Permalänk
Medlem

CPU FAN ERROR

hej har cpu fan error när jag startar datorn har en AMD FX-8350 Black Edition?? vad ska jag göra??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Majju:

hej har cpu fan error när jag startar datorn har en AMD FX-8350 Black Edition?? vad ska jag göra??

Är det något fel på cpu fläkten? Är cpu fläkten inkopplad i mederkortets cpu fläkt-kontakt? Vad är det för modellnummer på moderkortet?

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Är det något fel på cpu fläkten? Är cpu fläkten inkopplad i mederkortets cpu fläkt-kontakt? Vad är det för modellnummer på moderkortet?

har ett ASUS M5A97 R2.0, Socket-AM3+ har de inkopplad fläkten funkar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Majju:

har ett ASUS M5A97 R2.0, Socket-AM3+ har de inkopplad fläkten funkar

Men är den inkopplad i "CPU_FAN" eller motsv?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av lorgix:

Men är den inkopplad i "CPU_FAN" eller motsv?

Detta.

Är den det och det ändå är såhär så stäng av errorn i BIOS, det är olika beroende på vilket BIOS det är men det är bara att leta runt lite.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Men är den inkopplad i "CPU_FAN" eller motsv?

har koppla in på två ställen har testat båda men ingen skillnad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Detta.

Är den det och det ändå är såhär så stäng av errorn i BIOS, det är olika beroende på vilket BIOS det är men det är bara att leta runt lite.

okej testat lite men får testa mer då

Permalänk
Medlem

vad är det för fläkt då?
det kan vara så att den inte snurrar fort nog och triggar felmedelandet, sänk toleransen.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk

Det kan också vara fel på kylpastan

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Sapphire R9 280

Permalänk
Medlem

de fall jag sett så brukar det finnas 3 alternativ, trasig cpu fläkt, trasigt cpu_fan uttag eller så har man kopplat fel:/

Permalänk

Så länge fläkten snurrar och processorn inte blir för varm, så är det inget att bry sig om. Antagligen tror BIOS att fläkten inte snurra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sharpless:

Så länge fläkten snurrar och processorn inte blir för varm, så är det inget att bry sig om. Antagligen tror BIOS att fläkten inte snurra.

okej får gå in i BIOS i morgon

TACK för hjälpen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Majju:

okej testat lite men får testa mer då

Lågspinnande fläktar kan trigga fan fail. Lämpligast är att stänga av fläktvarning då den är i det närmaste helt ointressant. Det enda intressanta är en temperaturvarning.

Överhettning kräver åtgärd, oavsett om fläkten spinner eller inte.
Stillastående fläkt kräver ingen åtgärd om temperaturen fortfarande är bra.

Skrivet av utsatt_unge496:

Det kan också vara fel på kylpastan

Nej, du får allt tänka om.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

har också samma fel men har inte brytt mig om det startar bara om datorn när de kmr upp.

Visa signatur

[intel 4820k 4.5 ghz ] nvidia 980 ref på vatten [16-gb ddr3 1866mhz] asus P9X79 deluxe] [corsiar 800D ][corsair cx750m] coolermaster 212 evo | 2st A-data sx900

extra datorn: phenom 2 965be | r9-290x ref | 16gb ddr3 | msi 970 gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av kimb0:

har också samma fel men har inte brytt mig om det startar bara om datorn när de kmr upp.

Bara gå in i BIOS och stänga av / sänka varningen.
Har själv så då mina cpu-fläktar snurrar i 400RPM. Sänkte till 200rpm eller något så att jag blir varnad ifall fläktarna skulle stanna helt.
Men som sagt, sänker du eller stänger av varningen får du inte något meddelande
Förövrigt är det inget fel

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk
Medlem

nae ja vet att de inte e nåt fel har bara låtit de vara för stunden då ja väntar på ett nytt grafikkort o lite sånt så ska fixa till de lite bättre i bios då

Visa signatur

[intel 4820k 4.5 ghz ] nvidia 980 ref på vatten [16-gb ddr3 1866mhz] asus P9X79 deluxe] [corsiar 800D ][corsair cx750m] coolermaster 212 evo | 2st A-data sx900

extra datorn: phenom 2 965be | r9-290x ref | 16gb ddr3 | msi 970 gaming