Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Tog bort domän, fel administratörskonto på server 2012 R2

Permalänk
Medlem

Tog bort domän, fel administratörskonto på server 2012 R2

Tjenare, hade en skoluppgift att vi skulle lägga till en domän och koppla upp en laptop mot den så att läraren kunde se om vi kunde skapa och koppla upp oss mot domänen. Jag har gjort det och är klar med det och då tänkte jag ta bort domänen igen och det verkade fungera, men när jag loggar in på "Administrator" så kommer jag inte in på samma konto som förut. Det gamla verkar heta Administrator.WIN-******* i Users mappen. Men under User Accounts i kontrollpanelen så finns bara ett konto och det är Administrator... Hur ska jag bära mig åt för att komma in på mitt andra konto med alla mina VMs o allt annat?

Permalänk
Keeper of the Bamse

Ja, går du ur domänen så kan du inte logga in mot den profilen igen eftersom det är domänkontrollanten som hanterar inloggningar.

Du kan ju däremot bara använda file explorer för att flytta över dina VMar till ditt lokala konto.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Ja, går du ur domänen så kan du inte logga in mot den profilen igen eftersom det är domänkontrollanten som hanterar inloggningar.

Du kan ju däremot bara använda file explorer för att flytta över dina VMar till ditt lokala konto.

Kanske uttryckte mig lite fel. Jag hade ett konto utan DC och sen skapade jag en DC och loggade in med min laptop, på servern hade jag då samma skrivbord som innan jag gjorde domänen. Men när jag tog bort domänen så loggar jag in på ett annat konto verkar det som. Och jag är inte så sugen på att sitta och installera Hyper-V och fixa igång alla maskiner igen då vi kommer ha prao tills vi tar studenten i princip. Jag tycker att jag borde kunna komma in på det kontot ändå, för jag hade ju det kontot innan jag gjorde domänen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakob55:

Kanske uttryckte mig lite fel. Jag hade ett konto utan DC och sen skapade jag en DC och loggade in med min laptop, på servern hade jag då samma skrivbord som innan jag gjorde domänen. Men när jag tog bort domänen så loggar jag in på ett annat konto verkar det som. Och jag är inte så sugen på att sitta och installera Hyper-V och fixa igång alla maskiner igen då vi kommer ha prao tills vi tar studenten i princip. Jag tycker att jag borde kunna komma in på det kontot ändå, för jag hade ju det kontot innan jag gjorde domänen.

Du måste logga in lokalt , i inloggningsrutan skriv .\ "usernameduhadeförut" , sen password o testa . När du skriver .\ så borde datornamnet dyka upp under inloggningsrutan.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Du måste logga in lokalt , i inloggningsrutan skriv .\ "usernameduhadeförut" , sen password o testa . När du skriver .\ så borde datornamnet dyka upp under inloggningsrutan.

Ursäkta att jag verkar helt inkompetent, men jag klarar inte ens få så att jag kan skriva in ett annat användarnamn. Har som sagt tagit bort DC från datorn så jag tror att jag redan loggar in på det lokala men det verkar ändå inte som att det är samma som förut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakob55:

Ursäkta att jag verkar helt inkompetent, men jag klarar inte ens få så att jag kan skriva in ett annat användarnamn. Har som sagt tagit bort DC från datorn så jag tror att jag redan loggar in på det lokala men det verkar ändå inte som att det är samma som förut.

ok jag förstår, har du inget administratörskonto när du installerade din burk manuellt? testa att logga in med det.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakob55:

Ursäkta att jag verkar helt inkompetent, men jag klarar inte ens få så att jag kan skriva in ett annat användarnamn. Har som sagt tagit bort DC från datorn så jag tror att jag redan loggar in på det lokala men det verkar ändå inte som att det är samma som förut.

ser det ut såhär?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

ok jag förstår, har du inget administratörskonto när du installerade din burk manuellt? testa att logga in med det.

Ja, det är det kontot jag vill åt...

Nope, kommer direkt till där jag ska skriva in mitt lösenord efter att jag tryckt CTRL-ALT-DEL...

Men jag funderar på om jag ska låta det är för jag kommer antagligen inte använda datorn så mycket mer i vilket fall som helst.