Hur ofta bör vattnet bytas för bästa underhåll.

Permalänk
Medlem

Hur ofta bör vattnet bytas för bästa underhåll.

Hallå, jag har en sluten cpu vattenkylare. Antec Kühler H20 1220. Jag tänkte fråga er om hur ofta man bör byta vatten i en sådan, för att det skall underhållas på bästa sätt.
För vad jag kan tänka mig, så blir även det vattnet gammalt tillslut, även om det går i ett slutet system. En gång i tiden så var ju det vattnet också utsatt för luft och annat.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem

Tror knappast det behövs. Du ska inte behöva byta vatten under kylarens livstid.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

I element i hushåll så bör man inte byta vatten, pga nytt vatten innehåller syre och därmed gör att det rostar i järnrör.
Men i vattenkylning system så är nog nog inget järn med!
Men gissar att du aldrig behöver byta det, kör destillerat vatten samt special medel ev (glykol) så klarar du dig länge utan underhåll!

Visa signatur

Dator1:13900ks, H115i+NF-A14, Msi 790 P pro ,32Gb 6400mhz ,Asus 4080 16gb Tuf gaming, Asus 1000w atx3.0 , Acer 27" Predator XB273UNX, Fractal XL R2,Steelseries Pro Tkl +Logitech G Pro x Superlight, Sennheiser HD599 + iFi zen dac, Rode nt-usb, Stol Rh logic 400 xl elite Dator2:10900k, H110, Asus Z490 p, 32Gb 3800mhz, Evga 1080, HX850I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M,Evga 1080, Epos H3+GSX300, Xtrfy K4+M4. Dator3 8700@4.6Ghz, H100I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M, Asus VG278, logitech g933, Evga 1060 6gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bebben:

Tror knappast det behövs. Du ska inte behöva byta vatten under kylarens livstid.

Skrivet av infocus:

I element i hushåll så bör man inte byta vatten, pga nytt vatten innehåller syre och därmed gör att det rostar i järnrör.
Men i vattenkylning system så är nog nog inget järn med!
Men gissar att du aldrig behöver byta det, kör destillerat vatten samt special medel ev (glykol) så klarar du dig länge utan underhåll!

Då får vattnet vara kvar. Det ända jag märkt av är att det "skvalar" till ibland, kanske händer 1 gång per dag ungefär. Och det lär ju vara luft, men då det inte "skvalar" tätare än så, så lär det knappast vara i sådan mängd att det påverkar kylningen.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Lifooz:

Hallå, jag har en sluten cpu vattenkylare. Antec Kühler H20 1220. Jag tänkte fråga er om hur ofta man bör byta vatten i en sådan, för att det skall underhållas på bästa sätt.
För vad jag kan tänka mig, så blir även det vattnet gammalt tillslut, även om det går i ett slutet system. En gång i tiden så var ju det vattnet också utsatt för luft och annat.

/Lifooz

De använder inte "vatten" i dessa slutna kylare så jag själv skulle köra i 3-4år.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av trisse23:

De använder inte "vatten" i dessa slutna kylare så jag själv skulle köra i 3-4år.

Det är väl typ destillerat batterivatten, men jag kan ha fel.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem

Kan man ens byta i sluta kylarsystem?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Den har ju garanti på 3år kylaren din så, nää. Hade nog låtit den vara.

Har ingen aning om det ens behövs byta i dom där slutna. I en custom loop så tar man ju det när man putsar igenom chassit, err iaf jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

Kan man ens byta i sluta kylarsystem?

Ja, man skruvar bort kopparplattan, som skall sitta mot CPU´n. Under kopparplattan så sitter pumpen, den tar du bort.
Efter det är det bara att tömma.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av trisse23:

De använder inte "vatten" i dessa slutna kylare så jag själv skulle köra i 3-4år.

Det fanns någon med flytande metal, kommer inte ihåg exakt vad det var för blandning.. men vet inte om det är vanligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Det fanns någon med flytande metal, kommer inte ihåg exakt vad det var för blandning.. men vet inte om det är vanligt.

Den med flytande metall (vill minnas natrium kalium legering) lades ner, och det är inte något sådant som är i slutna vattenkylare. Dem innehåller vatten och något anti korrosivt samt troligtvis anti bakteriellt. Med största sannolikhet är det glykol+vatten, samt något färgämne och denaturerande för att minska risk för förtäring.

Vatten i sådan miljö blir inte gammalt och kan således behållas tills pumpen går sönder och kylaren slängs