MSI P67A-C45 (B3) : Bara en LED lyser

Permalänk
Medlem

MSI P67A-C45 (B3) : Bara en LED lyser

Installerade nytt monteringskit för min Noctua U12P-kylare eftersom jag behövt ha datorn i liggande läge för att ens starta, eftersom fjädringarna blivit slappa och kylaren tappade kontakt. Men nu när jag satt in de nya delarna, startar datorn inte alls. Kollat allt, rykt ur allt, men lik förbannat funkar inte.
Den enda ledtråden jag har är att moderkortet bara visar en av fyra LED-statuslampor: OXXX där O är lyse på, och manualen har ingen info på detta. Processorn är en i7-2600K. Jag blir knäpp.

Visa signatur

The internet is a terrible place.

Permalänk
Medlem

Nu har jag installerat min broders moderkort med CPU (från hans reserv-dator) så länge för att ha en fungerande dator. Det visar sig att antingen moderkortet eller CPU'n har kapitulerat. Jag kontrollerade pinnarna som ansluter till CPU'n och några verkade böjda, så jag försökte åtgärda detta med lite pill. Var lite si och så till en början, men trots det så kommer jag fortfarande inte förbi POST, ens dit. Jag borde också nämna att alla fläktar snurrar utan problem.
Processorn visar ingen synlig skada. Var även järv med att köra igång systemet utan kylare påsatt, och det snurrar igång med samma resultat, men processorn blir inte ens varm, och skulle det fungera så stänger den av sig ganska snabbt. Lutar mot moderkorts-mord, så jag tänker beställa http://www.inet.se/produkt/1902261/asus-p8z77-v-lx tills på torsdag, och se om det spruttar igång. Återkommer.

Visa signatur

The internet is a terrible place.

Permalänk
Medlem

Jag ska göra det kort: Nytt moderkort. Datorn låser sig ändå eller startar inte alls. Fick stundtals igång det och då gav BIOS felmeddelande om problem med strömmen som gjorde att det stängde av sig av säkerhetsskäl. Riktar kritik mot nätaggregatet. Tar mig för hakan. Märker att systemet fungerar felfritt om jag lyfter upp processorkylaren lite. Och 'lo and behold:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/3688889/noctua_quality.jp...

Jag måste ha kylaren så för att datorn ens ska fungera, för antingen blir chassit strömförande/statiskt när kylaren bara "hänger", eller så orsakar tyngden av kylare att moderkortet böjs tillräckligt för att få moderkortet att säga ifrån. Mycket märklish...

Visa signatur

The internet is a terrible place.