Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Windows tema ändrat till XP-liknande, Chrome tappat all historik, ändrar men återkommer

Permalänk

Windows tema ändrat till XP-liknande, Chrome tappat all historik, ändrar men återkommer

Tjena! Vet inte om detta är rätt forumdel att lägga upp detta i men ändå:`
Startade datorn några dagar sen och märkte att alla filer i mitt bibliotek var bort(bilder, dokument, filmer, musik och hämtade filer) men alla program och ikoner på skrivbordet är kvar.
Temat hade ändrats till något Windows XP liknande och Chrome kan helt plötsligt inte komma ihåg någonting(såsom lösenord och historik).
Ändrade tillbaka temat till det vanliga och loggade in på Chrome och tänkte att det var klart(förutom filerna då), men när jag startade datorn dagen efter så var det tillbaka till det XP liknande temat och Chrome hade glömt bort allt igen.
Någon som vet vad detta är för något och isåfall hur man blir av med det?

Tack på förhand!

PS. AVG hittade inget virus när jag scannade igenom datorn.

Otydlig trådrubrik, §3.1 i reglerna
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.

Jag ändrar trådrubriken åt dig denna gången men tänk på att ha tydliga, beskrivande rubriken i fortsättningen.

Du bör även formulera en bättre beskrivning eftersom jag inte kan se att du anger vilket OS du använder.

*Trådrubrik redigerad*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaronVonBarbeque:

Tjena! Vet inte om detta är rätt forumdel att lägga upp detta i men ändå:`
Startade datorn några dagar sen och märkte att alla filer i mitt bibliotek var bort(bilder, dokument, filmer, musik och hämtade filer) men alla program och ikoner på skrivbordet är kvar.
Temat hade ändrats till något Windows XP liknande och Chrome kan helt plötsligt inte komma ihåg någonting(såsom lösenord och historik).
Ändrade tillbaka temat till det vanliga och loggade in på Chrome och tänkte att det var klart(förutom filerna då), men när jag startade datorn dagen efter så var det tillbaka till det XP liknande temat och Chrome hade glömt bort allt igen.
Någon som vet vad detta är för något och isåfall hur man blir av med det?

Tack på förhand!

PS. AVG hittade inget virus när jag scannade igenom datorn.

Låter som om det blivit nått knas med dit konto/användarprofilen, välj att visa dolda filer, och sök manuellt på hårddisken om du har fler konton nu, samt också om dina gamla filer faktiskt finns kvar i ett annat konto än vad du använder just nu.

Om så så backa upp dessa, sen får du nog installera om Windows.
Har varit med om problemet någon gång för ett antal år sen, och var ungefär så jag fick göra för att få ordning på det hela.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Ber om ursäkt för vag titel, är ny här så är inte helt med på hur det går till.

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Låter som om det blivit nått knas med dit konto/användarprofilen, välj att visa dolda filer, och sök manuellt på hårddisken om du har fler konton nu, samt också om dina gamla filer faktiskt finns kvar i ett annat konto än vad du använder just nu.

Om så så backa upp dessa, sen får du nog installera om Windows.
Har varit med om problemet någon gång för ett antal år sen, och var ungefär så jag fick göra för att få ordning på det hela.

Hittade två användare på datorn, en som heter Erik där alla mina gamla filer finns och en som heter TEMP där biblioteket är tomt(antar att det är den användaren som datorn använder?) Bara att backa upp allt på en extern hårddisk och sen installera om OS om jag förstår dig rätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaronVonBarbeque:

Hittade två användare på datorn, en som heter Erik där alla mina gamla filer finns och en som heter TEMP där biblioteket är tomt(antar att det är den användaren som datorn använder?) Bara att backa upp allt på en extern hårddisk och sen installera om OS om jag förstår dig rätt?

Ja stämmer, om nu du inte kan logga in på ditt Erik konto förstås..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Ja stämmer, om nu du inte kan logga in på ditt Erik konto förstås..

Det konstiga är att enligt startmenyn är jag inloggad som Erik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaronVonBarbeque:

Det konstiga är att enligt startmenyn är jag inloggad som Erik.

Ja lite skumt, men det är troligen användarprofilen som har gått åt skogen...

Du kan förstås alltid testa med att göra ett helt nytt konto, som heter lite annorlunda än Erik, sen kopiera filer till detta, och om detta konto verkar stabilt ta bort ursprungliga Erik och Temp om det går.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Inaktiv

Du har inte fått upp några meddelanden att Windows har inaktiverat Aero för att datorn inte hänger med?

Permalänk
Skrivet av El_Raspberry:

Du har inte fått upp några meddelanden att Windows har inaktiverat Aero för att datorn inte hänger med?

Nej inte vad jag vet...