Excel få informationen ifrån en cell till en annan

Permalänk
Medlem

Excel få informationen ifrån en cell till en annan

Hej

Har ett problem där jag skulle behöva få informationen i en cell till en annan.
Men formeln får inte lov att stå i cellen informationen ska till.

Jag gar inte lyckats att hitta en formel som skickar informationen från t.ex på sida 2 finns informationen i D4 & informationen ska skickas till B3 på sida 1.
Men formeln måste stå på sida 2 cell D5.

Permalänk
Medlem

Man brukar kunna skriva =blad1!A1 om man vill kalla på innehållet i ett annat blad.
Man måste även skriva =bladetsnamn!A1 beroende på om man döpt om bladet.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Ställ dig i B3 på sida 1. Skriv = och klicka sedan på D5 på sida två. Tryck Enter. Nu kommer det att stå typ "=[sida 2]!D5" som formel i B3. Dvs själva uträkningen görs i D5 på sida 2. och du hämtar bara värdet till B3 på sida 1.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qbas:

Hej

Har ett problem där jag skulle behöva få informationen i en cell till en annan.
Men formeln får inte lov att stå i cellen informationen ska till.

Jag gar inte lyckats att hitta en formel som skickar informationen från t.ex på sida 2 finns informationen i D4 & informationen ska skickas till B3 på sida 1.
Men formeln måste stå på sida 2 cell D5.

Generellt så "skickar" man inte information till celler, man "hämtar till" vilket görs som beskrivs i exemplen ovan. Kan du förklara varför informationen inte får stå i målcellen, det skulle hjälpa till att förstå problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icipher:

Generellt så "skickar" man inte information till celler, man "hämtar till" vilket görs som beskrivs i exemplen ovan. Kan du förklara varför informationen inte får stå i målcellen, det skulle hjälpa till att förstå problemet.

I den cellen jag behöver informationen finns en max längd på tecken, därför kan jag inte skriva det i den.
Därför jag skulle vilja lösa detta igenom att skicka informationen till den cellen utan att behöva skriva något i den.

Det existerar redan olika blad som jag måste använda mig utav. Jag få inte lov att ändra på dessa.

Även denna formeln blir förlång ='2'!$D$4

Permalänk
Medlem

Hur ofta kommer det updateras?
Kanska kan ha en makrorutin som uppdaterar de celler som behöver uppdateras när man kör makrot?
Eller när man sparar, öppnar eller stänger dokumentet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qbas:

I den cellen jag behöver informationen finns en max längd på tecken, därför kan jag inte skriva det i den.
Därför jag skulle vilja lösa detta igenom att skicka informationen till den cellen utan att behöva skriva något i den.

Det existerar redan olika blad som jag måste använda mig utav. Jag få inte lov att ändra på dessa.

Även denna formeln blir förlång ='2'!$D$4

Vad är det som reglerar max antal tecken? Hur många tecken får du skriva i målcellen? Varför finns det en begränsning?
Jag har kollat lite och hittar inget uppenbart som "skickar" data, det kanske är lättare att försöka gå runt begränsningen. Kan du beskriva filen, dess syfte och syftet med det du försöker göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icipher:

Vad är det som reglerar max antal tecken? Hur många tecken får du skriva i målcellen? Varför finns det en begränsning?
Jag har kollat lite och hittar inget uppenbart som "skickar" data, det kanske är lättare att försöka gå runt begränsningen. Kan du beskriva filen, dess syfte och syftet med det du försöker göra?

Problemet löstet med hjälp av en annan formel.

Så behöver inte skicka informationen längre.

Tack ändå!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qbas:

Problemet löstet med hjälp av en annan formel.

Så behöver inte skicka informationen längre.

Tack ändå!

Lust att skriva hur du löste det?

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.