Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Hitta grafikkort för dubbla skärmar och hög upplösning, fast inte till spel

Permalänk
Medlem

Hitta grafikkort för dubbla skärmar och hög upplösning, fast inte till spel

Jag kommer inom kort köpa nya skärmar och det lutar starkt åt att det blir två Benq BL2710PT och dessa vill jag köra i 2560 x 1440 @ 60 Hz. Men nuvarande grafikkort har bara en DVI-utgång som klarar denna upplösning, fast jag vet inte om det klarar den i 60 Hz. Så nytt grafikkort måste införskaffas, men det känns inte helt uppenbart när man tittar på specifikationer vad ett grafikkort klarar när man kör mer än en skärm. Man kan oftast läsa maxupplösning, men gäller den per kontakt (förutsett att kontaktens typ stödjer denna) oavsett hur många som används?

Sweclockers har en recension av skärmen här för den som är intresserad.

Citat:

De digitala ingångarna är DVI Dual Link, Displayport och HDMI, där HDMI-ingången som sig bör är modern och tar emot 2 560 × 1 440 pixlar vid 60 Hz. Rimligtvis är det digital anslutning du kör och det är enda sättet att få skärmen att prestera optimalt. Specifikationsbladet säger 50 till 76 Hz stöd, men när vi kör digital anslutning och 2 560 × 1 440 pixlar är det endast 60 Hz som accepteras.

De ger dock en liten varning på sida 6 för HDMI-anslutningen, så jag fokuserar på DP och/eller DVI-anslutning för att slippa det eventuella problemet. En del grafikkort har dubbla DVI-kontakter, så jag är nyfiken på om någon känner till några fördelar eller nackdelar att med att antingen köra med en DP och en DVI eller att köra med två DVI? Det kanske inte spelar någon roll, men just nu lockar det att hitta ett grafikkort med dubbla DVI.

Om någon sitter på tips på grafikkort som kan funka så tas de tacksamt emot. Spel har mycket låg prio och jag har räknat med att lägga ut 1-2K kr i nuläget. Tyst och strömsnålt/svalt är också ett plus.

Visa signatur

| Intel Core i7 4930K | Asus P9x79 Pro | Corsair XMS3 Vegeance 16 GB | GT 640 | Samsung 840 Pro 256 GB + Corsair SSD Force Series 120GB | Be-Quiet L8 CM 530W | 2 x Benq BL2710PT |

Permalänk

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/147357-sapphi... borde fungera. Då har du en Dual-link DVI och en displayport som båda borde klara av 1440p samtidigt. Sen är det även passivt kyld så den ska inte låta alls.

Permalänk
Medlem

Ja det behövs inte något märkvärdigt grafikkort för för 2 skärmar om man inte ska spela spel.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Aha, se där ja. Då var det inte något större bekymmer. Man tackar för "input".

Visa signatur

| Intel Core i7 4930K | Asus P9x79 Pro | Corsair XMS3 Vegeance 16 GB | GT 640 | Samsung 840 Pro 256 GB + Corsair SSD Force Series 120GB | Be-Quiet L8 CM 530W | 2 x Benq BL2710PT |

Permalänk
Medlem

Kan slänga in detta också http://www.inet.se/produkt/5405169/asus-geforce-gt-640-2048mb...
Dubbla DVI på denna, kan dock inte med säkerhet säga om bägge är dual link vilket behövs, men går säkert ta reda på.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300