Permalänk
Medlem

Oculus Rift - Frågor & svar.

Oculus Rift

Jag sökte lite men hittade ingen passande tråd angående Oculus Rift, och vi som har köpt en / äger en / funderar på att skaffa en. Passa på att fråga om Oculus Rift eller dela med dig av nyheter eller upplevelser. Än så länge är Oculus rift endast tillgänglig i devkit format för cirkus $300 på Oculus hemsida. Om du funderar på att skaffa en tidigt så kan det vara värt att ha i åtanke att skärmen är relativt lågupplöst gämfört med vad som kommer skeppas med den färdiga produkten.

Har själv en Oculus Rift, är helt sjukt nöjd, och kommer skriva en mer utförlig recension senare. Ställ gärna frågor.

Vi har beställt: (Namn, ordnr, datum, status)
Limpfittz - 53xxx - 10 Maj - Arrived
Jenka27 - 49xxx - 1 april - Ready
Adrenalino - ????? - ??? - Arrived (x2)
superapan- 56xxx - 2 Juni - Processing
Svendolph - 47xxx - Mar 21 - Arrived

(Det är även över 50 personer som registrerat sina ordernummer från sverige.)

Uppdatering:
En ny prototyp av Oculus rift har visats på E3 mässan i år. Den använder sig av en bättre skärm som kan visa full hd upplösning. Man har även lyckats få bort det mesta av "screendoor" effekten genom detta. Enligt Oculus teamet så är detta inte en fäördig produkt redo att skeppas varken till utvecklare eller som färdig produkt, men det är ett steg mot rätt riktning, och den färdiga produkten kommer använda sig av en likvärdig skärm eller bättre.

Läs mer om Oculus Rift här
Håll koll på Oculus nyheter på reddit
Tracka andras ordrar och uppdatera din
Oculus hemsida, där du även beställer devkit
Håll koll på vilka spel/demon som fungerar till Rift
Ny! Emil & Jonas på Sweclockers testar Oculus Rift
Ny! Kort atrikel om HD prototypen

Devkit 1

HD Prototype @E3

Tidig rendering av Oculus Rift

Yttligare en rendering, ca~Juni 2013.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Limpfittz:

Finns det något bestämmt eller planerat "relase datum" när fullverisionen ska släppas?

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

Finns det något bestämmt eller planerat "relase datum" när fullverisionen ska släppas?

Nej inte än. Enligt lite fakta jag inte kan hitta källa till just nu, så kommer produkten släppas när dem känner att det känns OK. Alltså när tillräckligt många fått testa det, när dem byggt upp en hype, men speciellt när dem har tillräckligt många utvecklare som vill stödja detta projekt och göra det till verklighet för massan. Enligt Oculus själva går det väldigt bra, och har sett en video när en av utvecklarna säger att dem i princip skulle kunna bygga en färdig Oculus redan nu och börja skeppa - men att det inte finns någon speciell anledning så här tidigt i utvecklingen. Dem kommer satsa på bland annat en mer högupplöst skärm och en lättare smidigare design till release.

Under bara några få månader ha väldigt många utvecklare visar intresse för Oculus Rift och jag tror till 100% på att det kommer bli en succe.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Du kan lägga till mig i listan om du vill.

49xxx - 1 april - Ready

Finns ju redan en tråd men den är rätt död iofs.

Visa signatur

"Trying is the first step towards failure" Homer

Permalänk
Medlem

Tror däremot inte att Oculus rift är till alla. Många kommer inte bli tilltalade av VR alls. Har sett och läst hundratals videor/bloggar på folk som testat nu och det folk nämner mest i ett negativt perspektiv är att dem kan bli lätt yra i huvudet, att pixlarna syns ganska tydligt på devkit versionen, och att man ibland kan se "kanterna" i Riften. Men, och det är ett stort men - i princip alla, då pratar vi runt 99% av alla som testat har även sagt att det är en helt fantastisk upplevelse och att man väldigt väldigt lätt glömmer alla såna små saker och helt och hållet fastnar i spelvärlden.

En kille som kör racing simulatorer väldigt mycket på sina 3 skärmar med ratt och hela skiten skrev:
"...the first thing I noticed back on my 3 screens was that I knew I was sitting in my room with 3 screens around me. I could see everything in my peripheral vision, my coffee cup, my remote control for the amp, a bit of cabling here, the top of the rig where the roof meets the screens, keyboard stands etc etc and all I could think of was that when in the oculus, I felt like I was in the actual cockpit."

en annan skrev en mindre rewiev som jag tyckte var väldigt välskriven. (mycket text)

"I've had my Rift for five days now, and I've not posted anything of substance regarding my experience so far, mainly due to not really knowing what I could add to what has already been said.
However, just in case you do want to read yet another opinion on the Rift, here goes.
I backed the Kickstarter for the Rift in it's final few hours. The videos with John Carmack finally tipped me over the edge and persuaded me to pony up the cash. I've rabidly followed every bit of news for it since, and my obssession with it probably started getting on the nerves of some people I know. So yes, you could certainly say I was hyped for the Rift without even seeing it, and that's something that doesn't happen easily for me these days. However, with each new video, I was getting more excited, and more than anything, was probably setting myself up for a massive amount of disappointment if I wasn't impressed when I finally got my Rift.
Anyway, the first demo upon arrival of my new toy was the Tuscany villa. Frankly, I was gobsmacked. I'd read so much about the massive size of the pixels, in my mind I'd overinflated how big they would be. Now, that's not to say they are small (more in on the screen in a bit) but the first impression was that I couldn't believe what I was seeing. I'd played quite a lot of 4 player Legend Quest in the 90's in Nottingham (I still have the leaflets[1] from there) and this suddenly evoked strong memories of that, except that this time, well, it worked. Properly. This was life sized VR. I was genuinely stunned.
After wandering around the villa for a few minutes, I started to notice the pixels. Actually, it fairer to say I got over my shock of the scale of what I was seeing which allowed me to take things in. Some people say the resolution isn't too bad, some that the screen door isn't an issue and that you'll mentally block it out once you immerse yourself in an experience (and yes, experience is the correct word).
I was expecting the low resolution, and given that, it didn't bother me to any great extent. However, what is a problem in my view is the screendoor effect - the gaps between the pixels. I simply can't ignore the effect - it's extremely obvious, and I cannot grasp how people say they can ignore it as it's too pronounced. Motion blur is apparent, but it's lower down the list of issues for me, certainly below the resolution or screendoor effect. However, the sense of immersion outweighs the current flaws of the dev-kit. It also seems to for eveyone I've demoed my Rift to.
I've shown it to 10 people so far, 7 of who are gamers, and I've not had one person say they weren't impressed. You can tell by their very verbal reactions, their mouth simply hanging open, and the genuinely amazed look when they take it off.
However, I hadn't had anything approaching the over the top reactions that I'd seen in many of the videos, but given I'd been showing everyone who came round all the various YouTube clips from the past several months, I think that may have softened the impact. That changed yesterday however when I decided to pop round to my neighbour (who I know to chat to, but not socially). He has a young lad, so I guessed that there was at least one gamer in their family, and they promptly came round to try my new "games device" (I didn't tell them exactly what it was, just that I had something new that they might be interested in seeing).
While his son really enjoyed the Rift, it was his dad that finally gave me the reaction I'd seen in the videos. I had him put it on when it was still displaying the Windows desktop to make sure he could clearly see the pixels that made up the image, even though you can't make out the desktop correctly.
Then I loaded up Tuscany, and he jumped back in his chair. He was blown away, saying he couldn't believe what he was seeing. After a couple of minutes, I loaded up the Riftcoaster, and he was leaning all over the place and laughing his head off. If you have a Rift, and haven't had an extreme reaction yet, I strongly recommend trying to find someone who you haven't told about the Rift, and who has never heard of it. It's better than giving someone a christmas present - you're showing them something utterly new, giving them an experience they've never had. As good as it is, it really is even better to share.
As mentioned near the start of this post though, there is a bit of a way to go. After using it for five days now and playing some actual games (namely HL2 and TF2), the shortcoming of the Rift are apparent. It needs a bigger screen (Oculus have repeated said it will have one on release), and the screendoor effect needs to be massively diminished. Will a 1080p be enough? I'm not sure, but the other thing to bear in mind is that the release version will in all likelyhood be a 5.5inch screen like the original prototype. That means that the effective PPI will be increased before you take the increase in actual screen resolution into account. I have a feeling it will be enough for a first consumer release, but saying that, we'll only know when it actually launches (or maybe if there's actually a dev-kit 2)."

Dold text
Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Limpfittz:

Enligt Oculus själva går det väldigt bra, och har sett en video när en av utvecklarna säger att dem i princip skulle kunna bygga en färdig Oculus redan nu och börja skeppa - men att det inte finns någon speciell anledning så här tidigt i utvecklingen.

Tidigt i utvecklingen?

De hade en färdig prototyp att visa innan de drog igång sin Kickstarter 1:a Augusti 2012, och såvitt jag förstått är det i princip samma sak rent tekniskt (fast lite bättre bygg kvalitet) de skickar ut fortfarande som dev kits, snart ett år senare.

Väck mig när det börjar närma sig release och vi får veta konsument versionens spec

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Tidigt i utvecklingen?

De hade en färdig prototyp att visa innan de drog igång sin Kickstarter 1:a Augusti 2012, och såvitt jag förstått är det i princip samma sak rent tekniskt (fast lite bättre bygg kvalitet) [...]

Yes det hade dem, men en väldigt primitiv sådan, devkit versionen använder sig av en aningen mer högupplöst skärm och ett annat huvudfäste blandannat. Åter igen - detta är endast en utvecklingsfas, och en produkt som inte lämpar sig till slutkund.

Skrivet av Ixos:

de skickar ut fortfarande som dev kits, snart ett år senare.

Nej dem började skicka devkits i Mars 2013.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Limpfittz:

Nej dem började skicka devkits i Mars 2013.

Enligt deras kickstarter iaf så hade devkitsen "Estimated delivery: Nov 2012"...

Vad är det för spel som ni skall utveckla?

För jag hoppas verkligen inte ni beställt devkits för att bara spela med, eftersom det betyder att en riktig utvecklare får vänta och ni saboterar för både Oculus och utvecklarna som vill göra spel till dem.

Om de måste lägga massor med resurser på att administerara och leverera devkits till spelare, så kommer de inte kunna lägga de resurserna på att utveckla den riktiga konsumentversionen och alla blir drabbade.

Permalänk

Kan nog garantera att jag köper en när konsumentversionen kommer, förutsatt att den inte blir nedskalad/förenklad/försämrad. Jag är helt övertygad om att VR är en teknologi vars tid har kommit. Vänta bara tills tv- och filmbolag hakar på.

Det är klart att vissa kommer att bli sjösjuka av VR, men det kommer inte att hindra tekniken från att få spridning.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem

Denna film är rätt bra och sevärd om ni inte sett den innan.
http://www.youtube.com/watch?v=pAC5SeNH8jw
Nån som filmade sin mor(far)mor när hon provade.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk

Fick mina i onsdags

Har fått mina två rifts i onsdags. Lekte lite idag och måste säga att det är ett grymt steg i rätt riktning, MEN! screen door effekten (låg pixeldensitet) är rätt påtaglig och dödar känslan. Dock så har modfingrarna redan börjat klia och lekte lite med linserna på min HTC One där ppi är 468 (riften har 209) då snackar vi känsla. Dock är skärmen för liten 4.7 tum vs 7 tum på riften. Eftersom man beställde två så kan man offra en när väl det släpps en bättre 7 tums display. En annan irriterande grej är att det är pukefaktor 100 efter en korttids användning då den endast har 3DOF istället för 6DOF, men det beror väl på ens egna sketna balanssinne.

Permalänk
Medlem

Riktigt tråkiga nyheter för alla Rift fans
http://kotaku.com/oculus-rift-developer-killed-a-bystander-du...

RIP Andrew Reisse

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Riktigt tråkiga nyheter för alla Rift fans
http://kotaku.com/oculus-rift-developer-killed-a-bystander-du...

RIP Andrew Reisse

Rip Andrew

Visa signatur

Haf 912 | I7 2600 | Phanteks PH-TC14PE | Asrock extreme 3 |
| LP 2x4GB | GTX 680 | Corsair Ax 650 | Qnix Qx2710 |

Permalänk
Medlem

Bra initiativ med en tråd som denna!

Nu beställde även jag, ordernr 56xxx idag 2 juni!

Även om jag inte är en developer hoppas jag att Oculus gör lite pengar på min beställning, för jag stöttar mer än gärna detta projekt.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limpfittz:

Yes det hade dem, men en väldigt primitiv sådan, devkit versionen använder sig av en aningen mer högupplöst skärm och ett annat huvudfäste blandannat. Åter igen - detta är endast en utvecklingsfas, och en produkt som inte lämpar sig till slutkund.

Nope, 5.6"-skärmen var betydligt mindre än devkit-skärmens 7" men hade exakt samma upplösning, 1280x800. De första skärmarna var inte sämre på något sätt (snarare bättre), men tillverkaren kunde inte leverera dem i de volymer som man ville ha; därför fick man köra med 7"-paneler istället.

Huvudfästet är inte direkt lönt att diskutera eftersom alla 5.6"-prototyper var ombyggda skidglasögon och ingenting som någonsin var menat att säljas ens till utvecklare.

Rent tekniskt var Palmers proto-Rift precis likvärdig med nuvarande devkits, även om Oculus nu har vidareutvecklat dem med ett rejält skal, bra huvudfäste, utbytbara linser, en fin liten kontrollerbox och så vidare..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adrenalino:

Har fått mina två rifts i onsdags. Lekte lite idag och måste säga att det är ett grymt steg i rätt riktning, MEN! screen door effekten (låg pixeldensitet) är rätt påtaglig och dödar känslan. Dock så har modfingrarna redan börjat klia och lekte lite med linserna på min HTC One där ppi är 468 (riften har 209) då snackar vi känsla. Dock är skärmen för liten 4.7 tum vs 7 tum på riften. Eftersom man beställde två så kan man offra en när väl det släpps en bättre 7 tums display. En annan irriterande grej är att det är pukefaktor 100 efter en korttids användning då den endast har 3DOF istället för 6DOF, men det beror väl på ens egna sketna balanssinne.

men tjeeena va gutt! Du måste beställt snortidigt?
Vill höra mer än det du skrivit! vilka spel har du teastat osv?

har själv läst på väldigtm mkt om screendoor effekten men dem flesta säger att känslan att vara inne ispelvärlden övertar såna saker lätt. Bara att vänta på retailversionen haha. Var bor du i Sverige?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Nope, 5.6"-skärmen var betydligt mindre än devkit-skärmens 7" men hade exakt samma upplösning, 1280x800. De första skärmarna var inte sämre på något sätt (snarare bättre), men tillverkaren kunde inte leverera dem i de volymer som man ville ha; därför fick man köra med 7"-paneler istället.

Huvudfästet är inte direkt lönt att diskutera eftersom alla 5.6"-prototyper var ombyggda skidglasögon och ingenting som någonsin var menat att säljas ens till utvecklare.

Rent tekniskt var Palmers proto-Rift precis likvärdig med nuvarande devkits, även om Oculus nu har vidareutvecklat dem med ett rejält skal, bra huvudfäste, utbytbara linser, en fin liten kontrollerbox och så vidare..

Källa på att gamla prototypen var bättre... har bara läst att deras panel dom bytt till är responsivare och har bättre ljusstyrka och färger samt att deras head tracking sensorer arbetar nästan 10ggr snabbare än prototypen man fick se för nått år sedan.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

Om någon i sydöstra Sverige har lust att köra ett demo på sin oculus så hade det varit sjukt trevligt om man kunde komma förbi och testa!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Limpfittz:

Om någon i sydöstra Sverige har lust att köra ett demo på sin oculus så hade det varit sjukt trevligt om man kunde komma förbi och testa!

Webhallen hade med sig en Oculus Rift på Intel haswell launchparty igår. Grymt häftigt! Fick köra halflife ett tag och är imponerad av hur pass mycket man dras in i spelvärlden.
men.. man ser ju helt dum i huvudet ut när man har den på sig!

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Webhallen hade med sig en Oculus Rift på Intel haswell launchparty igår. Grymt häftigt! Fick köra halflife ett tag och är imponerad av hur pass mycket man dras in i spelvärlden. [...]

Attsingen att man missade det! Hade varit kul att testa en nu innan man får hem sin egna. Många skriver exakt samma sak som du skrev nyss - man dras in i spelvärlden på ett sätt som är svårt att förklara. Vill ha Augusti nu!

Skrivet av OskarW90:

men.. man ser ju helt dum i huvudet ut när man har den på sig!

Who cares?

Visa signatur
Permalänk

Körde genom kickstarter den 10 oktober så väntan var lång. Men helt klart värt det. Bor i Stockholm så om nån vill ha demo säg bara till. Man dras helt klart med när riften åker på. Speciellt första gången. Revolution helt klart. Men efter en stund känns det som man står och kollar genom ett myggnät i en helt digital värld. Det kommer säker fixas till retail men man är ju sjukt otålig. Den bästa känslan fick jag när tittade på filmklipp som var filmade med 360 graders kamera samt efterbehandlade till 3D och anpassade till rift. Sjukt mäktigt att sitta i en F1 bil som drar i 300 blås.

Permalänk
Medlem

Glöm inte läsa första posten. Har gjort en mindre uppdatering där om vad som pågår just nu i VR världen!

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Min är äntligen på väg:

Fast har nog inte råd att lösa ut tull+moms så kanske säljer den till någon som själv vill åka och lösa ut den. Fast hoppas den inte hamnar på SWEC marknad - får jaga lite pengar.

Svendolph - 047XXX - Mar 21, 2013 Processing

Visa signatur

Är absolut emot reklam för Online Kasino på Swecklockers

Permalänk
Avstängd

Då fick man sin Riff idag. levererad vid dörren av UPS för 10 minuter sedan. Jag har inte öppnat paketet ännu. Håller på att försöka få Virtuall Box dit jag vill och ska träna... men sedan kanske.

Nu har jag kopplat in det men har inte fått det fungera ännu med TF2. Tyvärr ställde jag in att VR tar över skärmen på Laptopen så jag får hålla på att rycka ur och i HDMI-kontakten när jag ska manövrera. I VR ser man bara centrala delen ac skärmen så kan inte ställa in något.

fortsättning följer...

Visa signatur

Är absolut emot reklam för Online Kasino på Swecklockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av svendolph:

Då fick man sin Riff idag. levererad vid dörren av UPS för 10 minuter sedan. Jag har inte öppnat paketet ännu. Håller på att försöka få Virtuall Box dit jag vill och ska träna... men sedan kanske.

Nu har jag kopplat in det men har inte fått det fungera ännu med TF2. Tyvärr ställde jag in att VR tar över skärmen på Laptopen så jag får hålla på att rycka ur och i HDMI-kontakten när jag ska manövrera. I VR ser man bara centrala delen ac skärmen så kan inte ställa in något.

fortsättning följer...

berätta mer

Visa signatur
Permalänk
Medlem

1 Augusti: status uppdaterad till Processing.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Limpfittz:

berätta mer

Jo här kommer en liten fortsättning. Det tog en stund att få igång det med Nvidia GTX 680 tills jag kom på att jag körde med utökat skrivbord. Satte i Windows på att skrivborden skulle klonas och då hostade Hallf Life igång. Fy, fa.. vilken skillnad mellan inbyggda HD 4000 i laptopen och stationär spel-dator. Visst är det lite pixel men inte störande. Half Life 2 var nu skrämmande. En helt annan känsla än att spela på vanlig 3D TV. Enormt mycket roligare än demon.

TF 2 spelade jag på Laptopen igår och blev sur när folk sprang på mig tills jag kom på att det inte var på riktigt. Dock svårare att spela med VR som nybörjare.

fortsättning följer...

Visa signatur

Är absolut emot reklam för Online Kasino på Swecklockers

Permalänk
Medlem

Hur manga produkter kan man i nuläget köra med riften?
Följer det med demosoftware i paketet?

Visa signatur

\AcHieVer\ ROG B450-F | 5900X | EVGA RTX3070ti | 49" Ultrawide QLED | 32GB Corsair RGB @3200 | Captain 240 EX White RGB vattenkyl | 750w EVGA 80+br | BitFenix Outlaw, Zahlman controller | 2xM.2 NVMe 1TB mm | Cyborg Command pad | 2xSamsung A7 10,4" med Gameglass | Stream Deck
Asus ROG G50Vt | Intel X9100 ES @ 3.3 | 100 GS overvolted | LCDHype custom LCD script |

Permalänk
Entusiast

Har några frågor jag inte riktigt kan hitta svar på i länkar etc efter lite snabb scrollning.

1. Behöver man en datorskärm till Oculus Rift, om svaret är ja-Varför?

2. Kan man använda Oculus Rift till vanlig skrivbordsanvändning i till exempel Windows?

3. Om det är så att det inte behövs en skärm är det då så att grafikkortet renderar bildrutor i Oculus Rift:en i den upplösning som den körs i som på vilken skärm som helst eller handlar det om extra prestandakrav?

Tack på förhand!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Avstängd

Hoppas den kommer med 4k-skärm snarast!

Visa signatur