Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Mus/Tangentbord för Paralyserad hand (Gaming)

Permalänk
Medlem

Mus/Tangentbord för Paralyserad hand (Gaming)

Hejsan!

Jag har en nära vän som föddes med en paralyserad hand (Den högra). Detta ställer då till problem när han spelar. Just nu kör han med bärbar dator där han använder vänstra tummen på pekplattan, och det är inte så bra...

Finns det ingen lösning på detta? Jag tänkte något likt Razer Nostromo eller Logitech G13, men med en joystich som kan användas som en mus (Något varken Nostromos eller G13:s Joystich kan göra).

Har någon tips? Hade varit underbart!

Visa signatur

Node 304 | CPU: i5 4670k | RAM: Corsair vengeance CL10 8gb(8x1) | GPU: ASUS GTX760 | MB: ASUS Z87I-PRO(mITX) | Skärm: 24"BenQ RL2455HM

Permalänk
Medlem

Jag har tyvärr inget bra tips, men om du inte får något svar här så kan du fråga på GH också. I ergonomics-avdelning på GH diskuteras all möjlig utrustning för inmatning.

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns vertikala möss om du söker på det, vet inte om de passar för det beror ju på hur han kan greppa men sök på det och andra liknande ergonomiprodukter så hittar du nog nått som kan passa, här är ett exempel.

https://www.komplett.se/3m-ergonomisk-vertikal-mus/347421

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Xaid:

Finns det ingen lösning på detta? Jag tänkte något likt Razer Nostromo eller Logitech G13, men med en joystich som kan användas som en mus (Något varken Nostromos eller G13:s Joystich kan göra).

Jo, Logitech G13 klarar att musemulera med sin thumbstick, jag aktiverade det precis på min egen för att testa. Däremot verkar det som att programmet Logitech Gaming Software måste startas om när du har assignat musfunktioner till tumspaken, annars kickar det inte igång. Märkligt, men det funkar bra nu för mig iaf.

G13 is the way to go.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det finns vertikala möss om du söker på det, vet inte om de passar för det beror ju på hur han kan greppa men sök på det och andra liknande ergonomiprodukter så hittar du nog nått som kan passa, här är ett exempel.
https://www.komplett.se/img/p/400/347421.jpg

https://www.komplett.se/3m-ergonomisk-vertikal-mus/347421

Hans hand är inte helt paralyserad. Det där kan faktiskt fungera! Han spelar Euro Truck Simulator ofta och då har han en ratt med växelspak och om han klarar det bör detta inte vara något problem!

Skrivet av Shudnawz:

Jo, Logitech G13 klarar att musemulera med sin thumbstick, jag aktiverade det precis på min egen för att testa. Däremot verkar det som att programmet Logitech Gaming Software måste startas om när du har assignat musfunktioner till tumspaken, annars kickar det inte igång. Märkligt, men det funkar bra nu för mig iaf.

G13 is the way to go.

Men hur är thumbsticken? Är det som en joystich med 360 vridning eller är den 4/8-riktad? Tycker du det fungerar bra?

Visa signatur

Node 304 | CPU: i5 4670k | RAM: Corsair vengeance CL10 8gb(8x1) | GPU: ASUS GTX760 | MB: ASUS Z87I-PRO(mITX) | Skärm: 24"BenQ RL2455HM

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Xaid:

Men hur är thumbsticken? Är det som en joystich med 360 vridning eller är den 4/8-riktad? Tycker du det fungerar bra?

Jag tycker det funkar hyggligt, men den verkar vara begränsad i hur många vinklar den kan läsa av, om det nu är 8 eller 16 låter jag vara osagt, men det är helt klart användbart.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield