Guide: Hur man skapar en All In one Windows 7 DVD

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Guide: Hur man skapar en All In one Windows 7 DVD

Kort förord:
Iochmed min förra http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/917005-... tänker jag nu beskriva hur man slår ihop 32bit och 64bit versioner till en så kallad All In One DVD (AIO) med alla versioner av Windows 7 som får plats på en 4.5GB dvdskiva som även klarar att uppgradera.

Tackar både illya_, JenZa och även "DKane" på Mydigitiallife's forum som skrev guiden från början!

[B]Läs först![/B]

1. Windows Automated Installation Kit For Windows 7 måste vara installerat då vi kommer använde Imagex och Oscdimg. 2. Ladda även ner 7 Enterprise's testversioner. Finns här: Windows 7 Enterprise 90 Dagars testversion. (valfritt) 5. Kör "Deployment Tools Command Prompt" som administratör (Högerklicka > Kör som administratör). 6. Du kan köra "Imagex /info <sökväg till .wim>" för lite mer info. 7. Självklart byter ni ut min sökväg mot eran så att allt stämmer!. 8. En hex editor: Nexus

[B]1. Arrangering av filer och mappar[/B]

I det här steget ska vi placera alla filer och mappar som vi vill ha dem. Börja med att flytta "Install.wim" från 32bit skivan till t.ex "D:\aio\wim" och byt namn på den till "32bit.wim". Nu kopierar du andra Install.wim från 64bit skivan till "D:\aio\wim", byt även namn på denna till 64bit.wim. Ladda ner och gör likadant med install.wim för 7 Enterprise! (Valfritt!) När det är klart ska det så ut såhär: D:\aio\32bit dvd D:\aio\64bit dvd D:\aio\wim\32bit.wim D:\aio\wim\64bit.wim D:\aio\wim\Ent86.wim (Valfritt) D:\aio\wim\Ent64.wim (Valfritt) Som nästa steg i denna del, tar du bort "ei.cfg" i "sources" mappen som finns ligger på 32bit skivan (32bit Dvd\sources\ei.cfg). När den är bort kan du installera vilken version du vill som finns på skivan såklart. Glöm heller inte ta bort samma fil från "D:\aio\64bit dvd\sources" (Egentligen inte nödvändigt).

Nu i sista steget letar du dig fram till "64bit dvd\" och döper om "sources" till sourc64,
samt döper om setup.exe till setup64.exe

Ta nu bort alla *.clg filer i "sources" och "sourc64".

Absolut sist flyttar eller kopierar vi "sourc64" och "setup64.exe" till "D:\aio\32bit dvd\"

[B]2. Ihopslagning av filer[/B]
Nu ska vi slå ihop alla versioner till en enda stor Install.wim, som kommer vara ca
4 GB när vi är klara och efter att isofilen är skapad.

Kör dessa kommandon från en administrativ "Deployment Tools Command Prompt" såhär: Högerklicka > Kör som administratör. Sen kör du dessa kommandon rakt av: Imagex /export "D:\aio\wim\32bit.wim" 1 "D:\aio\install.wim" "Windows 7 Starter 32Bit" Imagex /export "D:\aio\wim\32bit.wim" 2 "D:\aio\install.wim" "Windows 7 Home Basic 32Bit" Imagex /export "D:\aio\wim\32bit.wim" 3 "D:\aio\install.wim" "Windows 7 Home Premium 32Bit" Imagex /export "D:\aio\wim\32bit.wim" 4 "D:\aio\install.wim" "Windows 7 Professional 32Bit" Imagex /export "D:\aio\wim\32bit.wim" 5 "D:\aio\install.wim" "Windows 7 Ultimate 32Bit" Imagex /export "D:\aio\wim\Ent86.wim" 1 "D:\aio\install.wim" "Windows 7 Enterprise 32Bit" (valfritt) Imagex /export "D:\aio\wim\64bit.wim" 1 "D:\aio\install.wim" "Windows 7 Home Basic 64Bit" Imagex /export "D:\aio\wim\64bit.wim" 2 "D:\aio\install.wim" "Windows 7 Home Premium 64Bit" Imagex /export "D:\aio\wim\64bit.wim" 3 "D:\aio\install.wim" "Windows 7 Professional 64Bit" Imagex /export "D:\aio\wim\64bit.wim" 4 "D:\aio\install.wim" "Windows 7 Ultimate 64Bit" Imagex /export "D:\aio\wim\Ent64.wim" 1 "D:\aio\install.wim" "Windows 7 Enterprise 64Bit" (valfritt) "D:\aio\Install.wim" kommer vara den nya Install.wim med alla versioner. Flytta den till "D:\aio\32bit dvd\sources" och skriv över den gamla filen. Så, nu är alla versioner sammanslagna och allt är klart för detta steg!. Vill du kan du genast gå till steg "5. Skapa en ny isofil"

[B]3. Modifiera BCD[/B]
Första vi ska göra nu är att starta kommandotolken (start > sök > cmd).
Som administratör eller inte spelar ingen roll (vad jag vet).

Navigera nu till D:\aio\32bit dvd\ och skriv följande:

bcdedit /store boot\bcd /copy {default} /d "x64 Recovery Mode" Kommandot kommer ge dig GUID för kopian så notera det på datorn eller papper. Det behövs i nästa steg!.

Nu ska vi se till så att loadern kommer köra 64Bit genom följande:

bcdedit /store boot\bcd /set {GUID} device ramdisk=[boot]\sourc64\boot.wim,{7619dcc8-fafe-11d9-b411-000476eba25f} bcdedit /store boot\bcd /set {GUID} osdevice ramdisk=[boot]\sourc64\boot.wim,{7619dcc8-fafe-11d9-b411-000476eba25f} (Byt ut {GUID} mot det som du skrev ner i steget innan)

Slutligen i detta steg kommer vi ändra start timeout'en: Bild

bcdedit /store boot\bcd /timeout 1

[B]4. Få uppgraderingen att funka![/B]
Det här steget involverar lite redigering av filerna och kommer således
bryta den digitala signaturen. Vilket inte blir "snyggt" alls.

I hex editorn, öppna "D:\aio\32bit dvd\setup64.exe" och leta upp alla strängar "sources\" och byt ut dem mot "sourc64\". Bild

Öppna nu "32bit dvd\sourc64.dll" i hex editorn och byt ut alla strängar "sources\setup.exe" mot "sourc64\lunch.cmd" Bild.

Skapa nu filen lunch.cmd med följande text nedan och placera den i "D:\aio\32bit dvd\sourc64"

setup.exe /m:sourc64 /installfrom:\sources\install.wim På grund av detta kommer en kommandoprompt vara synlig knappt ett ögonblick.

Slutligen måste även "autorun.inf" redigeras med följande text:

[Autorun.Amd64] open=setup64.exe icon=setup64.exe,0 [Autorun] open=setup.exe icon=setup.exe,0

[B]5. Skapa en ny isofil[/B]
Detta steg kan inte bli enklare. Skriv detta i "Deployment tools commando prompt":

oscdimg -b<sökväg till etfsboot.com> -u2 -h -m -l<etikett> <sökväg till 32bit dvd> <sökväg till isofil> Exempel: oscdimg -bD:\32bitdvd\boot\etfsboot.com -u2 -h -m -l7AIO D:\aio\32bitdvd D:\aio\7AIOfull.iso

Nu är precis allting klart!

[B]6. Uppgraderingen[/B]
Nu skall det uppgraderas från Vista Home Basic SP2

Notera: Du kan inte uppgradera från 7 Home Basic till 7 Home Premium osv.
Du kan heller inte uppgradera från windows installationen, alltså måste du köra uppgraderingen från windows.

Vill du uppgradera Windows 7 Version får du använda Anytime upgrade!

Steg 1.
Var för mig att först montera .isofilerna i Sun Virtualbox .

Efter installationen av Vista så är det dags för själva uppgraderingen från Vista Home Basic till 7 Home Basic.

Steg 2.
Är då att först montera isofilen och ni får då denna ruta: Bild.

Steg 3.
Nu väljer vi helt enkelt "Install now" och efter lite klickande får vi valen där vi väljer vilken version att antingen installera eller uppgradera.
Jag valde såklart Home Basic men ni väljer den ni kan uppgradera till!.

Lite mer klickande ger dig denna Bild, välj uppgradera (för att behålla alla inställningar osv).

Nu kommer själva uppgraderingen att börja, det kan komma ta ca en timme eller längre tid beroende på er datorkonfiguration.
För mig tog det hela ca en timme.

Steg 4.
När uppgraderingen är klart kommer ni möta samma rutor som vid en ren installation;
skriva in licensnyckeln, ange tidzon osv och när det är klart så är Windows vista nu äntligen uppgraderat till Windows 7.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Reserverat Utrymme !

Annan information:
Tänkte kasta upp denna guide också eftersom jag tyckte det kunde vara intressant med tanke på förre guiden om hur man integrerar språkpaket, och en dvdskiva är smidigare att ha istället för 2 skivor :).

FAQ: Pågående arbete!

Fråga: Hur bränner jag den nya isofilen som jag skapat ?
Svar: Du bränner den antingen med windows egna program för att bränna såna typer av filer, annars finns IMGBurn, PowerISO och även CDBurnerXP. Kom ihåg att bränna isofilen med låg hastighet!.

Fråga: Om jag inte vill bränna isofilen eller om jag kanske har en dator utan dvd enhet, vad gör jag då ?
Svar: Då kan du t.ex använda microsofts egna verktyg för att skapa ett startbart usbminne, programmet heter Windows 7 USB/DVD Tool och som låter dig både bränna till dvd samt till usbminnet. Ladda ner. Du kan använd andra valfria program om du vill det.

Fråga: Om jag nu vill testa isofilen innan jag bränner den på dvd, hur gör jag då ?
Svar: Det går utmärkt. Ladda bara ner Sun Virtualbox och installera det, följ sedan instruktioner för att skapa en virtuell hårddisk och sen påbörja installationen som vanligt.

Fråga (jeoghurt): Kan man juridiskt sett dela med sig av en färdig iso så att man slipper genomgå guiden? Det är ju ändå själva licenserna som är av värde, vilka jag tilldelas genom MSDN AA.
Svar: Både ja och nej. Gör jag det så försvinner poängen med guiden som inte alls är svår att följa, den må se lite avancerad ut men tro mig, den är enkel:).

NY Fråga (bärplockaren): Hur ska man skriva om man bara vill ha 2st OS t.e.x. Home Premium x86 & Home Premium x64?
Svar: Skriv bara det som står ovan i guiden där den exporterar versionerna till en ny Install.wim. I detta fall är det:

"Imagex /export "sökväg Install.wim" 3 "sökväg till nya aio.wim" "Windows 7 Home Premium 32Bit" samt "Imagex /export "sökväg Install.wim" 2 "sökväg till nya aio.wim" "Windows 7 Home Premium 64Bit" Exempel: Imagex /export "D:\dvd\sources\install.wim" 3 "D:\Install.wim" "Windows 7 Home Premium 32Bit"

Bygglogg

Uppdatering 13 Mars 17:28;
Alla steg är genomförda och funkade bra, inga fel uppstod. Skall snart testa .isofilen.

Uppdatering 17 Mars 2010 18:08;
FAQ'n är nu påbörjad så fyll gärna på själv med frågor så ska jag besvara dem så gott jag kan:)

Uppdatering 5 Juni 01:29;
La till en fråga ställd av bärplockaren Tack till honom för det.

Uppdatering 5 Juni 16:57;
Nu är uppdatering av guiden färdig!.
Skall gå genom den ett par gånger och möjligen ändra här och där.

Permalänk
Medlem

Nu kan jag ha fel men, klarar en sådan skiva inte bara av att reparera x86 eller x64? Ifall så är fallet så föreslås att det skrivs med i guiden.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av illya_
Nu kan jag ha fel men, klarar en sådan skiva inte bara av att reparera x86 eller x64? Ifall så är fallet så föreslås att det skrivs med i guiden.

Hm, bra fråga. Tror inte det heller men skall genast leta vidare efter info om det. Antar att det även kommer bryta delen om signerade drivrutiner.

Tack för det illya!:)

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av illya_
Nu kan jag ha fel men, klarar en sådan skiva inte bara av att reparera x86 eller x64? Ifall så är fallet så föreslås att det skrivs med i guiden.

Information tillagd, skall kollas genom bättre imorrn:)

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av illya_
Nu kan jag ha fel men, klarar en sådan skiva inte bara av att reparera x86 eller x64? Ifall så är fallet så föreslås att det skrivs med i guiden.

Information tillagd igen och jag har även snyggat till den, skall fortfarande testas:)

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JenzA
Tyckte att jag kände igen guiden.
Windows x86 and x64 AIO, full instructions

Jodå, visst är det den.
Jag har bara försvenskat den och postat den här:)

Jag tar ingen egentligen cred för den eftersom det är "DKane" på MDL's forum som skapat den.
Tyckte iaf den kanske passar bra här om någon av nån anledning vill pröva på detta.

Permalänk
Medlem

Du ska cred för att du har översatt den iallafall.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JenzA
Du ska cred för att du har översatt den iallafall.

Tack för det hehe:)

Håller nu på att testa isofilen på min laptop för att såklart testa uppgraderingsfunktionen:)

Återkommer med rapportering och bilder när det är klart.

Permalänk
Avstängd

Fett nice.. ska själv testa detta, men det får blir till nästa helg, men GJ M8

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av InluZion
Fett nice.. ska själv testa detta, men det får blir till nästa helg, men GJ M8

Man tackar!

Ska kolla genom guiden ett par gånger till och sen kommer mer info!:)

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Uppdatering 13 Mars 23:51

Guiden är nu i final version, alltså 1.0.
Nu återstår bara små kosmetiska ändringar i guiden men allt är klart och fungerar:)

Permalänk
Medlem

Kan man juridiskt sett dela med sig av en färdig iso så att man slipper genomgå guiden? Det är ju ändå själva licenserna som är av värde, vilka jag tilldelas genom MSDN AA.

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joeghurt
Kan man juridiskt sett dela med sig av en färdig iso så att man slipper genomgå guiden? Det är ju ändå själva licenserna som är av värde, vilka jag tilldelas genom MSDN AA.

Om jag delar med mig den så försvinner ju hela idéen med guiden tyvär men att följa alla stg i guiden är inte alls svårt:).

Tar inte heller speciellt lång tid.
Har du synpunkter, idéer osv så säg gärna till!

Tack för frågan, lägger till den i den ickeexisterande FAQ'n senare.

Permalänk
Medlem

Kalas fin guide

Jag har dock en fråga.
Hur ska man skriva där på steg 2 om man bara vill ha 2st OS t.e.x. Home Premium x86 & Home Premium x64?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av bärplockaren:

Kalas fin guide

Jag har dock en fråga.
Hur ska man skriva om man bara vill ha 2st OS t.e.x. Home Premium x86 & Home Premium x64?

Man tackar :)!

Då använder du bara Home Premium "kodsnuttarna"

Imagex /export "sökväg till 32bit Install.wim" 3 "sökväg till nya install.wim" "Windows 7 Home Premium 32Bit" och Imagex /export "sökväg till 32bit Install.wim" 2 "sökväg till nya install.wim" "Windows 7 Home Premium 64Bit" Till exempel: Imagex /export "D:\dvd\sources\install.wim" 3 "D:\Home premium dvd" "Windows 7 Home Premium 32Bit" och Imagex /export "D:\dvd\sources\install.wim" 2 "D:\Home premium dvd" "Windows 7 Home Premium 64Bit"

Kul att du väckte den den här tråden till liv

Numera kan mitt skript exportera/ta bort versioner samt skapa en basic AIO med alla versioner, den klarar dock inte av allt annat som står här, denna guide ser till så att amd64 installation används på en sån dator som klarar av det.
Finns i signaturen: Hur man integrerar språkpaket.

Edit:
Möjligen snyggar jag till även denna guide senare idag, antar att det blir på kvällen om det är fint väder "imorrn"

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Uppdatering 9 Juli 22:27;

Hittade ett par småmissar i guiden.

Tack bärplockaren!

Permalänk
Medlem

Jag håller på att fixa en anpassad windows 7 home premium installation men har inga dvd's att bränna den på, vet att det funkar med cd's också, men vilken storlek ska delarna ha för att passa in på 700MB cd's? Hur mycket headroom behövs för att bränningen ska bli bra?

Sedan tänkte jag installera det hela på en annan hårddisk/partition, göra registerändringar, ev. installera vissa program, köra windows update, och till sist skapa en ny windows skiva med sysprep/imagex (aldrig gjort det innan, men vet iaf att det ska gå). Är det några problem att boota in i det temporära systemet som vanligt och göra alla ändringar under X tid,inloggningar, många verkar föreslå att man gör allt direkt efter installationen, utan att ens logga in i windows på det vanliga sättet (sysprep). Men då kan jag ju inte testa olika inställningar på ett bra sätt, och framför allt inte i lugn och ro.

Finns det några begränsningar om jag vill göra det hela genom att installera normalt, boota in normalt och sedan installera och göra alla ändringar som man gör på en vanlig installation?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Åsa-Nisse:

Jag håller på att fixa en anpassad windows 7 home premium installation men har inga dvd's att bränna den på, vet att det funkar med cd's också, men vilken storlek ska delarna ha för att passa in på 700MB cd's? Hur mycket headroom behövs för att bränningen ska bli bra?

Sedan tänkte jag installera det hela på en annan hårddisk/partition, göra registerändringar, ev. installera vissa program, köra windows update, och till sist skapa en ny windows skiva med sysprep/imagex (aldrig gjort det innan, men vet iaf att det ska gå). Är det några problem att boota in i det temporära systemet som vanligt och göra alla ändringar under X tid,inloggningar, många verkar föreslå att man gör allt direkt efter installationen, utan att ens logga in i windows på det vanliga sättet (sysprep). Men då kan jag ju inte testa olika inställningar på ett bra sätt, och framför allt inte i lugn och ro.

Finns det några begränsningar om jag vill göra det hela genom att installera normalt, boota in normalt och sedan installera och göra alla ändringar som man gör på en vanlig installation?

Kul att du hittade guiden

Ska man få in det på en 700 MB skiva måste man tyvär ta bort en hel del, då blir det nog att använda Home Basic, ta bort komponenter och komprimera maximalt med imagex

Jodå, det är så kallat att sysprepa, jag har även en guide för det om du vill ta en titt på den. Den förklarar steg för steg hur du gör, dock får en återställningspartition på köpet som gör jobbet åt dig.

Det är inga somhelst att boota in i Audit mode (ctrl+shift+f3) och göra de ändringar man vill sen köra SPT 3 system preperation tool, välja generalize och antingen quit eller vad du nu vill, sen se till att ha imagex exe'n på installationsskivan, usbminnet windowspartitionen och sen köra "imagex /capture X: z:\Install.wim" "Windows ...." /compress maximum

x: = Windowspartitionens enhetsbokstav
z = sökväg för var du vill spara den nya *.wim filen.
Windows .... = Namn på den versionen, tex Windows 7 Home Premium

-----
Ska uppdatera min sysprep guide lite med hur man gör det manuellt mha en annan guide jag hittade lite senare:)

Edit: Updaterad #10980685

Permalänk
Medlem

Menar bränna installationen på flera CD's, så man får byta under installationen till CD2, CD3 osv.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Åsa-Nisse:

Menar bränna installationen på flera CD's, så man får byta under installationen till CD2, CD3 osv.

Hm inte helt hundra men du kan splita wimfilen till flera install.swm mha imagex, ska bara vara å splitta den och sen dela upp på flera skivor, dock vet jag inte mer om det

Permalänk
Medlem
Citat:

Välj Enter System Out-Of-Box-Experience (OOBE) och klicka i "Generalize"
I "Shutdown options" väljer ni quit eller reboot.

Sparar det alla inställningar jag har gjort, även olika registertweaks?

Citat:

Förberedelse
Som vanligt måste vi ha alla drivrutiner, program och även en skiva eller usbminne med Windows 7 på.
Börja med att starta installationen som vanligt, välj språk. Efter att ni gjort det trycker ni SHIFT+F10 för att visa kommandotolken, i denna skriver ni följande: (Ni får ju byta ut size och label mot det ni vill)

Skapa återställningspartition

  • Diskpart

  • Select disk 0

  • create partition primary size=8000

  • active

  • format fs=ntfs quick label=Recovery

  • assign letter=r

Skapa Windows partition

  • create partition primary size=30000

  • format fs=ntfs quick label=Windows

  • assign letter=c

  • list volume

  • exit

Nu ska vi kopiera Windows 7 installationen till hårddisken genom att skriva detta:
Detta kommer ta ett litet tag beroende på hur mycket som finns på skivan och filernas storlek

  • xcopy x: z: /s /e

X: är då enhetsbokstaven för antingen usbminnet eller dvdenheten
Z: är "återställningspartitionens" enhetsbokstav

När allt är klar så tar ni ut skivan eller usbminnet och startar om datorn, den kommer nu starta installationen från hårddisken istället.

Gäller detta enbart om man använder USB? Kan man installera windows på det "gamla" sättet med DVD och/eller USB? Utan att manuellt skapa partitioner och läsa in filer.

Citat:

Sysprep
När ni ombeds skriva in användar/datornamn tryck CTRL+SHIFT+F3 istället så startar datorn om och in i Audit mode.

Hur viktigt är det att man gör just på detta sättet, går det att boota in i windows som vanligt och installera program, eller måste man göra det i "Audit Mode"?

Och vad är skillnaden?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Det sparar alla inställningar ja, dock inte för just den användaren så registerändringar och allt annat du gör får inte bara specifika för det adminkonto som används under sysprep.

Det står ju USB eller DVD så där är valet ditt och visst kan du göra som du vill, följa mitt sätt eller installera windows normalt, då får du bara ingen återställningspartition men det är ju inte hela världen:)

Vill dy sysprepa så är det så du måste göra, du kan inte köra sysprep.exe i windows normalt läge, den kommer inte kunna slutföra processen.

Audit mode är ett temporärt administratörskonto där du kan göra alla dina inställningar, installera programvara och drivrutiner, när du sen avslutar mha System preparation tool och startar om datorn så kommer du till fönstret där man får skriva in datornamn osv för att konfigurera en användare precis som när du köpte en färdigtillverkad dator i butik.

Permalänk
Medlem

Ok, men detta:

Citat:

Det står ju USB eller DVD så där är valet ditt och visst kan du göra som du vill, följa mitt sätt eller installera windows normalt, då får du bara ingen återställningspartition men det är ju inte hela världen

Skapar inte windows 7 automatiskt en återställningspartition. Det gjorde den åt mig när jag installerade på min SSD. Det rekommenderas att låta windows 7 göra det på just SSD's iaf?

Tror det beror på "alignment", windows 7 vet automatiskt hur det ska göras.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Åsa-Nisse:

Ok, men detta:

Skapar inte windows 7 automatiskt en återställningspartition. Det gjorde den åt mig när jag installerade på min SSD. Det rekommenderas att låta windows 7 göra det på just SSD's iaf?

Tror det beror på "alignment", windows 7 vet automatiskt hur det ska göras.

Nepp det gör den inte, en systempartition skapas på 100MB

Permalänk
Medlem

Jaha, vad är skillnaden?

Och vad har man isf för nytta av just en återställningspartion jämfört med en systempartition?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Åsa-Nisse:

Jaha, vad är skillnaden?

Och vad har man isf för nytta av just en återställningspartion jämfört med en systempartition?

Systempartitionen innehåller bara bootloadern och info för bitlocker som krypterar diskar och är inbyggt i W7.
Återställningspartitionen låter dig återställa datorn till ett visst skick, alltså till det skick som "du" skapat när dy körde SPT.

Förövrigt kan du ha bootloadern på vilken disk/partition du vill..

Permalänk
Medlem

Ok, så i princip skulle jag kunna skapa en återställningspartition och sedan låta windows skapa en systempartition + den vanliga windowspartitionen?

Så här:

Börja med att starta installationen som vanligt, välj språk. Efter att ni gjort det trycker ni SHIFT+F10 för att visa kommandotolken, i denna skriver ni följande: (Ni får ju byta ut size och label mot det ni vill)

Citat:

Skapa återställningspartition

  • Diskpart

  • Select disk 0

  • create partition primary size=8000

  • active

  • format fs=ntfs quick label=Recovery

  • assign letter=r

Och efter det kör jag då:

Citat:

Nu ska vi kopiera Windows 7 installationen till hårddisken genom att skriva detta:
Detta kommer ta ett litet tag beroende på hur mycket som finns på skivan och filernas storlek

  • xcopy x: z: /s /e

X: är då enhetsbokstaven för antingen usbminnet eller dvdenheten
Z: är "återställningspartitionens" enhetsbokstav

När allt är klar så tar ni ut skivan eller usbminnet och startar om datorn, den kommer nu starta installationen från hårddisken istället.

Sedan låter jag windows 7 skapa sin systempartition och windowspartitionen?

8000 är angett i MB (~8GB)?

EDIT:

Skrivet av tcntad:

Systempartitionen innehåller bara bootloadern och info för bitlocker som krypterar diskar och är inbyggt i W7.
Återställningspartitionen låter dig återställa datorn till ett visst skick, alltså till det skick som "du" skapat när dy körde SPT.

Förövrigt kan du ha bootloadern på vilken disk/partition du vill..

Kan man använda en återställningspartition även om man använder en installation man modifierat med t.ex. RT 7 Lite?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Åsa-Nisse:

Ok, så i princip skulle jag kunna skapa en återställningspartition och sedan låta windows skapa en systempartition + den vanliga windowspartitionen?

Så här:

Börja med att starta installationen som vanligt, välj språk. Efter att ni gjort det trycker ni SHIFT+F10 för att visa kommandotolken, i denna skriver ni följande: (Ni får ju byta ut size och label mot det ni vill)

Och efter det kör jag då:

Sedan låter jag windows 7 skapa sin systempartition och windowspartitionen?

8000 är angett i MB (~8GB)?

EDIT:

Kan man använda en återställningspartition även om man använder en installation man modifierat med t.ex. RT 7 Lite?

Kom bara ihåg att avsluta diskpart med exit.

Visst kan du låta installationen skapa windows och systempartition själv, inga problem.
Japp det är i MB.
Ehm of course, modifiera den hur du vill.