Samtal från microsoft - virus

Permalänk
Medlem

Samtal från microsoft - virus

Halloj,
Morsan kommer in surrandes på mitt rum och börjar snacka om att microsoft har ringt och att dom vill hjälpa henne med att installera ett antivirus program
mot viruset Melvin,
Dom har ring 2ggr och ska ringa en gång till.
Dom ringer från en knacklig lina och engelsktalande.

Är det någon som har sett en varning om detta någonstans? eller vet mer?

Mvh

Visa signatur

I7-2600k @ 3.4 Ghz - 8 Gb Ram - GTX 560

Permalänk
Medlem

Indier som scammar. Lägg på direkt/svara inte. De kommer vilja ha bankkortsuppgifter och ta betalt.

http://www.edvinssonsblogg.se/indier-ringer-om-falska-datorpr...

Lade till länk
Permalänk
Medlem

Låter ju inte trovärdigt direkt, varför skulle dem ringa hem till din mamma p.g.a. ett virus?

Låter som någon lurendrejerifirma som vill att folk ska installera fake-antivirus som sen innehåller virus och som de såklart kan ta bort mot en summa.

Permalänk
Medlem

Microsoft ringer inte upp för att erbjuda datorhjälp om du inte har begärt det
I den här typen av bedrägeriförsök ringer internetbedragarna upp och hävdar att de kommer från Microsofts Tekniska Support. De erbjuder sig att hjälpa med dina datorproblem. När bedragaren har vunnit ditt förtroende försöker de stjäla från dig och förstöra din dator med skadlig programvara, virus eller spionprogram.

http://www.microsoft.com/sv-se/security/bedrageri.aspx

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: ASUS TUF Gaming B650M-Plus RAM: Kingston Fury Beast 6000MHz 64GB GPU: PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: Samsung 49" Odyssey G9 240 Hz Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master 3S Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero

Permalänk
Permalänk
Medlem

Fixad länk.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

På en skala hur dum är man om man går på det? Eller ens tror på saken alt. inte fattar misstankar.

Permalänk
Medlem

Om de ringer igen, svara med - du har kommit till Microsoft växel vad kan jag hjälpa till med, fast på engelska- så läger de nog på luren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

På en skala hur dum är man om man går på det? Eller ens tror på saken alt. inte fattar misstankar.

Skulle verkligen inte vilja påstå att detta handlar om dumhet. Det finns ju en anledning till varför detta fungerar ute i världen.
I detta fallet skulle jag tro att TS:s mamma inte är den vanaste i datorbranshen. Oavsett i vilken bransh kan den vanaste lura på både det ena och det andra för den ovane. Samma fall här skulle jag vilja säga.

Hon hade ju dock lite i baktanken eftersom hon rådfrågade sin son om det hela.

Jag tror mer på att fortsätta ta upp frågan i samhället, informera, lära och få detta till en allmänbildning.

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Poison:

Skulle verkligen inte vilja påstå att detta handlar om dumhet. Det finns ju en anledning till varför detta fungerar ute i världen.
I detta fallet skulle jag tro att TS:s mamma inte är den vanaste i datorbranshen. Oavsett i vilken bransh kan den vanaste lura på både det ena och det andra för den ovane. Samma fall här skulle jag vilja säga.

Hon hade ju dock lite i baktanken eftersom hon rådfrågade sin son om det hela.

Jag tror mer på att fortsätta ta upp frågan i samhället, informera, lära och få detta till en allmänbildning.

Jo lite dumdristighet handlar det om.
Tyvär funkar detta för bra i de flesta fall, men nu var TS morsa som sagt snabb och frågade grabben sin.

Mer informera och lära om detta i bla skolor skulle göra en del ochsåklart överallt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Jo lite dumdristighet handlar det om.
Tyvär funkar detta för bra i de flesta fall, men nu var TS morsa som sagt snabb och frågade grabben sin.

Mer informera och lära om detta i bla skolor skulle göra en del ochsåklart överallt.

Skulle mer vilja kalla det okunskap. Första tanken som oftast dyker upp är att det handlar om datorn som man inte kan så mycket om sedan kommer supporten och s.k social engineering som man oftast faller för. Det är först när det handlar om betalning ett ljus oftast går upp. Men visst, knackig engelska sätter nog stopp för det mesta i Sverige då Sverige har en ovana att hantera utländska samtal.

Om vi istället säger att jag hade ringt och pratat svenska och uppgett vara din ISP och att du har ett säkerhetspaket att nyttja hade det kanske sett annorlunda ut?

Kunskap, lärdom och dumhet ligger nära varandra.

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Poison:

Skulle mer vilja kalla det okunskap. Första tanken som oftast dyker upp är att det handlar om datorn som man inte kan så mycket om sedan kommer supporten och s.k social engineering som man oftast faller för. Det är först när det handlar om betalning ett ljus oftast går upp. Men visst, knackig engelska sätter nog stopp för det mesta i Sverige då Sverige har en ovana att hantera utländska samtal.

Om vi istället säger att jag hade ringt och pratat svenska och uppgett vara din ISP och att du har ett säkerhetspaket att nyttja hade det kanske sett annorlunda ut?

Kunskap, lärdom och dumhet ligger nära varandra.

Skulle aldrig acceptera någon sån lösning från min ISP sålänge jag inte vet om att jag har det, fast inte äns då skulle jag det.

Permalänk
Medlem

Tur att din mamma frågade dig först Equitas. Som du ser är vi alla överens om att någon försöker lura henne. Även om det varit ett riktigt företag så ska man säga NEJ (Poison skrev exempel i inlägg nr 11).

Antivirus är det DU som fixar åt henne gratis lagligt.

buddaz har skrivit detaljer i andra Antivirus trådar.
Andra har också get flera gratis alternativ i dessa trådar.
http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/970979-...

Permalänk
Medlem

Kvittar vad det än är, ringer någon du inte känner och försöker erbjuda dig något, lägg på luren direkt.
Tydligen finns jag med i diskussionen när det gäller AV (hahahahaha) man kanske skulle bli Antivirus testare, vem vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equitas:

Halloj,
Morsan kommer in surrandes på mitt rum och börjar snacka om att microsoft har ringt och att dom vill hjälpa henne med att installera ett antivirus program
mot viruset Melvin,
Dom har ring 2ggr och ska ringa en gång till.
Dom ringer från en knacklig lina och engelsktalande.

Är det någon som har sett en varning om detta någonstans? eller vet mer?

Mvh

SCAM!!!!!

Permalänk

Alla kanske inte hänger här på Swec. tyvärr
Det har blivit bättre men fortfarande finns det människor,
som tror att de kan starta 3:e världskriget om de trycker på fel knapp.
Tror det är rädsla dels för att verka dum men också att någon ska ta deras pengar.
De spelar helt enkelt på människors rädsla och okunskap tror jag.

Visa signatur

Laptop Asus K56CB

Permalänk

Scam, hade nog jävlats med de tillbaka;)