Datorn hänger sig, men musik fortsätter, vad beror detta på?

Permalänk
Avstängd

Datorn hänger sig, men musik fortsätter, vad beror detta på?

Jag har märkt under de senaste dagarna att då och då hänger sig datorn, och inget går att göra, så jag måste starta om datorn. Men trots detta så fortsätter musiken spela i bakgrunden om jag lyssnar på Spotify exempelvis, vilket jag tycker är skumt. Är det grafikkortet som hänger sig eller är det minnena som strular?

Vilken komponent är det troligtvis som strular?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emmet45:

Jag har märkt under de senaste dagarna att då och då hänger sig datorn, och inget går att göra, så jag måste starta om datorn. Men trots detta så fortsätter musiken spela i bakgrunden om jag lyssnar på Spotify exempelvis, vilket jag tycker är skumt. Är det grafikkortet som hänger sig eller är det minnena som strular?

Vilken komponent är det troligtvis som strular?

Behöver nog lite mer information. På vilket sätt hänger sig datorn? Slutar videofiler att spela upp? Slutar klockan att fungera? (vänta en minut och se om den räknar upp efter att allt hängt sig)

Min första tanke, och något som hänt mig flera gånger, är att tangentbord eller mus slutar fungera. I mitt fall oftast på grund av dåligt batteri men kan ju vara annat också. Så, vad händer och vad händer om du är i ett spel exempelvis?

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Videoapan:

Behöver nog lite mer information. På vilket sätt hänger sig datorn? Slutar videofiler att spela upp? Slutar klockan att fungera? (vänta en minut och se om den räknar upp efter att allt hängt sig)

Min första tanke, och något som hänt mig flera gånger, är att tangentbord eller mus slutar fungera. I mitt fall oftast på grund av dåligt batteri men kan ju vara annat också. Så, vad händer och vad händer om du är i ett spel exempelvis?

Jag har spenderat de senaste dagarna med att spela mycket, så det har bara skett när jag varit i ett spel (BF3), så jag vet inte om videofiler slutar fungera eller om klockan slutar fungera. Men spelet stannar, skärmen fryser sig och inget går att göra på datorn, men musiken fortsätter. Hela spelet stannar ju och allt fryser sig, så det är ju datorn som hänger sig, men av vilken anledning kan jag inte riktigt lista ut. Om det är minnena eller grafikkortet.

Permalänk
Avstängd

För övrigt har jag bara ett 4GB minne i datorn, så jag kan inte skifta mellan eller plocka ut ett och prova om det funkar med ett annat :/

Permalänk
Medlem

Har liknande problem med HD 7970 dock bara vid högre klocks

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Enthoo Evolve ITX, Asus strix B550-i, R5 5600x, GTX 1080, FD Integra R2 750w, 660P 1TB

Permalänk
Avstängd

Jag kan tillägga att jag kör allt på stock, ingen överklockning

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Emmet45:

Jag kan tillägga att jag kör allt på stock, ingen överklockning

Vad har du för hårdvara/mjukvara? Lista gärna vad du har redan i första posten så blir det så mycket lättare att hjälpa dig. Testa med olika grafikdrivrutiner?

Damm i burken?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)