Datorn crashar PFN_LIST_CORRUPT är det ram-minnena?

Permalänk
Medlem

Datorn crashar PFN_LIST_CORRUPT är det ram-minnena?

Hej!
Byggde datorn i sign för ungefär ett halvår sedan, den har fungerat utmärkt hela tiden förutom nu... Jag installerade om datorn för att jag ville bli av med alla filer osv, liksom rensa upp och starta om. Det fungerade bra i typ en dag sedan började jag crasha lite då och då... Jag testade därför att installera om igen och redan när jag skulle formatera SSDN för att lägga nytt os så började det klödda, först fick jag BAD_POOL_HEADER... Jag lyckades lösa detta, dock fick jag en ny error kod, DRIVER_STACK_BUFFER sedan SYSTEM_EXCEPTION_NOT_HANDLED och nu PFN_LIST_CORRUPT.

Jag ominstallerade utan framgång och gjorde en Windows Memory Diagnostics det stod då "Fel på maskinvara har upptäckts"
Så då testade jag:
1. Ta ut det andra minnet, datorn startade och jag gjorde testet igen, samma text.
2. Jag satte in de andra minnet på första platsen startade, datorn sattes igång men stoppades efter en 5 sekunder, startade om och om igen.

Jag har googlat och försökt i en 5 timmar nu så börjar bli less...
Är det mina minnen som är körda? Kan man lita 100% på Windows Memory Diagnostics och betyder det att det är RAM minnena som det är fel på med det testet? Så att det inte är SSD eller något liknande.

Köpte dem på Inet, så byte ska nog inte bli några problem, men jag vill vara säker att det är ram-minnena som inte fungerar då jag inte vill betala någon fel-sökningsavgift.

MVH
Leyer32

Edit: Inget är överclockat, och jag har resettat bios.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Hedersmedlem

Enda minnestest som jag använt som är 100% pålitligt är någon av Memtest-varianterna, Memtest86+ eller Memtest86.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Inaktiv

Det kan även bero på trasiga drivrutiner. Installera om alla du kör samt byt till senaste version.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Det kan även bero på trasiga drivrutiner. Installera om alla du kör samt byt till senaste version.

Har installerat om oset och formaterat fler gånger ju

Update:
Det är värre nu... De minnet som gjorde så att datorn stängdes av innan gör det även nu när båda är inkopplade, jag har heller ingen bild längre?!
Edit: Obsss.... Fixade det...
Har tagit ut sladden när jag har bytt minnen och även använt ESP-armband.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Enda minnestest som jag använt som är 100% pålitligt är någon av Memtest-varianterna, Memtest86+ eller Memtest86.

Ska testa nu, tack!

Edit:
Testade nu och det blev väldigt många errors...
Bild:

(Om ni vill ha högupplöst bild för att läsa säg till)

Så det var då med båda, jag testade med minne "2" som gjorde att datorn startades om och om igen när bara det var i. Sedan testade jag man minne "1" som också får errors, dock inte lika många.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7