Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Går ej att installera Win 8.1 på SSD

Permalänk
Medlem

Går ej att installera Win 8.1 på SSD

Hej!

Har bytt ut den ordinarie HDD i en Asus g75vx laptop. Installerade en Samsung evo 840 SSD och försöker installera Windows 8.1 på denna.

Bootar via Windows DVD:n och kommer fram till där man ska välja var man vill installera win.
Där syns: Enhet 0 Partition 1 (127.0MB MSR(reserverad)) samt Enhet 0 oallokerat utrymme (232.8GB)

Problemet är att ingen av dessa går att formatera eller skapa ny partition på. Därmed kommer jag inte vidare till att kunna installera Windows.

Bild på problemet:
http://sv.tinypic.com/view.php?pic=6h6b0z&s=8#.VFH_F_l5MQY
Hur går jag till väga för att kunna installera Windows på denna ssd?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Använd kloningsprogrammet som ingår i Evo 840-

Permalänk
Medlem

Hittade en lösning.

Shift+F10 cmd prompt - Diskpart - List Disk - Select Disk - Clean - Exit

Permalänk
Medlem

Är det en helt ny SSD?
Testa i så fall att radera partitionen och skapa en ny partition.

Permalänk

Har du ställt om i BIOS till AHCI? Formaterat SSDn?

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Fick ordning på det genom att öppna upp cmd och "clean disk". Det gjorde att den fick att formatera/skapa ny partition.

Permalänk
Medlem

Du hade förstås kunnat ta bort partitionen från skärmen du fotograferade & länkade.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.