Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Seagate inleder leveranserna av 4 TB hårddisk med 1 TB per skiva

Permalänk
Melding Plague

Seagate inleder leveranserna av 4 TB hårddisk med 1 TB per skiva

Rymligare hårddiskar står vid horisonten när Seagate inleder leveranserna av Barracuda 7200.15 med 1 terabyte per skiva, vilket banar väg för modeller med 5 TB lagringsutrymme.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Då kanske man får plats med all porr...

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Medlem

Då klarar jag mig länge till med min 2-diskars NAS om jag uppgraderar.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem

Hoppas detta påverkar på 2.5"-fronten också..

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Snusfri

När WD Red 5TB kostar runt 1500:- så blir det några diskar.
Hoppas även att det inte dröjer allt för länge innan det kommer SSD i 2TB+ för inte allt för stora pengar.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Dags att slänga ut alla 256GB, 500GB, 1TB diskar man har intryckt i burken snart.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Kul när en fylld sådan disk krashar.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Failbygge:

Då kanske man får plats med all porr...

Vem laddar ner porr nu för tiden? xD

Anywho, samtidigt som det är gött att man kan få mer lagringsutrymme i varje HDD så skulle jag nog inte ha användning för allt det utrymmet. Ska bli skönt när SSD hamnar på ett bättre pris än vad det ligger på nu...

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Hoppas även att det inte dröjer allt för länge innan det kommer SSD i 2TB+ för inte allt för stora pengar.

Det kommer nog dröja tills 2020 ungefär med den här takten. HDDs kommer då vara kanske 20TB.

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shockwave:

Vem laddar ner porr nu för tiden? xD

Anywho, samtidigt som det är gött att man kan få mer lagringsutrymme i varje HDD så skulle jag nog inte ha användning för allt det utrymmet.

Ja, det känns lite konstigt att ju mer vi går i framtiden destå mindre lagringskapacitet verkar vi behöva, för att man kan streama allting... om några år kanske man kan streama spel bra också, så att man inte behöver lagra dom heller.

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Failbygge:

Då kanske man får plats med all porr...


Mm, åtminstone mina dvärg-nischade grejer borde rymmas på 5TB...

Permalänk
Medlem

1500 för 4tb? step up Western Digital, duger inte att kräva 2500 för 4tb längre

Permalänk
Medlem

Man får hoppas de bättrar på garantin. När jag såg att deras 4GB har 1år garanti, tolkade jag det som att de själva anser sina diskar vara skräp.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, 7800X3D, Noctua D15, 64GB Kingston Fury Beast, Sapphire Pulse 7900XT, Corsair RM750X V2, Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6, Win 11.
Sig uppdaterad 2023-12-28. Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BME:

1500 för 4tb? step up Western Digital, duger inte att kräva 2500 för 4tb längre

Får hoppas de släpper en WD RED 4TB för runt 1500 snart så man slipper köra på 3TB-diskar i nya NASen...

Visa signatur

Kontor: Intel Core i3-12100F | ASUS B660-I STRIX | Intel Arc A750 Founders Edition | 16 GB Kingston Fury Beast DDR5 5200Mhz CL40 | Corsair SF750 Platinum 750W | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan: AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | ASUS Geforce GTX 1080 Ti STRIX | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum 750W | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart: Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS: AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804

Permalänk
Medlem
Skrivet av nitroid:

Det kommer nog dröja tills 2020 ungefär med den här takten. HDDs kommer då vara kanske 20TB.

Att det skulle ta fram till 2020 innan vi ser SSD-hårddiskar i utförande om över 2TV lagringskapacitet är helt absurt. Det beror helt på vilken prisklass du tittar på.

800GB SSD: http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/167557-intel_s3700_ss...

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte denna "nyhet". Seagate har ju haft 4TB diskar med 1TB/platta på marknaden i snart två månader nu i form av ST4000DM000 (5900 RPM). Har de inte koll på sina egna diskar ens?

Permalänk
Medlem

Var inte farligt. Kommer nog bli en sådan.

Visa signatur

- Its all about the game

Permalänk
Medlem

Nice nyhet! Blir nog en uppgradering till dessa från mina "små" 2tb, börjar bli sjukt tajt bland semesterbilderna nu

Skrivet av Mr.Borka:

Att det skulle ta fram till 2020 innan vi ser SSD-hårddiskar i utförande om över 2TV lagringskapacitet är helt absurt. Det beror helt på vilken prisklass du tittar på.

800GB SSD: http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/167557-intel_s3700_ss...

Varför länkar du det den "lilla" ssdn?
Finns väll ett flertal på 2Tb redan idag..

Här är ett exempel:
2Tb för ynka 5000$, billigt och bra
http://thessdreview.com/our-reviews/solidata-k8-1920e-2tb-ssd...

Men det kommer helt klart dröja innan de tappar till liknande nivåer på pris/gb som vanliga mekaniska hårddiskar har idag. 2020 är nog inte alls orimligt där.

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk

Alltid bra med mer hårddiskutrymme. Jag klarar mig dock på det jag har.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av rockjet:

Jag förstår inte denna "nyhet". Seagate har ju haft 4TB diskar med 1TB/platta på marknaden i snart två månader nu i form av ST4000DM000 (5900 RPM). Har de inte koll på sina egna diskar ens?

Det är dessutom ännu mer missvisande eftersom ST3000DM001 har tre platters på 1 TB vardera och enligt prisjakt lanserades redan 2011.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=984882

Skärpning på titelsättning Sweclockers!

Visa signatur

Många datorer.

Permalänk
Medlem

Väldigt vad ofta porr kommer upp i bilden på skämtsamma vis.
Har ni verkligen så dålig humor?

Permalänk
Skrivet av nitroid:

Ja, det känns lite konstigt att ju mer vi går i framtiden destå mindre lagringskapacitet verkar vi behöva, för att man kan streama allting... om några år kanske man kan streama spel bra också, så att man inte behöver lagra dom heller.

I teorin har du rätt, men i teorin behövs inte papper hellre, ändå används det mer papper än förut.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Friterad:

Väldigt vad ofta porr kommer upp i bilden på skämtsamma vis.
Har ni verkligen så dålig humor?

Vad tar mer plats? The average joe köper inte 4TB för semesterbilder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Vad tar mer plats? The average joe köper inte 4TB för semesterbilder.

min steam-disk är på 2.5 tb, min mmo/uplay/origin-disk är på 1.3 tb... mina semesterbilder/filmer tar upp 300 gb i och med alla säkerhetskopior. jag är average joe

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

jag är average joe

Inte för att vara elak men, nej, du är inte average joe.

Jag har länge ansett att två plattor är sweetspot i en hdd. Så det blir trevligt att jag kan köpa 2TB diskar till serven snart

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

jag har 1tb bilder + film från barnens uppväxt. Då jag vill ta backup över flera diskar o kanske rar:a + par:a hela katalogen så är 3-4tb helt OK

// Lazze

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Vad tar mer plats? The average joe köper inte 4TB för semesterbilder.

Nej precis. The average joe köper inte 4TB alls.

Permalänk
Medlem

Sitter och kollar på en ny snurrdisk på runt 2 TB för spel och större program som inte får plats på SSDn. Detta kanske kan vara något, får se när det dyker upp lite recensioner och liknande.

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shockwave:

Vem laddar ner porr nu för tiden? xD

Anywho, samtidigt som det är gött att man kan få mer lagringsutrymme i varje HDD så skulle jag nog inte ha användning för allt det utrymmet. Ska bli skönt när SSD hamnar på ett bättre pris än vad det ligger på nu...

fullHD, 3D o 7.1 går inte att streama

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt varför det är användare som gnäller i varje nyhetstråd gällande hårddiskar. Alla behöver inte hårddiskar på flera terabyte men det finns de som faktiskt behöver mycket lagringsutrymme. Då är det bra att det finns alternativ som ger detta. Behöver man inte det kan man ju hålla sig till sin 128GB SSD, kan inte se nackdelen med fler alternativ på marknaden.