Alltid felmeddelande när jag skapar ny mapp / byter namn på mapp i Windows 7

Permalänk
Medlem

Alltid felmeddelande när jag skapar ny mapp / byter namn på mapp i Windows 7

När jag skapar en ny mapp, var som helst (skrivbordet, ena eller andra interna hårddisken, nätverksutdelningar etc), så får jag ett felmeddelande som säger:

Titel:
Det gick inte att hitta objektet

Meddelande:
"Det gick inte att hitta objektet
Det finns inte längre i C:\Användare\namn\Skrivbord. Verifiera objektets plats och försök igen."

Sen refererar dialogen också till "Ny Mapp". Det intressanta här är att felet endast uppstår om jag väljer ett annat namn än just "Ny Mapp". Om jag högerklickar, skapar ny mapp och låter den heta "Ny Mapp" så får jag inget felmeddelande.

Får felet även när jag byter namn på befintlig mapp. Har avast Antivirus och har provat att avaktivera det för att se om det blir någon skillnad men det blir det inte. När jag väl trycker på "Försök igen" så skapas mappen, eller får namnet bytt, så allting funkar förutom att meddelandet kommer och stör.

Nån som har nån susning om vad felet kan vara? Tämligen irriterande så fort man ska in och skapa ny mapp eller byta namn på nåt.

Permalänk
Medlem

Kollade upp aktuellt fall.
Finns drösvis med identiska problem men bara 1 sätt som har fungerat 100%

[u]Formatera systemdisken å lägg om operativet[/u]

Exakt vad som orsakar detta framgår inte i trådar jag läst, mer än att de misstänks vara nå problem i shell nivån.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Neeeeej vad som helst inte det!!
Fan..

Permalänk
Medlem

Har du ganska nyligen fixelixat med någon systemfil typ shell32.dll eller dylikt? Ändrat något på utseendet med t.ex. illya_s guide?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Har du ganska nyligen fixelixat med någon systemfil typ shell32.dll eller dylikt? Ändrat något på utseendet med t.ex. illya_s guide?

Nej, inget sånt.

Det enda "konstiga" jag kan komma på är att systemdisken är en SSD, den populära Intel 80GB-varianten. Kan det vara nån idé att kopiera shell32 från en liknande Win7-install och försöka byta ut den?
Har jämfört två system iofs, och filerna har identisk filstorlek. Har inte hunnit kolla nån md5-hash eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tackle:

Nej, inget sånt.

Det enda "konstiga" jag kan komma på är att systemdisken är en SSD, den populära Intel 80GB-varianten. Kan det vara nån idé att kopiera shell32 från en liknande Win7-install och försöka byta ut den?
Har jämfört två system iofs, och filerna har identisk filstorlek. Har inte hunnit kolla nån md5-hash eller så.

Kopiera och testa du, men var försiktig så du inte får det gamla vanliga problemet med att shell saknas vid omstart sen och du blir tvungen forsera in filen igen sen, det är mindre roligt än något. Vore ju underbart om du upptäckte exakt vad som händer när detta problem uppstår genom en sådan enkel lösning.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

OK nu har jag löst det. Hade ingenting med shell att göra över huvudtaget.

Jag tog bort 5 x 2 set av registernycklar, exakt vilka står i denna post:
[Need Help] Unable to rename/move folders! - Page 2 - Windows 7 Forums

Skriver dom här också:

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\FolderDescriptions\{2112AB0A-C86A-4ffe-A368-0DE96E47012E}] [HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\FolderDescriptions\{2112AB0A-C86A-4ffe-A368-0DE96E47012E}\PropertyBag] [HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\FolderDescriptions\{491E922F-5643-4af4-A7EB-4E7A138D8174}] [HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\FolderDescriptions\{491E922F-5643-4af4-A7EB-4E7A138D8174}\PropertyBag] [HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\FolderDescriptions\{7b0db17d-9cd2-4a93-9733-46cc89022e7c}] [HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\FolderDescriptions\{7b0db17d-9cd2-4a93-9733-46cc89022e7c}\PropertyBag] [HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\FolderDescriptions\{A302545D-DEFF-464b-ABE8-61C8648D939B}] [HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\FolderDescriptions\{A302545D-DEFF-464b-ABE8-61C8648D939B}\PropertyBag] [HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\FolderDescriptions\{A990AE9F-A03B-4e80-94BC-9912D7504104}] [HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\FolderDescriptions\{A990AE9F-A03B-4e80-94BC-9912D7504104}\PropertyBag]

Kan vara bra att veta om nån annan stackare råkar ut för det. Det rör en Windows-uppdatering; "KB980408". Vissa formaterar om och struntar i just den uppdateringen. Ovan nämnda metod räddade min situation så jag slapp formaterua om. Allt funkar perfekt nu!

Permalänk
Medlem

En uppdatering släpptes igår alt. i förrgår, som framkallade detta problem igen.
Löste det på samma sätt som ovan.

Permalänk
Medlem

Funkar det inte bara att avinstallera KB980408? Är ju något mer "användarvänlig" lösning.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Nej, om det vore så väl.
Problemet drabbar ju bara vissa, som tur är. Men dom som blir drabbade kan inte lösa det med avinstallation av den, det blir ingen skillnad.