Problem med installation av Windows 8.1

Permalänk

Problem med installation av Windows 8.1

Hej!

Igår skulle jag installera om windows 8.1 för att snabbt bli av med allt skit jag tankat ner.

Laddar ner och lägger över på usb med "windows usb tool", sen när jag är i installationsmenyn upptäcker jag (efter att jag raderat allt på disken) ett error, något med gpt, fixade det när jag såg denna video: https://www.youtube.com/watch?v=DQf9YqbD8WI

Sen så flyter installationen på, men när allt är klart och datorn ska startas om så kommer den tillbaka till installationen? :S

Försöker byta i boot options så windows ska startas, då får jag upp ett felmeddelande och ska göra om installationen.

Kan jag råkat valt 32-bitars system på mitt 64-bitars?

Permalänk
Medlem

Du får vara tydligare med vad det står i felmeddelandena och vilken media du försöker installera.

Att datorn bootar från USB-minnet igen vid boot och börjar köra ifrån det är nog inget konstigare än du har glömt rycka ur minnet när kopieringen till disk är klar och datorn bootar om.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Du skal inte behöva rycka ur USB-minnet alls, kanske är så att Windows inte hittar disken efter installationen ?

du kan ju testa att dra ut den efter första ombooten, ska dock inte behövas.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

Vilken usb ingång använder du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Du skal inte behöva rycka ur USB-minnet alls, kanske är så att Windows inte hittar disken efter installationen ?

du kan ju testa att dra ut den efter första ombooten, ska dock inte behövas.

Beror på boot priority, eller hur?

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk

Hej igen, tack för så snabba svar!

Jag försöker installera Windows 8.1
Detta meddelande är det som dyker upp för mig(efter att jag valt att starta från vanliga hårddisken istället för USB, något jag inte minns att jag behövt göra manuellt när jag installerat förut):
https://cdn1.anonfiles.com/1425542830277.jpg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Beror på boot priority, eller hur?

jo, beror ju på om han hårdställt det i bios eller bata går in i boot menyn och bootar ifrån USB.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av StuntmanMike:

Vilken usb ingång använder du?

Använder en av mina USB 3.0, dem som är blåa.
Borde jag använda min 2.0?

Permalänk
Entusiast

Du får felmeddelandet då Windows inte slutfört installationen. Enklast är bara att starta om installationen och börja om.

Och ja, ni bör använda USB 2. Windows installationen gillar inte USB 3, och kan inte slutföra installationen därifrån.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av drakeluas:

Använder en av mina USB 3.0, dem som är blåa.
Borde jag använda min 2.0?

ja testa ifrån USB 2 har varit med om väldigt många gånger att usb 3.0 strular av okänd anledning. Om man har en USB 3 sticka också kan den identifieras som en HD under installation vilket gör att den failar. Du använder 8.1 senaste imagen ifrån MS?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

Nu har jag såklart redan rensat USB-minnet för att tanka en ny iso fil och göra ett nytt försök, men nu sitter jag i plugget och här kunde jag tydligen inte öppna Windows USB tool utan att vara inloggad som administratör.

Kan jag istället för att använda "Windows USB tool" bara formatera mitt USB-minne och sedan unzip'a filerna i USB-minnet?
Eller måste jag använda detta program? Hur isåfall, utan UAC?

Permalänk
Medlem

Här är en guide för hur du gör "manuellt":
http://windowshjalp.se/?page_id=59

//edit - läste lite nogrannare och typ steg 1a var just som admin... sorry, men låter det stå kvar för att visa hur man gör manuellt.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Skrivet av Gurk:

Här är en guide för hur du gör "manuellt":
http://windowshjalp.se/?page_id=59

Redan första alternativet där ser jag att det inte kommer gå, "kör som administratör", jag kan inte köra som administratör.

Detta felmedellande får jag i concole:
https://cdn1.anonfiles.com/1425547222339.png

Men detta går väl att göra innan man startar datorn?
Kanske man inte behöver admin access?

edit:
Såg din edit nu, haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av drakeluas:

Redan första alternativet där ser jag att det inte kommer gå, "kör som administratör", jag kan inte köra som administratör.

Detta felmedellande får jag i concole:
https://cdn1.anonfiles.com/1425547222339.png

Men detta går väl att göra innan man startar datorn?
Kanske man inte behöver admin access?

edit:
Såg din edit nu, haha.

För UEFI , formatera din USB sticka med FAT32 sen dra över alla ifler ifrån ISO filen
För Legacy, gör samma sak fast NTFS formatera stickan.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av Oneone:

För UEFI , formatera din USB sticka med FAT32 sen dra över alla ifler ifrån ISO filen
För Legacy, gör samma sak fast NTFS formatera stickan.

Försökte precis detta, tog mig 20 minuter att kopiera över filerna till min usbsticka och så kommer detta upp:
https://cdn1.anonfiles.com/1425547922586.jpg

Trots att jag ställt in att bara USB-stickan ska köras.

Formaterade det till dessa inställningar:
https://cdn1.anonfiles.com/1425548036498.png

Permalänk

Hej igen!
Jag lyckas fortfarande inte installera Windows på min dator.
Lyckades utan problem installera ubuntu, som jag skriver från nu, men när jag ska installera windows så startar datorn inte om sig själv och avslutar installationen som den brukar göra

Permalänk
Entusiast
Skrivet av drakeluas:

Hej igen!
Jag lyckas fortfarande inte installera Windows på min dator.
Lyckades utan problem installera ubuntu, som jag skriver från nu, men när jag ska installera windows så startar datorn inte om sig själv och avslutar installationen som den brukar göra

Frågan är: I vilken port sätter ni USB-minnet?
Ni kan inte använda en USB 3.0 (Oftast en blå kontakt) port för detta, för då händer just det: Windows hittar inte USB-minnet efter omstart, och kan inte avsluta installationen. Detta gäller även om USB-minnet är USB2. Orsaken är helt enkelt att Windows inte kan aktivera portarna på grund av avsaknade drivrutiner.

Ni måste använda en nativ USB 2.0 port som är EHCI eller UHCI -kompatibel. (oftast en svart kontakt)

Att ni kan installera Linux från en USB 3.0 port beror helt enkelt på att Linux-kärnan stödjer XHCI (USB 3.x) direkt utan behov av drivrutiner från tredje part.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Frågan är: I vilken port sätter ni USB-minnet?
Ni kan inte använda en USB 3.0 (Oftast en blå kontakt) port för detta, för då händer just det: Windows hittar inte USB-minnet efter omstart, och kan inte avsluta installationen. Detta gäller även om USB-minnet är USB2. Orsaken är helt enkelt att Windows inte kan aktivera portarna på grund av avsaknade drivrutiner.

Ni måste använda en nativ USB 2.0 port som är EHCI eller UHCI -kompatibel. (oftast en svart kontakt)

Att ni kan installera Linux från en USB 3.0 port beror helt enkelt på att Linux-kärnan stödjer XHCI (USB 3.x) direkt utan behov av drivrutiner från tredje part.

Det går utmärkt för att windows 8 och 8.1 har stöd för usb 3.0 "out of box" . Skulle nog gissa på något annat hw strul som ställer till det , eller annat som går fel.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av SysGhost:

Frågan är: I vilken port sätter ni USB-minnet?
Ni kan inte använda en USB 3.0 (Oftast en blå kontakt) port för detta, för då händer just det: Windows hittar inte USB-minnet efter omstart, och kan inte avsluta installationen. Detta gäller även om USB-minnet är USB2. Orsaken är helt enkelt att Windows inte kan aktivera portarna på grund av avsaknade drivrutiner.

Ni måste använda en nativ USB 2.0 port som är EHCI eller UHCI -kompatibel. (oftast en svart kontakt)

Att ni kan installera Linux från en USB 3.0 port beror helt enkelt på att Linux-kärnan stödjer XHCI (USB 3.x) direkt utan behov av drivrutiner från tredje part.

Hej!

Jag har 3 stycken USB-portar, varav två är blåa och en svart, har testat i en blå och i en svart.
Gör detta på en laptop, ASUS X550J.

Permalänk
Skrivet av Oneone:

Det går utmärkt för att windows 8 och 8.1 har stöd för usb 3.0 "out of box" . Skulle nog gissa på något annat hw strul som ställer till det , eller annat som går fel.

Jag vet inte riktigt hur boot menyn ska vara, för att jag ska köra usbminnet så måste ja ha den som första alternativ, eller hur?
Sen som nummer två väljer jag hårddisken

Permalänk
Entusiast
Skrivet av drakeluas:

Jag vet inte riktigt hur boot menyn ska vara, för att jag ska köra usbminnet så måste ja ha den som första alternativ, eller hur?
Sen som nummer två väljer jag hårddisken

Normalt öppnar man en tillfällig boot-meny innan datorn avslutar POST (Power on Self Test), och väljer boot-alternativ därifrån. Det är en annan tangent än den som man öppnar BIOS/UEFI-menyn med. Mångagånger är det F2, men kan också vara Tabb, ESC, F8, F12 med flera andra. Beror helt på er datormodell.
Man kan också ställa in boot-ordningen mer permanent i BIOS/UEFI-menyn så som ni nämner det, men det har sina nackdelar. Dock inget jag tror skall påverka er installation.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Skrivet av SysGhost:

Normalt öppnar man en tillfällig boot-meny innan datorn avslutar POST (Power on Self Test), och väljer boot-alternativ därifrån. Det är en annan tangent än den som man öppnar BIOS/UEFI-menyn med. Mångagånger är det F2, men kan också vara Tabb, ESC, F8, F12 med flera andra. Beror helt på er datormodell.
Man kan också ställa in boot-ordningen mer permanent i BIOS/UEFI-menyn så som ni nämner det, men det har sina nackdelar. Dock inget jag tror skall påverka er installation.

Jag fick det att fungera nu, jag använde ett annat program när jag gjorde mitt USB-minne bootable, WinUSB hette det tror jag.

Nu är problemet att hitta rätt drivrutiner, fick ingen CD med datorn, någon som har tips? Har X550J asus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av drakeluas:

Jag fick det att fungera nu, jag använde ett annat program när jag gjorde mitt USB-minne bootable, WinUSB hette det tror jag.

Nu är problemet att hitta rätt drivrutiner, fick ingen CD med datorn, någon som har tips? Har X550J asus.

Jag hittar ingen ASUS X550J, du har kanske en X550JK eller X550JD http://www.asus.com/Search/?SearchKey=X550J

Visa signatur

janee