Minecraft och grafikkort

Permalänk
Medlem

Minecraft och grafikkort

Tänkte skaffa ett nytt grafikkort till dotterns dator.
Det hon har den till är film och minecraft.
Vill ha ett med passiv kylning men undrar om de billigaste funkar.
Kan man inte kolla någon tabell någonstans hur mkt poäng ett kort måste ha för att klara minecraft?
Typ futuremark att man måste ha över tex 1000 poäng.
Övriga komponenter är xeon 5430@2.66 samt 4gig ram. //Farbror T.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Elektronik är ljuvligt

Permalänk
Medlem

Minecraft kräver inte speciellt mycket. Vill minnas att det formellt skall räcka med integrerad grafik.

Min son kör på laptopen med ett gammalt ATI Mobility Radeon HD 5450, och det funkar fint. Ett passivt R7 240 vore kanske en idé.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem

Om jag inte har är helt bakom flötet så är inte Minecraft sersilt grafik krävande, Därimot så är det desto mer processor krävande, så det är där du kanske ska lägga krutet.

Hittade denna tråden http://www.sweclockers.com/forum/8-ovrigt-om-datorspel/114556... kanske kan hjälpa.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Whoa, lire minecraft på en Xeon burk? NAJS.

Uppgradera ramminnet innan något annat, för minecraft är CPU och RAM-intensivt såinnihelvete.

om du verkligen vill uppgradera grafikkortet, så är nog ett GTX 750Ti (strömsnålt och tyst ffa; inte direkt ett prestandakort dock) ett bra val i budgetklassen.

eftersom det rör sig om en Dotter, kommer jag med fördommen, att hon nog gillar the Sims, och då är det ännu en gång Ramminne som behövs; och i andra hand ett grafikkort.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk

Beror på vilken budget du har till grafikkortet.

Minecraft är ett CPU/RAM krävande spel och en SSD är att föredra

Men kolla på ett passivt Amd R7 kort om det finns, det är en kostnad på ca 700 kr.

Visa signatur

10900k 5.4 GHZ | 64GB | RTX 3080 Strix | Asus Maximus Xll Apex |
8700k 5.0 GHZ | 16GB | RTX 3060 TI | Asus strix Z370-f |

Permalänk
Medlem

Tackar för alla svar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Elektronik är ljuvligt