Datan vägrar starta

Permalänk
Medlem

Datan vägrar starta

Skulle installera om datorn, men hade ingen cd med windows 7 på så skulle göra det med ett usb minne. Nu när bootade ifrån usb minnet så kom jag in på windows 7 installationen, o valde språk osv, sen tryckte jag på "Install Windows" då står det " select the drivers to be installed" o så är det en mini ruta med titel " Load Driver" O så står det " A required CD/DVD drivr device driver is missing. If you have a driver floppy disk, CD, DVD, or USB flash drive, please insert it now.

Note: If the Windows installation media is in the CD/DVD drive, you can safely remove it for this step."

finns då en ruta där man ska välja men den är helt tom, så finns det en ruta man kan unboxa " Hide drivers that are not compitable with hardware on this computer.
O så kan man ävem trycka på "Browse" och "Rescan"
Gick ur allting då jag inte kom vidare
men då när jag ska starta datorn så går den inte igång, då står dey " Windows Boot Manager
Windows failed to start. A recent hardware or software change might be the cause. To fix this problem:
1 Insert your windows installation disc and restart your computer.
2. Choose your language settings and then click "next."
3. Click "Repair your computer."

If you do not have this disc, contact your system adminstrator or computer manufacturer for assistance.

File: \Boot\BCD

Status: 0xc000000f

Info: An error occured while attempting to read the boot configuration data.

Någon kunnig som kan hjälpa mig?

Permalänk
Medlem

Datan eller datorn?

Tror ditt USB minne är korrupt så du inte lyckas läsa rätt fil från det under installationen. Prova ett annat USB kanske?

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem

Du måste använda en USB 2.0 port på datorn för USB minnet om du vill undvika att installationen frågar efter drivrutiner.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Du måste använda en USB 2.0 port på datorn för USB minnet om du vill undvika att installationen frågar efter drivrutiner.

Ska testa nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunefred:

Datan eller datorn?

Tror ditt USB minne är korrupt så du inte lyckas läsa rätt fil från det under installationen. Prova ett annat USB kanske?

Provat 3st :s

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Du måste använda en USB 2.0 port på datorn för USB minnet om du vill undvika att installationen frågar efter drivrutiner.

fungerade inte

Permalänk
Skrivet av Daazion:

Skulle installera om datorn, men hade ingen cd med windows 7 på så skulle göra det med ett usb minne. Nu när bootade ifrån usb minnet så kom jag in på windows 7 installationen, o valde språk osv, sen tryckte jag på "Install Windows" då står det " select the drivers to be installed" o så är det en mini ruta med titel " Load Driver" O så står det " A required CD/DVD drivr device driver is missing. If you have a driver floppy disk, CD, DVD, or USB flash drive, please insert it now.

Note: If the Windows installation media is in the CD/DVD drive, you can safely remove it for this step."

finns då en ruta där man ska välja men den är helt tom, så finns det en ruta man kan unboxa " Hide drivers that are not compitable with hardware on this computer.
O så kan man ävem trycka på "Browse" och "Rescan"
Gick ur allting då jag inte kom vidare
men då när jag ska starta datorn så går den inte igång, då står dey " Windows Boot Manager
Windows failed to start. A recent hardware or software change might be the cause. To fix this problem:
1 Insert your windows installation disc and restart your computer.
2. Choose your language settings and then click "next."
3. Click "Repair your computer."

If you do not have this disc, contact your system adminstrator or computer manufacturer for assistance.

File: \Boot\BCD

Status: 0xc000000f

Info: An error occured while attempting to read the boot configuration data.

Någon kunnig som kan hjälpa mig?

Har du kollat så att USB:en har fat32 format?

Visa signatur

Corsair Carbide 200R | Asus Strix GTX 980 | I7 4790K @4,6 Ghz | Corsair H80i | Asus Z97-A | 8GB Corsair Vengeance Pro 1866 CL9 | EVGA SuperNova G2 750W | Intel SSD 530 120 GB | Kingston SSDNow 64 GB | 1TB WD |AOC q2770Pqu (2560x1440p) | Corsair K70 | Corsair M65 RGB | Logitech Z623 THX

Permalänk
Medlem

Då kanske det är din HD som är korrupt. Antar felet uppkommer efter omstart då /Boot/BCD ligger på hårddisken.

Antar du provat att köra installationen en gång till? När du installera, testa att ta anpassad installation och ta bort eller formater partionen du ska lägga OS på. OBS! All data försvinner då.

Eftersom du ändå ska installera om ser jag ingen anledning att försöka reparera BCD. Men här finns detaljerar info om vad som går fel:

http://www.prime-expert.com/articles/b17/fix-0xC000000F-error...

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem
Skrivet av eqquattro:

Har du kollat så att USB:en har fat32 format?

Tror det är formaterar till NTFS format?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daazion:

fungerade inte

Om installationen fortfarande frågar efter drivrutiner när USB minnet sitter i en USB 2.0 port så gissar jag att det är något fel på Windows 7 installationsfilerna som ligger på USB minnet, hur skapade du det bootbara USB minnet och vilken Windows 7 ISO använde du?

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Om installationen fortfarande frågar efter drivrutiner när USB minnet sitter i en USB 2.0 port så gissar jag att det är något fel på Windows 7 installationsfilerna som ligger på USB minnet, hur skapade du det bootbara USB minnet och vilken Windows 7 ISO använde du?

använde något program som hette Rufus
jadu det kan jag inte svara på vilken windows 7 ISO jag använde, laddade ner det ifrån nån sida
får prova nån ny imon, får låna morsans laptop elr något för kmr ju inte in på min nu :s

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunefred:

Då kanske det är din HD som är korrupt. Antar felet uppkommer efter omstart då /Boot/BCD ligger på hårddisken.

Antar du provat att köra installationen en gång till? När du installera, testa att ta anpassad installation och ta bort eller formater partionen du ska lägga OS på. OBS! All data försvinner då.

Eftersom du ändå ska installera om ser jag ingen anledning att försöka reparera BCD. Men här finns detaljerar info om vad som går fel:

http://www.prime-expert.com/articles/b17/fix-0xC000000F-error...

den fungerade felfritt innan jag bootade ifrån usb minnet :s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daazion:

använde något program som hette Rufus
jadu det kan jag inte svara på vilken windows 7 ISO jag använde, laddade ner det ifrån nån sida
får prova nån ny imon, får låna morsans laptop elr något för kmr ju inte in på min nu :s

När det gäller Rufus så är det viktigt att du väljer MBR när du skapar det bootbara USB minnet.

Vilken version av Windows 7 vill du installera och vilket språk vill du ha?

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daazion:

den fungerade felfritt innan jag bootade ifrån usb minnet :s

Du menar innan du installerade om? Nånting gick fel under installationen så att en korrupt BCD har skapats. Det är därför du inte kan bota. Min teori är var att den försökt lägga BCD på en trasig sektor, men om du säger du laddat ned "någon fil" så är det nog inte osannoligt att din windows7 iso är 93% virus och 7%fejk.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

När det gäller Rufus så är det viktigt att du väljer MBR när du skapar det bootbara USB minnet.

Vilken version av Windows 7 vill du installera och vilket språk vill du ha?

Tror jag tog MBR, stod något med BIOS så tog den
windows 7 home premium, svenska, men läste att det ej går o få svenska ifrån start, utan att man måste ladda ner det srn via windows update elr något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunefred:

Du menar innan du installerade om? Nånting gick fel under installationen så att en korrupt BCD har skapats. Det är därför du inte kan bota. Min teori är var att den försökt lägga BCD på en trasig sektor, men om du säger du laddat ned "någon fil" så är det nog inte osannoligt att din windows7 iso är 93% virus och 7%fejk.

lyckats med o installera om via nedladdad fil en annan gång, men får ta o prova en annan iso imon....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daazion:

Tror jag tog MBR, stod något med BIOS så tog den
windows 7 home premium, svenska, men läste att det ej går o få svenska ifrån start, utan att man måste ladda ner det srn via windows update elr något?

Det är väl bara Ultimate som går att ladda ner andra språk till?

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Skrivet av Daazion:

Tror jag tog MBR, stod något med BIOS så tog den
windows 7 home premium, svenska, men läste att det ej går o få svenska ifrån start, utan att man måste ladda ner det srn via windows update elr något?

Jag brukar först omformatera usb stickan till fat32 sen använder jag daemon tools för att skapa avbildningen på usb:en. Aldrig haft problem. Jag har för mig att fat32 är bättre för boot installationer för då tar filerna så mycket plats som de behöver, med ntfs så blir det nån indirekt komprimering så att filerna tar mindre plats. Men rätta mig om jag har fel

Visa signatur

Corsair Carbide 200R | Asus Strix GTX 980 | I7 4790K @4,6 Ghz | Corsair H80i | Asus Z97-A | 8GB Corsair Vengeance Pro 1866 CL9 | EVGA SuperNova G2 750W | Intel SSD 530 120 GB | Kingston SSDNow 64 GB | 1TB WD |AOC q2770Pqu (2560x1440p) | Corsair K70 | Corsair M65 RGB | Logitech Z623 THX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daazion:

Tror jag tog MBR, stod något med BIOS så tog den
windows 7 home premium, svenska, men läste att det ej går o få svenska ifrån start, utan att man måste ladda ner det srn via windows update elr något?

Här är en ny sida där du kan ladda hem Windows 7 Home Premium Svenska med hjälp av licensnyckeln http://whistlercloudservice.cloudapp.net/en-us/software-recov...

Och du kan även kolla inlägg nr 3 i denna tråd som beskriver hur man laddar hem Windows 7 Professional Svenska och sedan tar bort ei.cfg filen och det gör att du kan välja Home Premium när du installerar Windows 7 #14829747

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gyhlen:

Det är väl bara Ultimate som går att ladda ner andra språk till?

Är långt ifrån kunnande kring sånthär så kan mkt väl stämma drt du skriver

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Här är en ny sida där du kan kan ladda hem Windows 7 Home Premium Svenska med hjälp av licensnyckeln http://whistlercloudservice.cloudapp.net/en-us/software-recov...

Och du kan även kolla inlägg nr 3 i denna tråd som beskriver hur man laddar hem Windows 7 Professional Svenska och sedan tar bort ei.cfg filen och det gör att du kan välja Home Premium när du installerar Windows 7 #14829747

Ska kolla på det imon, praktik om 6 timmar så bäst jag sover lite

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Här är en ny sida där du kan ladda hem Windows 7 Home Premium Svenska med hjälp av licensnyckeln http://whistlercloudservice.cloudapp.net/en-us/software-recov...

Och du kan även kolla inlägg nr 3 i denna tråd som beskriver hur man laddar hem Windows 7 Professional Svenska och sedan tar bort ei.cfg filen och det gör att du kan välja Home Premium när du installerar Windows 7 #14829747

vågar man skriva i licensnyckeln på den där sidan ens???

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daazion:

Ska kolla på det imon, praktik om 6 timmar så bäst jag sover lite

När man ska välja disk att installera på finns en länk "hämta drivrutin" Eller något sånt. Det är inte så att du trycker på den länken? Eller installationen säger till ändå?

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daazion:

vågar man skriva i licensnyckeln på den där sidan ens???

Detta är en Microsoft sida så du kan nog lita på sidan.

Edit: Men om du inte litar på sidan så fungerar den andra länken bra, då behöver du inte skriva in någon licensnyckel.

Edit 2: Och här en video som visar hur man gör en ny och helt ren Windows 7 installation https://www.youtube.com/watch?v=hZivYMA2qRA

Och om du har ställt in USB minnet som första bootenhet i BIOS så kan du dra bort USB minnet när installationen meddelar att den kommer att starta om efter 10 sekunder.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Problemet uppstår när USB stickan är ansluten till en USB port som kontrolleras av en kontroller som Windows inte känner igen, kan hända även på en USB 2 port.

Min gamla Sony laptop har detta problem på en USB port, men inte på den andra porten, bägge är USB2 men olika kontrollers.

Skulle vara intressant att veta vad det är för dator/moderkort/laptop det är frågan om?

Visa signatur

Acer Predator Helios 300