Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Windows 9 "Threshold" i olika utgåvor för persondatorer och mobila enheter

Permalänk
Melding Plague

Windows 9 "Threshold" i olika utgåvor för persondatorer och mobila enheter

Nästa version av Windows kan dyka upp i olika utgåvor beroende på inmatningsmetod. För traditionella persondatorer hamnar skrivbordet återigen i centrum.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Thank fucking christ.
Hade dom bara gjort det ifrån början hade ju allt varit frid och fröjd...

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk
Medlem

Tror inte man kommer att kunna uppdatera til Windows 9 gratis utan det är nog 8.2 de pratar om. Men nice ser bra ut!

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Men för Fan. Ska det vara så svårt att införa ett startmeny till Win 8.1? Nu använder jag startskärmen flitigt men jag jobbar bland annat med okunniga personer som har problem med brist på startmeny, och det ställer till med beykmmer. Rejält med bekymmer.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Andas väldigt mycket panik i den här informationen.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Tror inte man kommer att kunna uppdatera til Windows 9 gratis utan det är nog 8.2 de pratar om. Men nice ser bra ut!

"Enligt Foley överväger Microsoft att släppa det nya operativsystemet som en gratis uppdatering för användare med Windows 8.1 och kanske till och med Windows 7 SP1."

Låter som att det är W9 dom pratar om, men grymt tveksam till att W7 användare får det gratis. Inte så förvånande om det är gratis för 8.1 användare eftersom (vad jag har läst mig till) det inte innehåller några större förändringar mot W8 som rättfärdigar att man får köpa ett helt operativ, mer som en uppdatering. Gentemot W7 är förändringarna desto större.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk

"Enligt Foley överväger Microsoft att släppa det nya operativsystemet som en gratis uppdatering för användare med Windows 8.1 och kanske till och med Windows 7 SP1."

Hatten av för detta! Microsoft, kan EA få praoa någon vecka hos er?

Permalänk
Medlem

Inb4 DirectX 12 blir Windows 9 exklusivt

Permalänk
Medlem

Tur att MS faktiskt lyssnar lite och att ms inte går strejfs väg med windows.

Kul att se tydligt att ms faktiskt har fått lite panik ang windows 8 skitet, bra dom lyssnar på folket iaf.

Blir att stanna med w7 nu till w9 då.
W8 har haft många turer på datorn men åker ut me huvudet före varje gång efter ett tag.

Permalänk
Medlem

Not good enough. Microsoft kanske kunde praktisera hos Debian en vecka eller två och lära sig att inte kasta ett gränssnitt i ansiktet på användaren, utan ge valmöjligheten att bocka ur skrivbordsmiljö helt under installationen så man kan installera ett eget i efterhand som man själv vill ha. Hur svårt ska det vara? Valmöjlighet!

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Å andra sidan ska skrivbordet fasas ut för de pekskärmsorienterade mobila enheterna.

Det stycket känns inte bra, enda appen jag använder på min platta är iexplorer (och det är bara för tangetbordet ploppar upp av sig själv), resten är skrivbordsprogram.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

DO NOT WANT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Men för Fan. Ska det vara så svårt att införa ett startmeny till Win 8.1? Nu använder jag startskärmen flitigt men jag jobbar bland annat med okunniga personer som har problem med brist på startmeny, och det ställer till med beykmmer. Rejält med bekymmer.

Hade hoppats på att startmenyn var med i 8.1 men icke då. Känns dock inte som någon big deal då alla med 8.1 tycks få 9an gratis, men det betyder ju att man får vänta onödigt länge bara.

Själv har jag kört med Start8 sen dag 1 med Windows 8 och är hur nöjd som helst med det. Har inte ens lagt märke till det nya gränssnittet.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Haters gonna hate

Visa signatur

SPELDATOR
FRACTAL NORTH MESH BLACK ASUS ROG STRIX B550-E GAMING AMD RYZEN 7 5800X3D FRACTAL LUMEN S36 V2 ASUS TUF GEFORCE RTX 3070 8GB GAMING OC G.SKILL TRIDENT Z NEO 32GB 3600MHZ KINGSTON KC3000 M.2 GEN 4 1024GB CORSAIR RM750X

KRINGUTRUSTNING
LG OLED42C2 HP X27Q VORTEX TAB 75 LOGITECH G303 SWECLOCKERS MUSMATTA HEXAGON LOGITECH G PRO X WIRELESS YAMAHA YAS-207

Permalänk
Medlem

Varför inte göra som de tänkte; Appar i fönster och ModernUI-delar på startmenyn!
Tar man bort Modern från desktop försvinner hela incitamentet för utvecklare att använda det, precis som att ta bort kinecten från xbox...

Alla kanske inte gillade Ballmer, men 'DEVELOPERS DEVELOPERS DEVELOPERS!!' är en fras som de nog borde syna närmare.

Jag skulle vilja ha startmenyn exakt som hemskärmen på en winphone, men som en startmeny. samma ui över alla plattformar!

Jag blir bara så trött... dom har ju verkligen chansen att ena 4 plattformar + RT, då skulle det kunna bli något, men nej splittra mer bara!

Permalänk

har microsoft börjat gå på ea's linje eller. mata ut så mycke produkter ur en serie på så kort tid som möjligt?

Permalänk
Medlem

Tar man sig lite tid att anpassa startsidan med program och appar man faktiskt använder i olika kategorier osv. så är det inte så hemskt att använda. Tvärtom så tycker jag efter att ha använt Win 8 i några månader att det är ett snyggt och smidigt sätt att köra program. Sen enligt mina egna erfarenheter så får jag betydligt mer prestanda i operativet mot vad jag fick i Win 7.

Sen kan ju inte alla gilla metrotemat men tror många inte ens brytt sig om att försöka anpassa det.

Visa signatur

Stationär: MSI Z87-G43 Intel Z87 | Intel Core I5-4670K |Asus GTX 770 DirectCU II OC | Asus Xonar DG | NZXT H440W | Samsung 840 Evo 120GB | Corsair H60

Bärbar: Asus S301LA, Ubuntu 14.04

Permalänk
Medlem

Räcker säkert med att haters misstänker att det finns kod för metro djupt inbäddat i operativsystemet för att de ska fortsätta att vända ryggen till.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Blir det gratis även för W7 användare så tackar jag inte nej men tvivlar starkt, dock får man säkert en billig uppgradering

Permalänk
Medlem

Men frågan är väl, finns det någonting annat än UI't som är nytt? Windows 9 känns mer som en windows 7/8 hybrid. Windows 7 kan utnyttja modern hårdvara till fullo. Så varför skulle man "uppgradera" till windows 9?

Permalänk
Medlem

Först kände jag mig lurad av att Windows 8 skulle bli ersatt så snabbt. Men sen läste jag att det kanske skulle bli en gratis uppdatering. Hoppas, hoppas! Tror inte de kommer ge en gratis uppdatering till Windows 7 dock, men vi får väl se.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Skrivet av str8forthakill:

Men frågan är väl, finns det någonting annat än UI't som är nytt? Windows 9 känns mer som en windows 7/8 hybrid. Windows 7 kan utnyttja modern hårdvara till fullo. Så varför skulle man "uppgradera" till windows 9?

För att man vill ha en mix av W7 och W8?

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk

"Microsoft is basically "done" with Windows 8.x. Regardless of how usable or functional it is or isn't, it has become Microsoft's Vista 2.0 — something from which Microsoft needs to distance itself, perception-wise. At this point, Microsoft is going full-steam-ahead toward Threshold and will do its best to differentiate that OS release from Windows 8."

Tror windows 9.0 kommer bli ruskigt bra. Allt som finns under mordern UI i Win 8 gillar jag skarpt. Jag pratar om aktivitetshanteraren, bättre minneshantering osv osv osv listan kan göras lång. (Ur en konsuments perspektiv ser jag mina ögon med).

Men Mordern UI. Tack, men nej tack.

Permalänk
Inaktiv

Ångrar fortfarande mitt köp av Windows 8.

Permalänk

Varför ha olika versioner? Om allt kör samma kärna kan man väl börja med något väldigt lättdrivet, och sedan ladda ner extra "delar" för mer funktionalitet (med val vid installation). Det känns som att det är först då man kan nå full convergence.

Visa signatur

Intel i5 4670k @ 4,2GHz, 1,106V // Gigabyte Z87-HD3 ATX // Kingston HyperX blu 2x4GB + Fury 2x4GB 1600MHz 10-10-10-27 1,5V // CoolerMaster Hyper 212 EVO // Samsung EVO 840 250GB // NZXT Phantom // Gigabyte 290 4GB // EVGA NEX750G // Windows 10 Pro 64

Permalänk
Medlem

"Visionen om ett gemensamt gränssnitt för alla typer av enheter ser ut att ha lagts på is"

"nu handlar det mesta om att återfå förtroendet i den befintliga kundgruppen"

"Mycket handlar om det bland skrivbordsanvändare hårt kritiserade gränssnittet Modern"

"övertyga hårdnackade användare med Windows 7 till att uppgradera."

Yay!

Go, hårdnackade, go!

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Men frågan är väl, finns det någonting annat än UI't som är nytt? Windows 9 känns mer som en windows 7/8 hybrid. Windows 7 kan utnyttja modern hårdvara till fullo. Så varför skulle man "uppgradera" till windows 9?

eftersom det kommer till telefoner är det inte helt omöjligt att det är ännu "snabbare" än win 8.

Angående fri uppdatering. Microsoft börjar väl förstå att det är bäst om alla som kör windows har samma version. Blir väl lättare för alla parter. Även om MS kommer förlora en del på försäljning från sådana som ändå hade tänkt betala för en uppgradering så borde väl deras ekosystem mer lättöverskådligt. Mickrosoft är redan rätt duktiga på att tjäna pengar men ksn bli bättre på att försvara sin marknadsandel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

För att man vill ha en mix av W7 och W8?

Men vi W7 användare har NOLL intresse i metro, varken inbakat i startmenyn eller en startskärm. Enbart andra nyheter skulle göra en uppgradering acceptabel.

Snabbt os?
SSD
Alla OS är snabba, att det tar 11 sekunder att starta istället för 12 är inte av intresse heller, dem flesta av oss stänger väl aldrig av datorn heller

Permalänk
Inaktiv

Fram med en förbaskad startmeny utan leksaker och meningslösa appar!

Permalänk
Medlem

Vi har sannerligen under de här dryga 2.5 åren med den här idén fått se att en idé som kan verka bra i teorin inte behöver vara bra i praktiken. Positiva nyheter detta och snart är det dags att släppa även Win 7.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro