Vad händer om man nuddar pinnarna på CPU:n?

Permalänk

Vad händer om man nuddar pinnarna på CPU:n?

Vad händer när/om man "råkar" nudda de gyllende pinnarna på undersidan av processorn? Jag vet redan att den blir skadad, men på vilket sätt? Kan man förhindra att förstöra de igenom att jorda sig själv eller ha t ex plast handskar? Blir de bara skadade om man råkar böja de?

Edit: Jag satsar på AMD processor här..

Permalänk

har du bara ESD armbandet på dig så är de inget problem såvida du inte böjer en pinne.

fast iofs utan esd armband så kvittar de var du tar du KAN skada den oavsett var urladdningen sker.

och notera att plasthandskar troligen bara skulle göra saken värre angående ESDskador

http://sv.wikipedia.org/wiki/Elektrostatisk_urladdning

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Processorn måste inte gå sönder bara för att du nuddar pinnarna. Det finns en risk - som det alltid finns när man pillar med datorkomponenter, särskilt processorer om man inte är jordad - att du kan ge processorn en statiskt elektrisk kyss. Sen är det inte heller bra om det kommer smuts på pinnarna. Så undvik att röra på dem. Däremot om en pinne blir böjd så är det kört, om du inte lyckas böja tillbaka den korrekt.

Använd alltid ESD-skydd när du pillar med datorkomponenter. I första hand ett ESD-armband, men ett ESD-skyddat skrivbordsunderlägg är också bra att ha som underlägg där du bygger.

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4

Permalänk

Jag använde aldrig ESD armband under en period på typ 6 år... nu har jag börjat så i ärlighetens namn, oftast händer absolut ingenting, men det kan bli väldigt väldigt väldigt dyrt och chansa även om chansen är liten. Tipset är då, använd ESD armband, även om det inte BRUKAR hända är det nog inte värt att inte betala den lilla summan gentemot att paja en komponent.

Permalänk

Fyfan vilken lättnad nu när jag har ESD armband! En fråga angående armbandet, det går väll att fästa det i ett metall chassi?

Permalänk
Medlem

Skrev lite på swec ganska nyligen om detta!
http://www.sweclockers.com/artikel/18813-esd-eller-elektrosta...

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem
Skrivet av ocatfemniofem:

Fyfan vilken lättnad nu när jag har ESD armband! En fråga angående armbandet, det går väll att fästa det i ett metall chassi?

Ja det är där den ska fästas - I chassit

Permalänk
Medlem

Förmodligen ingenting

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Avstängd

nått inom mig vill skriva att jag har tagit i säkert 200-300 cpu´s utan esd armband och rört pinnarna på väldigt många av dom allrahelst äldre begagnade och att du ska kan sluta att vara så jävla rädd för ingen av dom har dött och stora faran är om man böjer pinnar på dom vilket oftast går att fixa så länge dom inte är helt fucked up

Men eftersom det skulle leda till ett ändlöst esd grinande swec style så kan jag väll även säga att vist esd är en fara men är inte som det låter på vissa att 99% av sakerna självdör och nätagget kommer explodera i ditt ansikte så du kan extra knäcka som jack sparrow inom 6 månader utan det är en väldigt liten risk att nått händer men den finns där

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sir Skybalotte:

Processorn måste inte gå sönder bara för att du nuddar pinnarna. Det finns en risk - som det alltid finns när man pillar med datorkomponenter, särskilt processorer om man inte är jordad - att du kan ge processorn en statiskt elektrisk kyss. Sen är det inte heller bra om det kommer smuts på pinnarna. Så undvik att röra på dem. Däremot om en pinne blir böjd så är det kört, om du inte lyckas böja tillbaka den korrekt.

Använd alltid ESD-skydd när du pillar med datorkomponenter. I första hand ett ESD-armband, men ett ESD-skyddat skrivbordsunderlägg är också bra att ha som underlägg där du bygger.

Det där med jord är inget som ger automagiskt skydd då det är potentialskillnaden som är det farliga, inte om du kopplar dig till jord.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)