Ett av fjolårets mest omskrivna projekt på crowdfunding-tjänsten Kickstarter var helt klart VR-satsningen Oculus Rift. Möjligheten att kliva in i en virtuell verklighet lockade nästan 10 000 personer att bidra, vilket sammanlagt gav utvecklarna cirka 2,5 miljoner dollar.

  • Bildspel
  • Bild 1 av 2
  • Oculus Rift
  • Oculus Rift
  • Bildspel
  • Bild 1 av 2

I korthet är själva Rift en enhet som mest påminner om ett par skidglasögon eller en dykarmask, med en skärm stadigt placerad framför ögonen. Upplösningen är 1280x800 pixlar, givetvis med stereoskopisk 3D. Det sistnämnda uppnås genom att varje öga ser halva bildytan genom en separat lins, vilket tar bort behovet av speciella glasögon och ger stadiga 60 Hz i uppdateringsfrekvens.

Den grafiska presentationen i all ära, ett av huvudnumrena med Oculus Rift är rörelsesensorerna. Enheten kan följa huvudet längs alla tänkbara axlar, vilket lätt ger illusionen av att titta sig omkring i den virtuella världen. I kombination med 3D-renderingen blir upplevelsen bitvis enormt effektfull, framför allt med fallande objekt eller höga byggnader.

  • Bildspel
  • Bild 1 av 2
  • Oculus Rift
  • Oculus Rift
  • Bildspel
  • Bild 1 av 2

Demonstrationen under CES 2013 genomförs huvudsakligen i Epic Citadel, en teknikdemonstration av Unreal Engine 3 ursprungligen gjord för Iphone och Ipad. "Spelaren" rör sig framåt och bakåt med en handkontroll, samtidigt som svängarna hanteras med huvudrörelser. Den renderade världen bjuder på både fallande snö och episka byggnader, vilket med 3D-effekten ger en svårbeskrivligt häftig upplevelse.

En utmaning med systemet är fördröjningar av olika slag, där allt för stora eftersläpningar lätt krossar illusionen. Oculus angriper problemet från flera håll, bland annat genom snabbare elektronik, bättre skärmpanel och mer optimerade grafikdrivrutiner.

Oculus Rift

Senaste trumfkortet är uppdaterad mjukvara med stöd för förutsägelser av rörelse. I korthet analyserar algoritmer konstant hur användaren beter sig, och försöker rendera rätt bildrutor på förhand. Till sin hjälp har mjukvaran bland annat modeller över mänsklig anatomi, som till exempel säger hur snabbt och hur mycket nacken kan vridas.

Prototypen som visas under CES 2013 ligger cirka 60 millisekunder före den renderade bilden, motsvarande ungefär fyra bildrutor vid 60 FPS. Med den färska mjukvaran upplevs dock fördröjningen som minimal, och skillnaden när de nya funktionerna slås av är tydlig. Trots att systemet till viss del "gissar" är resultatet utmärkt, där inte ens extremt snabba huvudrörelser känns onaturliga.

  • Bildspel
  • Bild 1 av 2
  • Oculus Rift
  • Oculus Rift
  • Bildspel
  • Bild 1 av 2

Nästa steg för Oculus Rift ligger i den första massproducerade versionen av enheten, öronmärkt för sponsorer genom Kickstarter. Förändringarna mot prototypen är många, bland annat en helt ny skärmpanel med snabbare responstid och en sänkt totalfördröjning till cirka 45 millisekunder. Där testexemplaret är byggt av skidglasögon, papper och silvertejp är nästa version dessutom i ett specialdesignat och betydligt tåligare plastskal.

Oculus hoppas på att Rift ska landa hos utvecklare någon gång i mars. Trots att stort intresse från bland annat Valve och Id Software skvallrar om en ljus framtid tror företaget dock det är dock långt kvar innan spel får stöd för systemet på bredare front. Blir slutresultatet på samma nivå som demonstrationen kommer dock minst två SweClockers-redaktörer stå redo med sedelbuntarna.

164

Nvidia förklarar det segmenterade videominnet i Geforce GTX 970

Det stormar kring den mystiska minneshanteringen i storsäljaren Geforce GTX 970. Nu tar Nvidia bladet från munnen och förklarar hur det hela hänger ihop. Läs mer

57

AMD Zen först ut i Summit Ridge för 14 nanometer

Efterträdaren till arkitekturen AMD Bulldozer heter Zen och introduceras med processorfamiljen Summit Ridge, som samtidigt tar steget till 14 nanometer. Läs mer

8

AMD A10-8850K lyfter grafikfrekvenserna med 19 procent mot A10-7850K

Det blir ingen processorfamilj Carrizo för stationära datorer. Istället förbereds Kaveri "Godavari", där nyheterna består av högre klockfrekvenser mot nuvarande 7000-serien. Läs mer

110

Inet kammar hem årets Årets datorbutik 2014

SweClockers medlemmar är rörande överens om att det finns en datorbutik framför alla andra, men inte utan konkurrens. Samtidigt seglar både en och två hungriga utmanare upp vid horisonten. Läs mer

46

AMD släpper Kaveri Refresh till sommaren – Carrizo för FM2+ stryks från planerna

Processormakaren AMD stryker Carrizo för sockel FM2+ från produktplanerna och fyller istället ut med upphottade Kaveri Refresh "Godavari", som beräknas anlända till sommaren. Läs mer

61

Apacer: "SSD-enheter på 256 GB faller under 70 dollar 2015"

Priserna på SSD-enheter i fritt fall senare under året. Det förutspår Apacer, som gör gällande att tillverkningstekniska avancemang kommer möjliggöra 256 GB-modeller under 700 kronor. Läs mer

342

Nvidia bekräftar minnesproblem i Geforce GTX 970 – begränsning i hårdvara

Det är ingen minnesbugg som upptäckts i Geforce GTX 970 utan en begränsning i hårdvaran, men Nvidia hävdar att det hela inte orsakar någon större inverkan på prestandan. Läs mer

69

Geforce GTX 970 dras med minnesbugg

Ett gäng entusiaster upptäcker att storsäljaren Geforce GTX 970 stöter på allvarliga prestandaproblem om applikationer försöker använda mer än cirka 3,3 GB videominne. Läs mer

27

Qualcomm uppges löst problem med överhettning i Snapdragon 810

Nya uppgifter talar för att Qualcomms Snapdragon 810 haft överhettningsproblem och att detta relativt nyligen korrigerats. Lösningen sägs dock innebära en försening på 2–3 månader. Läs mer

69

Acer Predator XR341CK ger ultrabred högupplöst bild med 144 Hz och G-Sync

Den blir en sällsynt kombination av finesser för gamers när Acer syr ihop en välvd ultrabred bildskärm i jätteformat med hög uppdateringsfrekvens och stöd för Nvidia G-Sync. Läs mer

33

Microsoft: "Alla universella appar kommer fungera som hologram"

En viktig byggsten för Windows 10 är ett enat ekosystem, där universella appar ska fungera med persondatorer, telefoner och Xbox One. Nu framgår att detta även ska gälla glasögonen Hololens. Läs mer

41

Nvidia Geforce GTX 960 med 4 GB videominne anländer till våren

Arkitekturen Maxwell har hittat ut i mellanklassen, men mängden videominne ställer till problem i högre upplösningar. Det här planerar Nvidia med partner att råda bot på till våren. Läs mer

102

Nvidia: Inga planer på att stödja Freesync och Displayport Adaptive-Sync

Det finns inga planer på att ge Geforce-serien stöd för dynamiska uppdateringsfrekvenser via Adaptive-Sync, men Nvidia väljer ändå att hålla dörren öppen. Läs mer

25

Apples uppdaterade Macbook Air 12 tittar fram i bilder

Vad som sägs vara det första riktiga beviset för att Apple arbetar på en större uppdatering av Macbook Air visar en högupplöst skärmpanel och förändringar av designen. Läs mer

Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Hårdvara
Mjukvara
Övrigt
Skribent
Emil Åkered
Videoartiklar

Corsair visar Cherry MX RGB

Amerikanska Corsair är först ut att demonstrera ett tangentbord med de nya mekaniska brytarna Cherry MX RGB, vars bakgrundsbelysning kan justeras i 16,8 miljoner olika färger.
Läs mer

SweClockers provkör Oculus Rift DK2

Virtuell verklighet är i ropet och främst i ledet står Oculus med den andra utvecklingsversionen av glasögonen Rift. Emil och Jonas delar med sig av erfarenheterna från första veckans testande.
Läs mer

Sök jobb