AMD om asynkrona shaders i Radeon-serien och fördelarna med DirectX 12

Permalänk
Melding Plague

AMD om asynkrona shaders i Radeon-serien och fördelarna med DirectX 12

Inför lanseringen av Windows 10 och bland entusiaster efterlängtade DirectX 12 berättar AMD om fördelarna med gränssnittet i kombination med Radeon-grafikkort.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trevligt om det funkar, dx12 ser ut att kunna bli intressant.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Entusiast

Hur ser det ut för GCN 1.0 och 280X/7970 för detta då?

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av MrAdde:

Hur ser det ut för GCN 1.0 och 280X/7970 för detta då?

Alla grafikkort (Radeon HD 7970 och senare) och integrerade grafikdelar med GCN har åtminstone två ACE-enheter.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Man får väl hoppas att det i praktiken är i närheten av så bra som det sägs.
Det dröjer väl dock ett tag innan spel med Dx12 kommer på full front. Tekniken verkar ju lovande i alla fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Jacob:

Alla grafikkort (Radeon HD 7970 och senare) och integrerade grafikdelar med GCN har åtminstone två ACE-enheter.

Trevligt. Antar att ytterligare detaljer kommer dyka upp framöver.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Alla grafikkort (Radeon HD 7970 och senare) och integrerade grafikdelar med GCN har åtminstone två ACE-enheter.

2st ACE:
Oland (240, 250)
Cape Verde (7730, 7750, 7770, 250X)
Bonaire (7790, 260, 260X)
Pitcairn/Curaçao (7850, 7870, 270, 270X)
Tahiti (7950, 7970, 7990, 280, 280X)

8st ACE:
Tonga (285)
Hawaii (290, 290X, 295X2)

EDIT:
Rättat, min källa hade fel angående Cape Verde.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Aleshi:

Nja.

1st ACE:
Cape Verde (7730, 7750, 7770, 250X)

2st ACE:
Oland? (240, 250)
Bonaire (7790, 260, 260X)
Pitcairn/Curaçao (7850, 7870, 270, 270X)
Tahiti (7950, 7970, 7990, 280, 280X)

8st ACE:
Tonga (285)
Hawaii (290, 290X, 295X2)

Cape Verde har också två.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Nja.

1st ACE:
Cape Verde (7730, 7750, 7770, 250X)

2st ACE:
Oland? (240, 250)
Bonaire (7790, 260, 260X)
Pitcairn/Curaçao (7850, 7870, 270, 270X)
Tahiti (7950, 7970, 7990, 280, 280X)

8st ACE:
Tonga (285)
Hawaii (290, 290X, 295X2)

Kan lägga tilll Xbox One med 2st ACE och PlayStation 4 med 8st ACE. Intressant att se vad det kommer innebära i framtiden.

Permalänk
Skrivet av Jacob:

Alla grafikkort (Radeon HD 7970 och senare) och integrerade grafikdelar med GCN har åtminstone två ACE-enheter.

Låter väldigt intressant detta.

Bara hoppas att man kommer använda DirectX 12 i spelen som kommer framöver.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Cape Verde har också två.

Japp. Min källa kan inte läsa ett diagram:
http://www.anandtech.com/show/6837/amd-radeon-7790-review-fea...

"the number of geometry engines and command processors (ACEs) has been doubled compared to Cape Verde from 1 to 2 each"
Kul att hitta fel hos Anandtech, det sker inte ofta.

Här har vi de båda:
Cape Verde:

Bonaire:

Två ACE-enheter.

Permalänk
Inaktiv

Mycket intressant detta! 3Dmarks API-test med DX11, 12 och Mantel var en trevlig försmak för vad som kommer framöver. Mitt R9 290 känns som ett mer givande köp ju längre tiden går. Mycket features som inte talats så mycket om vid lanseringen men som presenteras när det är lämpligt. Tänker speciellt på Freesync och nu detta.

Permalänk
Medlem

Vore mycket trevligt om DX12 innebär att AMD kan börja konkurrera ordentligt med Nvidia och Intel igen. De har haft ett antal tuffa år nu.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 @4,2GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, GTX 1080 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Få svar i denna AMD nyhet då det inte går att säga nått dåligt om det. Ingen hög TDP eller så...

Permalänk
Medlem

Det är väll såhär de gjorde med grafikkorten i xbox one och ps4? Jag har för mig att de la till 8 ace hanterare för att få ut allt det går:p detta var innan 290/x hade lanserats dessutom:p

Permalänk
Medlem

Lite typiskt AMD
Alltid först ut med teknik som när den lanseras saknar vettigt stöd, men oftast får stöd för först när hårdvaran blivit omodern.

Jag tänker på deras tesselerings-processor "true form" som dom implementerade långt innan det blev en standard i DirectX. Radeon 8500 år 2001. Eller när man gick all in på shaderprestanda och energieffektivitet i en tid då tidens dx8/dx9-spel i första hand var beroende av snabb texturhantering och när energieffektivitet var en ickefråga. Radeon 3870.

Eller processorerna.
Man var först med riktig dual core i en tid när antal applikationer som hade stöd för mer än 1 kärna gick att räkna på en hand
CMT var också 5 år för tidig för att praktiskt utnyttjas effektivt. Nu har ju iofs Bulldozer fler problem, men tanken att dela resurser i en mer parallelliserad arbetsmiljö är ändå sund tycker jag.

Det är ju å ena sidan beundransvärt att driva-på utvecklingen och ligga i framkant på att ta fram nya tekniker. Å andra sidan, kan man verkligen ha en sådan strategi när företaget blöder ekonomiskt?

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacozz:

Lite typiskt AMD
Alltid först ut med teknik som när den lanseras saknar vettigt stöd, men oftast får stöd för först när hårdvaran blivit omodern.

Jag tänker på deras tesselerings-processor "true form" som dom implementerade långt innan det blev en standard i DirectX. Radeon 8500 år 2001. Eller när man gick all in på shaderprestanda och energieffektivitet i en tid då tidens dx8/dx9-spel i första hand var beroende av snabb texturhantering och när energieffektivitet var en ickefråga. Radeon 3870.

Eller processorerna.
Man var först med riktig dual core i en tid när antal applikationer som hade stöd för mer än 1 kärna gick att räkna på en hand
CMT var också 5 år för tidig för att praktiskt utnyttjas effektivt. Nu har ju iofs Bulldozer fler problem, men tanken att dela resurser i en mer parallelliserad arbetsmiljö är ändå sund tycker jag.

Det är ju å ena sidan beundransvärt att driva-på utvecklingen och ligga i framkant på att ta fram nya tekniker. Å andra sidan, kan man verkligen ha en sådan strategi när företaget blöder ekonomiskt?

Fast vad gäller tesselingen så gick det rykten om att en viss konkurrerande tillverkare lyckades påverka Microsoft att skjuta på att inkludera stöd för tesseling i DirectX, men om det är sant eller inte det vet jag inte (helt otroligt låter det dock inte).

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacozz:

Lite typiskt AMD
Alltid först ut med teknik som när den lanseras saknar vettigt stöd, men oftast får stöd för först när hårdvaran blivit omodern.

Jag tänker på deras tesselerings-processor "true form" som dom implementerade långt innan det blev en standard i DirectX. Radeon 8500 år 2001. Eller när man gick all in på shaderprestanda och energieffektivitet i en tid då tidens dx8/dx9-spel i första hand var beroende av snabb texturhantering och när energieffektivitet var en ickefråga. Radeon 3870.

Eller processorerna.
Man var först med riktig dual core i en tid när antal applikationer som hade stöd för mer än 1 kärna gick att räkna på en hand
CMT var också 5 år för tidig för att praktiskt utnyttjas effektivt. Nu har ju iofs Bulldozer fler problem, men tanken att dela resurser i en mer parallelliserad arbetsmiljö är ändå sund tycker jag.

Det är ju å ena sidan beundransvärt att driva-på utvecklingen och ligga i framkant på att ta fram nya tekniker. Å andra sidan, kan man verkligen ha en sådan strategi när företaget blöder ekonomiskt?

Jo, du har rätt delvis iaf. Om inte AMD vore först ut med en x86 bakåtkompatibel 64-bit cpu (AMD64) 12 år sedan då hade de tappat en fin kassako för Intel licensierade AMD64 i sina cpu:er.

Jag tycker Samsung skall köpa upp AMD för att göra dem desto större om det innebär att AMD har fria tyglar på både x86 och ARM marknaden + grafikkort.

Är dock rädd att det till slut endast handlar om ARM och grafikkort. Eller vad tror ni ?

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Medlem
Citat:

Jo, du har rätt delvis iaf. Om inte AMD vore först ut med en x86 bakåtkompatibel 64-bit cpu (AMD64) 12 år sedan då hade de tappat en fin kassako för Intel licensierade AMD64 i sina cpu:er.

Njae, visst är väl AMD:s x64 korslicenserat i utbyte mot Intelspecifika instruktionsset? Så tveksamt om man tjänar reda pengar på det.

Citat:

Jag tycker Samsung skall köpa upp AMD för att göra dem desto större om det innebär att AMD har fria tyglar på både x86 och ARM marknaden + grafikkort.

Om Samsung nu verkligen köper AMD? finns det som jag ser det två scenarier.
1. Man skjuter till resurser och tillverkningskapacitet (man har ju faktiskt 14 nm produktionslina precis i startgroparna, tom före TSMC) Man lassar in någon miljard eller tre så att AMD kan fortsätta utveckla sina produkter efter nuvarande affärsmodell. Kan på sikt bli en allvarlig konkurrent till Intel.

2. Man köper AMD i huvudsak för alla GPU och CPU-patent. AMD i sin nuvarande form läggs ned. Några av patenten använder man till att göra sina egna mobila kretsar mer konkurrenskraftiga. Men i första hand handlar det om patent som kan vara mycket användbara i juridiska strider med Apple, Nvidia, Intel, mfll + alla renodlade patenttroll

Jag hoppas såklart på alternativ 1

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Det ser alltid bra ut i pressmaterialet (såklart) o man VILL ju tro på att det ska bli precis så bra som de säger....

Får väl hoppas på det bästa....

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Mycket klar och tydlig introduktionsvideo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacozz:

Lite typiskt AMD
Alltid först ut med teknik som när den lanseras saknar vettigt stöd, men oftast får stöd för först när hårdvaran blivit omodern.

Jag tänker på deras tesselerings-processor "true form" som dom implementerade långt innan det blev en standard i DirectX. Radeon 8500 år 2001. Eller när man gick all in på shaderprestanda och energieffektivitet i en tid då tidens dx8/dx9-spel i första hand var beroende av snabb texturhantering och när energieffektivitet var en ickefråga. Radeon 3870.

Eller processorerna.
Man var först med riktig dual core i en tid när antal applikationer som hade stöd för mer än 1 kärna gick att räkna på en hand
CMT var också 5 år för tidig för att praktiskt utnyttjas effektivt. Nu har ju iofs Bulldozer fler problem, men tanken att dela resurser i en mer parallelliserad arbetsmiljö är ändå sund tycker jag.

Det är ju å ena sidan beundransvärt att driva-på utvecklingen och ligga i framkant på att ta fram nya tekniker. Å andra sidan, kan man verkligen ha en sådan strategi när företaget blöder ekonomiskt?

Men mycket har kommet till användning med, även om det tagit något år. Speciell när AMD försöker ta fram standarder, dom har ju fått MS att få ur tummen ur och gjort något vettig i alla fall.

Sen freesync, som gynnar alla förutom Nvidia Men tog ju lite tid innan produkterna kom.
Sen är det oftast negativ ton tyvärr när amd börjar med något nytt (som när dom vattenkylde 295X), när viss konkurrent gör samma sak så är det lovord i stället.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Jovisst gör AMD många bra saker. Ingen tvekan om det.
Problemet som jag ser med deras konsumentprodukter oftast är konstruerade för en "gissad" framtida marknadssituation snarare än hur marknaden ser ut när produkten lanseras. Det har gjort att man får dåliga recensioner på tekniksidorna eftersom dessa ofta benchmark'as med gamla program som inte är optimerade för AMD:s senaste produkter.

Jag förstår både recensenterna och AMD.

Som recensent kan man lixom inte köra benchmarks som inte finns
Å andra sidan, om man som utvecklingsföretag inte driver-på med nya tekniker och ide'er så kommer man heller ingenstans. AMD har skitbra tekniker och ingenjörer och gör bra hårdvara, men man har åtminstone hittills varit dålig på att få utvecklarna och programmerarna att implementera sina smarta funktioner i mjukvaran. Ok i och med Mantlesatsningen och senare free-synk så ser jag en rejäl förbättring mot hur det var bara för ett par år sedan. Jag tror det krävs ytterligare förbättring i den riktningen för att man ska kunna utnyttja kretsarna bättre. Jag tror tex. att det är helt avgörande huruvida HSA blir implementerat i viktiga program kommer avgöra AMD:s framtid. Här borde man gå tungt in på Microsoft och få dem att dels koda Officepaketet samt kanske framför allt, bygga in stöd för HSA i deras utvecklingsverktyg. Adobe är en annan Elefant som också borde övertygas om förträffligheten med HSA. För att inte tala om alla spelutvecklare.

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Gillar helt klart den första bilden med 245FPs (betydligt klarare bild, kan ju missat poängen och den ska vara oskarp)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar