Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Tråd angående moderkort till Kaveri.

Permalänk
Medlem

Tråd angående moderkort till Kaveri.

Har nu under en tid letat efter moderkort som klarar Kaveriprocessorer "out-of-the-box". Med andra ord ett moderkort som inte kräver att du har en äldre FM2-APU hemma som kan användas för uppdatering av BIOS/UEFI.

Främst söker jag tydlig information från tillverkarna att så är fallet, nu står det mest "FM2+ready" och liknande men ändå så behövs enligt många användarrecensioner BIOS-uppdateringar. Detta är något som hindrat mig och säkert många andra från att faktiskt köpa lösa delar då det kan bli oangenäma problem.

Ni som faktiskt har kunskap i ämnet får gärna dela med er angående vilka kort som fungerat utan uppdatering, och med vilken typ av APU du då använt dig av. Detta om det möjligen skulle skilja mellan t.ex. A4-7300 och A10-7850 i kompatibilitet.

För tillfället söker jag personligen ett lämpligt ITX-moderkort till en kontorsdator åt svärfar för FM2+. I just ITX hittar jag inga färdiga paketlösningar, däremot finns lite i mATX, men ser helst att ITX kan lösas.

Visa signatur

TT Core V1, i5 3570k, 16GB, XFX RX480 RS, OCZ TR150 240GB + WD Green 1TB, Seasonic 650W Gold

Permalänk
Medlem

De flesta Fm2+ moderkort i m-ITX som du köper nytt vid det här laget i butik borde ha rätt version av BIOS.
Jag köpte min bräda (se sign) i Juni och den kom med rätt bios, inhandlades på Webhallen. Jag anser det moderkortet är det bästa Fm2+ i m-ITX rent feature-mässigt men jag rekommenderar hellre Gigabytes Fm2+ i m-ITX då mitt arsrocken måste "smekas medhårs" när man mekar och så med den.

När du bestämt dig för ett moderkort så kolla upp vilken som var den första bios version som stödde Kaveri var och relatera dig till det när du handlar på ett eller annat sätt.