Uppgradera AMD Phenom II X4 965 3.40GHz

Permalänk

Uppgradera AMD Phenom II X4 965 3.40GHz

Tjena, vet knappt någonting on CPU och sådant, men jag vill ha en lite bättre dator för att klara av mer fps när jag spelar och livestreamar. Har just nu AMD Phenom II X4 965 3.40GHz processor och en gtx 660 grafikkort, tror att jag behöver uppgradera min processor eftersom jag har hört att 660 är tillräckligt bra för det mesta!

Om jag skulle vilja uppgradera en 'level' eller 2, vilken skulle jag då skaffa? Absolut inte emot intel, men söker något som kanske inte kostar alltför mycket

Moderkort: ASRock 990FX Extreme3

Permalänk

Kanske värt att notera att jag använder 2 skärmar också, vet ej om det kanske drar ner på datorns prestanda när jag streamar, men dock måste jag ju ha minst 2 skärmar för att ens kunna streama

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Condolent:

Tjena, vet knappt någonting on CPU och sådant, men jag vill ha en lite bättre dator för att klara av mer fps när jag spelar och livestreamar. Har just nu AMD Phenom II X4 965 3.40GHz processor och en gtx 660 grafikkort, tror att jag behöver uppgradera min processor eftersom jag har hört att 660 är tillräckligt bra för det mesta!

Om jag skulle vilja uppgradera en 'level' eller 2, vilken skulle jag då skaffa? Absolut inte emot intel, men söker något som kanske inte kostar alltför mycket

Valfri intel Som stödjer Quick Sync tillsammans med ett program som stödjer quicksync just. (VirtuMVP kan det även kallas).

Du måste nog ta en av Topp modellerna av i3:orna eller högre från dagens senaste generation för att ens få motsvarande eller bättre prestanda.
Att köpa en FX83x0 om ditt moderkort stödjer AM3+ fungerar det med och bör ge en ganska bra boost vid streaming eller annan last som är parallelliserbar.

Dagens i3:or bör ge bättre prestanda i många spel som inte använder mer än 2-3trådar men AMDs 3riktiga kärnor var bättre presterande mot alla Sandy Bridge och även många av ivy Bridge i3:orna.

Köper du en i5:a och moderkort på det för närmare 2500-3000kr får du garanterat bättre prestanda.

Om du kan köpa en FX8320 så går det på dryga 1200kr, din nuvarande processor går nog att sälja för dryga 300kr på tradera om så.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Valfri intel Som stödjer Quick Sync tillsammans med ett program som stödjer quicksync just. (VirtuMVP kan det även kallas).

Du måste nog ta en av Topp modellerna av i3:orna eller högre från dagens senaste generation för att ens få motsvarande eller bättre prestanda.
Att köpa en FX83x0 om ditt moderkort stödjer AM3+ fungerar det med och bör ge en ganska bra boost vid streaming eller annan last som är parallelliserbar.

Dagens i3:or bör ge bättre prestanda i många spel som inte använder mer än 2-3trådar men AMDs 3riktiga kärnor var bättre presterande mot alla Sandy Bridge och även många av ivy Bridge i3:orna.

Köper du en i5:a och moderkort på det för närmare 2500-3000kr får du garanterat bättre prestanda.

Om du kan köpa en FX8320 så går det på dryga 1200kr, din nuvarande processor går nog att sälja för dryga 300kr på tradera om så.

Vad tror du om en FX-6300?? Kollade för priset var lite billigare, är det någon märkbar skillnad??

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Condolent:

Vad tror du om en FX-6300?? Kollade för priset var lite billigare, är det någon märkbar skillnad??

Till att börja med så kan du ju kolla om du ens har ett moderkort som:

  • Är AM3+

  • Är Kompatibelt med Piledriver via Bios-uppdateringar

  • Inte är känt för att inte klara av Piledrivers/Bulldozer (Jag tittar på dig Gigabyte UD-3)

Ska du ha en bättre processor så är det åtminstone en 8320 som gäller. Att köpa en FX6300 är bara ett kliv åt sidan snarare än en bättre CPU.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Till att börja med så kan du ju kolla om du ens har ett moderkort som:

  • Är AM3+

  • Är Kompatibelt med Piledriver via Bios-uppdateringar

  • Inte är känt för att inte klara av Piledrivers/Bulldozer (Jag tittar på dig Gigabyte UD-3)

Jag vet att den är am3+, Här säger den att piledriver är kompatibelt, så antar att det går?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Condolent:

Jag vet att den är am3+, Här säger den att piledriver är kompatibelt, så antar att det går?

Om du har BIOS P1.50 och ser till att VRM kyls ordentligt så kan du köra en 8320 eller 8350 på det moderkortet, ja.

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Om du har BIOS P1.50 och ser till att VRM kyls ordentligt så kan du köra en 8320 eller 8350 på det moderkortet, ja.

Men frågan är om det är någon märkbar skillnar mellan 8350 och 6300?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Condolent:

Jag vet att den är am3+, Här säger den att piledriver är kompatibelt, så antar att det går?

Inte så jäkla lätt att veta vilket MoBo du har om du inte har med det i början och editerar in det i tråden utan att nämna detta

Ja moderkortet är kompatibelt.
Som sagt, kika på lite benchmarks om du vill men den uppfattningen jag har fått är att Phenom II är snabbare sett till IPC, detta påverkar så mycket negativt att sex Piledriverkärnor inte är märkbart snabbare än en Phenom II i spel (i de flesta fallen). Det är väldigt stor variation mellan spelen men här har du ett exempel:

Vid samma klockfrekvenser:
http://www.sweclockers.com/recension/15375-amd-fx-6100-och-fx...

6300 är ca 5-8% snabbare än 6100. Källa
Ta detta + frekvensskillnaden mot din nuvarande processor och vi ser att FX-6300 är marginellt snabbare än P II 965 BE. Dvs inte värt att lägga nästan en tusenlapp på detta köp.

Skrivet av Condolent:

Men frågan är om det är någon märkbar skillnar mellan 8350 och 6300?

Det är värt det. Notera skillnaden mellan 8150 och 6100:

Den stora påfrestningen av Streaming-mjukvaran kommer även den belasta systemet ytterligare, just i detta fallet är många trådar mycket positivt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Condolent:

Men frågan är om det är någon märkbar skillnar mellan 8350 och 6300?

Jag måste nog hålla med DavidtheDoom här; 6300 känns inte som mycket till uppgradering. När du dessutom tänker streama så bör dom extra trådarna hos en 83*0 vara välkomna.

Permalänk
Medlem

Uppgradering från en Phenom II x4 965 till en FX-6300 är INTE värt pengarna, det är inte ens en uppgradering om du inte överklockar rätt rejält.

En 965'a bör gå klocka till ~4-4.2GHz rätt lätt med bra kylning och då är inte ens en OC till 4.5GHz med FX-6300 värt pengarna, min FX-6300 går inte stabilt på 4.4GHz ens(bortkastade pengar).

Om du har råd byt till intel annars är nog 83x0 som gäller, men även här bör den överklockas 4.4GHz+ för att göra skillnad i spel. I streamingen däremot lär du nog märka (mycket?) större skillnad.

Visa signatur