Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Kan jag förbättra kvalitet o prestanda ??!!

Permalänk
Medlem

Kan jag förbättra kvalitet o prestanda ??!!

Hej!

Har en corsair 800D låda med:
Asus P6X58D-E moderkort
Intel i7 950 3.07 GHz proc
6 GB corsair 1600 Mhz internminne
Gigabyte GTX 470 1280mb GDDR5 graffik
BenqQ M2700 skärm
Corsair 850W nättagg

Allting har fungerat mycket bra JME-data i Malmö byggde den för ca 1.5 år sen.
Spelar mycket BF3 tycker att det flytter på riktigt bra, MEN allting kan bli bättre
om det är till rimligt pris.

Min FRÅGA är att jag kan tänka mig att byta eller öka någonting i lådan
om upplevelsen och prestanda kan bli märkbart bättre och synlig på skärmen.

På JME data pratade dom om dom nya graffikorten 580 någonting och att
realtime upplevelsen blir mycket bättre, vad gäller med dom nya korten och
vad menas med realtime upplevelsen.
Känns som det är bättre prestanda när spelar man on-line.

Vad tycker ni att jag skall göra, kanske ingenting och bygga nytt om två år istället.

Tack för goa tips och en trevlig påsk.

nils

Permalänk
Medlem

En SSD och ett 580 skulle göra stor skillnad i tex BF3. SSDn skulle bara minska laddningstiden dock.

Permalänk

Du har ju schyssta komponenter från början, hade det var min dator, hade jag satsat på att köpa till lite RAM i alla fall så man har 8 gb DDR3 1600Mhz, sen hade jag som du var inne på, köpt ett nytt grafikkort, kommer ju massor med godis här nu från både nVidia och AMD. Bara att du sätter dig ner och grottar in dig i de nya grafikkorten.
Hur ser det ut med lagring? SSD skulle ju inte vara helt fel om du inte har det. Det är ju en riktig prestanda boost!

/S

Visa signatur

Intel® Core™ i5-2500K CPU @ 4,5 GHz : GIGABYTE Geforce 680 : Asus P8P67 Pro B3 : 8GB Vengeance @ 1600 MHz : NZXT H2 Vit Classic Chassi : Intel 320 SSD 120GB (Spel) + OCZ Vertex 4 120GB (System) : NZXT Hale90 850w : Antec kühler 620 x 2 Scythe Gentle Typhoon 1850 RPM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sampabowie:

köpa till lite RAM i alla fall så man har 8 gb DDR3 1600Mhz,

Han har ju redan 6GB RAM, jag tycker det räcker bra. 8 GB blir nog svårt också då hans moderkort kör tripple channel dvs 12 GB ( 3st a 4GB ) blir nästa logiska steg uppåt.

En SSD eller ett nytt grafikkort skulle nog som du sa vara det som skulle göra en märkbar skillnad.

Skrivet av amd28+:

På JME data pratade dom om dom nya graffikorten 580 någonting

De nya korten från nVidia heter GTX 680. 580 är generationen innan, fortfarande bra kort dock, men då tycker jag AMD's HD7870 är mer prisvärt. Ungefär samma prestanda och pris som 580 men betydligt mindre strömförbrukning.

Visa signatur

Vi är överallt!
Asus Maximum VII Formula | i7-4790K | Noctua NH-U14S | 16 GB G.Skill RipjawsX 2133MHz CL9 | EVGA GTX980 SC ACX 2.0 4GB | Corsair HX850i | Samsung 850 Pro 256GB SSD | 15.5 TB HDD | Eizo FlexScan S2431W |

Permalänk
Medlem

SSD är ju en rolig uppgradering då allt går så fort att ladda. Ett grafikkort är väl det som också hade gjort mest för spel också, finns ju en hel del nu.
RAM-minne är jag inte lika säker på om det är tvunget, men isåfall är det väl kanske 6 gb till då jag antar att du har triple-channel då du har 6 gb nu och då blir det ju bäst om man fyller de 3 andra platserna också.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av amd28+:

Hej!

Har en corsair 800D låda med:
Asus P6X58D-E moderkort
Intel i7 950 3.07 GHz proc
6 GB corsair 1600 Mhz internminne
Gigabyte GTX 470 1280mb GDDR5 graffik
BenqQ M2700 skärm
Corsair 850W nättagg

Allting har fungerat mycket bra JME-data i Malmö byggde den för ca 1.5 år sen.
Spelar mycket BF3 tycker att det flytter på riktigt bra, MEN allting kan bli bättre
om det är till rimligt pris.

Min FRÅGA är att jag kan tänka mig att byta eller öka någonting i lådan
om upplevelsen och prestanda kan bli märkbart bättre och synlig på skärmen.

På JME data pratade dom om dom nya graffikorten 580 någonting och att
realtime upplevelsen blir mycket bättre, vad gäller med dom nya korten och
vad menas med realtime upplevelsen.
Känns som det är bättre prestanda när spelar man on-line.

Vad tycker ni att jag skall göra, kanske ingenting och bygga nytt om två år istället.

Tack för goa tips och en trevlig påsk.

nils

Troligtvis SSD disk och ett 7970, eller möjligtvis 680.
Uppgradera grafikkortet bör du fundera över iaf.

Visa signatur

i5 3570K @4.9GHz | XFX Radeon HD7970 Ghz Edition | ASRock Extreme 4 | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz, 2x4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av RambOFreAc:

Troligtvis SSD disk och ett 7970, eller möjligtvis 680.
Uppgradera grafikkortet bör du fundera över iaf.

Sitter med två HD en SSD Corsair 120 GB + Samsung 1000GB tyvärr kör
jag BF3 på Samsungen skulle jag märka någon skillnad om jag laddar ner BF3 på
SSd disken . Kör OP systemet där nu W7 64bits får ju inte mycket plats på SSd disken.

Om avinstallerar BF3 och installerar om på nytt kommer jag att behålla mina poäng,
man vill inte gärna börja från 0 .

tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av amd28+:

Sitter med två HD en SSD Corsair 120 GB + Samsung 1000GB tyvärr kör
jag BF3 på Samsungen skulle jag märka någon skillnad om jag laddar ner BF3 på
SSd disken . Kör OP systemet där nu W7 64bits får ju inte mycket plats på SSd disken.

Om avinstallerar BF3 och installerar om på nytt kommer jag att behålla mina poäng,
man vill inte gärna börja från 0 .

tack

Mja, det är blir ju inte direkt bättre FPS men det går snabbare att ladda.
Du borde få plats med en hel del på 120 gb.
Du kommer behålla dina poäng också för de ligger inte på hårddisken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av amd28+:

Sitter med två HD en SSD Corsair 120 GB + Samsung 1000GB tyvärr kör
jag BF3 på Samsungen skulle jag märka någon skillnad om jag laddar ner BF3 på
SSd disken . Kör OP systemet där nu W7 64bits får ju inte mycket plats på SSd disken.

Om avinstallerar BF3 och installerar om på nytt kommer jag att behålla mina poäng,
man vill inte gärna börja från 0 .

tack

Skulle skaffat gtx 680, vill ha ett själv men som retarded man är så köpte man gtx 580 för 3.2k innan 680 kom ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av amd28+:

Hej!

Har en corsair 800D låda med:
Asus P6X58D-E moderkort
Intel i7 950 3.07 GHz proc
6 GB corsair 1600 Mhz internminne
Gigabyte GTX 470 1280mb GDDR5 graffik
BenqQ M2700 skärm
Corsair 850W nättagg

Allting har fungerat mycket bra JME-data i Malmö byggde den för ca 1.5 år sen.
Spelar mycket BF3 tycker att det flytter på riktigt bra, MEN allting kan bli bättre
om det är till rimligt pris.

Min FRÅGA är att jag kan tänka mig att byta eller öka någonting i lådan
om upplevelsen och prestanda kan bli märkbart bättre och synlig på skärmen.

På JME data pratade dom om dom nya graffikorten 580 någonting och att
realtime upplevelsen blir mycket bättre, vad gäller med dom nya korten och
vad menas med realtime upplevelsen.
Känns som det är bättre prestanda när spelar man on-line.

Vad tycker ni att jag skall göra, kanske ingenting och bygga nytt om två år istället.

Tack för goa tips och en trevlig påsk.

nils

Spara dina pengar tills det kommer ut bättre grejer. du kan nog spela alla spel på din dator i dagsläget och det som kommer ut detta år.

I mitt tycke så att köpa nytt grafikort och lite mer minne och kanske kanske en ny cpu .. ja då har du redan grunden för en helt ny dator. bättre vänta 6-12 månader och kolla vad som finns på marknaden..

Kanske en ny kylare och clocka datorn lite.

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av simme300:

Skulle skaffat gtx 680, vill ha ett själv men som retarded man är så köpte man gtx 580 för 3.2k innan 680 kom ut.

580 är ju fortfarande ett bra kort ju:P, kolla mitt grafikkort....

Visa signatur

Jag har T igen!:D
Citera tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akarr:

Spara dina pengar tills det kommer ut bättre grejer. du kan nog spela alla spel på din dator i dagsläget och det som kommer ut detta år.

I mitt tycke så att köpa nytt grafikort och lite mer minne och kanske kanske en ny cpu .. ja då har du redan grunden för en helt ny dator. bättre vänta 6-12 månader och kolla vad som finns på marknaden..

Kanske en ny kylare och clocka datorn lite.

Någon som kan vissa hur jag skall överklocka mitt system på säkert sätt, sugen på testa??

Kör med en H70 kylare och 9st fläktar har bra drag in i lådan samt bra ut också.

Brukar kollla med speedfan brukar ligga ca 68 grader vid full load på CPU.

tack nils
'

Permalänk
Medlem
Skrivet av amd28+:

Någon som kan vissa hur jag skall överklocka mitt system på säkert sätt, sugen på testa??

Kör med en H70 kylare och 9st fläktar har bra drag in i lådan samt bra ut också.

Brukar kollla med speedfan brukar ligga ca 68 grader vid full load på CPU.

tack nils
'

Ladda ned Hwmonitor istället och kolla temp där.
68 grader är mycket för den kylaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qMetal:

Ladda ned Hwmonitor istället och kolla temp där.
68 grader är mycket för den kylaren.

Vad är det för skillnad på speedfan och hwmonitor, byte nyligen båda fläktatarna
som sitter framför och bakom H70 till tystare men med läggre rpm skall flytta lika
mycke luft ända.
Det var kanske inget bra val??

glad påsk

Permalänk
Medlem
Skrivet av amd28+:

Vad är det för skillnad på speedfan och hwmonitor, byte nyligen båda fläktatarna
som sitter framför och bakom H70 till tystare men med läggre rpm skall flytta lika
mycke luft ända.
Det var kanske inget bra val??

glad påsk

speedfan brukar inte alltid visa rätt vad jag vet. Hwmonitor är iaf ett bra program.
Det borde inte göra så mycket med fläktarna. Du har inte satt så de blåser mot varandra eller något annat konstigt?
Du kanske satte dit kylaren lite dåligt eller något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qMetal:

speedfan brukar inte alltid visa rätt vad jag vet. Hwmonitor är iaf ett bra program.
Det borde inte göra så mycket med fläktarna. Du har inte satt så de blåser mot varandra eller något annat konstigt?
Du kanske satte dit kylaren lite dåligt eller något.

Enligt corsair skall båda monteras så att de suger in luft, det vill säga
att första fläkten suger utifrån in i H70 kylare andra fortsätter att dra
genom luften. Det vill säga genom H70 och ut i lådan.

Vet inte riktigt hur kylningen fungerar till själva proc, men det går två
slangar förmodligen enn ner med kylvätska till proc och en i retur
tillbaka till kylaren.

I lådan har jag två 180mm fläktar i botten, samt tre st 120mm i toppen
plus dom två 120mm till själva H70.

När jag känner med handen så kan man verkligen känna att fläktarna
suger in bra med luft, samt att dom tre i toppen suger ut bra.

Känns som luftfödet fungerar bra, tanken är väll att man vill ett bra
luftflöde och genomluftning i lådan eller?

Har sätt på nätet att några monterar fläktarna till H70 tvärtom.
Att dom suger in luften i genom H70 och ut på baksidan.

Har ingen bra uppfattningen vilket som fungerar bäst.

Tack för tips

nils

Permalänk
Medlem
Skrivet av amd28+:

Hej!

Har en corsair 800D låda med:
Asus P6X58D-E moderkort
Intel i7 950 3.07 GHz proc
6 GB corsair 1600 Mhz internminne
Gigabyte GTX 470 1280mb GDDR5 graffik
BenqQ M2700 skärm
Corsair 850W nättagg

Allting har fungerat mycket bra JME-data i Malmö byggde den för ca 1.5 år sen.
Spelar mycket BF3 tycker att det flytter på riktigt bra, MEN allting kan bli bättre
om det är till rimligt pris.

Min FRÅGA är att jag kan tänka mig att byta eller öka någonting i lådan
om upplevelsen och prestanda kan bli märkbart bättre och synlig på skärmen.

På JME data pratade dom om dom nya graffikorten 580 någonting och att
realtime upplevelsen blir mycket bättre, vad gäller med dom nya korten och
vad menas med realtime upplevelsen.
Känns som det är bättre prestanda när spelar man on-line.

Vad tycker ni att jag skall göra, kanske ingenting och bygga nytt om två år istället.

Tack för goa tips och en trevlig påsk.

nils

en 120gb SSD för OS och BF3 som du spelar mest blir en fin uppgradering, en http://www.inet.se/produkt/4304408/a-data-ssd-510-series-120g... för 990kr från inet är det mest prisvärda du kan skaffa.. efter SSD'n börjar uppgraderingarna bli väldigt dyra men att slänga i ett till kit på 3 x 2gb minne http://www.inet.se/produkt/5305474/corsair-6gb-3x2048mb-cl9-1... framtidssäkrar din burk ytterligare.. sen är det väl bara att försöka överklocka processorn lite med en ny cpu kylare om du kör standard? vilken kylare som helst från noctua eller liknande bra tillverkare uppfyller dom kraven.. sist men inte minst är det väl ditt grafikkort som behöver bytas men då börjar vi tala om 3000kr+ för att du ska få en "wow" prestandaökning så att uppgradera där är inte lönt för tillfället

Permalänk
Medlem

Som många andra säger så köp en ssd det ångrar man aldrig det andra duger ju faktiskt 1 par år till

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Datorn är bra som den är, men vill du kunna maxa dom flesta spelen så köper du dig ett till GTX470 kort o kör i SLI så presterar det bättre än ett GTX580.

Permalänk
Skrivet av Jakob.L:

580 är ju fortfarande ett bra kort ju:P, kolla mitt grafikkort....

jag sitter ju på 260..

ont; om du VERKLIGEN känner att du måste uppgradera datorn så kör på ännu ett 470 om du kan få tag det. annars hade jag väntat tills nästa serie med grafikkort kommer ut faktiskt.

Visa signatur

4790K @4.6 | EVGA GTX1080 Founders Ed. | 16gb ram | 240+120+40gb ssd | 14TB mekanisk lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulltazar:

Datorn är bra som den är, men vill du kunna maxa dom flesta spelen så köper du dig ett till GTX470 kort o kör i SLI så presterar det bättre än ett GTX580.

Det går att sätta på ett 470 kort till på Asus P6X58D-E moderkortet men korten ligger nästan på varandra då
man påstår att det blir mycket dålig kylning på graffikorten !!

nils

Permalänk
Medlem
Skrivet av amd28+:

Enligt corsair skall båda monteras så att de suger in luft, det vill säga
att första fläkten suger utifrån in i H70 kylare andra fortsätter att dra
genom luften. Det vill säga genom H70 och ut i lådan.

Vet inte riktigt hur kylningen fungerar till själva proc, men det går två
slangar förmodligen enn ner med kylvätska till proc och en i retur
tillbaka till kylaren.

I lådan har jag två 180mm fläktar i botten, samt tre st 120mm i toppen
plus dom två 120mm till själva H70.

När jag känner med handen så kan man verkligen känna att fläktarna
suger in bra med luft, samt att dom tre i toppen suger ut bra.

Känns som luftfödet fungerar bra, tanken är väll att man vill ett bra
luftflöde och genomluftning i lådan eller?

Har sätt på nätet att några monterar fläktarna till H70 tvärtom.
Att dom suger in luften i genom H70 och ut på baksidan.

Har ingen bra uppfattningen vilket som fungerar bäst.

Tack för tips

nils

Mja, tänkte mer att du kanske satt fläktarna på H70 åt varsitt håll, typ ena fläkten suger in och andra ut hehe. Man vet ju aldrig.
Har du kollat med Hwmonitor? 68 grader skulle vara mycket så du kan inte överklocka lika mycket om det nu stämmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av amd28+:

Någon som kan vissa hur jag skall överklocka mitt system på säkert sätt, sugen på testa??

Kör med en H70 kylare och 9st fläktar har bra drag in i lådan samt bra ut också.

Brukar kollla med speedfan brukar ligga ca 68 grader vid full load på CPU.

tack nils
'

full load temps låter normalt för den prollen beror på hur varmt du har i rummet. du kan alltid prova att montera om kylaren, (göra rent och på med ny pasta)
det finns mycket trådar om i7950 clockning så du ska nog hitta nåt som passar dig..

testa och kör med intel burntest oxo för att se dina temps..

*edit
Har bytt till ett fullt vattenkylt system nu men innan körde jag med h70. hade den monterad i taket på lådan och den sög in luft uppifrån ett tag. sen flyttade jag den till baksidan av lådan och sög ut istället.. och ska jag vara ärlig så kände jag inte någon nämnvärd skillnad. Se till bara att den sitter på ordentligt på cpu. kanske lappa den om det behövs sånt gör skillnad. personligen så föredrar jag att dra in luft utifrån till cpukylaren

*edit igen. försök ha som mål att vara runt 60-65grader vid full load när du clockat.. åter igen så måste du tänka på din rumstemratur.. om du trycker in din dator under bordet i hörnet så har du inte så mycket luft där.. om så är fallet dra ut datorn under bordet så den står fritt och kolla om dina temps sänks..

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akarr:

full load temps låter normalt för den prollen beror på hur varmt du har i rummet. du kan alltid prova att montera om kylaren, (göra rent och på med ny pasta)
det finns mycket trådar om i7950 clockning så du ska nog hitta nåt som passar dig..

testa och kör med intel burntest oxo för att se dina temps..

*edit
Har bytt till ett fullt vattenkylt system nu men innan körde jag med h70. hade den monterad i taket på lådan och den sög in luft uppifrån ett tag. sen flyttade jag den till baksidan av lådan och sög ut istället.. och ska jag vara ärlig så kände jag inte någon nämnvärd skillnad. Se till bara att den sitter på ordentligt på cpu. kanske lappa den om det behövs sånt gör skillnad. personligen så föredrar jag att dra in luft utifrån till cpukylaren

*edit igen. försök ha som mål att vara runt 60-65grader vid full load när du clockat.. åter igen så måste du tänka på din rumstemratur.. om du trycker in din dator under bordet i hörnet så har du inte så mycket luft där.. om så är fallet dra ut datorn under bordet så den står fritt och kolla om dina temps sänks..

Tack Tack ska testa lite olika placeringar, kan det vara värt att plocka loss kylningen till cpu.n
och rengöra anläggningsyterna?

Har kollat på Ytoube på H70 montering verkar som dom inte lägger någon kylpasta på, stämmer
detta?

Går det bra att rengöra med T-röd?

nils

Permalänk
Medlem
Skrivet av amd28+:

Tack Tack ska testa lite olika placeringar, kan det vara värt att plocka loss kylningen till cpu.n
och rengöra anläggningsyterna?

Har kollat på Ytoube på H70 montering verkar som dom inte lägger någon kylpasta på, stämmer
detta?

Går det bra att rengöra med T-röd?

nils

sorry jag menade rödsprit