobb med registret.

Jäkligt bra städning, om än reklam och nerlusad installation, är auslogics.com regestry cleaner. Funkar riktigt bra, men bocka av skräp under installation.

Finns säkert en hel del andra, men ccleaner, och auslogics regestry cleaner har jag använt, och gillar.

Något källa på att det verkligen gör någon skillnad även om registret skulle se ut som fan?

Märkt någon som helst skillnad mer än att en massa du hade klickat för är borttaget?

Skrivet av Yooriitzz:

Använder man ext4 behöver man inte defragmentera då detta är ett så kallat journalfört filsystem som håller koll på vad allt ligger. Även Mac fungerar på detta sätt.

Att det för journal gör att det är lättare att få tillbaka filsystemet i ett helt skick om datorn kraschar medan den skriver. Det löser inte fragmentering.

Min uppfattning om HFS+ har varit att det inte verkar så jävla fränt.

Verkar dock som att OS X försöker undvika att skapa fragmenterade filer. Men det gör väl kanske diskeeper ovan också.

Med OS X och vad som "behöver" göras o.s.v. så känns det ju lite si och så med det. Jag menar, utifrån att OS X inte har någon avinstallerar (om de inte har fixat det nu) så går det ju att hävda att OS X "inte behöver" det med.

Men det kan ju diskuteras.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Yooriitzz:

Använder man ext4 behöver man inte defragmentera då detta är ett så kallat journalfört filsystem som håller koll på vad allt ligger. Även Mac fungerar på detta sätt.

Journalfört fs har inget med behov av defrag att göra, däremot är det ju som tidigare nämnts viktigt att ha gott om ledigt (helst sammanhängande) utrymme på en hdd för att undvika fragmentering.
Det kan vara en fördel att "tänka linux" i win genom att partitionera/shortstroka en hdd, det kan ge skillnad på prestandan, man skapar en partition för växlingsfilen och en för osfilerna och låter sedan helst bli att använda hddn till annat, man har fysiskt separata diskar till program och data och så ser man till att rensa registret o dyl samt köra diskoptimering och inte bara defrag lite då och då så brukar win flyta på fint. Det inbyggda defrag i win utför inte optimering men tex Ultradefrag gör det och det är gratis.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sturmovik:

Defragmenterar så klart inte ssdn. Men ifall det inte handlar om att Windows fragmenteras vad gör att Windos inte håller mer än 6 månader innan det är segt igen ?

Windows håller mer än 6 månader utan att bli segt. Nånting annat är handhavandefel.
Jag har kört min installation i två år. Funkar precis som den ska...inte har jag gjort nåt särskilt för att underhålla den heller.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yooriitzz:

Använder man ext4 behöver man inte defragmentera då detta är ett så kallat journalfört filsystem som håller koll på vad allt ligger. Även Mac fungerar på detta sätt.

Alla filsystem håller koll på var allt ligger...det är vad ett filsystem är till för.

Permalänk
Skrivet av Yooriitzz:

Använder man ext4 behöver man inte defragmentera då detta är ett så kallat journalfört filsystem som håller koll på vad allt ligger. Även Mac fungerar på detta sätt.

Och även NTFS är ett s.k. journaling filsystem!