Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Nya RAM minnet piper/tjuter vid start!

Permalänk
Medlem

Nya RAM minnet piper/tjuter vid start!

Hej!
Nyligen fått ett nytt RAM-Minne en av dessa https://www.komplett.se/kingston-ddr3-1333mhz-16gb-cl9/775129...

När jag sätter i det och tar ut det gamla som var ganska kasst, 2GB GDDR3, så tjuter datorn vid start.
Försökt tittat runt lite men hittar inget som verkar fungera. Mitt nya RAM minne är DDR3 och inte GDDR3 detta verkar oxå inte spela någon roll?
Nya ram-minnet är relativt bra för den halvkrackiga datorn. Kan detta va ett problem? Tar gärna reda på specsen om detta skulle vara något som behövs

Någon som vart med om liknande problem eller vet lösning?
Tacksam för all hjälp å råd!

EDIT SPECS*

Processor type Intel Core 2 Duo E7600
Processor speed 3.1 MHz
Intel G43 Express
Intel GMA X4500 Dynamic Video Memory Technology 5.0
2GB DDR3 SDRAM
640GB Serial ATA-300

Permalänk
Avstängd

Skicka spec annars kommer du aldrig få ett vettigt svar

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

GDDR3 användes bara i grafikkort, så var nog DDR3 du hade förut också.

Vi behöver minst veta vad du har för moderkort!
Och om märkestator så exakt vad det är för någon.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av waswasd:

Hej!
Nyligen fått ett nytt RAM-Minne en av dessa https://www.komplett.se/kingston-ddr3-1333mhz-16gb-cl9/775129...

När jag sätter i det och tar ut det gamla som var ganska kasst, 2GB GDDR3, så tjuter datorn vid start.
Försökt tittat runt lite men hittar inget som verkar fungera. Mitt nya RAM minne är DDR3 och inte GDDR3 detta verkar oxå inte spela någon roll?
Nya ram-minnet är relativt bra för den halvkrackiga datorn. Kan detta va ett problem? Tar gärna reda på specsen om detta skulle vara något som behövs

Någon som vart med om liknande problem eller vet lösning?
Tacksam för all hjälp å råd!

EDIT SPECS*

Processor type Intel Core 2 Duo E7600
Processor speed 3.1 MHz
Intel G43 Express
Intel GMA X4500 Dynamic Video Memory Technology 5.0
2GB DDR3 SDRAM
640GB Serial ATA-300

troligen är det ddr2 du har om det är en core 2 duo 7600 då är det inte så konstigt att det tjuter då moderkortet säger att det inte funkar sätta ddr3 i ddr2 slots.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

troligen är det ddr2 du har om det är en core 2 duo 7600 då är det inte så konstigt att det tjuter då moderkortet säger att det inte funkar sätta ddr3 i ddr2 slots.

Jaha men de står GDDR3 på RAM minnet som redan funkade sen innan

Permalänk
Skrivet av waswasd:

Jaha men de står GDDR3 på RAM minnet som redan funkade sen innan

ditt moderkort kan ha en begränsning på hur mycket minnen / slots som kan användas.. ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

ditt moderkort kan ha en begränsning på hur mycket minnen / slots som kan användas.. ?

Hmm akej! :S Har moderkortet har 2 slots men tar ut de gamla och bara använder 1 (de nya) men de piper endå :S

Permalänk
Skrivet av waswasd:

Jaha men de står GDDR3 på RAM minnet som redan funkade sen innan

Ja det gör det säkert, men maximal hastighet på minnet om DDR3 får vara högst 1066MHz enligt specsheet.

http://ark.intel.com/products/36524/Intel-82G43-Graphics-and-...

De som du satte in är 1333MHz minnen, fast du kanske kan sänka frekvens på dem i BIOS till att bara köra i 1066MHz?
Och då kan du även tighta till latenserna med.

//Dog

EDIT: Står det GDDR3 på dem, så är det som sades tidigare grafikminne som du använt som RAM, så jag skulle inte tro det.

Visa signatur

[HELIX] <> CPU: Intel Core i5 4690K <> CPU-Cooler: Noctua NH-D15 [2x140mm] <> MB: Gigabyte G1.SNIPER Z97 <> RAM: 16GB 1866MHz Kingston HyperX Beast <> GPU: MSI GTX 970 4G GAMING <> SSD: Intel 520 120GB <> HDD: WD Green 1TB+2TB /Samsung SP 640GB /Seagate ST 160GB <> PSU: EVGA Supernova G2 750W 80+ Gold Mod. <> Case: FD Arc Midi R2 [3x140mm/4x120mm] <> Monitor: DELL U2412M <> HT: ONKYO TX-NR656 <> TANNOY MX-M 7.1<> HP: JBL Synchros S500 <> Keyboard: CM Storm QF TK MX-B <> Mouse: MX-518 + ICEMAT <> DVD: Samsung SE-208GB [Ext.] <> IC: 100/10 <> OS: Win7

Permalänk
Skrivet av waswasd:

Hmm akej! :S Har moderkortet har 2 slots men tar ut de gamla och bara använder 1 (de nya) men de piper endå :S

spelar ingen roll är det max 4GB per slots så är det det. kan till och med vara 2GB då hade du redan maximalt innan

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dogshitjoint:

Ja det gör det säkert, men maximal hastighet på minnet om DDR3 får vara högst 1066MHz enligt specsheet.

http://ark.intel.com/products/36524/Intel-82G43-Graphics-and-...

De som du satte in är 1333MHz minnen, fast du kanske kan sänka frekvens på dem i BIOS till att bara köra i 1066MHz?
Och då kan du även tighta till latenserna med.

//Dog

EDIT: Står det GDDR3 på dem, så är det som sades tidigare grafikminne som du använt som RAM, så jag skulle inte tro det.

Jaha okok! ska prova me BIOS! tack

Skrivet av Grönahunden:

spelar ingen roll är det max 4GB per slots så är det det. kan till och med vara 2GB då hade du redan maximalt innan

Okej! De hade jag ingen aning om Kan mkt möjligt vara detta då datorn e ganska krackig Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av waswasd:

Jaha okok! ska prova me BIOS! tack

Okej! De hade jag ingen aning om Kan mkt möjligt vara detta då datorn e ganska krackig Tack!

Har du inte luskat ut vad du har för moderkort?
Blir inte några bra svar innan man vet det.

Men troligaste är nog att om din dator har några ganska få år på nacken att den inte kan hantera 8Gb stickor, men hur stora den kan hantera för det behöver man veta vilket moderkort det är.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300