Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Hur spela bluray-filmer i Win7?

Permalänk
Medlem

Hur spela bluray-filmer i Win7?

Köpte mig en extern bluray-läsare från Asus. Till min förvåning kom det inte med någon mjukvara som låter mig spela upp mina filmer Finns det några gratisprogram jag kan använda för att spela upp mina skivor eller tvingas jag köpa något? I sådana fall vad?

Tacksam för svar.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

du kan nog spela upp bluray med VLC

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilWord:

du kan nog spela upp bluray med VLC

Har testat, den vill ej stödjer ej "skyddade" format.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Xclusiv8:

Har testat, den vill ej stödjer ej "skyddade" format.

Okej

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Mr sök letar, LOL

Har för mig det har med rättigheter att göra som gör att VLC med mera inte kan hantera skivorna även fast sådant stödjer h/x264

http://blu-ray-player-software-review.toptenreviews.com/
http://www.macblurayplayer.com/

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns inga gratisprogram som spelar BD utan du behöver tex http://www.cyberlink.com/products/powerdvd/features_en_EU.htm...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

VLC plus detta funkar utmärkt för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xclusiv8:

Köpte mig en extern bluray-läsare från Asus. Till min förvåning kom det inte med någon mjukvara som låter mig spela upp mina filmer Finns det några gratisprogram jag kan använda för att spela upp mina skivor eller tvingas jag köpa något? I sådana fall vad?

Tacksam för svar.

Jag köpte en Asus BC-12B1ST och sedan PowerDVD 12 Pro. Blu-ray läsaren kostade 549kr och PowerDVD paketet kostade totalt 70€ inklusive moms (men detta inkluderade en backup CD och lite annat så det blev typ 20€ utöver det vanliga priset)

När du spelar upp din första blu-ray skiva kommer windows be dig välja A, B eller C region. Välj B om du använder europeiska blu-rays och DVD. A för Amerika och C för Asien. PowerDVD 12 har också en inställning för detta, sätt den till B likväl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Jag köpte en Asus BC-12B1ST och sedan PowerDVD 12 Pro. Blu-ray läsaren kostade 549kr och PowerDVD paketet kostade totalt 70€ inklusive moms (men detta inkluderade en backup CD och lite annat så det blev typ 20€ utöver det vanliga priset)

När du spelar upp din första blu-ray skiva kommer windows be dig välja A, B eller C region. Välj B om du använder europeiska blu-rays och DVD. A för Amerika och C för Asien. PowerDVD 12 har också en inställning för detta, sätt den till B likväl.

Att läsaren/windows i sig hade ett regions val är något jag inte minns men likväl när jag gick in på device manager och gick till "DVD region"-tabben på min blu-ray läsare står det;

Citat:

Changes remaining: 5
Current Region: Not Selected

Dock så gäller det enbart DVD'er, men ändå, hade helt missat det och det har alltid varit en stor anledning för mig att använda datorn för film, regionsfritt. Man får väl inhandla en OPPO spelare ändå till slut.

Hade liknande funderingar som dig TS, då jag ville börja titta på datorn igen och inte hade något program installerat. Fick med något tidigare PowerDVD version till min läsare men hittade inte skivan så fick bli en trial av PowerDVD 12 Ultra. Men blev besviken då jag bara kunde ändra region 5 gånger vilket suger för min som har ca 40% region A filmer.

Testade med VLC, tror det är samma som Tephras länkar till. Det funkade att spela upp filmen, dock funkade inga undertexter, de syntes någon millisekund innan de försvann. Så då håller jag mig nog till PowerDVD även om regionslåset är en deal-breaker.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det finns inga gratisprogram som spelar BD utan du behöver tex http://www.cyberlink.com/products/powerdvd/features_en_EU.htm...

Seriöst? Har en bluray-läsare i min nya dator men det verkar ju vara bortkastade pengar om man skall behöva köpa programvara som är lika dyr som en "vanlig" Blurayspelare? Kan jag ju lika göra köpa det...

Förutsatte att VLC skulle kunna spela upp det...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Yrch:

Seriöst? Har en bluray-läsare i min nya dator men det verkar ju vara bortkastade pengar om man skall behöva köpa programvara som är lika dyr som en "vanlig" Blurayspelare? Kan jag ju lika göra köpa det...

Förutsatte att VLC skulle kunna spela upp det...

Det har med licenskostnaderna att göra, en legal bd spelare kostar ca 200kr bara i de licenser som krävs.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xclusiv8:

Köpte mig en extern bluray-läsare från Asus. Till min förvåning kom det inte med någon mjukvara som låter mig spela upp mina filmer Finns det några gratisprogram jag kan använda för att spela upp mina skivor eller tvingas jag köpa något? I sådana fall vad?

Tacksam för svar.

Skrivet av mrqaffe:

Det finns inga gratisprogram som spelar BD utan du behöver tex http://www.cyberlink.com/products/powerdvd/features_en_EU.htm...

Skrivet av Yrch:

Seriöst? Har en bluray-läsare i min nya dator men det verkar ju vara bortkastade pengar om man skall behöva köpa programvara som är lika dyr som en "vanlig" Blurayspelare? Kan jag ju lika göra köpa det...

Förutsatte att VLC skulle kunna spela upp det...

Skrivet av mrqaffe:

Det har med licenskostnaderna att göra, en legal bd spelare kostar ca 200kr bara i de licenser som krävs.

Det finns ett flertal lösningar till att spela BD skivor både på Windows och Linux, en del är faktiskt gratis men kräver en del jobb, och andra kostar pengar.
Ett gratisalternativ som fungerar på både Windows och Linux finner du nedan: How to enable blue ray playback in XBMC
Anledningen till att det inte finns någon enkel och gratis lösning till att spela filmerna har mycket att göra med att filmerna har ett väldigt starkt DRM skydd vilket gör det svårt för Open Source rörelsen. När DVDer var nytt så satt vi i samma sits även där, och det tog ett antal år innan krypteringen hade knäckts och Open Source rörelsen kunde få till en fungerande implementation.

Tyvärr så är inte bara DRMet väldigt starkt på BD filmer, utan formatet lider också utav väldigt höga licenskostnader.

Visa signatur

[i]Those who don't understand UNIX are condemned to reinvent it, poorly. – Henry Spencer [/i]
[i]“Programmers are in a race with the Universe to create bigger and better idiot-proof programs,
while the Universe is trying to create bigger and better idiots.
So far the Universe is winning.”
[/i]

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det har med licenskostnaderna att göra, en legal bd spelare kostar ca 200kr bara i de licenser som krävs.

Ytterligare ett sätt att straffa konsumenter som gör rätt för sig.

Jag har alltså köpt en legal BD-reader till datorn, och sen går jag och köper en legal BD-film... och så kan jag ändå inte spela upp det utan en massa "hacks". Fantastiskt. UBISOFT skulle vara stolta. Inte konstigt att folk laddar ner illegalt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Yrch:

Ytterligare ett sätt att straffa konsumenter som gör rätt för sig.

Jag har alltså köpt en legal BD-reader till datorn, och sen går jag och köper en legal BD-film... och så kan jag ändå inte spela upp det utan en massa "hacks". Fantastiskt. UBISOFT skulle vara stolta. Inte konstigt att folk laddar ner illegalt.

Det är väl inget konstigt med det, bd spelaren funkar helt normalt så länge du inte ska köra "köpefilmer" ska du göra det får du se till att betala främst Sony om du ska göra det lagligt, de licenskostnaderna brukar ligga i priset på spelarmjukvaran, spelaren har väl inte levererats med nån mjukvara som påstår att den ska spela nått den inte gör ?
Fungerar den inte ok med bd-rom dataformat?

Här är de som ska ha betalt på ett ellar annat sättför att du ska få spela bd filmer lagligt.
http://en.wikipedia.org/wiki/Blu-ray_Disc_Association

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hur gör ni som lyckas se bluray med windows? Vad har ni för hemligt trix för att lyckas?
Jag måste konvertera mina bluray-skivor (både hyr- och köpfilmer) till mkv för att kunna se filmerna.
Nu går det ju i och för sig ganska snabbt att göra det men det skulle ju vara kul att bara kunna stoppa i skivan och trycka på play.

Jag har installerat en massa codecs, testat mängder med uppspelare, installerat aacs samt nån protection-fil.

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Keeper of Traditions

Urk, här satt jag och letade bluray-spelare till en potentiell HTPC, men är det såna problem att få något så enkelt som en skiva uppspelad så känns det inte som någon större vits med det...

Antar att det är därför det knappt ens finns några att köpa.

EDIT: Och sen undrar industrin varför det säljs så lite fysiskt material...

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Rekommenderar er att prova Media Player Classic
http://www.cccp-project.net

Fungerar för mig

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

Problemet är just kopieringsskyddsbiten och hur lagligt det anses vara att kringgå denna. Det finns fiffiga bakgrundsmjukvaror som kan kringgå dessa skydd och göra upplevelsen av blu-ray på PC något angenämare (efter man kringgått skydden så kan blu-ray spelas i många program), men jag tror inte man får nämna namnen på dessa program här, då man säkert angränsar på någon forumregels territorium.

PowerDVD är det tillåtna alternativet. Det kostar, men det är "legit" och innehar nödvändiga licenser, så BD+-kopieringsskydd och kryptering ska aldrig ge några bekymmer. Det ska i teorin alltid gå att spela valfri blu-ray på datorn genom det programmet.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av M3Johan:

Hur gör ni som lyckas se bluray med windows? Vad har ni för hemligt trix för att lyckas?
Jag måste konvertera mina bluray-skivor (både hyr- och köpfilmer) till mkv för att kunna se filmerna.
Nu går det ju i och för sig ganska snabbt att göra det men det skulle ju vara kul att bara kunna stoppa i skivan och trycka på play.

Jag har installerat en massa codecs, testat mängder med uppspelare, installerat aacs samt nån protection-fil.

Kanske har du svaret här:

Bly-Ray program till Windows. Tips?
#14711614

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av 220volt:

Rekommenderar er att prova Media Player Classic
http://www.cccp-project.net

Fungerar för mig

Den fungerar inte på Blu-ray-skivor här.

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av M3Johan:

Den fungerar inte på Blu-ray-skivor här.

Det finns inga lagliga gratisprogram som kan spela blurayfilmer pga de licenser som krävs och troligen kommer det aldrig att komma nått lagligt som du inte behöver betala för om ingen bestämmer sig för att "skänka bort licenser"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Så det enda "lagliga" är således att fortsätta med kopieringen. Spännande att det sticker ut käppar ur teknikens hjul hela tiden...
Nåja, det går ju snabbt att läsa ner skivorna till datorn ändå så.

Visa signatur

///Arch