Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Usb kontakter finns inte i enhetshanteraren (Windows 7)

Permalänk
Medlem

Usb kontakter finns inte i enhetshanteraren (Windows 7)

Hej!
Tidigare idag kraschade min dator, Windows startreparation kördes senare utan att lösa problemet. Efter några försök att starta datorn så lyckades jag. Dock så fungerade inte musen eller några andra enheter som använder usb.

Tidigare så försökte jag gå in i bios och ändra så att jag kunde boota från dvdn, innan jag kunde göra det så låste sig datorn och jag startade om. Mitt tangentbord som använder ps2 fungerar inte vid uppstart så kan inte komma in i bios osv. När jag kommer in i Windows så fungerar det men inte musen.

Jag installerade om Windows men det fungerar fortfarande inte. Jag gjorde det genom att stoppa in skivan när jag var inne i Windows och inte genom att boota med skivan i som jag brukar, vet inte om det spelar någon roll.

Hur ska jag gå till väga för att lösa problemet? Jag har trådlöst internet så kan inte använda set heller.

Tack på förhand.

Permalänk
Inaktiv

testa ta ur cmos batteriet ett par minuter eller byt ut det mot ett nytt.

http://www.computerhope.com/jargon/c/cmos.jpg

Permalänk
Rekordmedlem

Det kanske var usbkontrollern som gick sönder och gjorde så det krachade första gången, men du skulle kunna prova att göra en cmos reset av moderkortet, har du tur kan det kanske hjälpa.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Igår la datorn av igen och en svart skärm kom upp nåt om erasing nånting. Sen nåt om m4a79tdx.rom skulle funka om jag stängde av strömmen. Jag testade att starta om men skärmen var svart och fläkten varvade bara ganska lågt. Jag har inte testat än att resetta RTC RAM i CMOS än, tänkte skriva detta först. Första gångerna när datorn kraschade kom det upp the file is possibly corrupt the header checksum does not match the computed checksum. Hjälper denna information något eller är det fortsatt reset av cmos som rekomenderas?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Återställ moderkortet innan du provar mjobbigare felsökning, har du tur kan det ju hjälpa, det vore även bra att köra datorn via en livelinux.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Återställ moderkortet innan du provar mjobbigare felsökning, har du tur kan det ju hjälpa, det vore även bra att köra datorn via en livelinux.

Är reset av cmos samma sak som att cleara RTC RAM i cmos? Och är det det du menar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av John.K:

Är reset av cmos samma sak som att cleara RTC RAM i cmos? Och är det det du menar?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är nog olika namn på samma funktion, det intressanta är att du fabriksåterställer moderkortet så att ev egna felaktiga inställningar försvinner så du kan prova om det hjälper.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Igår kväll stängde jag av nätaggregatet eftersom det stod nåt om det och idag när jag testade att starta datorn så laddades bios om och allt funkade som det skulle.

När jag skulle ladda ner Windows update osv så kraschade datorn igen och det kom upp nåt om bad bios och sen stod det: the file is possibly corrupt the file header checksum does not match the computed checksum.

Sedan försökte datorn göra en startreparation där den verkade leta efter bios på andra enheter som usb och cd. Hur ska jag göra nu? Resetta cmos?

Permalänk
Inaktiv

Byt cmos batteriet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Byt cmos batteriet.

Jag bytte cmos batteriet men det står fortfarande batteri low och den vill inte starta. Kan jag ha suttit i det fel eller ska det inte spela någon roll?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Batteriet måste monteras rätt men strular det borde det bara innebära att du inte kan spara inställningar i bios och inga andra problem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Enligt kompletts kundservice så var detta ett ovanligt fel och jag var tvungen att köpa nytt moderkort. Funderar på att lämna in på service men det kostar 1200 för att komma först i kön. Inte säkra när den blir klar dock. Det känns sjukt segt.