Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

GTX 970 Tillverkare? Hjälp!

Permalänk

GTX 970 Tillverkare? Hjälp!

Hej!

Jag har äntligen utsett ett grafikkort som jag ska beställa hem, ett problem. Jag har absolut ingen aning från vilken tillverkare jag ska köpa den av. De två jag vill välja mellan är ASUS STRIX GTX 970 DC2 OC och MSI GeForce GTX 970 Gaming då de båda finns på inet. Vad tycker ni? Är det stor skillnad alls på dem?

Tack för svar!

Visa signatur

MSI B450 Tomahawk Max
RTX 4070 DUAL OC
Ryzen 7 5800X3D
Corsair 32GB @ 3600MHz
NZXT H510

Permalänk
Medlem

MSI gör ett grymt kort. Gör jobbet som semipassivt kort bättre än strix. Helt sjukt prisvärt.

http://www.nordichardware.se/Grafikkort-Recensioner/baesta-geforce-gtx-970-kortet-asus-msi-och-gigabyte-i-jaemfoerelse/Summering.html#content

Visa signatur

"Love" is making a shot to the knees of a target 120 kilometers away using an Aratech sniper rifle with a tri-light scope.

~HK 47

Permalänk
Medlem

Det finns redan massor av trådar i ämnet. Coilwhine verkar vara väldigt mycket mer vanligt hos MSIs kort, i övrigt presterar de i princip likvärdigt. Ta det du tycker är snyggast!

Permalänk
Medlem

Asus strix hade jag valt passar alla icke gaming morderkort och ser bättre överhuvud taget kylan komponenterna m.m men det är en smak sak

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Niklad:

Asus strix hade jag valt passar alla icke gaming morderkort och ser bättre överhuvud taget kylan komponenterna m.m men det är en smak sak

"Smak sak" kan jag väl hålla med om, men påståendet "passar alla icke gaming moderkort" tycker jag är en aning vilseledande, med tanke på publiken det är riktat mot. Båda grafikkorten passar med alla moderkort, så enkelt är det.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

"Smak sak" kan jag väl hålla med om, men påståendet "passar alla icke gaming moderkort" tycker jag är en aning vilseledande, med tanke på publiken det är riktat mot. Båda grafikkorten passar med alla moderkort, så enkelt är det.

jag tycker att gaming morderkorten bara ser fula spelar ingen roll om det är MSI Gigabyte gillade det gröna bättre men ett maximus VII formula ser ok ut och det är det gaming moderkort som ser bäst ut jag tycker vi behöver mer blå moderkort som asrock har gort nu i z97

Permalänk
99:e percentilen

Är nöjd med mitt Asus hittills. Har precis lyckats få det helt passivt i idle – nyckeln är luftflöde över kylaren! Har du inte det värms kortet sakta upp tills dess att fläktarna går igång, varpå temperaturen går ner några grader för att sedan stiga igen när fläktarna stannar. En Noctua NF‑S12A @ 400 rpm nära kortet räcker!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Då tar jag MSI för att den finns i lager, tack för alla svar!

Visa signatur

MSI B450 Tomahawk Max
RTX 4070 DUAL OC
Ryzen 7 5800X3D
Corsair 32GB @ 3600MHz
NZXT H510

Permalänk
Medlem

Skillnaden vad jag kunnat läsa mig fram här på forumet är att Msi kortet överklockar nästan alltid bättre än Asus, medans Asus-kortet har mindre risk för coil whine. Annars är de väldigt lika, kanske + för Msi att kylaren är lite tunnare och isf bättre för sli, om man nu är sugen på de.

Visa signatur

Asus Z68-V PRO | i5 2500k @4,4 | Asus GTX 970| Corsair HX850W | 16GB Corsair Venceance @1600mhz | Noctua NH-D14 | NZXT H2 |Samsung 840 Pro 512gb | OCZ Vertex 3 120gb | |Samsung F4 2TB | Silverstone Air Penetrator 120mm x2 | Noctua NF-P14 140mm | Noctua NF-S12B 120mm | Qnix Q2710@96Hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av patronfromsweden:

Då tar jag MSI för att den finns i lager, tack för alla svar!

Lugna dig kompis, sådär impulsiv kan vara farligt att vara, men kul självklart.

Här har du tråden du skulle sökt efter om du inte var ivrig och impulsiv!

#14914233

Vänligen
Pontus W

Visa signatur

Vänligen citera inlägget för ett snabbt svar!
Heltids streamer @ https://go.twitch.tv/Puvvve

MB: Asus Maximus Hero VIII CPU: Intel i7 6700K @ 4.5ghz GFX: Asus GTX 1080Ti OC

Minne: 2x8GB 3000mhz Ballistics Extreme Display: BenQ XL2411T

Mus: Steelseries Rival 300 Black Tngntbord: Qpad MK-85 PRO Headset: Astro A50

Permalänk
Medlem

Jag har ett MSI 970 och den är väldigt bra, dock så finns det lite coilwhine men det är inte så farligt.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 Blackout | MB: ASUS ROG STRIX B550-F GAMING | CPU: AMD Ryzen 7 5800X | RAM: G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB/3600MHz/DDR4/CL16 | GPU: ASUS GeForce GTX 1070 Ti 8GB STRIX GAMING | SSD: Samsung 970 EVO 500GB | HDD: Seagate BarraCuda 2TB 7200rpm 64MB | PSU: Corsair RM750X V2 750W | CPU Cooler: Fractal Design Celsius S24 240mm | |O/S: Windows 10 Pro 64-Bit |

Permalänk
Medlem

Ångrar nästan, men bara nästan att jag köpte en 970 från Gigabyte. Minst coilwhine, men kan inte jämföras med twinfrozer eller dcII kylare.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Skrivet av Puvve:

Lugna dig kompis, sådär impulsiv kan vara farligt att vara, men kul självklart.

Här har du tråden du skulle sökt efter om du inte var ivrig och impulsiv!

#14914233

Vänligen
Pontus W

Jag har inte köpt den än, men jag har ingen aning vad coilwhine är osv. Så asus strix är det bättre valet? :S

Visa signatur

MSI B450 Tomahawk Max
RTX 4070 DUAL OC
Ryzen 7 5800X3D
Corsair 32GB @ 3600MHz
NZXT H510

Permalänk
Skrivet av patronfromsweden:

Jag har inte köpt den än, men jag har ingen aning vad coilwhine är osv. Så asus strix är det bättre valet? :S

https://www.youtube.com/watch?v=HP73edpQwgc

Kortfattat är det ett ljud som skapas i elektroniken. Ljudet beskrivs väl bäst som högfrekvent "tjutande", de flesta stör sig på det men hur känslig man är varierar såklart från människa till människa och fall till fall. Det märks ju t.ex. mer i en dator som ska vara så tyst som möjligt än i en med massor av fläktar på högsta hastighet.

Har inte läst så många trådar om olika 970s men det verkar som att risken att få ett kort med coil whine är större på msi än asus, men det är säkert mänga msi kort som inte har det och det finns ju asus kort som drabbas också.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av patronfromsweden:

Jag har inte köpt den än, men jag har ingen aning vad coilwhine är osv. Så asus strix är det bättre valet? :S

Det är verkligen jättesvårt att sätta fingret på vad du ska leta efter.
Men enligt min tolkning och uppfattning efter vad jag söker på 1440p runt 60Hz V-Sync så kommer jag köpa ett Gigabyte G1 Gaming GTX 970 4GB.
Finns självklart fall med Coilwhine därifrån också, men mest frekvent är det på MSI modellen, sedan Strix och G1 Gaming från Gigabyte.

Det finns självklart möjlighet att köpa ett GTX 970 Zotac Extreme med en kylare jag tror kan göra underverk för kortet,
och med tanke på tidigare sönderklockade AMP! modeller så är min förväntningar bra, och stämmer bra överrens med testerna som kommer ut.

Mvh
Pontus W

Visa signatur

Vänligen citera inlägget för ett snabbt svar!
Heltids streamer @ https://go.twitch.tv/Puvvve

MB: Asus Maximus Hero VIII CPU: Intel i7 6700K @ 4.5ghz GFX: Asus GTX 1080Ti OC

Minne: 2x8GB 3000mhz Ballistics Extreme Display: BenQ XL2411T

Mus: Steelseries Rival 300 Black Tngntbord: Qpad MK-85 PRO Headset: Astro A50

Permalänk
Skrivet av Puvve:

Det är verkligen jättesvårt att sätta fingret på vad du ska leta efter.
Men enligt min tolkning och uppfattning efter vad jag söker på 1440p runt 60Hz V-Sync så kommer jag köpa ett Gigabyte G1 Gaming GTX 970 4GB.
Finns självklart fall med Coilwhine därifrån också, men mest frekvent är det på MSI modellen, sedan Strix och G1 Gaming från Gigabyte.

Det finns självklart möjlighet att köpa ett GTX 970 Zotac Extreme med en kylare jag tror kan göra underverk för kortet,
och med tanke på tidigare sönderklockade AMP! modeller så är min förväntningar bra, och stämmer bra överrens med testerna som kommer ut.

Mvh
Pontus W

Tack så mycket

Visa signatur

MSI B450 Tomahawk Max
RTX 4070 DUAL OC
Ryzen 7 5800X3D
Corsair 32GB @ 3600MHz
NZXT H510

Permalänk

Kanske dum fråga men jag vill vara helt säker, kommer asus strix 970 passa tillsammans med detta?

Visa signatur

MSI B450 Tomahawk Max
RTX 4070 DUAL OC
Ryzen 7 5800X3D
Corsair 32GB @ 3600MHz
NZXT H510

Permalänk
Medlem
Skrivet av patronfromsweden:

Kanske dum fråga men jag vill vara helt säker, kommer asus strix 970 passa tillsammans med detta? http://www.inet.se/files/img/cart/kundvagn-7232478-00.png

Ja, inga problem

Permalänk

Jag har fått in ett Asus Strix 970 i ett Fractal Design Node 304 Mini-ITX chassi, så det ska inte vara några problem alls - gott om utrymme och luftflöde

Skrivet av patronfromsweden:

Kanske dum fråga men jag vill vara helt säker, kommer asus strix 970 passa tillsammans med detta? http://www.inet.se/files/img/cart/kundvagn-7232478-00.png

Visa signatur

i5-4690K@3.5GHz - Be-Quiet Dark Rock 3 - R9 290X 4GB - EVGA G2 750W - Intel 480GB - Intel 240GB - Mac OSX 10.10 & Win 8.1