Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

CPU kylare

Hej jag har införskaffat en ny proccesor i5 och med den kör jag nu kylaren som skickades med
Jag beställde även en ny kylare men det är för stor för att få plats på moderkortet. Höjden är inga problem

Vad är det jag gör fel, borde jag lossa något på moderkortet?

edit* just nu ligger min cpu på 80grader innan jag ens startar upp spel

Permalänk

Kan ju vara bra att informera oss om vad du har för moderkort samt kylare så blir det avsevärt mycket lättare att hjälpa till.

Permalänk
Medlem

Moderkort: MSI Z97S SLI Krait Edition
Just nu har jag intel fläkten som kom med

den fläkt jag köpt är: Cooler Master Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Menar du att den sticker ut över RAM platserna?
Annars har jag svårt att se att den skulle vara för stor för moderkortet.

Permalänk
Medlem

När jag försökte sätta fläkten på processorn så fick den inte plats på bredden. Den sticker ej över RAM-platserna.

Permalänk
Medlem

Den monteras på tvärs, parallellt med ram slots.
Vad har du för minnen ?
Om du har bara 2 moduler så kan du montera de i de svarta sporen, kan inte tänka mig att du har monteringsproblem.

Kan du ta några bilder så kan vi se?

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av florZ:

När jag försökte sätta fläkten på processorn så fick den inte plats på bredden. Den sticker ej över RAM-platserna.

Monterat den som på bilden?

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig pillat med PCU innan så jag har nog försökt sätta fläkten fel.
Jag har 2 gamla minnen från en dator jag köpte på mediamarkt för kanske 5 år sen. Dock är dessa ej något problem tror bara jag har vänt fläkten fel vid montering.

Jag ska försöka sätta den parallellt och funkar inte det så lägger jag upp några bilder

Permalänk
Medlem

jag försökte sätta dit den med fläkten uppåt och ej åt sidan så har nog löst det.

Permalänk
Skrivet av florZ:

jag försökte sätta dit den med fläkten uppåt och ej åt sidan så har nog löst det.

uh?

Med Uppåt menar du på tvären? dvs mot topp av chassin?

Visa signatur

Das Burk:

Chassi: Corsair Obsidian 750D ||Fläktar: Be Quiet Silent Wings 140mm PWM || Moderkort: ASUS z97-A || CPU: i7 4970k 4,0Ghz ||CPU Kylare: Noctua NH-U14S ||SSD: Samsung 250G || PSU: Corsair RM1000 || GPU: R9 290X Gigabyte Windforce || RAM: Corsair Vengance 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av florZ:

jag försökte sätta dit den med fläkten uppåt och ej åt sidan så har nog löst det.

Med tanke på dina höga temps innan du ens startar spel så frågar jag:

Har du använt rätt mängd kylpasta?

Permalänk

Obs kom på att montera fläkten så att den drar åt rätt hål!
Kolla upp sidorna på fläkten där ser du vilken sida är push och vilken är pull....

Visa signatur

Das Burk:

Chassi: Corsair Obsidian 750D ||Fläktar: Be Quiet Silent Wings 140mm PWM || Moderkort: ASUS z97-A || CPU: i7 4970k 4,0Ghz ||CPU Kylare: Noctua NH-U14S ||SSD: Samsung 250G || PSU: Corsair RM1000 || GPU: R9 290X Gigabyte Windforce || RAM: Corsair Vengance 16GB

Permalänk
Skrivet av florZ:

jag försökte sätta dit den med fläkten uppåt och ej åt sidan så har nog löst det.

Skrivet av Nesvop:

Med tanke på dina höga temps innan du ens startar spel så frågar jag:

Har du använt rätt mängd kylpasta?

Eller på rätt sätt... dvs ingen luft i mellan...

Visa signatur

Das Burk:

Chassi: Corsair Obsidian 750D ||Fläktar: Be Quiet Silent Wings 140mm PWM || Moderkort: ASUS z97-A || CPU: i7 4970k 4,0Ghz ||CPU Kylare: Noctua NH-U14S ||SSD: Samsung 250G || PSU: Corsair RM1000 || GPU: R9 290X Gigabyte Windforce || RAM: Corsair Vengance 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av King_Carlos:

uh?

Med Uppåt menar du på tvären? dvs mot topp av chassin?

Haha jag hoppas verkligen inte så är fallet

Skrivet av florZ:

Hej jag har införskaffat en ny proccesor i5 och med den kör jag nu kylaren som skickades med
Jag beställde även en ny kylare men det är för stor för att få plats på moderkortet. Höjden är inga problem

Vad är det jag gör fel, borde jag lossa något på moderkortet?

edit* just nu ligger min cpu på 80grader innan jag ens startar upp spel

Din originalfläkt o kylare är garanterat felmonterat på ngt sätt annars hade du aldrig haft 80! grader innan du ens börjar spela.
Kolla lite youtube videos på montering av kylaren du har så det verkligen blir rätt.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Jag försökte monterna den nya kylaren uppåt allts med koppar sakerna åt sidorna och ej mot processorn men det gick ej så jag körde på den jag fick med i5an. Det var kylpasta på fläkten så jag tryckte bara dit den men ska byta till den nya i helgen

Permalänk
Medlem
Skrivet av florZ:

Jag försökte monterna den nya kylaren uppåt allts med koppar sakerna åt sidorna och ej mot processorn men det gick ej så jag körde på den jag fick med i5an. Det var kylpasta på fläkten så jag tryckte bara dit den men ska byta till den nya i helgen

Hoppas du menar att du försökte monter den snurrad 90 grader jämfört med bilden ovan. Och då med bibehållen kontaktyta yta mot CPUn som på bilden när den roterar 90 grader.

Annars börjar jag bli mörkrädd

Jäkligt märkligt med tempen på originalkylaren. Kolla nu när du byter för ngt måste vara fel att den ej snäppt i riktigt i nått av fästen eller ngt. Du skall absolut inte ha de tempsen på idle.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk

Ok....
Vi tar om deta, det verkar vara suddigt....

Du få orientera dig ordentligt innan du börjar pilla med komponenter.
Kolla upp det följande på youtube innan du öppnar datorlådan igen.

*montering av Cooler Master Hyper 212 EVO CPU på youtube.
*applicering av kylpasta

Va noga med det du gör annars kommer du aldrig att få ner tempen.
Du måste först göra rent CPUn från gammal kylpasta, testa att orientera kylaren och se till att det passar som den ska innan slutmontering, sen applicera nytt pasta , det finns massor av guider om det och sen montera kylaren, fläktar och koppla in.

Visa signatur

Das Burk:

Chassi: Corsair Obsidian 750D ||Fläktar: Be Quiet Silent Wings 140mm PWM || Moderkort: ASUS z97-A || CPU: i7 4970k 4,0Ghz ||CPU Kylare: Noctua NH-U14S ||SSD: Samsung 250G || PSU: Corsair RM1000 || GPU: R9 290X Gigabyte Windforce || RAM: Corsair Vengance 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av florZ:

Jag försökte monterna den nya kylaren uppåt allts med koppar sakerna åt sidorna och ej mot processorn men det gick ej så jag körde på den jag fick med i5an. Det var kylpasta på fläkten så jag tryckte bara dit den men ska byta till den nya i helgen

Har du skruvat fast den ordentligt?

Låter som du har dålig kontakt mellan kylare och cpu.

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Skrivet av Nefrums:

Har du skruvat fast den ordentligt?

Låter som du har dålig kontakt mellan kylare och cpu.

Hen har gammal kylpasta, du kan säkert utgå från att den är det finns massor med luft i mellan

Visa signatur

Das Burk:

Chassi: Corsair Obsidian 750D ||Fläktar: Be Quiet Silent Wings 140mm PWM || Moderkort: ASUS z97-A || CPU: i7 4970k 4,0Ghz ||CPU Kylare: Noctua NH-U14S ||SSD: Samsung 250G || PSU: Corsair RM1000 || GPU: R9 290X Gigabyte Windforce || RAM: Corsair Vengance 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av King_Carlos:

Hen har gammal kylpasta, du kan säkert utgå från att den är det finns massor med luft i mellan

kylpastan satt på processorkylaren jag fick med ifrån intel

Permalänk
Medlem
Skrivet av florZ:

kylpastan satt på processorkylaren jag fick med ifrån intel

När du lossar och byter kylare behöver du göra rent processorn ordentligt och applicera ny kylpasta. Finns bra guide på youtube! (varken för mkt eller för lite)

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk

Du få köpa nytt pasta, som föregående talare skrev så är det så att pastan tappar sin förmåga att föra över värme om man tar bort en kylaren.

Det är viktigt att du gör processor ren på rätt set. Kolla youtube!!!!

Visa signatur

Das Burk:

Chassi: Corsair Obsidian 750D ||Fläktar: Be Quiet Silent Wings 140mm PWM || Moderkort: ASUS z97-A || CPU: i7 4970k 4,0Ghz ||CPU Kylare: Noctua NH-U14S ||SSD: Samsung 250G || PSU: Corsair RM1000 || GPU: R9 290X Gigabyte Windforce || RAM: Corsair Vengance 16GB

Permalänk
Medlem

Okej jag ska göra det när jag byter, kollade på tuben och då nämnde dom någon sorts alkohol för att ta bort kylpastan.

Undrar fortfarande varför datorn säger att CPUn ligger på 80grader i idle. Processor, moderkort och processorkylare köptes nya och monterades ihop för en vecka sedan. På processorkylaren (intelkylare som kom med processorn) så fanns det kylpasta så jag tryckte bara fast fläkten på och allt ser ut att sitta rätt när jag tittar underifrån på moderkortet. Alltså allting var nytt och ej begagnat.

Permalänk
Skrivet av florZ:

Okej jag ska göra det när jag byter, kollade på tuben och då nämnde dom någon sorts alkohol för att ta bort kylpastan.

Undrar fortfarande varför datorn säger att CPUn ligger på 80grader i idle. Processor, moderkort och processorkylare köptes nya och monterades ihop för en vecka sedan. På processorkylaren (intelkylare som kom med processorn) så fanns det kylpasta så jag tryckte bara fast fläkten på och allt ser ut att sitta rätt när jag tittar underifrån på moderkortet. Alltså allting var nytt och ej begagnat.

Medlet för att göra rent är Gripen kemisk rent aceton (RÖD Flaska) doppa en tops och gör ren.

Anledningen att den ger 80 grader är rätt uppenbar (utifrån vad du har berätat)

När du fick processorn och första kyllare med försmetade pasta så satt ingen luft i mellan, detta gör att värmeöverföring går från processor till pastan och till kylaren utan motstånd.
Men du tog bort stock kylaren för att sätta dit din arctic cooler, då har pastan fått luft i sig/blivit ojämn då är värmeöverföringsförmåga betydligt försämrad, ibland det räcker med att kylaren sitter lite lös för att tempen ska sticka iväg...

Gör om gör rätt,
Rengör ordentligt, applicera pastan och tajta till så blir strålande. (glom inte att göra rent plattan på kylaren eftersom jag antar att det sitter klet från när du försökte montera den första gång.

Visa signatur

Das Burk:

Chassi: Corsair Obsidian 750D ||Fläktar: Be Quiet Silent Wings 140mm PWM || Moderkort: ASUS z97-A || CPU: i7 4970k 4,0Ghz ||CPU Kylare: Noctua NH-U14S ||SSD: Samsung 250G || PSU: Corsair RM1000 || GPU: R9 290X Gigabyte Windforce || RAM: Corsair Vengance 16GB