Frekvent flytt av dator med Vattenkylning

Permalänk

Frekvent flytt av dator med Vattenkylning

Tjenare! Jag har en dator där jag märkt att min processor har gått upp emot 80 grader när jag belastar den hårt, t.ex. när jag spelar Battlefield 3. Jag har därför bestämt mig för att köpa en ny processorkylare och har spanat in några färdigbyggda vattenkylningsriggar från b.l.a. Corsair.

Det enda problemet är att jag har föräldrar som har separerat och måste flytta min dator varje vecka. Detta har inte varit något problem hittills, men jag undrar hur detta skulle funka med vattenkylning.

Ökar det risken för läckage?
Ska jag kolla på luftkylare?

Även värt att nämna är att jag har en Intel i5 2500k, och även att det sitter ett par Vengeance ram bredvid med höga kylflänsar.

Permalänk
Medlem

Ja det är ju bäst med en vattenkylare då för den presterar bra samt att dina vengeance minne med höga flänsar troligen skulle ta i någon större luft kylare som finns på marknaden.

Vad jag märkt ska det inte vara något problem frakta datorn med sluten vattenkylning någonstans.
Möjligen om det blir någon rejäl smäll eller att själva kylblocket/pumpen råkar ut för något men om den är monterad i chassit på cpun är de mindre troligt.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Att flytta datorn med ett slutet färdigbyggt vattensytem ska inte vara några problem alls. Det är nästan bättre än med en stor processorkylare då ingen tung vikt sitter på moderkortet och böjer det.

Permalänk

Gott, brukar självklart vara försiktig med flytten och det är ingen lång sträcka Vilket skulle ni rekommendera? Corsair H60, H80 eller någon Antec H2O? Eller kanske något helt annat, men ni förstår nog vart min budget ligger

Tackar även för svaret

Permalänk
Medlem

Jag skulle förmodligen ta en H60 om du inte skulle överklocka.
Om du ska överklocka en H80 och är du ute efter tysthet köp till 2st Scythe Gentle Typhoon 1450Rpm 2st i push&pull konfiguration och ska du montera 2 fläktar på h60 får du tänka på att du får köra 2 skruvar diagonalt på var fläkt eftersom det endast finns totalt 4 till H60.
Jag säger som ovan har man en tung cpu kylare kan det ju generellt sätt var bättre med en vatten kylare eftersom det enda tung där e radiatorn som är fast skruvad baktill i chassit och inte sitter direkt på moderkortet med en backplate.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite:
Om man har en "riktig" vattenkylningsloop, dvs med vatten och luft (där reservoaren är på samma nivå som övriga komponenter) och flyttar (vickar) datorn, eller kanske vickar datorn permanent, kan luft åka tillbaka in i loopen och skapa problem?

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Skrivet av smacked:

Lånar tråden lite:
Om man har en "riktig" vattenkylningsloop, dvs med vatten och luft (där reservoaren är på samma nivå som övriga komponenter) och flyttar (vickar) datorn, eller kanske vickar datorn permanent, kan luft åka tillbaka in i loopen och skapa problem?

Då får du nog vara rätt våldsam om det ska hända.
Dock beror det självklart på vad för typ av reservoar du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tedwallpro:

Då får du nog vara rätt våldsam om det ska hända.
Dock beror det självklart på vad för typ av reservoar du har!

Chassits maxhöjd är (ska bli) 90mm (+/- 3mm), så det måste vara någon kort reservoar - tillochmed EKs minsta combo-res är för hög (dual-bay funkar däremot)
Har gott om plats på andra ledden dock.

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Skrivet av smacked:

Chassits maxhöjd är (ska bli) 90mm (+/- 3mm), så det måste vara någon kort reservoar - tillochmed EKs minsta combo-res är för hög (dual-bay funkar däremot)
Har gott om plats på andra ledden dock.

Kör du med en Dual-bay ska det inte vara några problem. Såklart om du lägger datorn ner på sidan kan det uppstå luft i systemet men inte om den lutar ~40°

Permalänk
Medlem
Skrivet av smacked:

Lånar tråden lite:
Om man har en "riktig" vattenkylningsloop, dvs med vatten och luft (där reservoaren är på samma nivå som övriga komponenter) och flyttar (vickar) datorn, eller kanske vickar datorn permanent, kan luft åka tillbaka in i loopen och skapa problem?

Skrivet av smacked:

Chassits maxhöjd är (ska bli) 90mm (+/- 3mm), så det måste vara någon kort reservoar - tillochmed EKs minsta combo-res är för hög (dual-bay funkar däremot)
Har gott om plats på andra ledden dock.

Även om du får inte luft så blir det väl inte särskilt mycket "problem" av det, så länge pumpen har tillgång till vatten så funkar allt bra, låter möjligtvis i någon minut innan all luft har tömts ut.

Permalänk
Medlem

Håller med vad du säger utom valet med fläktar (för tysthet köp till 2st Scythe Gentle Typhoon 1450Rpm 2st i ).

Jag kör Kör med 2st 800rpm på en Antec KÜHLER H2O 620 på en 2600k klockas till strax över 4,8 ( auto klockad i asus medföljande program). Svalt, tyst ,stabilt
Jag körde först med 2st 1450 och kan säga att det knappt är någon skillnad på kylningen men jäkligt stor skillnad på ljudet

/Aragon

Skrivet av BaZZe:

Jag skulle förmodligen ta en H60 om du inte skulle överklocka.
Om du ska överklocka en H80 och är du ute efter tysthet köp till 2st Scythe Gentle Typhoon 1450Rpm 2st i push&pull konfiguration och ska du montera 2 fläktar på h60 får du tänka på att du får köra 2 skruvar diagonalt på var fläkt eftersom det endast finns totalt 4 till H60.
Jag säger som ovan har man en tung cpu kylare kan det ju generellt sätt var bättre med en vatten kylare eftersom det enda tung där e radiatorn som är fast skruvad baktill i chassit och inte sitter direkt på moderkortet med en backplate.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Skrivet av aragon:

Håller med vad du säger utom valet med fläktar (för tysthet köp till 2st Scythe Gentle Typhoon 1450Rpm 2st i ).

Jag kör Kör med 2st 800rpm på en Antec KÜHLER H2O 620 på en 2600k klockas till strax över 4,8 ( auto klockad i asus medföljande program). Svalt, tyst ,stabilt
Jag körde först med 2st 1450 och kan säga att det knappt är någon skillnad på kylningen men jäkligt stor skillnad på ljudet

/Aragon

Så vilka fläktar rekommederar du? Gentle typhoon 1450 men nerdragna till 800 rpm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThePartyPig:

Tjenare! Jag har en dator där jag märkt att min processor har gått upp emot 80 grader när jag belastar den hårt, t.ex. när jag spelar Battlefield 3. Jag har därför bestämt mig för att köpa en ny processorkylare och har spanat in några färdigbyggda vattenkylningsriggar från b.l.a. Corsair.

Det enda problemet är att jag har föräldrar som har separerat och måste flytta min dator varje vecka. Detta har inte varit något problem hittills, men jag undrar hur detta skulle funka med vattenkylning.

Ökar det risken för läckage?
Ska jag kolla på luftkylare?

Även värt att nämna är att jag har en Intel i5 2500k, och även att det sitter ett par Vengeance ram bredvid med höga kylflänsar.

Hej, jag kör med sluten vattenkylning, en Antec Kühler 620, och det har funkat perfekt i mer än ett halv år, jag flyttar också mellan mina förädrar varannan vecka,
har tagit loss den och byggt ihop den igen, så den är rätt stabil!

Permalänk
Skrivet av ThePartyPig:

Gott, brukar självklart vara försiktig med flytten och det är ingen lång sträcka Vilket skulle ni rekommendera? Corsair H60, H80 eller någon Antec H2O? Eller kanske något helt annat, men ni förstår nog vart min budget ligger

Tackar även för svaret

Jag kör en H60 på bägge mina datorer med P&P Noctua NF-F12

Kör 4.2 på 2500K
och 4.4 på 2600K

och tempen går aldrig över 55°C så H60 duger fint även om du skall klocka, se dock till att byta ut orginalfläktarna för de låter som fan. Kyler dock bra men det skiljer 4-5°C mot mina noctuafläktar i load.

Visa signatur

Moderkort: Maximus Gene Z87 Processor: i7-4770K@4,3 Volt=1,245V, Kylning: Custom Vatten Minne: 32Gb Corsair Venegance Pro 1866Mhz Grafik:MSI Seahawk 1080 EKWB Hårddiskar:Samsung SSD 850 EVO 500GBx2 + 3TB NAS Nätagg: Corsair AX850 Chassi: Corsair Obsidian 350D Skärm: Asus 27" ROG Swift Rigg2 TJ08 ASUS Maximus IV Z68 Gene-Z i5-2500K@4.5 H60 8GbLP ASUS GTX 970 STRIX (250GB+120GB)SSD+1Tb Corsair Cx500M

Permalänk
Medlem

Hej

jag kör med två 800rpm (en som trycker och en som drar ) dessa går vanligen inte över 550 rpm (styrs av moderkortet)

/Aragon

Skrivet av ThePartyPig:

Så vilka fläktar rekommederar du? Gentle typhoon 1450 men nerdragna till 800 rpm?

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.