Virtualisering av Windows XP för fortsatt drift av legacy-mjukvaror

Permalänk
Medlem

Virtualisering av Windows XP för fortsatt drift av legacy-mjukvaror

Hej!

Jag behöver sätta upp några nya datorer som ska köra ett antal mjukvaror som endast fungerar på Windows XP.
Jag står inför alternativen att hitta hårdvara som stödjer Windows XP, eller köra Windows XP virtuellt. Härmed skulle jag vilja ber om råd kring det sistnämnda alternativet.

Jag har erfarenhet av VMWare ESXi för enterprisetillämpningar samt VMWare Player och VirtualBox för "allmän virtualisering", men jag vet inte vilken väg jag bör gå här.

Bakgrunden är att några datorer, ej mina egna, ska bytas ut. Dessa datorer hanteras av personer utan IT-kompetens och underhålls av personer utan direkt kunskap om virtualisering. De kör mjukvara med "medeltung" (låt oss lämna begreppet odefinierat tills vidare) nätverkstrafik med krav på låg latency.

Ett krav efter utbyte av systemet är att personerna som opererar datorerna inte ska vilseledas av att operativsystemet körs virtuellt. Med andra ord ska de kunna starta om datorn och allting ska hoppa igång som det alltid har gjort. En dator ska ersättas av en (1) dator.

Nästa krav är att det enkelt ska kunna underhållas. Det ska enkelt gå att ta en backup på hela den virtuella miljön, så att det vid en hårdvarukrasch ska gå att snabbt sätta upp en annan dator, lägga in virtualiseringsmjukvaran och ladda in backupen.

En lockande tanke är att köpa random dator med Windows 7, installera VMWare Player och Alwaysup enligt denna instruktion och installera Windows XP, alla mjukvaror et c - klart! Imagefilen kopieras då och då till lämpligt medium.

Fördelen med denna lösning är att den är väldigt enkelt samt hårdvaruoberoende. Vid en krasch kan man sätta in vilken dator som helst i princip och få det att fungera. Nackdelen är att lösningen inte riktigt är avsedd för produktionssystem och det är osäkert hur prestandan kommer bli. Därför vill jag undersöka alternativ.

Är det bättre att köra ESXi eller Hyper-V?
Finns det någon annan lösning ni rekommenderar?

Med vänlig hälsning,

Visa signatur

It is one thing to describe an interview with a gorgon or a griffin, a creature who does not exist.
It is another thing to discover that the rhinoceros does exist, and then take pleasure in the fact that he looks as if he didn't.
- G.K. Chesterton

Permalänk
Rekordmedlem

I win 7 pro ingår xpmode så du behöver ingen särskild virtualiseringsmjukvara.
http://windows.microsoft.com/sv-se/windows7/install-and-use-w...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

I win 7 pro ingår xpmode så du behöver ingen särskild virtualiseringsmjukvara.
http://windows.microsoft.com/sv-se/windows7/install-and-use-w...

Håller med om denna lösning, kan inte bli smidigare faktiskt. Mycket mer integrerat än att köra något med separata VM:s, användaren märker knappt av det

Permalänk
Medlem

Jag känner till XP Mode men frågan är hur framtidssäkert det är? Om fem år, kommer XP Mode fortfarande tillhandahållas av Microsoft? De har redan plockat bort det officiella stödet i Windows 8.

Därför känns en renodlad virtualiseringsmjukvara säkrare och mer portabel.
Eller har jag fel?

Visa signatur

It is one thing to describe an interview with a gorgon or a griffin, a creature who does not exist.
It is another thing to discover that the rhinoceros does exist, and then take pleasure in the fact that he looks as if he didn't.
- G.K. Chesterton

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decamber:

Jag känner till XP Mode men frågan är hur framtidssäkert det är? Om fem år, kommer XP Mode fortfarande tillhandahållas av Microsoft? De har redan plockat bort det officiella stödet i Windows 8.

Därför känns en renodlad virtualiseringsmjukvara säkrare och mer portabel.
Eller har jag fel?

Fast det enda framtidssäkra sättet är att byta ut applikationerna mot en modernare version. Låg latency i nätverkstrafiken och virtualisering är diskutabelt fast det är ju låg latency och xp också.
Kör du windows 8 enterprise så är det ju inget att fundera på. Esxi går ju bort då det är en hypervisor som körs på en dedikerad server. Att gå från xp till windows 7 på ett företag just nu är ungefär lika intelligent som att fortsätta köra xpprogram virtualiserat

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Decamber:

Jag känner till XP Mode men frågan är hur framtidssäkert det är? Om fem år, kommer XP Mode fortfarande tillhandahållas av Microsoft? De har redan plockat bort det officiella stödet i Windows 8.

Därför känns en renodlad virtualiseringsmjukvara säkrare och mer portabel.
Eller har jag fel?

Xp är ju antikt redan nu och supporten har upphört. Vmware workstation är kanske bästa alternativet annars.
Gamla xp program funkar dessutom ofta bra i linux via wine.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Supporten har upphört oavsett vilken lösning du väljer. Fördelen med XP-mode är att det är enkelt att licensiera. En nackdel är ju att XP Mode har noll support och säkerhetsuppdateringar har upphört precis som XP i övrigt. Det är bara inbyggnadsvarianterna som har support idag, som t.ex. kassaapparaterna som du ser i butikerna. Säker på att programmen inte går att köra i "compatibility mode"?