Kommer inte förbi Windows 8 lås skärmen

Permalänk

Kommer inte förbi Windows 8 lås skärmen

Hejsan. Vaknade nyss och satte igång datorn som vanligt och sen när jag skulle logga in så lyckades jag inte komma in till själva login screenen utan är fast på lockscreenen. I vanliga fall brukar jag bara klicka med musen eller klicka på nån knapp på tangentbordet så kommer jag vidare till login screenen. Men det funkar inte nu? installrade windows 8 för nästan ett år sedan och har aldrig haft några problem med det innan. Någon som vet vad jag ska göra? Vill helst inte återställa datorn eftrrsom att jag inte hunnit göra en backup

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fullbleedz:

Hejsan. Vaknade nyss och satte igång datorn som vanligt och sen när jag skulle logga in så lyckades jag inte komma in till själva login screenen utan är fast på lockscreenen. I vanliga fall brukar jag bara klicka med musen eller klicka på nån knapp på tangentbordet så kommer jag vidare till login screenen. Men det funkar inte nu? installrade windows 8 för nästan ett år sedan och har aldrig haft några problem med det innan. Någon som vet vad jag ska göra? Vill helst inte återställa datorn eftrrsom att jag inte hunnit göra en backup

Skickades från m.sweclockers.com

Prova dra ur och stoppa tillbaka mus och tangentbord.

Permalänk
Skrivet av xp1ratex:

Prova dra ur och stoppa tillbaka mus och tangentbord.

Redan provat. Inget fel med tangentbordet eller musen. Dem lyser båda två och funkar perfekt till min laptop. Och funkar även inne i bios

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fullbleedz:

Redan provat. Inget fel med tangentbordet eller musen. Dem lyser båda två och funkar perfekt till min laptop. Och funkar även inne i bios

Prova boota upp i felsäkert läge och se om du kan logga in då.

Permalänk
Skrivet av xp1ratex:

Prova boota upp i felsäkert läge och se om du kan logga in då.

Nope, går ej. Fortfarande fast i lockscreenen. Några andra alternativ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fullbleedz:

Nope, går ej. Fortfarande fast i lockscreenen. Några andra alternativ?

Har du något annat tangentbord eller mus du kan prova koppla in vissa har fått det att fungera även fast deras funkar i bios men inte på lockscreen.

Du kan även prova gå in i bios och ändra USB inställningarna Legacy USB Support : Enabled om den inte är satt redan.

Annars så verkar det som om du kanske får köra reparera windows.

Permalänk
Skrivet av xp1ratex:

Har du något annat tangentbord eller mus du kan prova koppla in vissa har fått det att fungera även fast deras funkar i bios men inte på lockscreen.

Annars så verkar det som om du kanske får köra reparera windows.

Funkar inte med annat tangentbord eller mus heller :/
Men hur ska jag repaira när jag inte har tillgång till datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fullbleedz:

Funkar inte med annat tangentbord eller mus heller :/
Men hur ska jag repaira när jag inte har tillgång till datorn?

Du kan reparera från installations skivan om du har en sån, se mitt redigerade inlägg ovan du kan prova ändra lite på usb inställningarna i bios.

Permalänk
Skrivet av xp1ratex:

Du kan reparera från installations skivan om du har en sån, se mitt redigerade inlägg ovan du kan prova ändra lite på usb inställningarna i bios.

Har ingen installationsskiva :/ köpte windows 8 på nätet och uppgraderade så från win7.

Legacy USB support är Enabled. Både valiga och 3.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fullbleedz:

Har ingen installationsskiva :/ köpte windows 8 på nätet och uppgraderade så från win7.

Legacy USB support är Enabled. Både valiga och 3.0

Har du nån annan dator du kan ladda hem installationsfilerna och göra en bootbar usb eller en skiva med?

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-8/upgrade-product-... där hittar du filen för att komma igång.

Prova ändra runt lite på usb inställningarna skriv upp hur det såg ut innan du började ändra.

Permalänk
Skrivet av xp1ratex:

Har du nån annan dator du kan ladda hem installationsfilerna och göra en bootbar usb eller en skiva med?

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-8/upgrade-product-... där hittar du filen för att komma igång.

Prova ändra runt lite på usb inställningarna skriv upp hur det såg ut innan du började ändra.

Kan inte hitta vart jag laddar ner .iso filen för win8. Dem vill bara att jag ska köpa det igen för att få tillgång till downloaden. Fast jag redan köpt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fullbleedz:

Kan inte hitta vart jag laddar ner .iso filen för win8. Dem vill bara att jag ska köpa det igen för att få tillgång till downloaden. Fast jag redan köpt

Du klickar på knappen windows 8, slår in din produktnyckel och senare kommer det ett val om att installera eller skapa installationsmedia.

Klippt från sidan jag länkade till: Du kan välja mellan att installera Windows nu, senare eller från media med en ISO-fil.

Permalänk
Skrivet av xp1ratex:

Du klickar på knappen windows 8, slår in din produktnyckel och senare kommer det ett val om att installera eller skapa installationsmedia.

Klippt från sidan jag länkade till: Du kan välja mellan att installera Windows nu, senare eller från media med en ISO-fil.

Låter mig inte installera en .iso eller någonting likande. Knappar in min Produktnyckel och sen direkt efter står det "Windows 8 laddas ned, Tiden beräknas"
Kryssade ner direkt eftersom att jag inte vill installera det på min laptop. Säker på att det var rätt länk?

Edit: Lät det vara och den håller på att ladda ner win8 till min dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fullbleedz:

Låter mig inte installera en .iso eller någonting likande. Knappar in min Produktnyckel och sen direkt efter står det "Windows 8 laddas ned, Tiden beräknas"
Kryssade ner direkt eftersom att jag inte vill installera det på min laptop. Säker på att det var rätt länk?

Edit: Lät det vara och den håller på att ladda ner win8 till min dator.

Om dom inte har ändrat något så ska det vara rätt, det är därifrån jag har skapat mina bootbara usb stickor för installation.

Hoppas det lyckas för dig.

Permalänk
Skrivet av xp1ratex:

Om dom inte har ändrat något så ska det vara rätt, det är därifrån jag har skapat mina bootbara usb stickor för installation.

Hoppas det lyckas för dig.

Detta börjar bli riktigt jävla jobbigt. Hittar ingenstans jag kan ladda ner det ifrån. Verkar också att microsoft har ändrat skiten eftersom att den bara vill installera windows 8 på denna dator.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Visa signatur

i7-4790K, 8GB RAM, 280x 3GB, 120GB ssd, 650W

Permalänk

Den guiden vill att jag ska installera windows 8 installer från hemsidan som den andra killen länkade ovan. Och den vägrar visa skärmen där jag får välja om jag ska installera win8 på denna dator eller ladda ner .iso kopia, utan tar mig direkt till nedladdningen

Permalänk
Skrivet av robert207:

Samma grej där också. Den där installern vill inte fungera som den ska

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fullbleedz:

Detta börjar bli riktigt jävla jobbigt. Hittar ingenstans jag kan ladda ner det ifrån. Verkar också att microsoft har ändrat skiten eftersom att den bara vill installera windows 8 på denna dator.

Du klickar på windows 8.

Slår in serienummer.

Windows 8 laddas ned (tar ett tag).

Filerna förbereds (tar ett tag).

Ny ruta kommer upp med 3 alternativ:

Installera nu
Installera genom att skapa medium
Installera senare från skrivbordet

Välj: Installera genom att skapa medium

En ny ruta kommer upp med 2 olika sätt att skapa medium, välj det som passar dig.