FAQ: Olika typer av licenser för Windows

Permalänk

FAQ: Olika typer av licenser för Windows

Detta är en FAQ (Frequently Asked Questions) som behandlar olika licenser för Microsofts operativsystem Windows. Jag kommer att skriva in de svar och frågor och kommmentarer som jag får av er läsare, men jag kommer också att själv börja spinna på det lite redan nu. Jag ska alltså själv försöka skriva svar på de frågor som jag själv vet svaret på, för resten hoppas jag på bidrag från er besökare.

För att göra det så enkelt som möjligt tänker jag först ge en kort beskrivning av de olika licenstyperna och sedan övergå till frågor och svar. Jag kommer att utgå från olika scenarion och försöka ge ett svar på så varierande frågor som möjligt för att täcka in alla typer av frågor. Jag hoppas att vi på det sättet ska kunna få en klarhet i det hela så att folk har något att referera till i fortsättningen. Jag hoppas också att vi så många som möjligt är med på det här och delar med oss av våra kunskaper och erfarenheter. Återkom med kommentarer och förslag också på hur det här kan göras bättre. Ser ni något fel så rätta mig gärna.

Notera att jag kommer att fokusera enbart på Windows operativsystemet, i första hand Windows Vista och Windows XP men liknande och ibland samma sak gäller också andra produkter från Microsoft, så som Microsoft Office paketen till exempel. Jag ska försöka att skriva så enkelt som möjligt så att alla kan sätta sig in i hur det fungerar.

WINDOWS LICENSTYPER
Man har i huvudsak dessa tre licenstyper att välja mellan: Retail-, OEM- och Uppgraderingslicens. Värt att notera är också att en Windows licens är en sak för sig och själva programvaran och mediat den levereras på en sak för sig. Licensen kan kort sägas vara själva nyckeln som ger rätten att använda den aktuella programvaran. Med andra ord kan man ha exakt samma version och utgåva av Windows till både funktion och innehåll, men att typen av licenser skiljer sig åt, och därmed också priset.

När man köper ett Windows programpaket (oavsett typ av licens) så får man i regel dels licensen med dess produktnyckel, samt programvaran levererad på antingen CD eller DVD skiva. Ibland finns det också möjlighet att ladda ner en tidsbegränsad testversion av Windows från Microsoft via Internet. Om man sedan är nöjd med produkten så kan man köpa bara en licens av Microsoft, dvs. en produktnyckel som man sedan kan använda för att aktivera operativsystemet med och få fullt tillgång till det. Man kan också be om att få en kostnadsfri kopia av programvaran på CD eller DVD (DVD för Windows Vista) skiva skickad med posten. Då betalar man bara för administrationsavgiften och frakten. Eller så kan man också bränna ut en kopia själv så att man har den sedan när det behövs.

Nedan förklaras alltså skillnaden mellan de olika licenserna för Windows.

1. OEM Licens (Original Equipment Manufacturer)
När man köper en ny, färdigbyggd dator i vanlig butik så är operativsystemet oftast redan förinstallerat på datorn, och det räcker oftast med att man pluggar in nätkabeln och trycker på ON knappen så är man igång. Det följer alltid med en Widows installationsskiva med datorn, ibland också kallad återställningsskiva. Med denna skiva kan man göra en ominstallation av Windows på datorn i framtiden om det skulle behövas, t.ex. vid ett eventuellt datorhaveri. Det är också skivan som man bör ta med om man ska lämna in datorn för service på en verkstad. Windows licensen i det här fallet är i regel en s.k. OEM licens. Denna licens är nog den vanligaste eftersom de följer med varje ny dator som man köper i butiken. Anledningen till att datortillverkarna väljer denna licens framför Retail är för att de kostar mycket mindre. Det kan vara så lite som 1/4 av priset för Retail licensen. Detta är den billigaste licenstypen. På så sätt kan man hålla kostnaden nere på datorn. Vissa tillverkare erbjuder också Retail licenser av Windows med vissa datormodeller på bekostnad av en högre produktpris.

De vanligaste systembyggarna som använder OEM licenser av Windows på sina datorer är Toshiba, Fujitsu-Siemens, HP (Hewlet Packard), Dell och Lenovo (tidigare IBM). Det är alltså vanligtvis datortillverkare som använder OEM licenser av Microsoft produkter. Men även en privatperson får köpa en OEM licens av Windows så länge man uppfyller kravet på att den installeras på en ny dator (dvs. dator utan något tidigare operativsystem, även om själva datorn kanske inte är helt ny). Tidigare, åtminstone för Windows XP, var det krav på att man köpte en helt ny dator eller åtminstone en viss hårdvara för att få rätten att köpa denna typ av licens som är så betydligt billigare än vanliga Windows Retail licenser. När det gäller köpet av en komplett, färdigbyggd dator så har oftast tillverkaren redan tagit hand om detta och förinstallerat Windows med en OEM licens i datorn så då behöver man inte själv också köpa samma sak. Däremot om man har köpt en s.k. dator i delar eller uppgraderingspaket och själv bygger sin dator så kan det vara aktuellt med en OEM licens av Windows. Oftast står det på Windows skivan då också att den endast får distribueras tillsammans med en ny dator (eller nya datorkomponenter i det här fallet i och med att man bygger själv).

I samband med introduktionen av Windows Vista så har man lättat lite på regeln om att man måste köpa en viss hårdvara för att få rätt att köpa en OEM licens av Windows Vista. Så nu räcker det med att man går in i butiken, tar en OEM licens av Windows Vista och betalar i kassan. Man har väl också på Microsoft insett att det är bättre att folk betalar åtminstone för deras OEM licenser av Windows än laddar ner illegalt utan att betala ett öre. Och därför har man lättat lite på reglerna kring OEM licenser, det är min subjektiva uppfattning. Detta är dock något jag inte kan garantera, så kolla därför med butiken först där du har tänkt handla om du kan köpa bara OEM licensen av Windows utan att behöva köpa något mer. Det här kan skilja mellan butikerna också, så även om Microsoft säger en sak så kan två butiker ha meningsskiljheter. För det är ju som ni säkert förstår både i Microsofts och butikernas intresse att man köper fullversionen (Retail licens) eller uppgradering av Windows som ju kostar mer pengar och då blir det mer klirr i kassan hos både återförsäljaren och Microsoft.

Vanligast är dock fortfarande att man beställer en OEM licens från en webbutik på nätet då vanliga butiker oftast endast har Retail och uppgraderingslicenser av Windows.

Datorn den installeras på får inte ha haft ett operativsystem installerat på den sedan tidigare. Har man haft en fullversion installerad så ska det nog funka att installera Har man redan en tidigare version av Windows så kan man köpa en uppgraderingslicens istället för att slippa betala det dubbla priset av en fullversion (Retail). En uppgraderingslicens kostar vanligtvis hälften av vad en fullversion av Windows kostar, så det finns pengar att spara på att köpa en uppgradering om man inte kan köpa en OEM licens.

Personligen tror jag att man med detta avser egentligen en OEM licens av Windows, dvs. man får inte ha haft en OEM licens av Windows installerad på datorn tidigare. Man får nämligen inte installera en OEM licens två gånger. Har man alltså redan haft en OEM licens av Windows XP på ett tidigare datorbygge så kan man inte installera en OEM licens av Windows Vista på den datorn. Någon som kan bekräfta min teori?

  • När man köper detta Windows programpaket så får man följande:

  • CD eller DVD skiva med själva operativsystemet på

  • En licens med produktnyckel

  • En klisterlapp med produktnyckeln tryckt på

    Licensens beskaffenhet

  • Får endast installeras på en ny dator (eller nya komponenter) utan operativsystem

  • Låser sig till moderkortet och kan inte flyttas till annan dator

Det är oftast allt det man får. Klisterlappen klistrar man på datorn som operativsystemet installeras på. Detaljerade specifikationer och minimala systemkrav hittar man på tillverkarens webbplats, på förpackningen eller hos butiken där man köper produkten.

Skulle man med andra ord installera ett nytt moderkort i datorn så skulle man inte kunna installera OEM licensen av Windows på datorn igen eftersom licensen blir låst till moderkortet. Men å andra sidan är det ett sätt att få köpa en ny OEM licens av en nästa generation Windows operativsystem. Man behöver då alltså köpa nytt moderkort och en ny OEM licens så är man igång med det nya operativsystemet, men då lönar det sig kanske mer att behålla sitt gamla moderkort och köpa en uppgradering till det nya operativsystemet istället. Skulle det slå ner en blixt som förstör datorn eller moderkortet, så går oftast Microsoft med på att man får flytta sin gamla OEM licens till ett nytt moderkort. Men då vill de oftast att man köper samma modell av moderkortet eller åtminstone en liknande modell om den gamla är slutsåld.

2. Retail Licens (också kallat FPP (Full Package Product) eller fullversion)
När man köper Windows från hyllan hos en återförsäljare så är det oftast denna licens som följer med. Detta är en fullversion av operativsystemet vilket innebär bara att man kan göra en ren installation av Windows på datorn direkt från skivan, utan att först behöva installera en eventuell tidigare version av Windows om man har haft det (så som det är hos uppgraderingar). Till skillnad från OEM licensen så får denna licens av Windows installeras både på en ny dator som tidigare inte har haft något operativsystem, men även på en gammal dator som tidigare har haft eller redan har ett operativsystem (under förutsättning att dator uppfyller hårdvarokraven förstås). En annan viktig skillnad med denna licens jämfört med OEM är också att denna licens får flyttas fritt till en helt annan dator. Man får endast använda en licens på en dator åt gången, men man får flytta den mellan olika datorer hur många gånger som helst. Man får också göra hur stora (eller hur små) ändringar av hårdvaran i en och samma dator man vill.

  • När man köper detta Windows programpaket så får man följande:

  • CD eller DVD skiva med själva operativsystemet på

  • En licens med produktnyckel

  • Manual

  • 30 dagars fri telefonsupport från Microsoft

    Licensens beskaffenhet

  • Får installeras likväl på ny som på gammal dator (som uppfyller systemkraven)

  • Låser sig inte till moderkortet och kan därför flyttas fritt till i princip vilken dator som helst.

  • Det är fritt fram att ändra hårdvaran, inklusive moderkort.

3. Uppgraderingslicens (eng. upgrade license)
Denna licens innebär att man får en fullt fungerande Windows till halva priset av vad en fullversion (med retail licens) av Windows kostar. Förutsättningen är dock att man har någon äldre version av Windows sedan tidigare (dock inte för gammal version) och den behöver också vara redan installerad på datorn. Är den tidigare versionen inte installerad redan på datorn så måste man göra det först innan man börjar med att installera uppgraderingen till den nya versionen.

  • När man köper detta Windows programpaket så får man följande:

  • CD eller DVD skiva med själva operativsystemet på

  • En licens med produktnyckel

  • Manual

  • 30 dagars fri telefonsupport från Microsoft

Innehållet är alltså detsamma som vid köpet av en Retail licens. Men för att få installera den här varianten så förutsätter den att det finns redan en Retail eller OEM version av Windows i botten, dvs. redan installerad i datorn.

  • Får installeras likväl på ny som på gammal dator (som uppfyller systemkraven)

  • Låser sig inte till moderkortet och kan därför flyttas fritt till i princip vilken dator som helst.

  • Det är fritt fram att ändra hårdvaran, inklusive moderkort.

4. Volymlicenser
En Windows licens per dator är det som gäller. Har man två datorer ska man ha två licenser, har man tre datorer ska man ha tre licenser osv. oavsett om det är OEM licenser allihopa eller en är Retail licens, två är uppgraderingslicenser och en är OEM. Oavsett vad det är för licens så ska varje dator ha en egen licens, två datorer varken kan eller får dela på en licens. Ibland finns det 3 pack av OEM licenser att köpa, och då får man oftast ett media med själva Windows och tre stycken licenser med produktnycklar. Ibland kan man också få mängdrabatt för flera Retail licenser.

Man måste hålla noga reda på licenserna om man har flera stycken, man får inte förväxla licensen till en dator och installera den på en annan dator och vice verse. Vid en ominstallation av den ena datorn så måste man installera samma licens på den som man installerade första gången. För annars kan det verka som att man försöker installera en licens på två datorer och då börjar Microsoft undra vad tusan man håller på med. Så håll koll på era licenser om ni har flera datorer hemma!

Att hantera flera licenser är speciellt utmanande för företag som kanske har 100 datorer med lika många licenser. För företag och organisationer har man på Microsoft speciella licensprogram för att göra det hela enkelt. Till exempel finns det något som heter VLK (Volume License Key). Det är i princip en licensnyckel som kan installeras på ett flertal datorer. Det går då alltså en och samma produktnyckel till alla 100 datorer när man behöver installera Windows på dem. Då slipper man trassla med vilken produktnyckel hör till vilken dator. Men det är som sagt oftast företag som har fördel av det.

DE VANLIGASTE FRÅGORNA

F: Kan jag göra en ren installation av Windows Vista om jag bara har en Vista uppgradering?

S: Det vanligaste är att man först installerar den tidigare Windows man hade på datorn. Sedan när man är inne i Windows stoppar man in uppgraderings DVD med Windows Vista på och väljer att uppgradera den befintliga Windows. Men ett sätt att göra en ren installation av Windows Vista från scratch med uppgraderingsmedia är att installera den utan att ange produktnyckeln under installationen. Då har man sedan 30 dagar på sig att ange produktnyckeln inifrån Windows. Detta strider mot licensvillkoren för uppgraderingen men är tekniskt sett genomförbart. Mer om det finns att läsa på Paul Thurrott's Windows Supersite.

F: Måste jag som privatperson köpa en hel dator eller en viss hårdvara för att få köpa en OEM licens av Windows?

S: Fråga alltid den butik som du tänker handla i, det kan vara olika från butik till butik. Microsoft ställer i dagsläget inget krav på detta, men det kan butiken man köper i kräva. Däremot gäller det fortfarande att datorn den installeras får inte ha haft ett operativsystem sedan tidigare.

F: Om jag har en svensk version av Windows, kan jag installera ett engelskt språkpaket för att få alla menyer på engelska?

S: Det går att ladda ner språkpaket från Microsofts webbplats som gör omvandlar Windows gränssnittet och dialogrutor till ett annat språk. Det finns också distributioner av Windows med s.k. MUI gränssnitt (Multilangual User Interface) som levereras med ett antal olika språk förinstallerade. Sedan kan man då godtyckligt byta språk till ett som man bättre förstår utan att behöva ladda ner ett språkpaket. Om språket man vill använda är ett minoritetsspråk och inte finns som alternativ så kan man oftast hitta ett språkpaket för det på Microsofts webbplats och ladda ner det och installera. Windows finns för en mängd olika språk, saken är bara den att Windows endast säljs med något av de större språken. Men man kan alltid ladda ner ett språkpaket efteråt och installera det och på så sätt omvandla Windows till sitt eget modersmål.

F: Om jag har en engelsk version av Windows, kan jag installera ett svenskt språkpaket för att få alla menyer på svenska?

S: Se föregående svar.

F: Om jag har en OEM version av Windows installerad på min dator sedan tidigare, kan jag installera en OEM version av t.ex. Windows Vista över den?

S: Nej. Man kan bara installera en OEM licens av Windows på en ny dator och endast en gång. Däremot kan man installera en uppgradering till Windows Vista. Man kan också installera en fullversion av Windows Vista, det kan man alltid göra, men den kostar dubbelt så mycket som en uppgradering.

F: Jag använder en illegal kopia av Windows på datorn, kan jag installera en laglig kopia, t.ex. en OEM licens över den?

S: Om ingen OEM licens har installerats på datorn tidigare så kan det vara en möjlighet, ja. Jag är inte dock inte helt säker på det, men jag är tämligen säker. Om man däremot har haft en OEM licens installerad tidigare på datorn, så kan man inte installera en OEM licens en gång till. Då måste man antingen köpa en uppgradering eller fullversion (Retail licens) av Windows.

F: Att jag endast får installera en OEM licens på en ny dator, är det bara ett villkorsenligt krav?

S: Det är ett villkorsenligt krav och det är vad som står i licensen också, men även om man bortser från villkoren i licensen så är det inte tekniskt genomförbart att installera en OEM licens t.ex. på en dator som har en OEM licens installerad sedan tidigare.

NYTTIGA LÄNKAR
Prisjakt.nu - här kan man göra prisjämförelser på de olika licenserna och se vad de kostar.
Microsoft Windows Vista - här kan man se en grov översikt och jämförelse över olika Windows Vista utgåvor.
OEM tillverkare - här kan man se en lista över datortillverkare som använder OEM licenser av Windows i sina datorer.

SAMMANFATTNING

  • Billig

    Nackdelar

  • Låser sig till moderkortet och kan inte flyttas till annan dator.

  • Vid större ändring av maskinvara måste man aktivera om den genom ett samtal till Microsoft.

  • Man kan göra en ren installation av den utan att ha en tidigare Windows installerad först.

  • Ingen manual

  • Ingen fri support från Microsoft, endast avgiftsbelagd.

Att det inte följer med någon fri support av Microsoft med denna licenstyp är för att OEM licenser är färmst tänkta att användas av datortillverkarna och inte av privatpersoner. När man sedan får problem med sin Toshiba dator t.ex. så är det Toshiba man kontaktar för råd och hjälp, de står för supporten då. När man som privatperson köper en OEM licens så är det fortfarande datortillverkaren som står för supporten, dvs. den som har byggt och installerat datorn, dvs. man själv. Man kan fortfarande kontakta Microsofts support om man skulle få problem med programvaran, men då blir det avgiftsbelagt.

Värt att notera också när man bygger sin egen dator är att även om hårdvaran i datorn skulle haverera så är det upp till en själv, dvs. den som har byggt dator att stå för supporten. Men får man allvarliga problem med hårdvaran så ger tillverkaren av varje komponent i datorn en garanti på 3-5 år beroende på komponent och tillverkare, och då kan man kontakta tillverkaren av den trasiga komponenten för support.

Att välja en OEM licens av Windows skulle jag bara rekommendera till den som redan kan Windows och som kan stå på egna ben så att säga, utan att behöva hjälp från annat håll. I annat fall, välj uppgradering eller fullversion! Likadant med att bygga egen dator så är det något som jag bara kan rekomendera de som vet vad de gör. Gör du inte det så köp en färdigbyggd dator tycker jag.

  • Låser sig inte till moderkortet och man kan flytta den till annan dator.

  • Vid ändring av maskinvara måste man inte aktivera om den genom ett samtal till Microsoft.

  • Man kan göra en ren installation av den utan att ha en tidigare Windows installerad först.

  • Manual

  • 30 dagars telefonsupport från Microsoft, därefter avgiftsbelagd

    Nackdelar

  • Dyr

Jag kan inte komma på något annat negativt med denna licens än att den är dyr. Det som möjligen är en nackdel med just Windows Vista Retail dock är att 30 dagars fri telefonsupporten börjar gälla från första gången man installerar den. Det börjar räknas redan när man först installerar det alltså. Men man kanske inte behöver någon hjälp de närmaste 30 dagarna, och man kanske behöver support först om 200 dagar. Då har man plötsligt redan förbrukat sin rätt till fri gratis telefonsupport trots att man inte har ringt ett enda samtal till Microsoft. Då blir man debiterad för den tid man pratar med dem. Med Windows XP var det annorlunda - 30 dagars fri telefonsupport började först räknas av när man ringde det första samtalet. Så det tycker jag är dåligt för en produkt som ändå kostar så mycket pengar.

  • Billig

  • Låser sig inte till moderkortet och man kan flytta den till annan dator under förutsättning att datorn den flyttas till har en tidigare Windows installerad.

  • Vid ändring av maskinvara måste man inte aktivera om den genom ett samtal till Microsoft.

  • Manual

  • 30 dagars fri telefonsupport från Microsoft, därefter avgiftsbelagd.

    Nackdelar

  • Man kan inte göra en ren installation av den utan att ha en tidigare Windows installerad först.

En uppgradering är varken dyr eller billig och den skiljer sig inte mycket från en fullversion. Det enda som skiljer den från fullversionen är att man först måste installera det tidigare Windows man hade först, innan man installerar uppgraderingen. Man kan alltså inte göra en ren installation från noll (även om det finns några sätt att fuska lite, åtminstone med Windows Vista - se svaret på frågan ovan).

SLUTORD
Jag hoppas att det här bidraget ska fungera som en bra vägvisare och ge svar på de vanligaste frågorna för de som är intresserade av att införskaffa någon version av Windows operativsystem. Jag vill också uppmuntra alla busarna som kör med olagliga kopior av Windows att överväga att skaffa en äkta kopia. Kom ihåg att piratkopior är endast gratis om din tid är värdelös.

Återkom med kommentarer och rättelser om jag har missat något.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Jag skummade genom FAQn och måste säga den verkar sjysst
klistra den mod !

Ang. Retail, den får installeras hur många gånger somhelst på vilken dator somhelst men bara en åt gången ellerhur ??

annars skitnajs

Permalänk
Medlem

Jag har en liten fråga dock, gäller uppgraderings licenser från 32 till 64 bitars system (från vista till vista)

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
Jag skummade genom FAQn och måste säga den verkar sjysst
klistra den mod !

Ang. Retail, den får installeras hur många gånger somhelst på vilken dator somhelst men bara en åt gången ellerhur ??

annars skitnajs

Retail får installeras hur många gånger som helst, och flyttas mellan olika datorer hur många gånger som helst. Dock endast på en dator åt gången, det stämmer.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoCc
Jag har en liten fråga dock, gäller uppgraderings licenser från 32 till 64 bitars system (från vista till vista)

Du har en 32-bit version av Windows Vista och vill nu byta till 64-bit istället? Eller har du t.ex. Home Premium och vill byta till en annan utgåva, t.ex. Ultimate? Jag vet inte vilket du syftar på, men jag ska förklara båda delarna.

1.

För att förstå det här med 32-bit/64-bit versioner av Vista så tycker jag att man ska börja med att titta på hur Windows Vista skivor distribueras. Alla de olika Windows Vista utgåvorna finns på en och samma skiva (bortsett från 32-bit/64-bit aspekten). Anledningen till det är naturligtvis för att hålla produktionskostanderna nere. Det skulle ju vara oklokt från Microsoft att trycka varenda version på variant av WIndows Vista på varsin skiva, det skulle bli väldigt dyrt. Så på varje Windows Vista skiva, oavsett vilken utgåva man själv köper och oavsett vilken licens man väljer så hittar man alltid följande utgåvor på skivorna:

Windows Vista Home Basic
Windows Vista Home Premium
Windows Vista Business
Windows Vista Ultimate

Man hittar alltså alla utgåvor på varje Windows Vista skiva. Det spelar ingen roll om man köper en OEM licens av Home Basic eller om man köper en fullversion av Ultimate. Dessa utgåvor finns alltid med på skivan. Men vilken av dessa som man kan installera på datorn beror naturligtvis på hur mycket man har betalat, dvs. vilken version man har köpt licens för. Har man köpt en Home Premium licens så kan man inte tro att man ska kunna installera Ultimate istället, bara för att den finns på skivan. Då måste man ju ha en licensnyckel som fungerar med Ultimate.

Nu kommer vi till 32-bit/64-bit aspekten. Dessa utgåvor kan vara allihopa 32-bit, allihopa 64-bit eller både 32-bit och 64-bit. 32-bit och 64-bit versionerna levereras på samma skiva endast om man köper en fullversion eller uppgradering av Windows Vista Ultimate. Köper man fullversion eller uppgradering av de övriga, dvs. Home Basic, Home Premium eller Business så får man antingen 64-bit av dem alla, eller 32-bit versioner av dem.

För OEM licenser gäller samma sak, man får antingen 32-bit versioner av dem alla eller 64-bit beroende på vad man väljer. Väljer man 32-bit versionen av Home Premium t.ex. så får man 32-bit versioner av alla utgåvor (men kan bara installera Home Premium förstås som tidigare påpekats). Notera här att om du köper en 32-bit version av Ultimate med OEM licens så får du bara 32-bit av alla Vista utgåvor. Det är endast om du köper fullversion eller uppgradering av Ultimate som du får 32-bit och 64-bit av alla på samma skiva. Anledningen tror jag är att man inte kan installera en OEM av Vista mer än en gång på en dator (man kan inte installera OEM över OEM), så man har inget att vinna på att få både 64-bit och 32-bit på samma skiva. Har man först installerat 32-bit OEM så kan man inte installera 64-bit OEM över den, då försöker man installera OEM över OEM och det går inte.

Notera här att nyckeln du har till 32-bit av t.ex. Home Basic även ska fungera med 64-bit versionen av Home Basic. Men den levereras inte på skivan så du får försöka skaffa själva 64-bit skivan på något sätt, låna av en kompis kanske eller om du vill beställa den kostnadsfritt från Microsoft så går det också. Då betalar man bara administrationsavgiften och frakten förstås.

Så ett plus i kanten för fullversionen och uppgraderingen av Windows Vista Ultimate är att de olika utgåvorna dessutom finns dels som 32-bit och 64-bit. Så man får alltså...

Windows Vista Home Basic 32-bit
Windows Vista Home Basic 64-bit
Windows Vista Home Premium 32-bit
Windows Vista Home Premium 64-bit
Windows Vista Business 32-bit
Windows Vista Business 64-bit
Windows Vista Ultimate 32-bit
Windows Vista Ultimate 64-bit

På en och smma skiva har man då både 32-bit och 64-bit. Så har man en Retail licens av Ultimate så kan man byta mellan 32-bit och 64-bit av Ultimate godtyckligt. Produktnyckeln av Ultimate fungerar alltså både med 32-bit och 64-bit versionen. Det är likadant med de andra, det är bara det att man får inte skivan med både 32-bit och 64-bit. Men licensnyckeln till Home Premium t.ex. fungerar ju både med 32-bit och 64-bit versionen av den. Som ägare av ett Windows Vista 32-bit har man rätt till 64-bit också, kostnadsfritt. Då behöver man inte skaffa ett helt nytt Windows Vista som är 64-bit. Senare känner man kanske att det är dags att byta till 64-bit för att t.ex. kunna använda 4GB RAM minne eller mer och det är skönt att veta att man kan byta till 64-bit kostnadsfritt. Det är bara lite dumt att den inte levereras på samma skiva, annar än med fullversion och uppgradering av Ultimate.

Så om du redan har 32-bit versionen av Vista, så se om du kan låna skivan av en kompis som har antingen fullversionen av Vista Ultimate eller uppgraderingen. Du kan också beställa bara skivan från Microsoft till kostnaden för frakt och administrationsavfiter. Jag kan inte säga exakt vad det kostar då, men skulle inte tro att den kostar mer än 300 kr. Och då har man den sedan och slipper låna av andra. Det finns de som påstår att både 32-bit och 64-bit följer med på alla fullversioner och uppgraderings Windows Vista skivor, inte enbart på Ultimate skivor. Jag har inte kunnat bekräfta detta, jag vet bara att det är så med Ultimate skivor.

2.

Om du menar att du har en utgåva av Windows Vista och vill byta till en annan, t.ex. om du har Home Premium och vill uppgradera till Vista Ultimate så finns det speciella Vista till vista uppgraderingar. En uppgradering från Vista Home Premium till Vista Ultimate kostar 700 kr t.ex. enligt Prisjakt.nu. En uppgradering till från Windows XP till Vista Ultimate kostar 2982 kr. Så om du redan har en Vista utgåva och vill uppgradera till en högre nivå, så välj då en sån Vista till Vista uppgradering.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Det jag menar är att jag har Vista Home Premium 32 bitar OEM och vill ha vista premium eller ultimate 64 bitar, men jag vill inte betala 3000 spänn för en retail version av det Men om jag förstod dig rätt, så gäller serie-nyckeln för både 32 och 64? Så jag skulle kunna fixa 64 bitars skivan av någon annan, sedan använda min nyckel, så länge min 32 bitars är avsintallerade det vill säga

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Medlem

Förlåt mig men jag tycker din FAQ var kantig och osmidig, var nästan som att läsa direkt ur ett avtal.

Som en partentes till denna FAQ säger jag att:

Ingen idag bryr sig om man köper en OEM licens utan hårdvara och att denna OEM går bra att lägga in på vilken dator man vill, när man vill och hur man vill. Och en OEM är ändå bättre än en pirat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BeRetta
Förlåt mig men jag tycker din FAQ var kantig och osmidig, var nästan som att läsa direkt ur ett avtal.

Som en partentes till denna FAQ säger jag att:

Ingen idag bryr sig om man köper en OEM licens utan hårdvara och att denna OEM går bra att lägga in på vilken dator man vill, när man vill och hur man vill. Och en OEM är ändå bättre än en pirat.

Beretta om det som står i hans FAQ stämmer så går det ju tyvärr inte att köpa OEM om du haft ett OS installerat tidigare.

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoCc
Beretta om det som står i hans FAQ stämmer så går det ju tyvärr inte att köpa OEM om du haft ett OS installerat tidigare.

Går o går..klart det går. Handlar bara om vilja för där finns ingen som försöker stoppa dig. Det är som att säga att du inte kan byta vindrutetorkare på din bil utan att köpa bensin.

Formatera datorn med OEM skivan sen är det bara att åka.

Permalänk
Medlem

Kan någon skriva om att det finns en gräns för hur många gånger man kan installera Win XP. Förra hösten läste jag i samband med Vista lanseringen om data-killar på företag som var tvungna att ringa microsoft varje gång de ville installera om på datorn eller något sådant.

Om man har en laglig Win XP skiva, Laglig unikt serienummer etc så vill man undvika meddelandet att man har installerat på datorn x gånger och måste be på sina bara knän att microsoft gör sin grej så att det går att använda igen.

Har man en laglig version vill man inte bli tvingad att köra pirat och man vill inte förklara för microsoft en sån uppenbar grej som varför man under åren har installerat om så många gånger.

Permalänk
Medlem

Bra tråd, men skulle behöva lite mer information om VLK, jag vet att det faktiskt finns folk som använder såna (bl a jag). Och då specifikt den nya puckade VLK-hanteringen som Vista använder.

Jag minns inte exakta detaljer, men man har ett visst antal dagar på sig att installera Vista på 10 (?) datorer och sen registrera alla samtidigt för att låsa upp dom. Sen måste man göra om detta varje gång man installerar en ny dator med Vista, alla måste dessutom registreras från samma IP-adress...

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk

och för xp så är det nio gånger

Visa signatur

fuck intel core 2duo and fuck windows vista

Permalänk
Medlem

Re: FAQ - Olika typer av licenser för Windows

Hej, bra intiativ och bra text.

Hittade ett litet faktafel i denna text dock:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElectroGeeza

....
....

1. OEM Licens (Original Equipment Manufacturer)Det följer alltid med en Widows installationsskiva med datorn, ibland också kallad återställningsskiva.

Det ser ut som om att en trend är att man får skapa skivan själv. Anledningen är att det är en multilanguage installationspaket som ligger på disken. Det blir även billigare (!) att låta burken preparera och göra en återställningsskiva för din specifika dator än att låta en firma pressa skivorna. Det är ju språk OCH burkspecifikt samt ett arbete som dom slipper göra. Ta bort texten "alltid" och skriv "antingen en installationsskiva, återställningsskiva eller möjligheten att bränna en själv."

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Tycker egentligen denna tråd borde klistras. Väldigt informativt, och jag fick svar på de flesta a mina frågor jag funderade på. En sak var ju att om man köper retail ultimate, är det 64bitar då? Och det är det, antar jag. Kanske lite noob (bara lite;)) Problemet är väl att Ultimate retail är äckligt dyrt. I alla fall än så länge, men vill helst inte ha en OEM-version då jag brukar hoppa mellan datorer titt som tätt. Då är det retail som gäller. Vill inte köpa OEM-version en gång om året direkt.

Permalänk
Medlem

Retailversionen av Ultimate (och alla andra retailversioner av Vista) innehåller både en 32bitars och 64bitars CD med Vista.

Permalänk
Medlem

Här är det med de licenserna som kallas "Single" då?

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att påståendet att om man har en OEM licens installerad på en dator, inte kan bytas mot et annat operativsystem OEM version.

Det låter helt orimligt. Misstänker att man förväxlar detta med att det inte går att flytta en OEM licens från en dator till en annan.

Det är inte tillåtet att flyta microsoft OEM licenser från en dator til en annan, i princip är det inte ens tillåtet att göra det om ens moderkort går sönder.
Dock verkar microsoft inte vara så noggranna med det (vad jag har hört).

OEM licenser får nog installeras på datorer med andra/äldre OEM licenser. Men dessa får inte flyttas vidare.

(Sen vet jag inte om man kan köpa uppgraderingspaket till exempelvis en OEM xp som man vill uppgradera till Vista)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghosty
Jag tror inte att påståendet att om man har en OEM licens installerad på en dator, inte kan bytas mot et annat operativsystem OEM version.

Det låter helt orimligt. Misstänker att man förväxlar detta med att det inte går att flytta en OEM licens från en dator till en annan.

Det är inte tillåtet att flyta microsoft OEM licenser från en dator til en annan, i princip är det inte ens tillåtet att göra det om ens moderkort går sönder.
Dock verkar microsoft inte vara så noggranna med det (vad jag har hört).

OEM licenser får nog installeras på datorer med andra/äldre OEM licenser. Men dessa får inte flyttas vidare.

(Sen vet jag inte om man kan köpa uppgraderingspaket till exempelvis en OEM xp som man vill uppgradera till Vista)

I avtalet för OEM-licenser står det att de inte får installeras på datorer som tidigare haft ett en Windows-installation. Alltså får du inte installera en OEM-licens på en dator som tidigare haft Windows, oavsett om den gamla licensen var OEM eller inte.

En uppgradering kan installeras uppepå en OEM-licens. Det är liksom det som är meningen...

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Hedersmedlem

Du kunde inte ha skrivit en längre FAQ?
Ok, ska läsa igenom imorgon, så ska vi se om jag kan slänga upp den i samlingstråden!

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Hedersmedlem

Tråd placerad i samlingstråden.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Om jag köper en uppgraderingsversion av windwos vista och instalerar den, måste jag instalera xp på hårddisken varje gång jag ska formatera om den då eller?

Visa signatur

3870x2 tuffandes i datorn:):):) E6600@3,4 ghz, Thermalright Ultra-120 eXtreme, DS-3 P965 och shg:s egna ddr2@887,5 mhz:) Hiper HPU-4S730 Type-R Omnigrid II 730W Western digital 250 gb Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Gamer Retail Aplus Twin Engine Miditower

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aldabal
Om jag köper en uppgraderingsversion av windwos vista och instalerar den, måste jag instalera xp på hårddisken varje gång jag ska formatera om den då eller?

Nej, men du behöver uppgradera Vistainstallationen efter att du först installerat den, för att kunna aktivera.

Se den klistrade tråden -> http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Permalänk

Re: FAQ - Olika typer av licenser för Windows

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElectroGeeza
F: Att jag endast får installera en OEM licens på en ny dator, är det bara ett villkorsenligt krav?

S: Det är ett villkorsenligt krav och det är vad som står i licensen också, men även om man bortser från villkoren i licensen så är det inte tekniskt genomförbart att installera en OEM licens t.ex. på en dator som har en OEM licens installerad sedan tidigare.

Jag har läst runt en massa på nätet angående OEM och har läst på ett flertal ställen att det inte ska vara några tekniska problem att installera en OEM-licens över en annan licens.

Någon som med säkerhet vet hur det är?

Anledningen till att jag frågar är att jag ska installera en win XP home 32bit OEM på min nyköpta dator. Problemet är bara att jag har försökt installera en annan (laglig) licens av XP tidigare, men var tvungen att avbryta installationen mitt i. Det ligger alltså ett halvt installerat Windows XP pro på datorn.

Rent moraliskt så har jag ju inte använt datorn med något annat operativsystem men kommer jag kunna installera min OEM-licens?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gammalpuma
Jag har läst runt en massa på nätet angående OEM och har läst på ett flertal ställen att det inte ska vara några tekniska problem att installera en OEM-licens över en annan licens.

Någon som med säkerhet vet hur det är?

Anledningen till att jag frågar är att jag ska installera en win XP home 32bit OEM på min nyköpta dator. Problemet är bara att jag har försökt installera en annan (laglig) licens av XP tidigare, men var tvungen att avbryta installationen mitt i. Det ligger alltså ett halvt installerat Windows XP pro på datorn.

Rent moraliskt så har jag ju inte använt datorn med något annat operativsystem men kommer jag kunna installera min OEM-licens?

Nej, det finns inget reellt hinder som gör att det inte går.

Permalänk

Edit: Postade i fel tråd

Permalänk
Medlem

Jag har en fråga jag tycker passar bra att ställa här.

Egenskap:
Med den här licensen kan du formatera datorn hur många gånger du vill och installera en installation av Windows (säg XP PRO SP2 ENG CD för att ge ett exempel) och ange din nyckel du fått medskickad varje gång.

Klargörande:
Produktnyckeln upphör aldrig att gälla oavsett hur många gånger den används vid installation.

Fråga:
Gäller denna egenskap för både OEM- och RETAIL-versioner av Windows?

Följdfråga:
Gäller det för ALLA windows-versioner, dvs både för XP och VISTA?

Bakgrund till frågan:
Jag innehar just nu nån slags student-version av Windows XP SP2 som jag fått för mig gäller endast för 4 installationer. Efter det upphör den att gälla och som jag förstår det så kan man inte längre köra Windows updates.

Det vore jättesnällt om någon (förslagsvis OP) kunde klargöra saker och ting för mig!

Tack på förhand!

Visa signatur

'-'

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

retail enbart får installeras hur många ggr somhelst men bara en åt gången, alltså du får inte ha 2-~ datorer som använder samma nyckel samtidigt.

har för mig att det ska gälla både vista och xp.

bakgrundssvar: hm studentversion.. kanske måste ringa till MS och be dem aktivera den igen om den nu slutar funka

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
retail enbart får installeras hur många ggr somhelst men bara en åt gången, alltså du får inte ha 2-~ datorer som använder samma nyckel samtidigt.

har för mig att det ska gälla både vista och xp.

bakgrundssvar: hm studentversion.. kanske måste ringa till MS och be dem aktivera den igen om den nu slutar funka

Är det någon som har köp en OEM version av Vista som har formaterat och installerat om det flera gånger, eller helt enkelt vet om man kan installera en OEM-version ett väldigt stort antal gånger? (På EN och samma datorn givetvis)

Visa signatur

'-'

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av crozk
Är det någon som har köp en OEM version av Vista som har formaterat och installerat om det flera gånger, eller helt enkelt vet om man kan installera en OEM-version ett väldigt stort antal gånger? (På EN och samma datorn givetvis)

Bump* Vill också veta detta

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av crozk
Är det någon som har köp en OEM version av Vista som har formaterat och installerat om det flera gånger, eller helt enkelt vet om man kan installera en OEM-version ett väldigt stort antal gånger? (På EN och samma datorn givetvis)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kennykamel
Bump* Vill också veta detta

är säkert många som gjort det.. allt man behöver göra är att ringa MS och snacka väl med dem om man nu inte kan aktivera det efter ominstallation vill säga.

Permalänk
Avstängd

Men ifall jag har te.x en illigal kopia av windows Xp kan jag köpa en uppgradering upp till windowsvista med uppgraderingspaketet??? antigen 32 eller 64 bits??
och uppgraderingen är inte OEM va??

Visa signatur

[Antec 300] E8400 ,2gb CorsairXMS2 EPP, ASUS P5Q PRO , ATI 4850 512mb , WD640GB HDD , Cooler Master Real Power 520w Mod Os: Windows Pro & Unbuntu 9.04