Kan ej installera mitt Windows 7

Permalänk

Kan ej installera mitt Windows 7

Hej igår skulle jag formatera mina båda hårdiskar. Jag laddade ner windows till ett usb eftersom jag har tappat bort min cd... Jag hat min cd nyckel dock, så jag bootar upp windows på usb minnet och väljer språk. jag klickar på nästa och så kommer jag till delen där skall formatera disken så kommer ett meddelande upp i stil med "No drivers were found" kan ej kolla exakt pga jag är ej hemma, kan ej heller ge min specs just nu kommer tillbaka med det sedan

Permalänk
Medlem

Du behöver troligtvis ladda in drivers för sata kontrollern. Lägg dem på samma usb i en mapp och välj sedan,

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nibbelsson:

Hej igår skulle jag formatera mina båda hårdiskar. Jag laddade ner windows till ett usb eftersom jag har tappat bort min cd... Jag hat min cd nyckel dock, så jag bootar upp windows på usb minnet och väljer språk. jag klickar på nästa och så kommer jag till delen där skall formatera disken så kommer ett meddelande upp i stil med "No drivers were found" kan ej kolla exakt pga jag är ej hemma, kan ej heller ge min specs just nu kommer tillbaka med det sedan

Det är inte så att du använder en USB 3 port vid installationen?
USB 3 behöver drivrutiner för att funka så kör installationen från USB 2 port.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nibbelsson:

Hej igår skulle jag formatera mina båda hårdiskar. Jag laddade ner windows till ett usb eftersom jag har tappat bort min cd... Jag hat min cd nyckel dock, så jag bootar upp windows på usb minnet och väljer språk. jag klickar på nästa och så kommer jag till delen där skall formatera disken så kommer ett meddelande upp i stil med "No drivers were found" kan ej kolla exakt pga jag är ej hemma, kan ej heller ge min specs just nu kommer tillbaka med det sedan

Sätt USB-minnet i en USB 2.0-port.

EDIT: doh

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av Oneone:

Du behöver troligtvis ladda in drivers för sata kontrollern. Lägg dem på samma usb i en mapp och välj sedan,
http://i46.photobucket.com/albums/f146/kbulbul/SDC10010.jpg

Jag skulle tro att det är mitt problem jag letade runt lite igår utan större svar. vet du hur jag kan hitta just dom driv rutiner jag behöver??

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Sätt USB-minnet i en USB 2.0-port.

EDIT: doh

Jag anväder redan 2.0 tack ändå!

Permalänk

haft liknade fel när jag har använt mig av en usb3 port eller haft disken på fel sata uttag

Det är väl tips jag kan komma med

Visa signatur

10900k 5.4 GHZ | 64GB | RTX 3080 Strix | Asus Maximus Xll Apex |
8700k 5.0 GHZ | 16GB | RTX 3060 TI | Asus strix Z370-f |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nibbelsson:

Jag skulle tro att det är mitt problem jag letade runt lite igår utan större svar. vet du hur jag kan hitta just dom driv rutiner jag behöver??

Gå in på tillverkarens hemsida, leta upp din modell, tanka ner SATA controller drivers, packa upp dem på din usb.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

Tack för hjälpen, det löste sig jag laddade ner ett nytt windows och installerade driv rutiner från en cd från morderkortes låda!!

Permalänk
Medlem

Mitt inlägg ifrån tidigare tråd.

Skrivet av från tidigare tråd "Problem vid installation av Win7.":

Det behöver inte vara USB3 som gör detta felet.
Det kan även vara hur man har partionerat usb minnet heller med vilket prg man använde för att göra usb minnet bootbart/lagt in windows install på.
Och man kan då även få exakt samma fel även med usb1/usb2 portar.

Lösningen då är att man bootar usb minnet som vanligt börjar installera windows och när alla filerna har kopierats över till hd/ssd så startas datorn om (dvs första omstarten) DÅ drar du ur usb minnet INNAN bios/efi börjar boota windows installationen ifrån hd/ssd.

Hann man dra ur usb minnet så installeras allt som det ska och usb minnet behöver man aldrig stoppa i igen under installationen.
Hann man dock inte dra ur usb minnet win börjar boota så är det bara att börja om genom att boota usb minnet igen för någon jävla inställning i windows ändras nästintill direkt efter första omstarten och även om man drar ur usb minnet och startar om datorn (och windows install ifrån hd/ssd) så kommer detta felmeddelande upp igen.

Detta händer med xp,win7,win8 installation när man använder vissa tex vissa prg tex Xboot heller Sardu.
Tyvärr så kommer jag inte ihåg vilket prg som orsakar detta men jag vill säga Xboot men är inte säker det kan även vara så att båda orsakar detta (har ej använt dessa på ett bra tag men dom har ej uppdaterats sedan dess).

Yumi funkar dock som det ska när det kommer till detta problem.
Annat bra prg för "usb boot" är http://www.easy2boot.com/ som uppdateras väldigt ofta dock är det inte lika lätt som tex yumi.

Detta kan ju vara bra för er att veta om ni råkar ut för det någon gång heller om någon hittar denna tråd framöver och INTE löser problemet genom att ej använda usb3 port.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!