Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Nåt smidigt sätt att byta standard ljudenhet?

Permalänk
Medlem

Nåt smidigt sätt att byta standard ljudenhet?

Har två olika headset/hörlurar samt högtalare. Beroende på vilket jag för tillfället använder vill jag kunna byta vilken ljudenhet som ska vara standard i Windows. Nu brukar jag gå via Kontrollpanelen - Ljudinställningar och välja Hantera ljudenheter. Finns det någon programvara som kan låta mig få göra detta på ett smidigare sätt?

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av valiant:

Har två olika headset/hörlurar samt högtalare. Beroende på vilket jag för tillfället använder vill jag kunna byta vilken ljudenhet som ska vara standard i Windows. Nu brukar jag gå via Kontrollpanelen - Ljudinställningar och välja Hantera ljudenheter. Finns det någon programvara som kan låta mig få göra detta på ett smidigare sätt?

Högerklicka på volymikonen i system tray:en och välj playback devices. Vad det kan tänkas heta i översatt version av Windows får du klura ut själv.

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Medlem

Det finns programvara som är framtagen för detta ändamål och jag har provat de tre olika jag hittade men inget fungerade så bra att det skulle kunna ersätta vad 'olog-hai' skrev. Så nu gör även jag det. Kortat ju din tid liiite genom att högerklicka ljudikonen istället för att gå in i kontrollpanelen.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av olog-hai:

Högerklicka på volymikonen i system tray:en och välj playback devices. Vad det kan tänkas heta i översatt version av Windows får du klura ut själv.

Tackar. Nästan så man känner sig dum att man själv inte tänkte på att högerklicka där.

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Medlem

Funkar grymt bra för mig (Windows 8.1): http://soundswitch.codeplex.com/

Permalänk
Medlem

Jag har fått problem med hit headseat när jag blev tvungen o ominstallera datorn att den inte kan kopplas till datorn alls. Det är med sladd o när jag kollar i uppspelningsenheter så finns den inte där. Vad kan jag göra för att få det fungera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan245:

Jag har fått problem med hit headseat när jag blev tvungen o ominstallera datorn att den inte kan kopplas till datorn alls. Det är med sladd o när jag kollar i uppspelningsenheter så finns den inte där. Vad kan jag göra för att få det fungera?

Har du drivrutiner?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Jag skrev själv 3 små batscript och sedan lade jag genvägar till dom i en egen toolbar. Så nu har jag 3 ikoner ner till höger med headset/datorhögtalare/reciver

Permalänk
Medlem
Skrivet av difi:

Jag skrev själv 3 små batscript och sedan lade jag genvägar till dom i en egen toolbar. Så nu har jag 3 ikoner ner till höger med headset/datorhögtalare/reciver

AudioSwitcher kör jag, låter en lägga in hotkeys för att byta. Simpelt och bra.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av difi:

Jag skrev själv 3 små batscript och sedan lade jag genvägar till dom i en egen toolbar. Så nu har jag 3 ikoner ner till höger med headset/datorhögtalare/reciver

Detta är något jag oxå vill kunna göra smidigare än att gå in via högerklick vid "klockan på ljud ikonen"
hur gjorde du detta ? är det svårt ?
är mycket nyfiken
Mvh John

Visa signatur

Corsair 900D---Asus Maximus APEX XI Z390---i7 9700k(5.2Ghz All Cores. Uncore 4.5)---2x16 Gskill Trident Z Royal 4000mhz cl15/16+Tweaked Subtimings---RTX 4080 Zotac Amp Extreme Airo---Corsair RMX1000w---Samsung 970Evo+ 2,5TB NVME.
Full Custom Loop CPU/GPU---Only EKWB Parts---480x60Rad---360x60Rad--- 240x60Rad---21 Fans.
Monitor: Asus PG348Q 34Inch UltraWide 3440x1440--100Hz.
Misc: Mouse-Logitech G502---Headphones-Logitech G935---T-Board-Ducky Mecha Mini 2 silent Red.

Permalänk
Medlem

.