Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

bankid på surfplatta med windows utan usb-port

Permalänk

bankid på surfplatta med windows utan usb-port

Hej!
Har en fråga angående Bank-ID, finns ju idag surfplattor med windows 8.1 men som inte har några usb-portar.
Kan man använda Bank-ID/mobilt Bank-ID på dessa? Hittar ingen app för mobilt Bank-ID i store.
Man kan ju logga in utan sladd på Handelsbanken så där bör det fungera,
men inte på SBAB, försäkringskassan mfl, då sladden måste användas på de sidorna.

Någon med samma problem som har någon lösning på det?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av amollerstedt:

Hej!
Har en fråga angående Bank-ID, finns ju idag surfplattor med windows 8.1 men som inte har några usb-portar.
Kan man använda Bank-ID/mobilt Bank-ID på dessa? Hittar ingen app för mobilt Bank-ID i store.
Man kan ju logga in utan sladd på Handelsbanken så där bör det fungera,
men inte på SBAB, försäkringskassan mfl, då sladden måste användas på de sidorna.

Någon med samma problem som har någon lösning på det?

Sladd?!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hoski:

Sladd?!

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, sladd. Har du aldrig sett en?

Det finns vanligt bank-id med kort, dosa och sladd samt mobilt bank-id utan dessa saker. Finns det stöd för mobilt id kan det vara ett alternativ för trådskaparen. Lite konstigt att det inte finns en app för det enligt första inlägget. T o m min Windows Phone har app.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Man borde väl kunna installera ett vanligt BankID? Då behöver man ingen sladd.

Permalänk
Rekordmedlem

Vad är det för surfplatta som inte har usb, hur laddas den, bara induktivt ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Då kanske du kan svara på min andra fråga för det kunde inte tillverkaren av plattan; Lenovo.
Är en Lenovo Yoga Tablet 2 med windows. Kan man använda den usb-porten till bank-id-dosan?
Är en Micro-usb där man laddar den.

Permalänk

Finns bank-ID-app i Windows Phone Store men inte i Windows store.

Permalänk
Avstängd

eftersom det är windows 8.1 i din platta så laddar du ner den från www.bankid.com

Ja du kan använda din micro usb, du får skaffa en micro usb till micro usb kabel till din dosa.
Du borde "beroende på vilken bank" även kunna skaffa bankID på fil.

Skrivet av amollerstedt:

Finns bank-ID-app i Windows Phone Store men inte i Windows store.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk

Har handelsbanken, så bankID på fil fungerar inte.
Men det ska alltså gå att koppla via "ladd-porten"? Kan man koppla till vilka USB-prylar man vill via den?
På Lenovo svarade dom bara att det kan gå, men att dom inte kunde garantera något. Dom trodde den eventuellt bara va för laddning.

Permalänk
Avstängd

OK. Jag säger samma som dom.. Jag TROR det går.. men garanterar inget. gissar ju på att om något går galet med programvaran på plattan så måste man blåsa om den och då behöver man nog tillgång till den USB porten.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Man borde väl kunna installera ett vanligt BankID? Då behöver man ingen sladd.

Har du aldrig sett BankID på kort?

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Skrivet av amollerstedt:

Har handelsbanken, så bankID på fil fungerar inte.
Men det ska alltså gå att koppla via "ladd-porten"? Kan man koppla till vilka USB-prylar man vill via den?
På Lenovo svarade dom bara att det kan gå, men att dom inte kunde garantera något. Dom trodde den eventuellt bara va för laddning.

Om du vill googla på det så heter teknologin "OTG" och finns på de flesta enheter med Android, Windows plattor är jag inte så insatt i

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Har Skandiabanken bara för BankID på fil (har kort och pengar på andra banker). Så mycket enklare än Handelsbankens lösning. Tror man kan skaffa ett konto hos Skandiabanken med hjälp av BankID från en annan bank och sedan skaffa deras mycket smidigare BankID för senare inloggningar.

Visa signatur

Min dator: Intel i7 2600K@4.5GHz // 8GB RAM // GTX 780 | Frugans: Intel i7-6700K // 16GB RAM // GTX 1080

Permalänk
Avstängd

http://www.skatteverket.se/id-kort där kan man också få bankid på fil

För att förtydliga.. BankId/E-legitimation är samma barn med olika namn

EDIT: Hmm tror jag uttalade mig för snabbt.. Verkar som om skatteverkets är samma med bank id på Plastkort

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av amollerstedt:

Då kanske du kan svara på min andra fråga för det kunde inte tillverkaren av plattan; Lenovo.
Är en Lenovo Yoga Tablet 2 med windows. Kan man använda den usb-porten till bank-id-dosan?
Är en Micro-usb där man laddar den.

Om jag förstod specarna rätt så kör den win 8.1 och har "usb host" funktion så den borde väl i princip uppträda som en dator, vill du använda usbporten så borde det funka med en adapter.
http://shop.lenovo.com/us/en/accessories/cables-adapters/
Förmodligen är det nog en sån här du behöver:
http://www.amazon.com/Micro-USB-Data-Transfer-connecting-comp...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kör med Mobilt Bank-ID i mobilen så behöver du inte se dosan mer

Visa signatur

CPU I9 9900K@4,7Ghz |EVGA GTX 2070 Super 10365p Timespy 3DMark |Ram 32GB CorsAir DDR4 Vengence PRO |Define R6| ASUS Strix Z390F | M.2 SSD Evo 970 1TB |CorsAir 750W | Acer 27" Predator XB271HU | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matwik:

Kör med Mobilt Bank-ID i mobilen så behöver du inte se dosan mer

Exakt! Har en dosa som jag signerade betalningar med innan tills jag upptäckte att man kunde använda mobilt bank-id på telefonen istället, skitsmidigt

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Mobilt bankid bara? Varför ska du krångla med sladd och dosa?

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Earthchill:

Har Skandiabanken bara för BankID på fil (har kort och pengar på andra banker). Så mycket enklare än Handelsbankens lösning. Tror man kan skaffa ett konto hos Skandiabanken med hjälp av BankID från en annan bank och sedan skaffa deras mycket smidigare BankID för senare inloggningar.

På vilket sätt är Handelsbanken med mobilt Bank-ID krångligare än Skandiabanken?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

På vilket sätt är Handelsbanken med mobilt Bank-ID krångligare än Skandiabanken?

Har ingen större koll på handelsbanken men i tråden låter det som att de bara kör bankID via en dosa. Och då är det ju väldigt smidigt att slippa hela den biten och bara behöva telefonen för sitt bankID.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem

För Handelsbanken så kan göra på följande sätt.

1. Du kan logga in på webben utan sladd med din dosa och kort. Finns som val på sidan för inloggning.
2. Om du har en nyare mobil med Ios, Android eller Windows Phone så har Handelsbanken utmärkta appar för alla tre.
På Windows Phone måste du dock också installera mobilt BankID.

Och ja, jag är själv kund hos Handelsbanken, en av få banker som erbjuder en bra app på Windows Phone.

För BankID använder jag enbart numera mobil appen. Slipper då dosa och kort.

Visa signatur

..:[EVGA Z97 Classified][Intel Core i7 4790K @ 4.8][4x8GB Dominator @ 2133 XMP][2x EVGA GTX 980 Ti SC+ ACX 2+][Cooling EKWB custom loop]:..
..:[EVGA X99 FTW K][Build in progress]:..

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kan logga in med Handelsbankenbundet mobilt bank-ID på t ex apoteket och skatteverket via min mobil. Dock vill jag minnas att t ex skatteverket kräver ett steg extra/knapptryckning vid inloggningen, dvs den fattar inte automatiskt att autentiseringen man gör i mobila bank-ID gäller just den siten utan man måste hänvisa. Använder det så sällan så det kanske redan är fixat? Men detta är alltså windows phone som kanske skiljer sig något. HB-appen till WP tycker jag annars är utmärkt!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Kan det inte bara finnas mobilt BankID till Windows 8.1 så hade allt löst sig. Då kan man ju logga in på bankID-tjänster utan kort och dosa även från en surfplatta med Windows 8.1.

Permalänk

När jag ska logga in på banken från min Windows 8.1 platta väljer jag att logga in med mobilt bank-id, sen startar jag mobilt bank-id appen på telefonen och autentiserar inloggningen med min superhemliga kod, och så blir jag inloggad på banken på min Windows 8.1 platta.

Ser inget syfte att ha mobilt bank-id på plattan då.

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte varför man krånglar till det, man laddar ner mobilt BankID i telefonen sedan så kör man vilken dator eller surfplatta som helst mot telefonen och låter den agera som "internetleverantör" åt en, det fungerar på ALLA banker och andra myndigheter för mig. Detta eftersom telefon då agerar slav. Om du har mobilt BankID i den enhet som du även agerar från, vanligen surfplattan så tappar man ofta anslutningen då en del banker eller myndigheter ser det som att man byter program eller sida när den växlar från tjänsten till mobilt BankID och då avbryter.

Praktiskt så spelar det ingen roll om du delar ut internet till surplattan via din mobil eller genom ett wifi eller genom en lan-port. När du har mobilt BankID i telefonen så blir ändå resultatet det samma.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon