Permalänk
Medlem

Optisk Gaming mus, ingen acceleration.

Godmorgon!

Jag ska köpa en gaming mus och jag vill ha en optisk mus och ingen acceleration. Jag vet inte så mycket om möss, men jag har hört att de bästa optiska mössen är bättre än laser. Har ingen direkt budget... Det får kosta vad det kostar;)

Tack på förhand

Visa signatur

Chassi NZXT H440w Ultra Silent|Nätagg Be Quiet L8 530w|Processor Intel Core I5 4670k|Ram Corsair Vengeance Red 8gb|Grafikkort Asus GTX 760 2gb|Moderkort MSI Z97 G45 Gaming|SSD Samsung EVO Basic 120gb|Hårddisk WD Red 1 tb

Permalänk
Inaktiv

Enkelt, stäng av accelerationen i programvaran du får med musen.

Permalänk
Medlem

Jag har varit mest nöjd logitech g300. Acceleration brukar vara något man ställer in i mjukvara.

Permalänk
Medlem

Att dom bästa optiska skulle vara bättre än laser tror jag inte är sant. Själv är jag väldigt nöjd med min Mionix Naos 5000. Mus-acceleration stänger du av i Windows oavsett mus med hjälp av cpl_mousefix.reg. Hittar du inte den online så citera mig så kan jag ladda upp den och skicka länk.

Visa signatur

Intel i7-7700k @ 4.9Ghz - Noctua NH-U12P SE2 - MSI GTX 1070 Armor OC - AsRock Z270 Extreme4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3200MHz CL16 2x8GB - Corsair RM750x 750W - Samsung 970 EVO 500GB - Acer Predator X34 - Silverstone RV02-E - Asus Xonar Essence STX II 7.1 - Mionix Naos 8200 - Corsair Gaming MM400 - Das Keyboard 4 Ultimate MX Brown - Beyerdynamic DT990 Pro 250 Ohm - Antlion ModMic 4.0 Unidirectional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Enkelt, stäng av accelerationen i programvaran du får med musen.

Skrivet av matnojje:

Jag har varit mest nöjd logitech g300. Acceleration brukar vara något man ställer in i mjukvara.

Skrivet av MaloW:

Att dom bästa optiska skulle vara bättre än laser tror jag inte är sant. Själv är jag väldigt nöjd med min Mionix Naos 5000. Mus-acceleration stänger du av i Windows oavsett mus med hjälp av cpl_mousefix.reg. Hittar du inte den online så citera mig så kan jag ladda upp den och skicka länk.

Grabbar grabbar, det finns både acceleration i mjukvaran (det som ni syftar på) och acceleration i hårdvaran. Har man hårdvara med acceleration så kommer man alltid att ha det oavsett vad man gör med mjukvaran.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Så kul, alla 3 säger stäng av acceleration.
Alla 3 har fel
Folk verkar inte ha den blekaste vad CPL/MarkC fixen gör heller.

Kanske dags att folk börjar lära sig hur sensorerna fungerar innan man säger hur enkelt det är att stänga av något som omöjligt kan stängas av

Till TS:
Finns ett par ex
Logitech G400/s
Roccat Savu
Steelseries Kana V2 (köp inte nuvaranda kana, kana v2 är på ingång till EU)
Zowie EC EVO
Zowie FK/AM
Deathadder
Logitech G100s
Kinzu v2/pro

Är väl dom vanligaste med sensorer utan acceleration.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Grabbar grabbar, det finns både acceleration i mjukvaran (det som ni syftar på) och acceleration i hårdvaran. Har man hårdvara med acceleration så kommer man alltid att ha det oavsett vad man gör med mjukvaran.

Har du nåt / några exempel på möss med hårdvaru-acceleration? Har aldrig hört talas om nån mus som har det.

Visa signatur

Intel i7-7700k @ 4.9Ghz - Noctua NH-U12P SE2 - MSI GTX 1070 Armor OC - AsRock Z270 Extreme4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3200MHz CL16 2x8GB - Corsair RM750x 750W - Samsung 970 EVO 500GB - Acer Predator X34 - Silverstone RV02-E - Asus Xonar Essence STX II 7.1 - Mionix Naos 8200 - Corsair Gaming MM400 - Das Keyboard 4 Ultimate MX Brown - Beyerdynamic DT990 Pro 250 Ohm - Antlion ModMic 4.0 Unidirectional

Permalänk
Medlem

http://www.esreality.com/?a=post&id=2186887

Guiden börjar bli lite gammal men gäller fortfarande - de flesta nya möss som kommer ut använder bara skit med dpi-inflation, ungefär som kameror som skryter med megapixlar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Så kul, alla 3 säger stäng av acceleration.
Alla 3 har fel
Folk verkar inte ha den blekaste vad CPL/MarkC fixen gör heller.

Kanske dags att folk börjar lära sig hur sensorerna fungerar innan man säger hur enkelt det är att stänga av något som omöjligt kan stängas av

Till TS:
Finns ett par ex
Logitech G400/s
Roccat Savu
Steelseries Kana V2 (köp inte nuvaranda kana, kana v2 är på ingång till EU)
Zowie EC EVO
Zowie FK/AM
Deathadder
Logitech G100s
Kinzu v2/pro

Är väl dom vanligaste med sensorer utan acceleration.

Jag är super nöjd med min G400s. Passar bra i handen och jag har gått ifrån claw-grip till ett mer hybrid men framför allt palm-grip när jag bara surfar. Känner mig mer avslappnad i handen nu än vad jag gjorde tidigare.

Kanske inte så rolig med bara 5 (8) knappar men det duger för vanligt skrivsbordspangande. Spelar främst League of legends och Planetside 2!

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaloW:

Har du nåt / några exempel på möss med hårdvaru-acceleration? Har aldrig hört talas om nån mus som har det.

Nästan alla gamingmöss släppta senaste fem åren.
Även den du äger.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Nästan alla gamingmöss släppta senaste fem åren.
Även den du äger.

Ehm, acceleration är en exponentiell kurva för hur mycket musen rör sig på skärmen jämfört med hur mycket man rör den IRL beroende på hur snabbt man rör den right? Det har verkligen inte min mus iaf.

Visa signatur

Intel i7-7700k @ 4.9Ghz - Noctua NH-U12P SE2 - MSI GTX 1070 Armor OC - AsRock Z270 Extreme4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3200MHz CL16 2x8GB - Corsair RM750x 750W - Samsung 970 EVO 500GB - Acer Predator X34 - Silverstone RV02-E - Asus Xonar Essence STX II 7.1 - Mionix Naos 8200 - Corsair Gaming MM400 - Das Keyboard 4 Ultimate MX Brown - Beyerdynamic DT990 Pro 250 Ohm - Antlion ModMic 4.0 Unidirectional

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaloW:

Ehm, acceleration är en exponentiell kurva för hur mycket musen rör sig på skärmen jämfört med hur mycket man rör den IRL beroende på hur snabbt man rör den right? Det har verkligen inte min mus iaf.

Om du har en Naos 5000 som din sig säger så har du en Avago ADNS-9500. Den sensorn har mouseacc och går ej att få bort.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Om du har en Naos 5000 som din sig säger så har du en Avago ADNS-9500. Den sensorn har mouseacc och går ej att få bort.

Varför är det så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Om du har en Naos 5000 som din sig säger så har du en Avago ADNS-9500. Den sensorn har mouseacc och går ej att få bort.

Jag brukar göra utförliga tester för att se att jag verkligen inte har någon musacc varje gång jag installerar om mitt windows, jag lägger upp med grejjer på min musmatta som gör att det inte går att flytta musen längre till vänster/höger än där dom är, och sen gör jag snabba dra till höger och långsamma till vänster för att se om muspekaren "vandrar" höger på skärmen efter en massa iterationer, men det gör den inte när jag slängt på CPL mousefix. Så vilken typ av musacc snackar du om? Eller är den så liten den som finns i sensorn att den inte är märkbar eller kanske inte ens mätbar?

Jag har / har haft en Naos 5000, Naos 8200 beta, och ett par IME 3.0 som jag testat detta med, har aldrig märkt någon mouse-acc förutom den i Windows (som CPL mousefix tar bort) på någon av dom.

Visa signatur

Intel i7-7700k @ 4.9Ghz - Noctua NH-U12P SE2 - MSI GTX 1070 Armor OC - AsRock Z270 Extreme4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3200MHz CL16 2x8GB - Corsair RM750x 750W - Samsung 970 EVO 500GB - Acer Predator X34 - Silverstone RV02-E - Asus Xonar Essence STX II 7.1 - Mionix Naos 8200 - Corsair Gaming MM400 - Das Keyboard 4 Ultimate MX Brown - Beyerdynamic DT990 Pro 250 Ohm - Antlion ModMic 4.0 Unidirectional

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaloW:

Ehm, acceleration är en exponentiell kurva för hur mycket musen rör sig på skärmen jämfört med hur mycket man rör den IRL beroende på hur snabbt man rör den right? Det har verkligen inte min mus iaf.

Jo det har den.

Gå in på overclock.net och skriv att din mus inte har acceleration så får du nog alla miljoner bevis och faktiska statements att följande sensorer har acceleration du aldrig någonsin kan få bort.

Och du verkar inte heller ha riktigt koll på vad CPL/MarkC gör

Och om du är lat så.
http://www.overclock.net/t/951894/the-truthful-mouse-guide En rätt gammal guide, inget har ändrats dock så.
"How do I turn off mouse acceleration?
There are several mouse fixes such as the MarkC Windows 7 mouse fix (win 7 only) i mentioned earlier, Cheese mouse fix and CPL mouse fix.
Unfortuanately the mouse fix is unable to alter mouse acceleration in the mouse/sensor itself.
So how do I know if my mouse/sensor has acceleration? (Don't worry I will be covering that too)"

"Probably one of the more popular laser mice in the market at the moment - the Steelseries Xai which uses the Avago ADNS S9500 sensor. It has mouse acceleration present in the sensor itself EVEN at very low speeds which cannot be fixed from mouse fix (amount of acceleration varies between different mousepads). It has both positive and negative mouse acceleration as you can see from the graph."

Och en sensor lista:
http://www.overclock.net/t/854100/gaming-mouse-sensor-list

Ser ingen mening att försöka förklara något för envisa folk dock som tror dom har rätt så stoppar här

Permalänk
Skrivet av JimmieSan:

Jo det har den.

Gå in på overclock.net och skriv att din mus inte har acceleration så får du nog alla miljoner bevis och faktiska statements att följande sensorer har acceleration du aldrig någonsin kan få bort.

Och du verkar inte heller ha riktigt koll på vad CPL/MarkC gör

Och om du är lat så.
http://www.overclock.net/t/951894/the-truthful-mouse-guide En rätt gammal guide, inget har ändrats dock så.
"How do I turn off mouse acceleration?
There are several mouse fixes such as the MarkC Windows 7 mouse fix (win 7 only) i mentioned earlier, Cheese mouse fix and CPL mouse fix.
Unfortuanately the mouse fix is unable to alter mouse acceleration in the mouse/sensor itself.
So how do I know if my mouse/sensor has acceleration? (Don't worry I will be covering that too)"

"Probably one of the more popular laser mice in the market at the moment - the Steelseries Xai which uses the Avago ADNS S9500 sensor. It has mouse acceleration present in the sensor itself EVEN at very low speeds which cannot be fixed from mouse fix (amount of acceleration varies between different mousepads). It has both positive and negative mouse acceleration as you can see from the graph."

Och en sensor lista:
http://www.overclock.net/t/854100/gaming-mouse-sensor-list

Ser ingen mening att försöka förklara något för envisa folk dock som tror dom har rätt så stoppar här

Jag testar att flytta min Naos 5000 en viss sträcka på musmattan i olika hastigheter och muspekaren rör sig lika långt på skärmen varje gång, oavsett om jag rör musen snabbt eller långsamt. Hur märker man av musaccelerationen hos en Naos 5000 i en verklig situation?
Jag har dragit ned musaccelerationen i musen till noll via den medföljande mjukvaran, men inte gjort något annat som har med acceleration att göra.

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 6x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaloW:

Jag har / har haft en Naos 5000, Naos 8200 beta, och ett par IME 3.0 som jag testat detta med, har aldrig märkt någon mouse-acc förutom den i Windows (som CPL mousefix tar bort) på någon av dom.

IME 3.0 får negativ acceleration efter 1m/s, det måste du bara ha märkt

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Jo det har den.

Gå in på overclock.net och skriv att din mus inte har acceleration så får du nog alla miljoner bevis och faktiska statements att följande sensorer har acceleration du aldrig någonsin kan få bort.

Och du verkar inte heller ha riktigt koll på vad CPL/MarkC gör

Och om du är lat så.
http://www.overclock.net/t/951894/the-truthful-mouse-guide En rätt gammal guide, inget har ändrats dock så.
"How do I turn off mouse acceleration?
There are several mouse fixes such as the MarkC Windows 7 mouse fix (win 7 only) i mentioned earlier, Cheese mouse fix and CPL mouse fix.
Unfortuanately the mouse fix is unable to alter mouse acceleration in the mouse/sensor itself.
So how do I know if my mouse/sensor has acceleration? (Don't worry I will be covering that too)"

"Probably one of the more popular laser mice in the market at the moment - the Steelseries Xai which uses the Avago ADNS S9500 sensor. It has mouse acceleration present in the sensor itself EVEN at very low speeds which cannot be fixed from mouse fix (amount of acceleration varies between different mousepads). It has both positive and negative mouse acceleration as you can see from the graph."

Och en sensor lista:
http://www.overclock.net/t/854100/gaming-mouse-sensor-list

Ser ingen mening att försöka förklara något för envisa folk dock som tror dom har rätt så stoppar här

Tack, intressant läsning men det var som jag misstänkte ett par % plus och minus beroende på hastigheter, knappst något jag tycker kan kallas accelerering utan snarare minskad precision kanske?

Visa signatur

Intel i7-7700k @ 4.9Ghz - Noctua NH-U12P SE2 - MSI GTX 1070 Armor OC - AsRock Z270 Extreme4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3200MHz CL16 2x8GB - Corsair RM750x 750W - Samsung 970 EVO 500GB - Acer Predator X34 - Silverstone RV02-E - Asus Xonar Essence STX II 7.1 - Mionix Naos 8200 - Corsair Gaming MM400 - Das Keyboard 4 Ultimate MX Brown - Beyerdynamic DT990 Pro 250 Ohm - Antlion ModMic 4.0 Unidirectional

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaloW:

Tack, intressant läsning men det var som jag misstänkte ett par % plus och minus beroende på hastigheter, knappst något jag tycker kan kallas accelerering utan snarare minskad precision kanske?

Ja, det är väl ungefär vad det i praktiken innebär.
Man har några procents positiv och ibland negativ acceleration som varierar på ett högst slumpartat sätt.
Det gör att man får problem med muskelminnet : När man drar musen på en viss sträcka så hamnar inte siktet riktigt där man förväntar sig att det ska hamna.
Det kan göra stor skillnad om man spelar på högre nivå.
Kör man däremot lite som "casual" spelare, dvs kör lite då och då utan att försöka tävla med de bästa i spelen så lär de flesta inte märka att sensorn lider av accelerationsproblem.

Den där kontrollerade accelerationen man kan slå av/på i musens mjukvara och i spelen är en annan sak. Där finns det många som faktiskt föredrar att aktivera den. Skillnaden är att denna acceleration inte är slumpmässig utan högst kontrollerad.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Har länge varit ett fan av razer imperator och har haft flera årsmodeller, när jag skaffade den första så vart siktet näst intill perfekt. Nu till fråga, hur håller sig nya 4g dualsensor versionen jämfört med de äldre?

(kör extremt hög sens, påstår dom)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Har länge varit ett fan av razer imperator och har haft flera årsmodeller, när jag skaffade den första så vart siktet näst intill perfekt. Nu till fråga, hur håller sig nya 4g dualsensor versionen jämfört med de äldre?

(kör extremt hög sens, påstår dom)

Hurru, ingen trådkapning nu. Fixa egen

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Hurru, ingen trådkapning nu. Fixa egen

Ah okay
Jag tyckte dock det var helt relevant med olika typer av sensorer, jag har inte upplevt någon acceleration på de tidigare och tänkte att någon säkerligen sitter på någon vettig information ang de nya