Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Hjälp med installation. Nybörjare!

Permalänk
Medlem

Hjälp med installation. Nybörjare!

Tjena!

Har två hårddiskar, en med Win7 och en tom. Har länge velat testa någon distribution så jag har tänkt att göra det på den tomma hårddisken.
Vilken distribution rekommendera ni för en super-nybörjare. När allt är installerat och klart så vill jag även kunna välja vid uppstart av datorn vilket OS jag vill använda.

Tack på förhand

Permalänk

Tycker Ubuntu GNOME är bra, det är snabbt och enkelt, en blandning mellan Ubuntu och Debian
Har själv provat både Linux mint och Kubuntu när jag började, men de är buggiga båda två enligt min mening...
www.ubuntugnome.org

Permalänk
Medlem
Skrivet av FåJel:

Tjena!

Har två hårddiskar, en med Win7 och en tom. Har länge velat testa någon distribution så jag har tänkt att göra det på den tomma hårddisken.
Vilken distribution rekommendera ni för en super-nybörjare. När allt är installerat och klart så vill jag även kunna välja vid uppstart av datorn vilket OS jag vill använda.

Tack på förhand

Kör bara kör!
Ubuntu Mate
Fast egentligen tycker jag du borde köra Arch. Alla borde köra Arch.

Skrivet av eisaapeittää:

[...] en blandning mellan Ubuntu och Debian [...]

Ubuntu är baserat på Debian, mycket riktigt, men att välja Gnome som skrivbordsmiljö gör inte distron mer eller mindre lik distributionen Debian. Bara ett förtydligande.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Annars så kanske du har stöd för HyperV i ditt Windows?
Då kan du bara köra en VM med Ubuntu Gnome på, utan att påverka något annat i datorn och ha Windows igång hela tiden.
Planerar själv att i sommar att gå över till Ubuntu Gnome som primärt OS och sedan köra seemless integration av Windows i det som Wendell visar nedan:

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Skrivet av GLaDER:

Kör bara kör!
Ubuntu Mate
Fast egentligen tycker jag du borde köra Arch. Alla borde köra Arch.

Ubuntu är baserat på Debian, mycket riktigt, men att välja Gnome som skrivbordsmiljö gör inte distron mer eller mindre lik distributionen Debian. Bara ett förtydligande.

Tack! Alldeles riktigt, det behöver nödvändigtvis inte vara GNOME bara för att man kör Debian.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Kör ubuntu MATE eller Xubunutu. Håller med glader att alla borde köra arch men kan vara bra att starta lite enklare.