Verktyg Visningsval
2012-03-08, 15:56   #1

Nyhet

Swecbot

Registrerad: dec 1999

AMD demonstrerar strömsnåla Trinity

Kursändringen mot kostnadseffektiva processorer med kompetenta grafikdelar gör sig påmind på Cebit, där AMD demonstrerar kommande Trinity i flera olika utföranden.

Läs artikeln
Observera att samma regler gäller i kommentarstrådarna som i forumet. Meningslösa inlägg eller andra regelbrott leder till att medlemskontot stängs av. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.
Nyhet är inte uppkopplad
2012-03-08, 16:08   #2

Enforce

Medlem

Registrerad: jan 2012

Tror faktiskt det kan gå riktigt bra för AMD ifall de lyckas slå sig in ordentligt på den bärbara marknaden. Dels så passar dessa integrerade lösningar bättre där samt att det idag känns som att dessa starka Intel-processorer tillsammans med deras betydligt svagare grafikkretsar bara är obalanserat och onödigt.

Det är ju trots allt, även fast det kanske är svårt att få den bilden på Sweclockers, i den bärbara marknaden de stora pengarna finns.
Enforce är inte uppkopplad
2012-03-08, 16:11   #3

Thomaseron

Medlem

Thomaserons avatar

Plats: Youtube

Registrerad: okt 2009

Jag tror AMD har en ljus framtid, när man ser vad de gör.
Thomaseron är inte uppkopplad
2012-03-08, 16:14   #4

Nikkop

Medlem

Nikkops avatar

Plats: Taipei

Registrerad: mar 2010

Börjar bli tröttsamt hur Sweclockers/Emil alltid ska såga ner på AMD. Jag är ingen fanboy, men ett videoinlägg som detta som inte är vinklat hade varit trevligt för alla.

Du säger ordagrant:
"Frameraten kanske inte var 100%, men det flöt ändå på hyfsat..."

Låter precis som att Trinity är något som är kanske "helt ok."

Istället för att säga som det verkligen är, t.ex:
"En CPU med inbygd grafikkrets klarar faktiskt av att spela Dirt 3 i eyefinity (3st skärmar) på spelbar FPS"

Bara jag som reagerar på detta? Fan en CPU med inbygd grafikkrets som kan spela spel med acceptabel FPS i eyefinity är väl mer än "hyfsat"?!
Det är ju här AMD skiner för tillfället (och Intel har inte en chans på denna fronten) men även där ska de bli sågade...
Nikkop är inte uppkopplad
2012-03-08, 16:19   #5

Thomaseron

Medlem

Thomaserons avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Nikkop Visa inlägg
Börjar bli tröttsamt hur Sweclockers/Emil alltid ska såga ner på AMD. Jag är ingen fanboy, men ett videoinlägg som detta som inte är vinklat hade varit trevligt för alla.

Du säger ordagrant:

"En CPU med inbygd grafikkrets klarar faktiskt av att spela Dirt 3 i eyefinity (3st skärmar) på spelbar FPS"

Bara jag som reagerar på detta? Fan en CPU med inbygd grafikkrets som kan spela spel med acceptabel FPS i eyefinity är väl mer än "hyfsat"?!
Det är ju här AMD skiner för tillfället (och Intel har inte en chans på denna fronten) men även där ska de bli sågade...
Jag håller med dig!
Ska inte de hålla sig neutrala, precis som andra journalister?
2012-03-08, 16:20   #6

MooD

Medlem

MooDs avatar

Registrerad: aug 2005

Citat:

Du säger ordagrant:

Om man ser på videon, vilket såklart är väldigt svårt att egentligen se pga att videon är max 24-30 fps i sig, men så såg det ut att vara långt under 30 fps. Tror många här på forumet hade dissat det totalt, där allt annat än 60 fps i high är skit.
MooD är inte uppkopplad
2012-03-08, 16:22   #7

SideWinder86

Avstängd

SideWinder86s avatar

Plats: Nära dig

Registrerad: sep 2011

Citat:

Du säger ordagrant:

Tycker du?

Jag är trött på att 90% av alla Swecs medlemmar klankar ner på Nvidia och favoriserar AMD....Alla 7970 rykte stämde bla bla bla bla....sen så kommer lite rykte om Nvidia...Äh dom hypar bara det är inte sant....etc etc...
2012-03-08, 16:24   #8

sj6

Medlem

sj6s avatar

Plats: Karlskrona

Registrerad: feb 2007

Citat:

Du säger ordagrant:

Nja, jag håller inte med, jag tycker de alltid uttrycket sig på liknande sätt, det är nog inget de tänker på. AMD har lyckats bra med sina APU:er, det är vi nog alla överens om.
System: CM HAF 912 Plus || i7 950 @ Stock || Noctua NH-U12P SE2 || Asus x58 Sabertooth || Corsair XMS3 7-8-7-20 6GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || Crucial 128GB Real SSD C300 || Samsung Spinpoint F3 1TB || Chieftec Nitro Series 750W Bronze
sj6 är inte uppkopplad
2012-03-08, 16:25   #9

Taft

Medlem

Tafts avatar

Plats: Storuman

Registrerad: okt 2006

Here we go again
HTPC: E350M1 |Cast |Gaming: 360 |PS3 |One |Lek: Nikon D3100 |Xperia Z |iPad 2 |Note III
Taft är inte uppkopplad
2012-03-08, 16:27   #10

SwedenVirre

Medlem

SwedenVirres avatar

Plats: Ängelholm

Registrerad: jul 2009

Att kunna köra eyefinity på tre skärmar med en innbyggd GPU är vildigt impomerande!
2012-03-08, 16:34   #11

Tobblish

Medlem

Plats: 127.0.0.1

Registrerad: apr 2010

Att dom inte ens körde Dirt 3 på lägsta inställningarna tycker jag iaf är imponerande.
Såg ju att ligga runt 30fps men i eyefinity på inbyggda GPUn BRA JOBBAT AMD! (Y)
Citera för Svar - Gratis Frakt: Inet - Alina.se| Ferentus RIP
Tobblish är inte uppkopplad
2012-03-08, 16:35   #12

Nikkop

Medlem

Nikkops avatar

Plats: Taipei

Registrerad: mar 2010

Citat:
Ursprungligen inskrivet av MooD Visa inlägg
Om man ser på videon, vilket såklart är väldigt svårt att egentligen se pga att videon är max 24-30 fps i sig, men så såg det ut att vara långt under 30 fps. Tror många här på forumet hade dissat det totalt, där allt annat än 60 fps i high är skit.
Det må vara sant, men är väl fortfarande jävligt imponerande att köra eyefinity på en inbygd grafikkrets? Det jag syftade på, även jag förstår att det inte är ett prestandamonster som kommer eliminera externa grafikkort.

Citat:
Ursprungligen inskrivet av SideWinder86 Visa inlägg
Tycker du?

Jag är trött på att 90% av alla Swecs medlemmar klankar ner på Nvidia och favoriserar AMD....Alla 7970 rykte stämde bla bla bla bla....sen så kommer lite rykte om Nvidia...Äh dom hypar bara det är inte sant....etc etc...
Det jag skrev har inget med medlemmarna att göra, utan om själva journalisterna för Sweclockers så vi är nog inne på lite olika spår.

Citat:
Ursprungligen inskrivet av sj6 Visa inlägg
Nja, jag håller inte med, jag tycker de alltid uttrycket sig på liknande sätt, det är nog inget de tänker på. AMD har lyckats bra med sina APU:er, det är vi nog alla överens om.
Klart att de har lyckats bra med APU:erna, de är ju långt före Intel på den fronten (försöker Intel ens konkurrera på den marknaden?)
Men om man inte är elitist på dessa områden och man ser detta klipp så får man intrycket "Kanske fungerar sådär, äe det blir nog inget bra".

Citat:
Ursprungligen inskrivet av xfmimd Visa inlägg
Att kunna köra eyefinity på tre skärmar med en innbyggd GPU är vildigt impomerande!
Precis det jag menar! Men Emil i detta videoklipp får det att låta som "Ja det fungerar väl, helt ok, min brödrost kan göra det bättre."
Nikkop är inte uppkopplad
2012-03-08, 16:36   #13

Yrch

Medlem

Registrerad: sep 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Thomaseron Visa inlägg
Jag håller med dig!
Journalister i allmänhet är sällan så neutrala (antingen medvetet eller omedvetet), och redaktionen på Sweclockers är väl i många fall mer att betrakta som "krönikörer", vilkas uppgift det snarast är att ha "åsikter" och tycka saker?

Annars så ser det lovande ut Hade hellre sett renodlade och högpresterande CPUer från AMDs sida men de dagarna verkar ju tyvärr vara förbi. Allt som inte leder till en total monopolsituation på marknaden bör ju vi som konsumenter glädja oss åt oavsett om vi föredrar Intel, AMD eller Nvidia.
Yrch är inte uppkopplad
2012-03-08, 16:38   #14

gymmarn

Medlem

gymmarns avatar

Plats: Hemma

Registrerad: feb 2010

10% ökning på CPU, knappast värt pengarna. 2012 blev ett tråkigt år på CPU fronten
2012-03-08, 16:44   #15

Swedish Berserk

Medlem

Swedish Berserks avatar

Plats: Skåne

Registrerad: apr 2009

Citat:

Du säger ordagrant:

Jag tror de flesta har vant sig vid det redan och vad som är populärt på denna siten.

Ser fram emot Trinity! Hoppas den stationära varianten kan prestera bra.
Swedish Berserk är inte uppkopplad
2012-03-08, 16:57   #16

MooD

Medlem

MooDs avatar

Registrerad: aug 2005

Citat:
Det må vara sant, men är väl fortfarande jävligt imponerande att köra eyefinity på en inbygd grafikkrets? Det jag syftade på, även jag förstår att det inte är ett prestandamonster som kommer eliminera externa grafikkort.
Ja visst är det imponerande. Men samtidigt ska man ju inte sitta och säga "klarar bf3 i trinity på högsta och god FPS", så de oinsatta springer och köper detta. Om du förstår vad jag menar?

Tycker inte alls han verkar överdriva eller underdriva, men å andra sidan har jag inte provat det själv (obviously).
MooD är inte uppkopplad
2012-03-08, 16:58   #17

Teddis

Medlem

Teddiss avatar

Plats: Stockholm

Registrerad: maj 2007

Citat:
Enligt planeringen ska AMD lansera Trinity någon gång i årets andra kvartal, kanske redan i juni.
Juni är ju andra kvartalets sista månad, så redan och redan?
2012-03-08, 17:00   #18

emilakered

Emil Åkered
Redaktör

emilakereds avatar

Plats: Stockholm

Registrerad: jan 2003

Citat:

Du säger ordagrant:
Citat:
Ursprungligen inskrivet av Thomaseron Visa inlägg
Jag håller med dig!
Well, vad vill ni att vi ska säga? Vi belyser att integrerad grafik klarar Eyefinity vilket är trevligt, men samtidigt måste vi ju säga som det är - att man inte ska förvänta sig någon perfekt spelprestanda i det fallet utan att skruva ned detaljnivån. Om du tittar på äldre artiklar finns det gott om referenser till att grafikdelen redan i "Llano" är imponerande mot Intels motsvarigheter. I det här fallet flöt spelet på märkbart hackigt med bedömt 20-30 fps, vilket givetvis bör nämnas. Ni verkar dock tolka in alldeles för mycket i vad som sägs.

Folk föredrar olika saker, vi försöker framhäva fördelarna med båda läger. Att AMD satsar stenhårt på APU/HSA med starka grafikdelar är ingen hemlighet, och något vi tagit upp gång på gång på gång. Det innebär dock inte att det handlar om värstingenheter, vilket många tyvärr fortfarande tror. AMD själva likställde Llanos grafikdel med Radeon HD 6450 under mötet.

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Swedish Berserk Visa inlägg
Jag tror de flesta har vant sig vid det redan och vad som är populärt på denna siten.

Ser fram emot Trinity! Hoppas den stationära varianten kan prestera bra.
Fin och diskret känga där! Som en parentes har jag nog köpt och haft fler AMD-system än de flesta här, så var försiktiga med pekpinnarna..
▪ Media -> Core i3-4330 - B85M-ITX - HD 7770 - 8 GB DDR3 - 240 GB SSD
▪ Konsol -> Playstation 4 - Wii U
emilakered är inte uppkopplad
2012-03-08, 17:09   #19

Ralleballe

Medlem

Ralleballes avatar

Plats: Lund

Registrerad: aug 2006

Vilken är uppföljaren till zacate? Men trinity 17W på mini-itx kanske ska ersätta min nuvarande E-350.

Skickades från m.sweclockers.com
2012-03-08, 17:30   #20

Dr. MASS

Medlem

Plats: STHLM

Registrerad: feb 2002

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Emil B Visa inlägg
...AMD själva likställde Llanos grafikdel med Radeon HD 6450 under mötet.
Va vänta lite, så datorn jag byggde nu för en familjemedlem med Radeon HD 6550D, är lika dåligt som ett uselt HD6450 alltså ?!?!?!?! Nu är jag helt shockad.

OBS: !! AMD K6-3 L1/L2 och sedan EPOX EP-MVP3G5 2MB L3 cache RAM på moderkortet det var tider det EPOX:en Den gillade inte RealMagic Hollywood kort då den förstörde två sådana hahaha

Senast redigerad av Dr. MASS 2012-03-08 klockan 17:50.
Filserver:HP Microserver NL54 Brandvägg: MSI K7D MASTER-L 2xMP 2800 4x512MB ECC REG 3Com Gigabit Server 3C996B-T Sysconnect Gigabit ApllicationServer: TYAN S2469 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO 8x1GB ECC REG Dual Broadcom GigabitWorkstation: CM storm sniper AMD dragon ASUS M489GTD AMD 1090T 4x4GB Corsair Vengeance 1866Mhz ASUS HD6870 CF Dual Broadcom Gigabit PCI-E x4 Creative X-FI PCI
Dr. MASS är inte uppkopplad
2012-03-08, 17:33   #21

Swedish Berserk

Medlem

Swedish Berserks avatar

Plats: Skåne

Registrerad: apr 2009

Citat:
Fin och diskret känga där! Som en parentes har jag nog köpt och haft fler AMD-system än de flesta här, så var försiktiga med pekpinnarna..
Inte riktat mot dig personligen. Mitt inlägg var riktat mot helheten här. Jag är nog inte ensam om att tycka så däremot faktiskt.

Kul att du ägt flera AMD system!
Swedish Berserk är inte uppkopplad
2012-03-08, 18:14   #22

skog1s

Medlem

skog1ss avatar

Plats: Swec Forum

Registrerad: aug 2007

Citat:

Du säger ordagrant:

Fattar inte riktigt vad du menar! Emil säger ju bara sin personliga uppfattning på det han ser! ""Frameraten kanske inte var 100%, men det flöt ändå på hyfsat..." jag kan inte se något fel med det uttalandet! Då det är så han uppfattar det!

Edit/ Bara jag som tyckte att Emil viskade o verkade "lite hemlig"
Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[NAS DNS-323 3TB][Skärmar=24",24",24" Eyefinity]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz,HD 6950 2GBFoto [Nikon D3100][70-300/35 1,8/18-55
skog1s är inte uppkopplad
2012-03-08, 18:32   #23

defaultusername

Medlem

Registrerad: aug 2009

Citat:
Ursprungligen inskrivet av AMD
Optimized for Windows™ 8
Man vet att något inte riktigt ligger rätt till när hårdvara optimeras till mjukvara och inte tvärtom.
defaultusername är inte uppkopplad Folding
2012-03-08, 18:52   #24

durutti

Medlem

Plats: borås

Registrerad: jul 2008

Tycker Emil skötte det skitsnyggt. klart att det är imponerande att köra spelet på 3 skärmar med integrerad grafik även om inte frameraten var perfekt. Finns ingen anledning att hajpa det ännu mer och definitivt inte något en oberoende journalist ska göra.

AMD-fanboysen tycker att emil och jonas är nvidia-fanboys och nvidia-fanboysen tycker tvärtom. Det tycker jag tyder på att dom har hittat en bra balans
durutti är inte uppkopplad
2012-03-08, 19:13   #25

_MmattiasS_

Medlem

_MmattiasS_s avatar

Plats: Hemma

Registrerad: jan 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av gymmarn Visa inlägg
10% ökning på CPU, knappast värt pengarna. 2012 blev ett tråkigt år på CPU fronten
Det är ju ändå en strömsnål bulldozer....
Citat:
Ursprungligen inskrivet av defaultusername Visa inlägg
Man vet att något inte riktigt ligger rätt till när hårdvara optimeras till mjukvara och inte tvärtom.
Hårdvaran är inte optimerad för windows 8, det är bara en sak i mängden som de skriver för att sälja dem.
_MmattiasS_ är inte uppkopplad
2012-03-08, 19:58   #26

Thomaseron

Medlem

Thomaserons avatar

Citat:
Well, vad vill ni att vi ska säga? Vi belyser att integrerad grafik klarar Eyefinity vilket är trevligt, men samtidigt måste vi ju säga som det är - att man inte ska förvänta sig någon perfekt spelprestanda i det fallet utan att skruva ned detaljnivån. Om du tittar på äldre artiklar finns det gott om referenser till att grafikdelen redan i "Llano" är imponerande mot Intels motsvarigheter. I det här fallet flöt spelet på märkbart hackigt med bedömt 20-30 fps, vilket givetvis bör nämnas. Ni verkar dock tolka in alldeles för mycket i vad som sägs.

Folk föredrar olika saker, vi försöker framhäva fördelarna med båda läger. Att AMD satsar stenhårt på APU/HSA med starka grafikdelar är ingen hemlighet, och något vi tagit upp gång på gång på gång. Det innebär dock inte att det handlar om värstingenheter, vilket många tyvärr fortfarande tror. AMD själva likställde Llanos grafikdel med Radeon HD 6450 under mötet.

Måste erkänna att jag inte såg videon först, då jag jobbade vid tillfället. Kanske inte så populärt att surfa nöje då.
Nu har jag däremot sett inslaget du gjorde, och lyssnade på betoningen, och fick ett annat intryck än när
jag bara läste det jag citerade av den andre killen.

Som du säger, det ska bli spännande.
2012-03-09, 01:44   #27

emahex

Medlem

Plats: uppsala

Registrerad: jul 2010

Tror en laptop med trinity är den bästa lösningen för mig, kuna spela spel som HoN, sc2, minecraft mm, men ändå slippa köpa en "släpbar" gaminglaptop. Här presterar ju redan intel hd4000 sämre än llano.

Trevligt videoklipp som alltid
Väntar på ännu mer datorsnusk från mässan =)
emahex är inte uppkopplad
2012-03-10, 08:37   #28

Galactus

Medlem

Galactuss avatar

Plats: Inomhus

Registrerad: feb 2003

Citat:
Ursprungligen inskrivet av skog1s Visa inlägg
Edit/ Bara jag som tyckte att Emil viskade o verkade "lite hemlig"
Tänkte också på det Han kanske smugit in någonstans där man absolut inte får vara. Eller så gömmer han sig för Jonas "helt enkelt"!

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb