grafikkort i annan port?

Permalänk

grafikkort i annan port?

Har ett rampage x extreme vilken innebär jag har två 16x platser. Kan jag sätta grafikkorten i den andra porten istället för den första? Har med platsen att göra.

Den pcie porten är nummer fyra i ordningen.

Tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Vill gärna sätta i port två men förstått som är bara 8x?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Dubbelkolla vilken hastighet grafikkortet går på i bios om du använder en annan port. Visst kan du köra på 8x också för prestandaskillnaden är nästintill obefintlig

Visa signatur

CPU:Intel i9 9900k RAM:16gb Corsair 3200mhz GPU: Msi RTX 2070 Armor MB: MSI z390-A PRO SSD: Adata sp900 256gb HDD: WD red 3tb(lagring), Toshiba 2tb(mer lagring) Chassi: Fractal design define R2 XL PSU: Corsair RM650 CPU Kylning: Noctua NH-D15

Permalänk
Skrivet av propellerhatt:

Dubbelkolla vilken hastighet grafikkortet går på i bios om du använder en annan port. Visst kan du köra på 8x också för prestandaskillnaden är nästintill obefintlig

Hur mycket är nästan obefintlig? Har ett 290x vill inte förlora ens 5 fps..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Så lite att det endast märks i benchmarks skulle jag säga, kanske inte ens blir nån förlust. Det sägs ju att inget modernt grafikkort kan utnyttja en 8x port fullt ut så.. Börja kolla i bios på pci express settings vilka hastigheter som funkar med vilka portar så kanske du kan få 16x iaf

Visa signatur

CPU:Intel i9 9900k RAM:16gb Corsair 3200mhz GPU: Msi RTX 2070 Armor MB: MSI z390-A PRO SSD: Adata sp900 256gb HDD: WD red 3tb(lagring), Toshiba 2tb(mer lagring) Chassi: Fractal design define R2 XL PSU: Corsair RM650 CPU Kylning: Noctua NH-D15

Permalänk

Men kan jag bara plugga kortet så funkar det? Utan ställa bios. Jag ska sätta på ett vattenblock och slipper gärna koppla loss det igen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nått test jag hittade det så rörde det sig om max 1.5 fps skillnad och i vissa spel dem testade så fick du till och med högre fps när kortet satt i 8x slotten. Efter det kör jag mitt 970 i min 8x slot och jag personligen märker ingen skillnad alls

Permalänk
Skrivet av Exeo:

Nått test jag hittade det så rörde det sig om max 1.5 fps skillnad och i vissa spel dem testade så fick du till och med högre fps när kortet satt i 8x slotten. Efter det kör jag mitt 970 i min 8x slot och jag personligen märker ingen skillnad alls

Tack men kan jag bara plugga och köra? Inget jag måste med bios först?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Det ska bara vara att köra. Det med bios var bara för att dubbelkolla vilka hastigheter du kan konfigurera dom olika portarna på. Plugga in och testa så gissar jag att det går utmärkt. Om det nu inte går utmärkt så finns Sweclockers här för dig Ha en god natt!

Visa signatur

CPU:Intel i9 9900k RAM:16gb Corsair 3200mhz GPU: Msi RTX 2070 Armor MB: MSI z390-A PRO SSD: Adata sp900 256gb HDD: WD red 3tb(lagring), Toshiba 2tb(mer lagring) Chassi: Fractal design define R2 XL PSU: Corsair RM650 CPU Kylning: Noctua NH-D15

Permalänk
Medlem
Skrivet av spicy_mama:

Tack men kan jag bara plugga och köra? Inget jag måste med bios först?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är bara att plugga in och köra, allt som händer sen när du väl har kommit in i windows är att drivrutinerna installeras igen och sen en omstart, samma som händer när du sätter in en usb sticka och sen du använder samma usb sticka igen fast i en annan port

Permalänk

Kan meddela att det fungerade och var inga problem. Kortet är stort för det lilla chassit ^^