AOC släpper USB-ansluten och portabel skärm med VESA-fäste

Permalänk
Melding Plague

AOC släpper USB-ansluten och portabel skärm med VESA-fäste

En skärm i storlek med ett A4-ark ansluts via en enda USB 3.0 och kan ta plats i datorväskan, men även användas som ett tillbehör på skrivbordet.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Skäggig legend

SÅ billig?! Du jag tar nog 4 stycken för att då ett coolt mancave skrivbord, kärringen kommer döda mig!

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Blir nog ett köp. Bra till servern när jag behöver en "liten" skärm inkopplad då och då.

Visa signatur

Dator : Gigabyte Z690 - Intel Core i5-12600K - 16GB 3200Mhz DDR4 Crucial ballistix - Samsung 860 Evo Basic 1 TB - Gainward Ghost 3060TI - Corsair RM 650W - Corsair Obsidian Series 550D

Permalänk
Medlem

Så fränt! Ännu en pryl jag vill ha, men som jag absolut inte behöver.

Permalänk
Medlem

Hade velat se detta fungera så tidigt som vid boot, utanför OS och utan drivisar m.a.o.

Permalänk
Medlem

Finns ett visst "vill ha-begär", men vet inte riktigt vad jag ska med den till

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Har inte Asus demonstrerat detta tidigare? Vad hände med den skärmen?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Inte ens 1080p...

Permalänk
Medlem

Intressant Känns som ett trevligt tillbehör till ett bra pris! Vore kul att skaffa en bara för att ^^

Permalänk
Medlem

Kräver en skärm som ansluts via usb mer processorkraft än via HDMI?

Funderar på en lösning där man kan komma med en bärbar dator och endast behöva koppla in en usb 3.0 sladd så är alla tillbehör igång. Som en väldigt smidig dockningsstation.

Visa signatur

\\Intel P4 2.8GHz HT Northwood + Zalman 7700-CU\\1536MB PC3200\\Seagate Barracuda 80GB + Samsung Spinpoint 250GB SATAII\\Leadtek 6800 128mb 16/6 1.4V 415/855\\ASRock P4VT8+\\Iso 500W\\NEC ND-3500A\\

Permalänk
Medlem

Blir det inte absurd responstid via USB?

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Kan en ensam (random) USB 3.0 verkligen lämna 10W?

Har för mig att USB 3.0 har strömförsörjning specad till max 900mA.

...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Blir det inte absurd responstid via USB?

Brukar inte vara något problem vid envägskommunikation och en stadig ström av data. Skärmen ska ju bara ta emot massa bildrutor, inte skicka något tillbaka. En mus har ju väsentligen obefintlig responstid via USB..
Sen att det kan bli problem vid video och liknande ändå är väl en annan femma.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, ASUS RX 580 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Blir det inte absurd responstid via USB?

För vanligt kontorsarbete fungerar det utmärkt. Har två 1920x1200px-skärmar på en USB3-port på jobbet, och fungerar alldeles utmärkt att ha Visual studio på ena skärmen och Netflix på andra skärmen under sena kvällar...

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

Skulle ju vara riktigt skönt att ha i skolan!

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Sötast

Fräsig skärm, helt OK pris!

Skrivet av LPG:

Blir det inte absurd responstid via USB?

Jo, det är därför man gick över till PS/2 möss efter att man insett att USB aldrig skulle funka.... eller hur var det nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Kan en ensam (random) USB 3.0 verkligen lämna 10W?

Har för mig att USB 3.0 har strömförsörjning specad till max 900mA.

...

AOC skärmen vid standby är 1 watt och 8 watt normal drift. USB 3.0 5V x 900ma = 4.5 W. Om en USB 3.0 port inte räcker till att driva skärmen kan man koppla in 2 USB 3.0 portar och då borde det räcka. Kommer med en USB 3.0 y-kabel som man kan koppla in i 2x 3.0 USB portar om en inte räcker till. Om jag förstår det rätt genom denna video för en äldre modell:

Fast den "nya" USB 3.0 spec kan leverera 100 watt med 20V! Bättre och högre upplösning USB 3.0 skärmar är på intåg.

http://hardware-beta.slashdot.org/story/12/07/24/028230/usb-30-100w-power-standard-seeks-to-end-proprietary-chargers

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

AOC skärmen vid standby är 1 watt och 8 watt normal drift. USB 3.0 5V x 900ma = 4.5 W. Om en USB 3.0 port inte räcker till att driva skärmen kan man koppla in 2 USB 3.0 portar och då borde det räcka. Kommer med en USB 3.0 y-kabel som man kan koppla in i 2x 3.0 USB portar om en inte räcker till. Om jag förstår det rätt genom denna video för en äldre modell:
https://www.youtube.com/watch?v=QBNbGRh1cAY

Fast den "nya" USB 3.0 spec kan leverera 100 watt med 20V! Bättre och högre upplösning USB 3.0 skärmar är på intåg.

http://hardware-beta.slashdot.org/story/12/07/24/028230/usb-30-100w-power-standard-seeks-to-end-proprietary-chargers

Dold text

Är medveten om att det redan nu finns Speciella USB 3.0 "ladd"-portar som kan lämna mer ström.

Men i artikeln står det:

"Till skillnad från traditionella modeller ansluts den via en enda USB 3.0, som bistår med både bildöverföring och strömförsörjning."

Och man nämner specifikt laptops som ett fördelaktigt användningsområde.

Om det skulle visa sig att en std USB 3.0-port inte räcker till, känns lanseringen aningen oseriös.

...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Det kommer väl dock inte gå att spela eller göra något mer krävande på denna skärmen då den inte är kopplad till grafikkortet i datorn utan använder ett inbyggt grafikkort i sig själv ?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem

Förmodar att AOC analyserat marknaden, men spontant känns det som en konstig pryl. 17" och 1600x900, varför? När nästan alla kör med bärbara datorer på 12-15 tum. Skulle känns mycket mer logiskt med 14" och 1600x900 eller 15,6 och 1920x1080 vilket är vad många affärsdatorer kör med. På det sättet skulle man kunna placera skärmen i samma väska som datorn.

Permalänk
Medlem

Skulle vilja ha touch till den bara beredd att lägga till 500-1000 kr för det, musa runt när man är mobil är inte så kul särskilt om man som jag har en SP2 och är inne i "touch" läge mentalt när jag jobbar på den. Inte så kul att behöva använda touchpad eller behöva koppla in en mus iaf när man är mobil. Tangentbordet är så kort och tunt på SP så det naturliga är att ta på skärmen. På laptops är tangentbordet som en slag mur mellan person och skärm, så de inte inbjuder till touch. Så det är en bra skärm till laptops, mus är väl ett måste ändå, ingen touchpad är så kul att musa runt med i stora rörelser.

Gillar AOC annars. Har en 2770pqu som huvudskärm.

Permalänk
Medlem

skulle vara något för lillasysters bärbara lilla netbook för att få ner storleken lite blir inte mkt mer än youtube och flashspel på den i stort sett och originalskärmen är sprucken och borttagen sedan ett tag tillbaks.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Om nån är sugen på bygga sig en egen bärbar skärm är Ipad displayer billiga och bra:
http://www.adafruit.com/product/1652

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Har inte Asus demonstrerat detta tidigare? Vad hände med den skärmen?

Skickades från m.sweclockers.com

Asus har två olika USB3 skärmar ute sedan ett par månader. Har själv varit sugen på att införskaffa en för att kunna ha mer skrivbordsyta för Xcode alt. MS VS.

Asus MB168B+: 15,6" TN 1920x1080

Asus MB168B: 15,6" TN 1366x768

Dock så är det inte touch, vilket skulle vara bra för mina syften. Asus har flaggat för att en touch är på g men det är i prototyp stadiet. Så jag tvekar just nu, men om det blir en prissänkning kan jag nog tänka mig en för att prova i alla fall.

Permalänk
Medlem

Oj, förvånansvärt intressant produkt i mina ögon! En killer feature den saknar är touch, men det hade å andra sidan tagit den ifrån den intressanta prisklassen.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Undrar ifall man hade kunnat koppla ihop den med en Galaxy S5 eller Note 3 (som har USB 3-portar) och göra sin egen uber-ghetto-padfone?

EDIT: Fast den kanske saknar touchfunktion?

Visa signatur

O.o